Ouder hondje, dement of ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Ouder hondje, dement of ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 18:02

Ik weet even niet zeker of dit erbij hoort en aangezien bokt toch heel wat ervaringsdeskundigen heeft vraag ik het hier maar eens.
Mijn jackrusseltje is ondertussen 15 jaar. Sind een jaar ongeveer vind ik ze best achteruit gaan. Ze heeft reuma en is bijna doof ondertussen. Voor haar reuma krijgt ze maandelijks osteopathie/acupuntuur + een supplement op basis van omega 3. Sinds een maand ongeveer vind ik ze vreemd doen. Op alle andere vlakken vind ik ze best wel zichzelf daarom twijfel ik dus. Ze genoot altijd al van op de bank liggen. Nu nog steeds. Ze heeft een loopplank om er op te geraken. Nu sinds een maand dus gaat ze steevast van de bank af als ik er in ga liggen. Vroeger lag ze meestal dichtbij me aan. Laatse maanden vaker achter mijn voeten. En nu loopt ze standaard de bank af als ik er in kom. Ze gaat dan of buiten liggen of in haar mand. Dit deed ze vroeger echt nooit. Bij dementie zou ik dan denken dat ze ook onrustiger is ofzo, maar het is momenteel enkel dit. Ik wil er eigenlijk niet te veel meer mee zeulen en denk niet dat mijn dierenarts hier veel mee kan.

tamary

Re: Ouder hondje, dement of ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:08

Bewegen van de kussens die onprettige beweging geeft in lijf en reuma?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 18:12

Dat denk ik niet. Ze doet het als ik al lig dus als er geen beweging meer is maar ook als ze achter de voeten ligt waar het kussen gescheiden is van het middelste kussen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:50

Mijn hondje die vertoonde heel ander gedrag toen ze dement was maar je weet het niet natuurlijk. Die van ons werd echt heel raar onrustig en in de nacht ineens janken terwijl de dat heel haar leven nog nooit had gedaan.

Ik heb mijn hondje destijds ondersteund met tabletjes cholodin. Dat eten ze zo als een snoepje op. Werkt snel en heeft bij ons toen heel fijn geholpen. Ze knapte er heel goed van op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 18:53

Toen hier en hondje dement werd deed ze rare dingen als onder de stoel door willen lopen en dan bij dat dwars ding gaan staan van help ik kan niet meer verder.
Maar ook niet achteruit lopen dan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:08

Je bedoelt denk ik dat ze artrose heeft? Hoe erg is dit? Zijn er eens foto's gemaakt of is het alleen door lichamelijk onderzoek vast gesteld?
Je mag dat best ondersteunen met een pijnstillend supplement of in iedergeval meer dan Omega wat enkel een klein beetje de onsteking remt. Keuze is reuze maar kijk eens naar groenelipmossel of glucosamine + chondroïtine.

Ik vind het gedrag niet klinken als dementie. Vaak zie je dan dat ze juist meer aanhankelijk worden. Ik zou eerder denken aan ongemak / pijn waardoor ze wat nukkig is of gewoon liever wat meer met rust gelaten wilt worden.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:20

Mijn hondje werd net na haar 12e dement, haar gedrag veranderde negatief. 's Avonds niet uit de mand willen om in haar bijkamer te slapen, waar ze al sinds pup zijnde altijd sliep 's nachts, ongeacht of we de mand daar ook zouden neerleggen. Begon mensen niet meer te herkennen, al liet haar zicht haar oplaatst ook meer in de steek dus daar kon het misschien ook aan liggen. Ze was áltijd enthousiast als mijn vader thuis kwam van het werk maar oplaatst had ze niet meer door dat hij thuis was. Ze werd bang voor haar voerbakje, die ze ook al jaren had, als ze het eten in een schaaltje kreeg was het opeens wel prima? Heel apart gedrag, soms wisten we ook niet dat het kwam doordat ze steeds minder zag of dat haar dementie weer opspeelde.
Ik denk daarom niet meteen dat jouw hond dement is, voor mijn gevoel was het bij onze hond veel duidelijker, maar misschien komt het nog. Het is niet ongebruikelijk dat een hond dement wordt. Dat in combinatie met doofheid zal het proces misschien versnellen. Ik raad je aan om in iedergeval niet teveel in je dagelijkse leven te veranderen; geen meubels verplaatsen of vervangen, geen ander voer geven of op andere tijdstippen. Mocht het wel dementie zijn dan kunnen ze daar heel erg van achteruit gaan en het 'oude' gedrag haal je niet meer terug.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 19:22

Ik zou proberen hoe ze het doet met metacam. Dat kan zeker op die leeftijd weinig kwaad. Als ze opknapt dan weet je in ieder geval dat ze het deed door pijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 12:06

Bedankt al voor het meedenken.
@Melzazu: ik ga is kijken naar het supplement. Twijfel ook wel of het dementie is. Ik kan moeilijk een andere verklaring vinden. Pijn heeft ze sowieso wel. Ze laat wel nog dagelijks kleine enthousiaste oplevingen zien waarbij ze huppelt. Ze eet ook goed en loopt wel rustig haar rondje in de tuin. Komt ook de bank af om te drinken of te bedelen dus naar mijn idee is het wel een draagbare pijn.

@Nyaleti: qua supplementen voor artrose is enkel omega 3 bewezen effectief geloof ik. Ik neig nu ook wel naar pijnstillers zoals metacam, maar ze heeft een gevoelige maag waardoor ik nog twijfel. Ik bedoel artrose ja. Ze houd 's avonds vaak haar voorpootje krom. Haar achterpoten heeft ze aan de ene kant een operatie gehad voor patella luxatie en de andere knie heeft ze een knieband prothese gehad + haar leeftijd is arthrose wel een logische stempel. De osteopathe die haar volgt is ook dierenarts van opleiding en ziet het ook wel zo.

Voor mij is de grens als ze niet meer zelfstandig opstaat om bvb haar behoefte te doen of geen enthousiasme meer heeft. Als ze slaapt is ze wel niet meer proper, ze voelt het denk ik niet altijd als ze moet plassen, maar dat neem ik ook voor lief.
Voorlopig is het vooral een hoogbejaard hondje met de bijhorende kwalen. Maar ik neig nu wel naar pijnstillers voor haar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:08

Je kan metacam ook gewoon even proberen. Je kan er altijd weer mee stoppen. :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:10

Ja metacam is een goed idee en die cholodin kan ook geen kwaad. Ik zou gewoon eens wat proberen en even zien wat er dan gebeurd wat haar gedrag betreft.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:26

Je zegt pijn heeft ze sowieso wel?
Waarom wil je dat niet aanpakken en de dementie wel? Je focust op het verkeerde. Cholodine kan maar hoor ik vaak van dat het weinig resultaat geeft. Nogmaals dit klinkt voor mij (als paravet) niet als dementie maar als pijn en daardoor ongemak en nors.

Omega is absoluut niet het enige wat effectief bewezen is tegen artrose.
Glucosamine, Chondroïtine en MSM sowieso bewezen. Dan heb je nog groenelipmossel, kurkuma en nog een hele hoop waar je online goede resultaten over leest.
Kwa pijnstillers eerst Metacam proberen, al zijn daar ook alternatieven voor maar Metacam is de eerste stap.
Metacam geef je sowieso met het eten en als ze bijvoorbeeld lang zonder zit, geef je tussendoor nog een snack, klein beetje brokjes of bv een stukje brood zodat haar maag het beter aankan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 16:09

Aanpakken is een groot woord. Ik denk dat ik echt wel al veel gedaan heb om haar in de mate van het mogelijke pijnvrij te hebben, maar je kunt van een 15 jarige geen 5 jarige maken en moest artrose te genezen zijn dan was dit wel algemeen geweten. Ik heb nergens geschreven dat ik haar dementie wil aanpakken en haar artrose niet, ik ben zelf helemaal niet zeker dat het dementie is. Ze heeft al maandelijks acupunctuur + osteopathie als ondersteuning. Ik probeer vooral te achterhalen waar haar gedragsverandering vandaan komt. Ik spreek mijn dierenarts deze week nog aan voor metacam. Verder wil ik heus wel wat supplementen proberen om haar te ondersteunen, maar ik blijf wel realistisch, wondermiddel bestaat niet en tussen stijfheid, pijn en ondraaglijk leiden zit er verschil. In haar brok zat er msm en curcuma, maar ben moeten overstappen omdat ze deze niet at en verder is er nog mijn gevoel. Ik heb niet het gevoel dat het door pijn is dat ze zo reageert al wil ik het wel graag uitsluiten. Ik vond ze eigenlijk voor de acupunctuur slechter als nu qua pijn, maar ook op haar slechtste dagen liet ze dit gedrag niet zien.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:16

Als ze slaapt is ze niet meer proper? Dat vind ik best wel zielig voor haar en een reden om er over na te denken of het niet lijden word. Imo denken wij pas aan inslapen als het al 5 na 12 is en de hond al tekenen vertoont. Ik vind het eerlijker naar je dier toe om dit net er voor te doen, sorry. Een opleving kan vaak door adrenaline (dat heb ik zelf gezien vlak voor we onze hond lieten inslapen).

Succes alvast, hopelijk werkt de metacam.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 16:29

Furst schreef:
Als ze slaapt is ze niet meer proper? Dat vind ik best wel zielig voor haar en een reden om er over na te denken of het niet lijden word. Imo denken wij pas aan inslapen als het al 5 na 12 is en de hond al tekenen vertoont. Ik vind het eerlijker naar je dier toe om dit net er voor te doen, sorry. Een opleving kan vaak door adrenaline (dat heb ik zelf gezien vlak voor we onze hond lieten inslapen).

Succes alvast, hopelijk werkt de metacam.

Ik vind dat ook wel een grens eigenlijk. Jij neemt het voor lief, maar het is sneu voor het hondje. En samen met het afstandelijk zijn en een pootje krom houden denk ik dat er persoonlijk voor mij wel een grens zit. Maar het is link omdat het voor jou geleidelijk gaat en dan verschuif je stiekem die grens.
Je houdt vast aan oplevingen, maar als die vrij schaars zijn, hoe schaars moeten ze dan worden voordat je keuzes kunt maken?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 17:04

Eerlijke visies, dat apprecieer ik wel en inderdaad door het geleidelijke durven we wel grenzen overgaan. Toch denk ik dat ik wel een harde ben op dit vlak en wel de knoop kan doorhakken als het zover is. Heb 6 maand geleden mijn springlevende wolfhond van 7 laten inslapen doordat zijn epilepsie te zwaar werd.
Qua oplevingen. Ze huppelt dagelijks nog enthousiast om me heen als ik of mijn partner thuiskom. Ze loopt de bank nog op en af om naar buiten te gaan of bij ons te komen. Ze gaat volgens mij geen jaar meer meegaan dat niet, daarvoor vind ik ze te snel achteruitgaan. Maar ik denk wel dat ze op dit moment nog een zekere mate van levenskwaliteit heeft al zijn het hier ook de laatse loodjes en komen we vrij dicht tegen de grens. Qua s nachts niet meer ophouden (niet altijd het geval, wel steeds vaker) , lijkt mij toch een typische oudersdomkwaal. Hoeveel ouderen dragen 's nachts een pamper omdat ze het ook niet meer voelen. Dat vind ik nu niet echt een reden om in te slapen. Ze kan prima zelfstandig naar buiten en naar binnen het is dus niet dat ze overdag haar zelf beplast en niet meer recht kan bvb. Dat zou voor mij absoluut een grens zijn.
Mijn vriend wenst dat ze van ouderdom sterft. Ik ben daar zelf ook niet zo van overtuigd, maar het is toch ook wel een beetje de natuur ook. Heb triest genoeg nog geen enkel dier gehad die op natuurlijke wijze is gestorven. En heel eerlijk voor mezelf zou ik het ook niet willen. Liever een waardig einde om 5 voor twaalf. Ze heeft volgende week terug afspraak bij de osteo. Ik zal haar ook wel een eerlijke mening vragen.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 17:32

Ik vind het ook niet typisch als dementie klinken en zou eerder van pijn/ongemak uitgaan. Er zijn idd meerdere supplementen die kunnen helpen, al zijn dat op zichzelf natuurlijk ook zeker geen wondermiddelen. Bij onze oudste zagen we vooral verschil met groenlipmossel, naast pijnstilling. Inmiddels staat hij op librela en doet het daar beter op dan metacam, maar we weten ook dat als dat niet meer voldoende werkt dat het klaar is. Ik zou zeker niet onderschatten hoeveel pijn een hond al kan hebben voordat ze het uberhaupt laten zien, en afzondering is vaak wel een teken dat ze zich niet prettig voelen.

Sterven van ouderdom vind ik altijd een ingewikkeld iets. Aan de ene kant klinkt het mooi, aan de andere kant denk ik dat, misschien met uitzondering van een acute hartaanval, je dan eigenlijk altijd al laat bent met het maken van de keuze. Geleidelijk grenzen opschuiven is iets wat ik bij bijna iedereen om ons met oude honden wel gezien heb, en wat wij waarschijnlijk zelf ook wel doen. In zekere zin denk ik (maar dat is hoe ik het persoonlijk zie) dat de keuze veel duidelijker is bij een jongere hond die acuut iets krijgt, dan bij een oude hond die steeds een klein stukje achteruit gaat en wat misschien dagelijks niet eens echt opvalt.

We hebben hier met meerdere mensen om ons heen de afspraak dat als zij denken dat het genoeg is geweest dat ze dat wel naar ons uit gaan spreken. Daarbij maak ik in mijn hoofd regelmatig de afweging hoeveel leuke momenten hij op een dag heeft en hoe dat opweegt tegen momenten waarop het misschien minder gaat.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 18:23

Even een filmpje van haar. Zoals je ze hier ziet heeft ze meerdere momenten per dag. Voornamelijk 's avonds merk je dat ze niet meer kan en ze rust wil, maar overdag vind ik ze eigenlijk nog 'te goed' om in te slapen. Ze slaapt uiteraard meer als vroeger en er zijn ook wel eens mindere dagen, maar dat vind ik al bij al meevallen.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:14

Mijn moeder wist het toen ze niet meer opkeek naar haar als ze binnenkwam van werk. En dat hondje was echt verslaaaafd aan mijn moeder. Dat was afgelopen september. Vorig jaar in Juni ontdekten we een redelijk grote bol. Die is weggehaald nog want ze was verder echt nog super goed. Ja, blauwe waas over de ogen, wilde wel wat minder ver wandelen. Maar verder nog prima. En dan in september, was de bol terug, 3 keer zo groot en 3 keer zo snel (een weekend). Maandag belde mijn moeder dan na haar werk dat ze dacht dat het wel tijd was om haar te laten gaan. Ze zou de dag nadien wel naar de dierenarts gaan. Ik vond het te dringend, dus heb toen gezegd dat ze meteen moest gaan. Dus ik had een afspraak gemaakt en we zijn samen gegaan. Ze was nog even bij ons binnen bij onze hondjes (samen opgegroeid) en ze kwispelde. Dus even had ik wat hoop. Maar bij de dierenarts viel dan toch het verdict. Vieze cellen te zien in de bol. Cellen met 3 kernen. Tijdens het inslapen vond ze ook de aders niet gemakkelijk, wat al een teken was dat ze eigenlijk in shock aan het gaan was van de pijn. En toen is ze vredig ingeslapen.
De natuur kan echt, echt rot zijn soms. Maar wat een taai hondje was dat ook.

Jij kent je hondje het beste, dus geniet van alle tijd die jullie nog hebben <3

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 19:17

Mocht je hondje het niet goed doen op metacam, probeer dan cimalgex. Onze oude hond kreeg er geïrriteerde plekken van. Cimalgex heeft haar nog een tijd ondersteund.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 21:08

Het is en blijft heel lastig, honden geven pijn slecht aan. Althans ze geven het wel aan maar wij kunnen slecht meten. Op de video zie ik een hondje die te zwaar is. En ook stijf loopt. Haar gewicht zal al schelen voor de artrose. Daarnaast zou ik zeker een NSAID geven. Pijn lijden is gewoon niet nodig. (Ook geen “verdraagbare” pijn)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:56

Ja ik snap al die natuurlijke pijnstillers in dit geval echt niet. Die zijn vaak niet / slechter bewezen. Metacam is al niet heel slecht voor een dier. Laat staan voor een ouder hondje die toch geen jaren meer mee gaat.

Ik zou hem lekker comfort bieden met metacam. Supplementen kunnen altijd. Zodat er nog een paar fijne maanden volgen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:16

Sowieso snap ik het echt niet, zeker niet als een hond bewezen artrose heeft, je kunt proberen om dan medicatie als metacam af te bouwen als je daarnaast supplementeert. Maar laat dan op z’n minst iemand mee kijken of je hond echt comfortabel is. Want ik weet dat veel mensen pijn echt over het hoofd zien. En dat is niet vanuit onkunde, maar omdat het zo lastig zien is.

Mijn hond staat al ruim 2,5 jaar op de pijnstillers. De kans bestaat dat hij daardoor minder lang leeft. Maar hij is dan tenminste wel pijnvrij geweest en dat vind ik veel belangrijker.