Kuikens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hannelot

Kuikens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 12:39

Hallo allemaal,
Ik heb kuikens uit het broedmachine die bij mij zijn uitgekomen, maar soms moest ik ze helpen uit het ei te komen. En de kippenkuikens kwamen er wel redelijk uit maar ik had ook parelhoender kuikens er in, en die moest ik altijd helpen er uit te komen, wel als ze aangepakt waren, maar ik merkte dat ze er niet uit zichzelf uit kwamen, is dit normaal dat je ze er uit moet helpen?
Groetjes Hannelot

juval

Re: Kuikens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:41

officieel mag je ze niet helpen, want dan zouden de kuikens die het niet zelf lukt toch al te zwak zijn. Maar ik heb het ook wel gedaan, en die kuikens zijn normale kippen geworden. Van de parelhoenders heb ik geen verstand verder.
in de broedmachine werkt het ook heel nauw met de luchtvochtigheid of de eischaal makkelijk breekt.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 13:16

juval schreef:
officieel mag je ze niet helpen, want dan zouden de kuikens die het niet zelf lukt toch al te zwak zijn. Maar ik heb het ook wel gedaan, en die kuikens zijn normale kippen geworden. Van de parelhoenders heb ik geen verstand verder.
in de broedmachine werkt het ook heel nauw met de luchtvochtigheid of de eischaal makkelijk breekt.

Ja, dat heb ik ook gedaan idd, en het zijn prima kuikens. De luchtvochtigheid is als het goed is goed

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 13:44

Bij parelhoenders is het niet abnormaal dat je ze even moet helpen, dat schijnen de moeders ook te doen. Die hebben enorm harde dikke schalen vaak.

Sowieso is het bij machinebroed wel eens dat je even moet helpen. Het is nooit zo goed als een (goede)moederkloek qua vocht/temperatuur. Altijd een risico wat je neemt, maar ik ga geen dieren die prima zijn dood laten gaan omdat ze niet uit het ei weten te komen.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:27

Zou inderdaad aan je luchtvochtigheid kunnen liggen. Open je de broedmachine tijdens het uitkomen wel eens (om bijv. eischalen of al uitgekomen kuikens weg te halen)? Hierdoor ontsnapt veel vocht waardoor het vlies om het kuiken uitdroogt en het kuiken moeilijk uit kan komen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:16

Ik heb al meerdere malen kuikens uitgebroed en nooit hoeven helpen. Vaak zie je dat de kuikens die wat moeite hebben het toch later niet redden (hoeft niet).
Ik heb een vrij nauwkeurige machine en houdt inderdaad de bak zoveel mogelijk dicht. Dat helpt een boel met de luchtvochtigheid.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:05

Helaas hebben wij dit jaar enorme pech gehad met de kuikens, zowel onder de kip als met de broedmachine. Daarbij hebben we er 2 uit het ei geholpen die gewoon prima gezond en fit zijn. Onze luchtvochtigheid is gewoon goed geweest en onder de kip zou dat geen issue moeten zijn. We denken nu dat het mis gaat in het week worden van het vlies. Dit is onder invloed van een paar vitaminen. Wat we volgend jaar gaan proberen is flink vitamine geven aan onze hennen voor we eieren gaan verzamelen.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 09:26

EveliNero schreef:
Zou inderdaad aan je luchtvochtigheid kunnen liggen. Open je de broedmachine tijdens het uitkomen wel eens (om bijv. eischalen of al uitgekomen kuikens weg te halen)? Hierdoor ontsnapt veel vocht waardoor het vlies om het kuiken uitdroogt en het kuiken moeilijk uit kan komen.

Ja, dat doe ik wel eens, het is een heel groot broedmachine, dus als je 'm open doet gaat er veel lucht uit, maar ik weet niet goed hoe ik dat kan voorkomen omdat de kuikens er toch uitmeten als ze zijn uitgekomen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:42

Kuikens kunnen een hele tijd zonder eten/drinken als ze geboren zijn, je kan ze er 24 uur in laten zitten. Dan hoef je hem niet zo vaak te openen :)

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 11:31

Century schreef:
Kuikens kunnen een hele tijd zonder eten/drinken als ze geboren zijn, je kan ze er 24 uur in laten zitten. Dan hoef je hem niet zo vaak te openen :)

Bedankt voor de tip!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:30

Het kan ook nog per ras verschillen hoe makkelijk het gaat. Zo staan Maransen erom bekend een taai vlies te hebben en soms hulp nodig te hebben. Het hoeft niet erg te zijn. Wees wel voorzichtig met dat het kuiken ook echt klaar is om geboren te worden, want soms zijn ze nog bezig de dooier op te nemen en kuikens hebben ook bloedvaten aan de schaal vast; ze moeten dit zelf eerst oplossen. Als je aan de schaal trekt terwijl ze nog bloedvaten daar hebben lopen, dan kan dat heel gevaarlijk zijn voor het kuiken. Soms na aanpikken duurt het uren voor er weer actie komt, dat is niet erg.

Fijn dat het goed gaat met je kuikens verder! Wat voor ras heb je? Kuikens zijn altijd erg leuk :D

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 10:54

Century schreef:
Het kan ook nog per ras verschillen hoe makkelijk het gaat. Zo staan Maransen erom bekend een taai vlies te hebben en soms hulp nodig te hebben. Het hoeft niet erg te zijn. Wees wel voorzichtig met dat het kuiken ook echt klaar is om geboren te worden, want soms zijn ze nog bezig de dooier op te nemen en kuikens hebben ook bloedvaten aan de schaal vast; ze moeten dit zelf eerst oplossen. Als je aan de schaal trekt terwijl ze nog bloedvaten daar hebben lopen, dan kan dat heel gevaarlijk zijn voor het kuiken. Soms na aanpikken duurt het uren voor er weer actie komt, dat is niet erg.

Fijn dat het goed gaat met je kuikens verder! Wat voor ras heb je? Kuikens zijn altijd erg leuk :D

Het is een beetje een verassing, want gewoon gekocht bij een eierstalletje langs de weg waar van we wisten dat er een haan bij loopt