Wel of niet fokken met poes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Wel of niet fokken met poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 15:29

Voor er hier allemaal mensen heftig gaan reageren ….

Het betreft een Maine Coon dame MET stamboom :Y) en de bedoeling is ook om MET stamboom te fokken :D

Ik heb vorig jaar december mijn meisje Nala opgehaald in Hongarije, het is een blue torbie meisje met een mooi lang lichaam, prachtige typische Maine Coon uitstraling, tot zover makkelijk te onderhouden vacht maar dit kan nog veranderen gezien ze pas 10 maanden oud is. Qua karakter is zij echt zeer aanwezig, ontzettend nieuwsgierig en echt ducktape. Wijkt niet van mijn zijde af. Qua stamboom heeft zij een lijn die tot 10 generaties voor ca de helft Europees is en de helft Amerikaans. Inteeltpercentage is op 10 generaties als ik die website goed begrijp 12,6%, dit is onder het gemiddelde van de Maine Coons en het doel is om een kater te gebruiken waardoor het percentage naar beneden gaat.

Ik heb haar niet gekocht met als doel om te fokken, maar mocht ik het toch willen doen dan kan dit (zal dan de fokster van haar wel een extra bijdrage moeten betalen voor fokrecht) dus ik heb het wel in mijn achterhoofd gehouden.

Zij is een paar dagen terug voor het eerst krols geworden, dit is voor mij ook een dingetje want ik wil niet dat zij er veel last van heeft of haar vriendinnetje Freya (geholpen poes van 8 jaar). De krolsheid was aardig heftig voor 2/3 dagen maar nu neemt het weer af gelukkig. Nu is het afwachten wanneer ze weer krols word gezien de eerste keer meestal het heftigste is.

Mocht zij vaak en lang krols zijn dan zou dit voor mij ook al een reden zijn om niet te fokken gezien ik haar pas tussen 1,5 jaar en 2 jaar zou willen laten dekken. De poezenpil word lastig gezien ik onregelmatige diensten werk en ik niet op een vast tijdstip de pil kan geven.

Nou ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die voor bijvoorbeeld 1 poes een cattery zijn begonnen en hoe jullie die start ervaarde, en vooral; is het al de moeite waard? Hoeveel kosten zijn jullie kwijt per nestje aan testen etc?

Ik heb 8 jaar geleden 1 nestje gefokt, dit was een kruising nestje dus dit ging zonder cattery. Daar is Freya ook afkomstig van. Hier had ik een flessenkitten bij zitten die het uiteindelijk gehaald heeft en het nu nog steeds super doet. Dus ik heb wel ervaringen met een nestje en ook de complicaties die er bij kunnen komen (ook nog melkklierontsteking gehad).

Hier is de dame waar het over gaat, mijn mini leeuwin Nala ;

Afbeelding

En dit is Freya die ik dus 8 jaar geleden zelf gefokt heb;

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar de ervaringen :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 15:51

Ik heb met mijn heilige birmaan 2 nestjes gefokt. ook gewoon een catterynaam aangevraagd als hobbyfokker.

Kwa opbrengsten moet je het niet doen. Mijn eerste nestje had 3 kittens, en heeft me zonder aanschaf van de poes en alle kosten voor de eerste twee jaar, 1500 euro gekost (testen voor moederpoes, de dek, chippen, vaccineren, voeding, kattenbakvulling, kittenpakket, sterilisatie en castraties)
Ik heb twee kittens toen verkocht aan 750 en eentje aan 600 geloof ik (kattin versus kater). Als ik de aanschafprijs van de moederpoes en twee jaar verbruik bijrekende stak ik geld toe.

Het tweede nestje was goedkoper, maar had ik ook maar 2 kittens. Eentje heb ik verkocht, eentje heb ik gehouden(10% kans op een bluepoint, waar ik op hoopte en een van de twee was Bluepoint!). Moest ik ze beide verkocht hebben had ik de prijs van 1 kitten "over".

Betreft ervaring zeg ik doen ! Het is zo een mooi proces, die kittens zijn zo leuk om te zien opgroeien en ze gaan uit huis voor ze echt baldadig worden, dit was echt een hele leuke ervaring!

Rennie89

Re: Wel of niet fokken met poes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 16:02

Dankjewel voor je reactie! Ik zal het ook zeker niet voor het geld doen gezien ik weet dat je pech kan hebben, maar de ervaring is zo leuk, ik had ook echt plezier aan dat nestje wat ik toen gefokt had, de kittens (ontwormd, ontvlooit, gechipt, gevaccineerd en met 12 weken mochten ze weg) waren zo aandoenlijk en ondanks de pech (waren officieel 6 kittens maar 1 poesje was helaas doodgeboren, kwam ca 1 a 2 uur na de 5e kitten) en de melkklierontsteking en de kitten die ik vanaf dag 1 met de fles moest voeren heb ik zo erg genoten!

Ik wil idd ook eigenlijk maar 2 nestjes fokken met haar, en dan met genoeg tijd er tussen zodat ze goed kan bijkomen.

Was het veel geregel voor de cattery? Ook de naam enzo en belastingtechnisch?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:07

Poezenpil is ook nergens meer verkrijgbaar geloof ik.
Het zou bij mij volledig afhangen van hoe zij de krolsheid ervaart. Is ze echt jaarrond om de 2 weken krols en volledig van het padje af of zit er meer tijd tussen en handelt ze het wel oké? Want om haar nu nog een jaar af te laten zien voor een nestje zou ik echt niet oké vinden.

Ga er maar vanuit dat je geld verliest :+ spullen aanschaffen, alle testen etc dat tikt echt door. Mocht je meerdere nesten fokken dan is het uiteindelijk misschien wel rendabel..
Ik weet dat die katten voor veel geld weg kunnen gaan maar aangezien Jan en alleman met een kat kan fokken of een raskater op een ongeteste htk poes gooit.. De gemiddelde persoon boeit niet of hun kat nou een stamboom heeft en betaald dus liever wat minder.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:09

Ik heb een cattery en heb nu 4 nestjes gefokt.
Ik ben lid geworden van een vereniging en ik heb daar mijn catterynaam aangevraagd. Koste volgens mij €29,95 lidmaatschap en €40 voor de aanvraag van de catterynaam.

Ik heb Nishi daarna op de pil gehad ( gaf om de week zaterdag of zondag een pilletje net hoe het uitkwam). Ik wilde haar niet krols laten worden van 11 maanden tot 1,5-2 jaar. Veel te veel kans op baarmoederontsteking of andere problemen. Nee de pil is zaligmakend maar voor toen de beste oplossing. Nu geef ik perlutex.
Nog een paar shows meegepakt.

Toen ik haar wilde laten dekken op zoek naar een kater.
Dekgeld €600.
Dan een DNA test bij de poes €120.
Verplichte testen zoals Patella Luxatie, navelbreuk verklaring, FIV, FELV. €100 ongeveer.
Jij zult hcm moeten testen geen idee wat dat kost.

Dan ontlastingsonderzoek op giardia en tritrichomonas €180.

Dan poes brengen. Later ophalen. Extra veel vlees voeren.
Kittens moesten 2 keer ingeënt en gechipt €400 samen ongeveer. Daarna stamboom aanvragen. €15 per kitten.
Kittens die moeten eten tot ze 15 a 16 weken oud zijn. (Ze mogen bij onze vereniging pas na 14 weken weg en had de katers laten castreren)

Kittenkopers die op bezoek komen. Kittens weg brengen.

Conclusie super leuk die kittens, voor de kosten hoef je echt niet te doen. Ik heb alle katers gecastreerd. En heb uiteindelijk een poes met bronchitis uit het eerste nestje. Gelukkig is ze hier gebleven want jij als fokker bent verantwoordelijk voor dat soort ziektes.

Ik vraag dan ook wel gewoon mijn prijs voor een kitten als ze minder willen geven zoeken ze maar een andere fokker.
Als je meer vragen hebt laat maar weten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 16:33

Xoranlover, heel erg bedankt voor alle informatie! Ik ben trouwens ook echt fan van de somali en abbesijn! Prachtige katten!

Had er niet bij stilgestaan dat een ontlastingsonderzoek ook moet gebeuren, maar dit is wel logisch voor een buitendekking inderdaad!

Ik zou het ook echt niet vervelend vinden als ze tot ca 14/16 weken bij mij zouden blijven. Ik hoop tegen die tijd verhuisd te zijn naar een huis met tuin, is alles wat makkelijker qua ruimte, maar mocht dat niet het geval zijn dan kan ik makkelijk mijn katten ruimte afzetten zodat de kittens tot ca 6 weken in ieder geval niet zichzelf in de problemen zullen werken :Y)

Ik heb al een evt cattery op het oog met een dekkater, deze doet normaliter geen buitendekkingen maar als ik bijvoorbeeld een overeenkomst kan afsluiten met haar dan zou dat leuk zijn, hebben de stambomen alleen nog niet naast elkaar gelegd dus dat is wel essentieel om te kijken of zij goed matchen. Zijn (kater van de cattery) lijnen zijn voor het grootste gedeelte Russisch, ik heb vooral oost Europese lijnen (Hongarije, Tsjechië, Bulgarije, Pools, Duits en dan wat verder in de stamboom ook Amerikaans) dus ik ga er van uit dat het qua inteelt mooi op elkaar aan sluit. Daarbij zit zij in de omgeving dus qua stress zal dit voor Nala ook minimaal zijn.

Ik ga even kijken naar die perlutex, of als ik iets vind wat ik wekelijks kan geven om de krolsheid uit te stellen of hormonen in balans te houden doe ik dat graag , ik wil echt niet dat zij er onder gaat leiden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 16:41

Rennie89 schreef:
Dankjewel voor je reactie! Ik zal het ook zeker niet voor het geld doen gezien ik weet dat je pech kan hebben, maar de ervaring is zo leuk, ik had ook echt plezier aan dat nestje wat ik toen gefokt had, de kittens (ontwormd, ontvlooit, gechipt, gevaccineerd en met 12 weken mochten ze weg) waren zo aandoenlijk en ondanks de pech (waren officieel 6 kittens maar 1 poesje was helaas doodgeboren, kwam ca 1 a 2 uur na de 5e kitten) en de melkklierontsteking en de kitten die ik vanaf dag 1 met de fles moest voeren heb ik zo erg genoten!

Ik wil idd ook eigenlijk maar 2 nestjes fokken met haar, en dan met genoeg tijd er tussen zodat ze goed kan bijkomen.

Was het veel geregel voor de cattery? Ook de naam enzo en belastingtechnisch?

Ik heb de cattery aangevraagd in België, als hobbyfokker diende ik er toen geen belastingen op te betalen.
Volgens mij heb ik gewoon wat documenten moeten invullen, opsturen en kreeg ik mijn gewenste Catterynaam toegewezen. Is inmiddels 10 jaar geleden maar dat hield niet zoveel in geloof ik.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:01

Rennie89 schreef:
Xoranlover, heel erg bedankt voor alle informatie! Ik ben trouwens ook echt fan van de somali en abbesijn! Prachtige katten!

Had er niet bij stilgestaan dat een ontlastingsonderzoek ook moet gebeuren, maar dit is wel logisch voor een buitendekking inderdaad!

Ik zou het ook echt niet vervelend vinden als ze tot ca 14/16 weken bij mij zouden blijven. Ik hoop tegen die tijd verhuisd te zijn naar een huis met tuin, is alles wat makkelijker qua ruimte, maar mocht dat niet het geval zijn dan kan ik makkelijk mijn katten ruimte afzetten zodat de kittens tot ca 6 weken in ieder geval niet zichzelf in de problemen zullen werken :Y)

Ik heb al een evt cattery op het oog met een dekkater, deze doet normaliter geen buitendekkingen maar als ik bijvoorbeeld een overeenkomst kan afsluiten met haar dan zou dat leuk zijn, hebben de stambomen alleen nog niet naast elkaar gelegd dus dat is wel essentieel om te kijken of zij goed matchen. Zijn (kater van de cattery) lijnen zijn voor het grootste gedeelte Russisch, ik heb vooral oost Europese lijnen (Hongarije, Tsjechië, Bulgarije, Pools, Duits en dan wat verder in de stamboom ook Amerikaans) dus ik ga er van uit dat het qua inteelt mooi op elkaar aan sluit. Daarbij zit zij in de omgeving dus qua stress zal dit voor Nala ook minimaal zijn.

Ik ga even kijken naar die perlutex, of als ik iets vind wat ik wekelijks kan geven om de krolsheid uit te stellen of hormonen in balans te houden doe ik dat graag , ik wil echt niet dat zij er onder gaat leiden!

Dank je wel.

Let wel op. Ik weet niet of het bij de maine coon ook zo is maat binnen de somali en abessijnen hebben we ook rusische lijnen die zijn niet zuiver.
Ontlastingsonderzoek is bij ons inmiddels gelukkig wel normaal aan het worden. Je wilt echt geen giardia maar je wilt als helemaal geen tritri in je cattery.
Wbt de pil. Ik weet niet wat er nu is. Elani heeft 1,5 jaar op de suprelorin gestaan. Vorige week krols geworden. Ik wacht nu af wanneer ze weer krols wordt om te kijken of de suprelorin echt goed uitgewerkt is en dan gaat ze op de pil tot november of december.
Niks geven en maar krol laten worden zou ik echt absoluut afraden. Als je poes een baarmoederontsteking krijgt heb je een groter problemen. Dan is het of medicatie erin en zsm naar de kater (bij open ontsteking) bij gesloten ontsteking kun je medicatie proberen maar die zijn geen pretje en vaak is het toch een kwestie van alles eruit halen.

Je hebt ook melatonine. Ik ben er geen fan van maar ik weet dat veel fokkers het gebruiken tegenwoordig.

En wat je in je vorige bericht zei mensen willen vaak een kat zonder stamboom en betalen liever niet te veel. Dat kan zijn maar jij als verantwoordelijke fokker steekt er heel veel tijd en moeite in om alles zo gezond mogelijk te fokken. Dan is die stamboom ook voor een liefhebber juist wel van belang om te zien dat jij er verantwoordelijk mee omgaat. Ik leg ook altijd uit wat het mij allemaal kost en niet alleen in geld maar ook in tijd en moeite die erin zit. Ik ben diegene die indien nodig elke 2 uur een kitten de fles geeft. Ik ben diegene die bij de bevalling is en helpt. Ik ben diegene die kittens droogwrijft en aanlegt. En nee ik hoef daar niet voor betaald te krijgen maar ik probeer wel alles zo goed mogelijk te doen om geen kitten of moeder te verliezen. In eerste plaats zijn mijn katten huisdieren, huisgenoten en mijn knuffels. In mijn ogen is een stamboom een afstamming maar ook een bewijs van een fokker die laat zien bewust bezig te zijn met fokken. Ik geef ook altijd alle testuitslagen mee aan kittenkopers. Ik heb niks te verbergen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:05

Ik zou zelf geen kittens op de wereld willen zetten terwijl er al zo belachelijk veel katten zijn.
Of zijn ze gewild en raak je ze direct kwijt?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:07

Ik sta er hetzelfde in al goof. Er zijn teveel katten. Hoeven niet meer bij gefokt worden enkel voor het plezier.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:20

Goof schreef:
Ik zou zelf geen kittens op de wereld willen zetten terwijl er al zo belachelijk veel katten zijn.

Even tussendoor; ik heb standaard altijd te weinig kittens! Ook heb ik al meerdere malen mensen afgewezen. Ik neem zelf ook die verantwoordelijkheid om te zorgen dat ze naar een zo goed mogelijk passend gezin gaan. In de 8 jaar van het fokken nog nooit een poes herplaatst of terug moeten nemen.
Ik word ook het hele jaar door gebeld of ik kittens heb. En ik doe echt geen moeite om ze te verkopen.

LuciLusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:25

Om terug te komen op de vraag.

Of het de moeite is om slechts 1 nest te fokken weet ik niet.
De testen zijn aan de prijs.

Maar ik zal ook eerlijk bekennen dat ik aan het einde van de streep nog nooit geld heb hoeven in te leveren.
Wel veel drama al gehad en dat vergt heel veel energie.

Als je zelf geen kater hebt dan is een melatonine implantaat misschien fijn om de tijd te overbruggen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 17:26

LuciLusitano schreef:
Goof schreef:

Even tussendoor; ik heb standaard altijd te weinig kittens! Ook heb ik al meerdere malen mensen afgewezen. Ik neem zelf ook die verantwoordelijkheid om te zorgen dat ze naar een zo goed mogelijk passend gezin gaan. In de 8 jaar van het fokken nog nooit een poes herplaatst of terug moeten nemen.
Ik word ook het hele jaar door gebeld of ik kittens heb. En ik doe echt geen moeite om ze te verkopen.

Dit heb ik ook. Ik had gemakkelijk 5 nesten per jaar met 5 kittens kunnen hebben ik raak ze gemakkelijk kwijt. Ja er zijn veel kittens maar zijn ook mensen die heel bewust voor een ras kiezen in plaats een boerderij katje (wat ook prima is heb er zelf ook 1 rond lopen) maar de vraag naar ons ras is echt groot op het moment (lucilusitano fokt hetzelfde ras als mij, bijna dan :P)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:14

Dingen om rekening mee te houden.. poezenpil vergroot de kans op melkkoeien tumoren enorm. Gewoon krols laten worden en niet dekken vergroot de kans op baarmoederontsteking enorm.. goed fokken en niet vermeerderen vereist je dier uitvoerig te laten testen op alle veel voorkomende problemen a een paar 100,-. Hou er rekening mee dat nestjes ook wel eens NIET goed gaan ben je dan instaat om paar weken vrij te nemen en 24/7 bij te staan of je partner en heb je een spaarpot voor behandelingen.word lid van een vereniging. Fokken kan leuk zijnaad ook heel verdrietig en kostbaar, ik ben na 8 jaar net gestopt :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 18:37

Goof schreef:

Dit gaat om stamboom katten, niet de huis tuin en keuken katten die in asielen of op straat belanden maar echt voor de liefhebbers.

Maine coons zijn daarbij een erg geliefd ras, gezondheid is alleen erg belangrijk, zeker met de Maine Coon gezien ze vaak heup problemen hebben en gebit problemen. Dus ik zal eerst, voor ik überhaupt haar verder ga testen om mee te fokken, eerst haar heupen op de foto zetten. Nou weet ik dat haar lijnen gelukkig behoorlijk gezond zijn maar dat zegt niks…

Verder allen heel erg bedankt voor alle tips en adviezen! Ik ga mijn dierenarts morgen bellen en vragen wat zij adviseert met betrekking tot het hormonen in balans brengen. Ik wil inderdaad dat de krolsheid zo minimaal is of helemaal niet aanwezig is voor haar gezondheid.

@girlygirl, zoals je kan lezen heb ik dus al een nestje met de nodige ervaringen gehad, zo ook een flessenkitten. Het is pittig en ik zal zeker de eerste 2 weken in zo’n geval gewoon vrij moeten nemen, maar dat komt wel goed.

Dit was de kitten overigens, was echt extreem klein bij de geboorte, op mijn hand (en ik heb kleine handen)…

Afbeelding

En dit is de terror nou (is naar mijn ouders gegaan)

Afbeelding

Ik woog de kittens iedere dag, daarbij ook de flessen kitten moeten “dwangvoeren” omdat deze een goed zuigreflex miste. Veel Hills e.d. gegeven om aan te sterken ook, het ging gelukkig allemaal super, uiteindelijk kon hij ook wat bij de moeder drinken maar er ging wel wat tijd overheen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 18:47

Mag ik je dan nog een tip geven? Zorg dat de moeder zo veel mogelijk vlees krijgt. Ik geef rauw vlees met een beetje schesir erdoor. Ze krijgen als ze dragend zijn eigenlijk zoveel ze op kunnen en ook als ze zogen. Vooral rauw voer. Heb daardoor tot nu toe weinig problemen om een poes op gewicht te houden tijdens dracht en zogen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 18:51

xoranlover schreef:
Mag ik je dan nog een tip geven? Zorg dat de moeder zo veel mogelijk vlees krijgt. Ik geef rauw vlees met een beetje schesir erdoor. Ze krijgen als ze dragend zijn eigenlijk zoveel ze op kunnen en ook als ze zogen. Vooral rauw voer. Heb daardoor tot nu toe weinig problemen om een poes op gewicht te houden tijdens dracht en zogen.

Bedankt! Schesir vind ze helaas niet lekker maar ik geef haar geregeld kip (rauw of uit de oven/airfryer) of rund (rauw, anders te taai voor mevrouw) , al eet ze van de rund maar een paar hapjes en de kip gaat er altijd wel smakelijk in.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:16

ik heb 5 maine coons die gesteriliseerd/gecastreerdzijn dus daar valt moeilijk mee te fokken :D

Maar ik weet wel dat niet alle kittens makkelijk verkocht worden en wellicht is het nog wat lastiger als je een minder bekende cattery bent.

Misschien moet je ook eerst eens aan de fokster vd poes vragen of je er uberhaubt mee mag fokken en wat je als regels mee krijgt (bijv max 1 kitten verkopen voor de fok, of niet naar bepaalde landen). Zij zou je dan ook kunnen helpen met de stamboom goed te bekijken. Mij lijkt 12% op 10 generaties niet meer nodig tegenwoordig

En wat vind jij de verbeterpunten van jouw poes? Ooit naar show geweest om eens te horen? En vind jij dat de door jou uitgekozen kater dat kan verbeteren?

Mijn dochter heeft ook 1 MC (en 1 Brits langhaar) waar ze mee begint als startende cattery. Ze heeft pas HCM/PKD echo laten maken (a 120 per kat) en morgen nog meer testen
Het uitzoeken van een dekkater valt tot nu toe tegen want bijna iedereen mag geen uitdekkingen geven en er een van MP pakken dat wil ze uiteraard niet. Ook prijzen tussen de 500 en 1000 euro schijnen normaal te zijn.
Ben dan ook benieuwd welke kater jij gevonden hebt (ja hoor pb mag ;) )

En ik hoor veel dat het fout gaat bij de geboorte of daarna. Dat er kittens overlijden en er maar 2 ofzo overblijven, dus het is echt niet constant genieten.

Ken je het boek van Esther Verhoef over fokken? Mooi boek wat je misschien welleuk vindt

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:27

Misschien niet wat je wil horen, maar htk katten zijn ook lief en mooi. Ik snap nooit zo goed dat er nieuwe katten op de wereld moeten komen omdat die een leuk kleurtje/vachtje/kopje/whatever hebben terwijl er zoveel kittens per jaar worden gevonden die een huisje nodig hebben. Als je het leuk vindt om voor kittens te zorgen kan je ook nog vrijwilligerswerk in een asiel doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:44

Stamboomkatten of niet.

Belanden ook zat ervan in asiel of komen slecht terecht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:19

Ragdollcat schreef:
Stamboomkatten of niet.

Belanden ook zat ervan in asiel of komen slecht terecht.

Nou ja, dit was dus eigenlijk ook wat ik bedoelde. En de rwactie erboven ook.
Fijn dat het raskatten zijn en dat er secuur mee omgesprongen wordt enzo (ja, oprecht), maar dat neemt toch helemaal niet weg dat er al veel teveel katten en kittens zijn? Waarom zou je er nog meer bij willen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 22:11

@Yom, ik mag met haar fokken als ik haar de bijdrage betaal voor het fokrecht (heb ik hierboven ook vermeld) , dit zal ik dus ook eerst doen voor ik er mee zou fokken. Fokster is van Hongarije en communicatie gaat stroef door taalbarrière maar dit is allemaal besproken toen ik haar ophaalde. Daarbij komt ze uit goede showlijnen (fokster showt ook met de katten).

De kater die ik potentieel op het oog heb is zoals ik al eerder benoemde van een cattery die normaliter dus nooit buitendekkingen doet, ik ken haar omdat ik een jaar geleden ben langs geweest voor een kitten. Ik kan uiteraard pas daar terecht na alle testen etc maar wij zouden eerst nog überhaupt moeten kijken of ze een goede match zijn qua stamboom.

Qua verbeterpunten is het nog lastig te zeggen omdat ze momenteel echt nog een slungel is qua bouw omdat ze nog veel moet groeien, nog erg slank, wel mooi lang lichaam en lange staart, hoge poten. Kin zou iets zwaarder mogen aan de voorzijde maar verder is ze naar mijn mening (en van andere liefhebbers) eigenlijk helemaal top. Het is geen zwaar extreem Europees type maar zit er mooi tussenin. Qua karakter hetzelfde verhaal, nog erg jong, speels, druk en nieuwsgierig, typisch nog kitten gedrag.

Voor het beeld, haar zijprofiel ;

Afbeelding

Voor de andere die zeggen dat er genoeg katten zijn of iets in die strekking, daar is dit topic niet voor. Áls ik zou fokken, doe ik dat met de bedoeling het ras te verbeteren met alle noodzakelijke testen, iets wat niet gebeurd met de htk katten.

Betekent niet dat ze minder zijn, absoluut niet, maar als je liefhebber bent van een ras dan ga je voor dát ras en dan wel bij een cattery die alles doet om de gezondheid te kunnen garanderen voor zover mogelijk. Vind dat zo’n eindeloze en vooral zinloze discussie, zeker omdat het hier om stamboom fokken gaat waar strenge eisen aan zitten.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 05:47

Oke ik begreep uit je reactie dat je het nog moest vragen of het mocht. Wel apart dat deze fokster een kitten níet steriliseert of al meteen voor de fok verkoopt

Dat ze uit showlijnen komt wil niet automatisch zeggen dat ze goed is. Jouw kat heeft voor de rasstandaart idd veel te weinig kin en de neus-voorhoofd lijn zou beter kunnen. Dit moet de kater dus al goed hebben. En dan nog is het de vraag of de kittens dit dan ook beter krijgen

Maar wat wil je uiteindelijk? Echt een cattery worden met meer poezen? Ga je de betere versie van moeder houden en daarmee verder? Of wil je eenmalig een nestje want dan zou ik zeggen doe het niet

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:00

LuciLusitano schreef:
Goof schreef:

Idem hier.
Bij mijn eerste nestje had ik een wachtlijst van ik denk 6 personen die "door de keuring" gekomen waren. Ik heb mijn tweede nestje dus niet eens meer moeten publiceren.

Er waren er veel meer maar die vielen door verschillende redenen af voor me. En 1 koppel die supergoed klonk op mail hebben we in het echt afgewezen omdat ze imo niet eerlijk waren. (Kat als huiskat, ging misschien eens sporadisch een nestje fokken, maar tussen de lijnen door hoorden we dat katten niet toegelaten werden in de woonkamer, dat ze meerdere nesten hadden per jaar van een aantal verschillende rassen, etc. Heel druk en ongemanierd kind die mee was... Dit hebben we dan na die ontmoeting afgewezen.)

De goede raskatten zijn een beperkte markt met ook een beperkt maar meestal wel serieus publiek, en zéker als je ev showwaardig kan fokken, heb je echt geen moeite om deze kwijt te raken.

Wat gaat de prijs momenteel eigenlijk van een goede raskat? Ik weet dat honden énorm omhoog geschoten zijn?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:05

Voor een MC in Nederland zit je tussen de €1200 en €1400

Buitenland heel wisselend tussen de €900 en €1800