Het betreft een Maine Coon dame MET stamboom

Ik heb vorig jaar december mijn meisje Nala opgehaald in Hongarije, het is een blue torbie meisje met een mooi lang lichaam, prachtige typische Maine Coon uitstraling, tot zover makkelijk te onderhouden vacht maar dit kan nog veranderen gezien ze pas 10 maanden oud is. Qua karakter is zij echt zeer aanwezig, ontzettend nieuwsgierig en echt ducktape. Wijkt niet van mijn zijde af. Qua stamboom heeft zij een lijn die tot 10 generaties voor ca de helft Europees is en de helft Amerikaans. Inteeltpercentage is op 10 generaties als ik die website goed begrijp 12,6%, dit is onder het gemiddelde van de Maine Coons en het doel is om een kater te gebruiken waardoor het percentage naar beneden gaat.
Ik heb haar niet gekocht met als doel om te fokken, maar mocht ik het toch willen doen dan kan dit (zal dan de fokster van haar wel een extra bijdrage moeten betalen voor fokrecht) dus ik heb het wel in mijn achterhoofd gehouden.
Zij is een paar dagen terug voor het eerst krols geworden, dit is voor mij ook een dingetje want ik wil niet dat zij er veel last van heeft of haar vriendinnetje Freya (geholpen poes van 8 jaar). De krolsheid was aardig heftig voor 2/3 dagen maar nu neemt het weer af gelukkig. Nu is het afwachten wanneer ze weer krols word gezien de eerste keer meestal het heftigste is.
Mocht zij vaak en lang krols zijn dan zou dit voor mij ook al een reden zijn om niet te fokken gezien ik haar pas tussen 1,5 jaar en 2 jaar zou willen laten dekken. De poezenpil word lastig gezien ik onregelmatige diensten werk en ik niet op een vast tijdstip de pil kan geven.
Nou ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die voor bijvoorbeeld 1 poes een cattery zijn begonnen en hoe jullie die start ervaarde, en vooral; is het al de moeite waard? Hoeveel kosten zijn jullie kwijt per nestje aan testen etc?
Ik heb 8 jaar geleden 1 nestje gefokt, dit was een kruising nestje dus dit ging zonder cattery. Daar is Freya ook afkomstig van. Hier had ik een flessenkitten bij zitten die het uiteindelijk gehaald heeft en het nu nog steeds super doet. Dus ik heb wel ervaringen met een nestje en ook de complicaties die er bij kunnen komen (ook nog melkklierontsteking gehad).
Hier is de dame waar het over gaat, mijn mini leeuwin Nala ;

En dit is Freya die ik dus 8 jaar geleden zelf gefokt heb;

Ik ben benieuwd naar de ervaringen