Tritrichomonas en onzindelijkheid kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Tritrichomonas en onzindelijkheid kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 23:11

Inmiddels word ik echt gestoord van de onzindelijkheid van mijn kat nadat hij zojuist weer op bed gepoept heeft. Ergens begin dit jaar begon een van mijn katten in huis te poepen. Ik heb zes katten dus het heeft een tijdje geduurd voordat ik wist wie dit was. Hij deed het niet bepaald voor mijn neus. Toen ik erachter was wie de dader was ben ik begonnen met psylliumzaad op advies van de dierenarts. Daarna een kuur Panacur tegen eventueel Giardia en toen ook dat niet werkte heb ik zijn bloed, urine en ontlasting laten testen. Bloed, organen, alles helemaal goed. Uit de eerste ontlastingstesten kwamen geen parasieten naar boven, na verder testen, testte hij positief op Tritrichomonas. Hij heeft hiervoor 3 kuren Ronidazol gehad van 10-14 dagen, maar het is nog altijd niet over. De kat plast wel gewoon netjes op de kattenbak en is altijd keurig zindelijk geweest, alleen hij blijft buiten de bak poepen. Ik zit best met mn handen in het haar want hoewel hij meestal op de kale grond poept heeft ie ook al alle hondenmanden, kattenmandjes en mijn bed gehad. Heeft iemand ervaring met Tritrichomonas bij een kat en hoe is die ervan genezen? Ik heb soms het idee dat ik hem echt opnieuw zindelijk moet maken want ik weet het ook echt niet meer. En ja hoe maak je een kat van 8 die keurig op de bak plast weer zindelijk zodat ook de ontlasting in de kattenbak terecht komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:13

Misschien dom gedacht, maar heb je het ook al zonder kap op de kattenbak geprobeerd? Dus de bovenkant eraf halen?
En hoe reageert hij op ander grit?
Hoeveel kattenbakken heb je staan?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:14

Heb je wel al je katten behandeld en je huis ondersteboven gekeerd om te reinigen? Anders heb je steeds herbesmetting.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:14

Heb je wel al je katten behandeld en je huis ondersteboven gekeerd om te reinigen? Anders heb je steeds herbesmetting. Het is een rotparasiet om af te komen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 23:19

Andere katten hebben helemaal geen symptomen en ook nooit gehad. In overleg met de dierenarts zijn zij dus niet preventief behandeld. Omdat Ronidazol best wel rotspul is is daarvoor gekozen.

Ik heb 6 katten en 7 kattenbakken verdeeld over 3 verdiepingen. Wel allemaal met een kap maar verschillend van grootte. Ik zal nog een extra bak zonder kap beneden zetten. De andere katten kunnen er zo’n zooi van maken anders. Omdat hij wel gewoon plast op de bakken vind ik het stom dat het poepen op de vloer is. In het begin leek het hem echt te overkomen dat ie kramp kreeg en het niet meer wist. Nu lijkt ie het wat meer aan te voelen komen.

Edit: hij heeft trouwens ook dieetvoeding gehad, RC sensitivity control en RC gastro intestinal. Beide vindt hij niet lekker.

girlyggirl

Re: Tritrichomonas en onzindelijkheid kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:30

Afbeelding

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:34

Tritrichomonas kom je niet zomaar vanaf toch? Is hij wel schoon verklaard?

Toch is stap 1: een open kattenbak. Het liefst dus bij het bed eigenlijk. Jammer dat andere katten er een zooi van maken maar liever extra stofzuigen dan kak op je bed.
En de bakken meerdere keren per dag schoonmaken.
Katten houden van hygiëne. Een plasje op de grond is niet fijn want spettert dus zal ze minder snel aantrekken. Gauw plassen op een vieze, oncomfortabele bak is anders dan rustig gaan zitten kakken.
Ik zou ook nog een extra bak zetten.

Het kan een gewoonte worden maar na een half jaar voor een kat van 8, verwacht ik dat niet.

Kattenbakken aanpassen is de goedkoopste, makkelijkste eerste stap. Eventueel met een ander soort grit er in. Wat ligt er nu in?