Wat heeft deze hond? Met bloedonderzoek erbij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Wat heeft deze hond? Met bloedonderzoek erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 20:59

Hallo! Ik zit me zo onderhand op te vreten, wellicht herkent iemand dit:

Het begon op 2 mei: aan de wandel en Oreo (teefje, ongeveer 5 jaar oud) begint hard te jammeren. Ze had een afgebroken nageltjes en ik dacht eigenlijk dat ze die voelde, dus ik gaf een snoepje als troost. Nog harder piepen. Nog een snoepje en weer piepen. Ik wil in haar mond kijken en die mocht nauwelijks open en ze had echt pijn.

Direct naar de nood DA. Die gaf pijnstiller en ontstekingsremner, had geen idee wat het kon zijn.

De maandag erop naar mijn eigen DA. Die voelde haar en ze gaf duidelijk pijn rond het kaakgebied aan. Met een roesje in haar mond gekeken en niks te zien. Pijnstiller en stevige ontstekingsremmer en jawel, madam knapte op.

Ging goed tot maandag twee weken geleden. Weer last van de bekkie, nog niet zo erg. Weer naar de DA, behandeling herhalen en afspraak om schoon te maken en dan ook een foto te maken als ze dan toch een roesje had.

Dat was afgelopen maandag. De algehele symptomen waren en zijn: absoluut graag willen eten, ze heeft geen dwang nodig, ze wíl spelen, ze wil van alles, rent 5 meter naar het hek en bij terugkomst gast ze weer liggen. Ze wil maar voelt zich niet fijn. Dit heb ik de DA ook uitgelegd.
Hij besloot een bloedtest eerst, zie foto's. Alles wijst op een dikke vette ontsteking. Ze kreeg gelijk een antibiotica prik en ook 1 mee naar huis. Die heeft ze vanmorgen gehad. Ook ontstekingsremmers weer. Maandag nemen we weer bloed af. Kijken of al die waardes wat verbeterd zijn.

Herkent iemand dit vage beeld? Ik maak me zorgen. De kliniek waar we heengaan is de beste van het eiland. Als we nog 100x naar de DA moeten doen we dat. Ik maak me zorgen. Wellicht wil ik te snel verbetering zien?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:02

Ik zou denken aan een grasaar. Moeilijk te vinden maar geven wel onsteking. En als die niet er uit gaat zal dat blijven terugkomen ondanks AB. Maar ik ben geen DA. Misschien komt iemand anders het bekender voor? Geen idee of die daar ook groeien en of er bepaalde grassen/planten zijn met t zelfde effect

paars

Re: Wat heeft deze hond? Met bloedonderzoek erbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:10

Wat vervelend! Kom niet helemaal uit je verhaal opmaken of de röntgenfoto(s) van de kaak al gemaakt is/zijn? Zo niet dan zou dat nu m.i. wel de volgende stap zijn. Daar kan mogelijk toch een ontsteking te zien zijn die je van buitenaf niet kunt zien.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:32

Oef wat lastig dat het bloedbeeld wel duidelijk iets aan geeft maar niet duidelijk wat..

Je zegt "schoon maken en foto maken"
Is het gebit schoon gemaakt? En waar zijn de foto's van gemaakt? Ik vermoed zo van de kaak / kop?

Kunnen ze een rhinoscopie of endoscopie van de keel doen? Ook zou ik graag de borstkas op de foto zien denk ik.
Staat me iets bij van een verhaal van een poliep oid in de neusholte die dan opzette bij activiteit. Weet het verhaal niet meer precies helaas maar dat schiet me nu te binnen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:40

HindaFree schreef:
Ik zou denken aan een grasaar. Moeilijk te vinden maar geven wel onsteking. En als die niet er uit gaat zal dat blijven terugkomen ondanks AB. Maar ik ben geen DA. Misschien komt iemand anders het bekender voor? Geen idee of die daar ook groeien en of er bepaalde grassen/planten zijn met t zelfde effect

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Ze prikken meteen pijnlijk en wurmen zich ook razendsnel naar binnen. Echt ondingen!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 22:27

En sporen we die grasaar dan op met een röntgenfoto? Die grasaren hebben we hier wel hoor
De foto was dus nog niet gemaakt, daar ga ik maandag op aansturen.

Het gebit is dus ook nog niet schoongemaakt, de DA wou eerst een bloedtest doen, en daar kwam dit schitterende resultaat uit. Zodoende wil hij nu die ontsteking aanpakken

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:15

Kauwspiermyositis
Retrobulbair abces
MCO of leeuwenkaak (maar deze past minder bij haar leeftijd)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:24

Palmera schreef:
En sporen we die grasaar dan op met een röntgenfoto? Die grasaren hebben we hier wel hoor
De foto was dus nog niet gemaakt, daar ga ik maandag op aansturen.

Het gebit is dus ook nog niet schoongemaakt, de DA wou eerst een bloedtest doen, en daar kwam dit schitterende resultaat uit. Zodoende wil hij nu die ontsteking aanpakken

Van een grasaar wordt de hemoglobine niet zo hoog.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:28

Kan wel een gevolg zijn.. Als de hond te weinig eet/drinkt en zodoende te weinig vocht binnenkrijgt (vooral met deze hitte) kun je uitdrogingsverschijnselen en dus een verhoogd hemoglobine krijgen..

Ik neig ook enorm naar een grasaar met deze symptomen..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 23:43

nine1987 schreef:
Kan wel een gevolg zijn.. Als de hond te weinig eet/drinkt en zodoende te weinig vocht binnenkrijgt (vooral met deze hitte) kun je uitdrogingsverschijnselen en dus een verhoogd hemoglobine krijgen..

Ik neig ook enorm naar een grasaar met deze symptomen..

Dit idd. Dan is de hoeveelheid vocht in de bloedbaan relatief te laag dus kunnen dezelfde aantal rode bloedcellen rondzwemmen in een lagere hoeveelheid vocht tov normaal en dan kom je bij onderzoek dus op een "hoger" Hb uit. Daar past het verhoogde hematocriet namelijk ook weer bij.

Grasaar was verder overigens ook het eerste waar ik aan moest denken.

Edit; ik vind het vaak wel geinig dit soort dingen even door ChatGPT te gooien. Icm je locatie raadt die ook aan evt. onderzoek te doen naar Ehrlichiose en Leishmania (alhoewel je bij die laatste ip ook huidproblemen zou verwachten), maar gezien een pijnlijke reactie op haar kaak en dat ze wel alert en actief is denkt die ook dat je het wrs rond een tandwortelontsteking/abces/tumor/schimmel/vreemd voorwerp oid moet zoeken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 00:16

Ik dacht ook aan een grasaar.
Hoeft niet perse een vette ontsteking vanwege een wond oid he. Als de immuunrespons geactiveerd wordt vanwege detectie van een lichaamsvreemd iets/ziekteverwekkers dan zijn die ontstekingsmarkers in het bloed.

Ik hoop dat het snel opgelost is!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 00:37

Little_Gift schreef:
Kauwspiermyositis
Retrobulbair abces

Kauwspiernmyositis, die komt veelvuldig naar boven als ik zoek. Lijkt me verschrikkelijk.

Oreo is ruim 5 jaar en klein. Weegt ongeveer 6.5 kg. Ze zou hiermee buiten de doelgroep vallen, wat ik oprecht hoop.

De grasaar ga ik serieus aankaarten bij de DA. Hopelijk vinden we die op een röntgen.

Ze niest trouwens regelmatig omgekeerd. En had één avond dat ze daar bijna niet mee ophield. Inmiddels terug naar 1 a 2 keer per dag.

Haar poep vanavond was ook keurig en ze drinkt en plast regelmatig.
Ik vind het echt prettig even te sparren hier. Dank jullie wel!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 04:03

Palmera schreef:
Little_Gift schreef:
Kauwspiermyositis
Retrobulbair abces

Kauwspiernmyositis, die komt veelvuldig naar boven als ik zoek. Lijkt me verschrikkelijk.

Oreo is ruim 5 jaar en klein. Weegt ongeveer 6.5 kg. Ze zou hiermee buiten de doelgroep vallen, wat ik oprecht hoop.

De grasaar ga ik serieus aankaarten bij de DA. Hopelijk vinden we die op een röntgen.

Ze niest trouwens regelmatig omgekeerd. En had één avond dat ze daar bijna niet mee ophield. Inmiddels terug naar 1 a 2 keer per dag.

Haar poep vanavond was ook keurig en ze drinkt en plast regelmatig.
Ik vind het echt prettig even te sparren hier. Dank jullie wel!

Dit is ook een veel gehoord symptoom van een grasaar.. (Uiteraard ook van andere zaken, maar icm daarmee, denk ik dat 't veelzeggend is..)

Hoe dan ook, hoop ik dat je hond snel van de problemen af is.. Arm hupje..

Ik ga weer proberen een tukkie te doen, nadat mijn Google nest het een geweldig idee vond om net midden in de nacht de radio aan te zetten en ik dus tegen 't plafond aan vloog.. :')

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 04:13

Hutcherson schreef:
Ik dacht ook aan een grasaar.
Hoeft niet perse een vette ontsteking vanwege een wond oid he. Als de immuunrespons geactiveerd wordt vanwege detectie van een lichaamsvreemd iets/ziekteverwekkers dan zijn die ontstekingsmarkers in het bloed.

Ik hoop dat het snel opgelost is!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:15

Hè wat vervelend.... :(:)

Ik zou ook aansturen op iets van beeldvorming om te kijken of er iets zichtbaar gemaakt kan worden dat de problemen veroorzaakt. Hopelijk vind je snel iets dat makkelijk op te lossen is....

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:36

Maar een grasaar ga je toch niet zien op röntgen? Daar zou je dingen als endoscopie of bronchoscopie voor nodig hebben lijkt me

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 16:55

Soms wel hoor, aanvankelijk van het spoor dat de grasaar al gemaakt heeft... Maar als ik me goed herinner, het beste met contrastvloeistof tegelijkertijd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 00:45

Bowo schreef:
Maar een grasaar ga je toch niet zien op röntgen? Daar zou je dingen als endoscopie of bronchoscopie voor nodig hebben lijkt me

Ik weet niet of mijn DA deze apparatuur heeft. We zijn hier helaas iets primitiever dan in NL.

Vanmorgen was Oreo behoorlijk baldadig met de andere honden. Wel nog erg veel rusten.
We duiken nu maar het weekend in, en maandag ochtend is ze aan de beurt. Die grasaar ga ik zeker aankaarten!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:19

De eerste stap voor mij zou zijn röntgenfoto’s van de bek, incl de tanden.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:55

Ik moest, helaas, ook gelijk denken aan kauwspiermyositis. Volgens mij had een hond van een bekende heel vergelijkbare symptomen en deze aandoening.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 21:38

Vanmorgen dus bij de DA geweest. De waardes zijn fors verbeterd! *\o/*

Wat gaan we nu doen: omdat dit de eerste keer was dat ze antibiotica heeft gehad voor dit willen we kijken wat er gebeurd. De verleden keer kwam de ontstekingsreactie (pijn) dus terug, maar toen had ze alleen ontstekingsremmers gehad.

Ik heb een afspraak voor maandag over 2 weken. Dan word sowieso haar bekkie schoon gemaakt. En dan kan er ook eventueel verder gehandeld worden als ze daar ligt.
Ik heb wel wat pillen meegekregen, als ze toch last krijgt kan ik haar de ontstekingsremmer geven die ook pijnstillend werkt.

De grasaar theorie zou kunnen maar deze DA heeft idd niet de middelen tot endoscopie o.i.d. We wachten even twee weken af. De bloeduitslag was goed en Oreo is weer haar eigen drukke en vrolijke zelf

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:09

Wie weet heeft het probleem zich door de antibiotica toch opgelost. Fijn iig dat ze zich beter voelt.