Help! Wij hebben een mekkergeit....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_Jacky

Help! Wij hebben een mekkergeit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:21

Zoals de titel al zegt.
Onze grote droom (geitjes in de tuin) konden we vorig jaar eindelijk realiseren. We hebben een tweetal vrouwtjes en later er een gecastreerd bokje in de tuin gezet samen met wat kippen. Onderling gaat het hartstikke goed.

Het probleem is het bruine geitje.
Ze heeft een erg doordringende mekker en zeurt soms uren achter elkaar aan het hek. We hebben alles geprobeert. Twee vaste eetmomenten op een dag (ochtend hooi en einde middag brokjes). Speeltoestellen. Het gescastreerde bokje erbij gekocht.
Maar het blijft een probleem.
Soms gaat het ook een aantal dagen heel goed maar telkens komt er toch ook weer een dieptepunt.
De buren tolereren heel veel maar wij voelen ons er wel vervelend onder. Soms worden we er echt gek van. In de vruchtbare maanden is het om de 3 weken 3 dagen helemaal erg. Dan zou je in staat zijn dr nek om te draaien.
Eigenlijk willen we er vanaf. Maar wat als we haar verkopen?
Gaan de andere geiten dan niet mekkeren? Kunnen we er weer 1 bijzetten op termijn of gaat dat dan weer problemen opleveren?

En we zijn ook nog eens best een beetje gehecht geraakt aan het bruine geitje.
Pfff niet makkelijk allemaal. Omdat we in september ook nog eens een kindje verwachten met alle slaapgebrek gevolgen van dien zijn we wel een beetje op zoek naar rust.

Iemand ervaringen met iets soortgelijks? Nog tips waar wij niet aan hebben gedacht?

Afbeelding

pmarena

Re: Help! Wij hebben een mekkergeit....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:36

Wel echt een super leuk stel zo zeg...!

Kan me voorstellen dat je er helemaal gestoord van wordt :=
Hopelijk vind je een oplossing...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:48

Als het een hormoonprobleem is kun je misschien iets met Regumate oid, bel de DA eens :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:51

Hoewel ik geen enkele ervaring heb met geiten maar wel met diverse andere soorten dieren waaronder extreme zeur kippen en honden :+ die dat uren achter elkaar konden volhouden ook.

Ten eerste moeten jullie nagaan of het aangeleerd gedrag is. Hebben jullie ooit bij mekkeren gedacht hee we gaan er heen en brengen wat lekkers zodat ze stil is? Dan kan het best zijn dat ze onbewust geleerd heeft, mekkeren is eten en wel meteen :Y) dan heb je een erg lange adem nodig maar zou het vanzelf kunnen stoppen. Als jullie maar stug volhouden dat er twee voermomenten zijn en tussendoor niks lekkers.

Gaan jullie er tussendoor wel heen voor wat aandacht als ze stil is? Of zijn de aandachtmomenten vooral tijdens het gemekker? Dan kan ze ook geleerd hebben mekkeren is knuffels en aandacht.

Is er bijvoorbeeld ook voerafleiding in de vorm van eetbare takken en zo? Of de brokjes voor allemaal in een voerbal?

Hebben jullie de buren al eens gevraagd of ze er hinder van hebben trouwens. Los van jullie eigen irritatie uiteraard

En geen idee of dat kan sterilisatie van de dames zodat de hormonen weg zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:53

Wat een schattig groepje. Hebben je buren er eigenlijk wel last van of denk je dat maar? Voor jezelf, slaapkamer aan andere kant van het huis? Althans zoiets zou ik doen. Ik kan van dieren veel hebben, wat me wel stoort is urenlang doorblaffende honden , of ook wel hanen die al te vroeg de nieuwe dag blijven begroeten. Ook daar bestaan diervriendelijke oplossingen voor, al of niet na tussenkomst van "de rijdende rechter"!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:56

Sommige geiten zijn gewoon zo. Ja, het is aangeleerd gedrag op voer, maar het is nauwelijks te doorbreken ook al houd je vaste voermomenten aan. Ik heb ( helaas) ook zo'n superblérder, uren voor het voeren gaat het aldoor maar door... Zonder het voeren van brokjes maar met wel genoeg hooi gaat het ietsje beter! Ik bedenk me: misschien met een voerautomaat, dat het voeren los staat van de mensen zien, kun je het wellicht doorbreken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:05

Als het zeuren om voer is, dan zou je inderdaad beter niet 2 keer per dag voeren maar iets waardoor ze de hele dag zelf bezig zijn ermee.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:13

anjali schreef:
Als het zeuren om voer is, dan zou je inderdaad beter niet 2 keer per dag voeren maar iets waardoor ze de hele dag zelf bezig zijn ermee.

En dat is bij geiten nou net een probleem: Ze gaan tegen de ruif opstaan en waar die poten geweest zijn en het naar geit ruikt, eten ze het op een gegeven moment niet meer helaas. Natuurlijk heel nuttig om worminfecties tegen te gaan, maar lastig bij de verzorging.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:18

Zou het een optie zijn het hooi onbeperkt aan te bieden (op zo'n manier dat je maar 1x in de zoveel dagen hoeft bij te vullen? Grote ruif?) en een voer automaat voor brokjes, zodat brokjes & mens niet meer gekoppeld worden?

Er hebben altijd 10-20 geiten bij onze paarden gestaan (inmiddels nog maar 2) en nooit een mekkerende gehad. Hooi altijd onbeperkt en brokjes/groentes kregen ze juist super onregelmatig, soms ook wel eens dagen niet. (niet mijn geiten)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:18

josien_m_ schreef:
anjali schreef:

En dat is bij geiten nou net een probleem: Ze gaan tegen de ruif opstaan en waar die poten geweest zijn en het naar geit ruikt, eten ze het op een gegeven moment niet meer helaas. Natuurlijk heel nuttig om worminfecties tegen te gaan, maar lastig bij de verzorging.

Vrij hangende hooinetten? Kunnen ze niet tegen aan staan en de boel vies maken. Ik zie een overkapping op die foto waar wel wat onder te hangen moet zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:21

Een v vormige ruif met een voetbalk eronder. Hier hebben de geiten de hele dag hooi, waar ze niet tegen aan gaan staan.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:24

Een voerautomaat nemen, zodat ze de mens niet meer associëren met voer. Dat was hier de enige oplossing haha. Heeft nog wel een paar weken geduurd voor het echt minder was.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:28

Oh ik heb geen oplossing voor je. Maar leef wel met je mee! Wij hebben het gehad met schapen. En je wordt er echt knettergek van.

Wij hebben onze schapen toen 3 weken naar een ander adres gebracht. In de hoop dat ze ze konden resetten. Het idee was om ze dan niet meer bij te voeren.....Dat werkte daar briljant. Ze lieten zich bijna niet horen.
Eenmaal thuis was het meteen weer bal.....
Zo ontzettend balen.

Inmiddels zijn ze weg. Dit was niet het enige probleem wat we er mee hadden maar heeft wel meegespeeld. Ik baal er nog van dat we ze weg hebben gedaan. Maar ben wel intens blij met de rust.
Wat zijn paarden toch heerlijk stille dieren.

Dat voerautomaat idee zou ik ZEKER uittesten. Het was bij ons toch voor een voerfixatie. Al vonden ze aandacht ook heel leuk. Dus of het alles op zou lossen?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:29

Ik zorgde vroeger voor een kudde geiten. Inderdaad bekend het gemekker rond brokjestijd. Maar dat werd met name erg als het hooi op was. Met voldoende hooi eigenlijk alleen (heel erg veel gebler) als ze ik ze vloot/riep en onderweg naar het voerhok was. En inderdaad zo'n ruif waar anderhalve baal in kan met een opvangbak eronder, zodat ze altijd iets te knabbelen hebben. En als er gesnoeid werd van eetbare bomen, de takken in wei. Prima vermaak. Zo leuk geitjes!!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:32

Wat vervelend, maar ik moet ook gelijk aan mijn oom denken, die riep altijd;
"Wil je leren vloeken, koop een geit" :+

Wellicht toch een voerautomaat, succes :(:)

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:34

Hier schapen maar die kunnen er ook wat van. Tijdens de lammer periode krijgen ze extra brok en dat gaan ze associeren. Hier beginnen ze gerust om 5 uur sochtends de blaten voor voer terwijl er meer als genoeg gras is. Oplossing hier is brok afbouwen en dan gaan weglaten en een extra likemmer zodat ze toch voldoende binnen krijgen aan vitamine/mineralen en energie.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 11:57

Wat ik van een van onze geiten weet, is dat ze dit vooral zomers ongeveer 1 x in de maand 1 of 2 dagen had.
Een collega van mij die een boerderij met melkgeiten heeft, gaf toen aan dat ze waarschijnlijk blaasjes op haar eierstokken had. Iets hormonaals dus. Net of ze nét niet helemaal "willig" worden.
Misschien even met de veearts overleggen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:17

Voernetten zijn geen goed idee, we hebben dat weleens geprobeerd, maar ze blijven er met hun hoorns in hangen.

Afbeelding

Wij hebben nu een aantal metalen ruiven aan de muur hangen, dat werkt goed. Knoeien doen alle geiten.

We hadden zo'n overdekte stalen schapenruif, die werkte ook goed. Maar weggedaan omdat onze geiten overdag de hele dag in de wei lopen en altijd de stal in kunnen om te schuilen of te eten als ze dat willen. (En jonge geiten vinden het leuk om erin te klimmen als het dak eraf is :))

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:29

Tijdelijk hun uitzicht verbergen door er een ruime meter hek voor te zetten zodat ze jullie niet kunnen zien?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:58

tamary schreef:
Vrij hangende hooinetten? Kunnen ze niet tegen aan staan en de boel vies maken. Ik zie een overkapping op die foto waar wel wat onder te hangen moet zijn.

Ja hoor, daar gaan ze ook rustig tegenop staan, maar is verder inderdaad gevaarlijk voor poten en horens...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:46

Hevonen schreef:
Voernetten zijn geen goed idee, we hebben dat weleens geprobeerd, maar ze blijven er met hun hoorns in hangen.

[ Afbeelding ]

Wij hebben nu een aantal metalen ruiven aan de muur hangen, dat werkt goed. Knoeien doen alle geiten.

We hadden zo'n overdekte stalen schapenruif, die werkte ook goed. Maar weggedaan omdat onze geiten overdag de hele dag in de wei lopen en altijd de stal in kunnen om te schuilen of te eten als ze dat willen. (En jonge geiten vinden het leuk om erin te klimmen als het dak eraf is :))

[ Afbeelding ]

Wat een leuke eigenwijze diertjes, vooral die rechtse op foto 2!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:56

Hevonen schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik ga echt helemaal stuk om dat hoofd van de ruifklimmer :)) :D :D :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:01

Wij hebben schapen gehad en geen geiten. Ook als
Grasmaaier. Maar is bijvoeren met brokjes wel nodig? Bij de schapen deden we dat alleen als het winter was en koud. Verder niet, want ze werden er echt enorm irritant van en kunnen prima zonder brok.

Maar het was bij ons alleen de ooi die zo irritant was. Wij hadden 1 ooi en 2 gecastreerde rammen. Misschien dat de mannen er minder last van hebben?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:52

Ik voer mijn geiten wel bij. De volwassen dames krijgen 1 x per dag een bak geitenbrok met wat geitenmuesli, en de oude bejaarde geiten krijgen seniores priores. Verder krijgen ze 's winters stukken wortel of wat schijfjes appel door het voer. En natuurlijk een runderlikblok, onbeperkt hooi en gras.
Ik voer 's avonds laat, nuja, rond zonsondergang, en ze zeuren eigenlijk nooit, alleen als ze me rond die tijd zien komen hoor ik ze even.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:07

1 x per dag eten geven heeft bij ons het probleem opgelost. Ze krijgen 's morgens vroeg hooi, brokken en water. Verder nooit iets tussendoor.