Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
GraceZarif schreef:Ik zie wat je bedoelt, klik je op graanvrij en kijk je bij ingrediënten dan word je weer overspoeld door toevoegingen als kikker- en andere (gele) erwten, tapioca, rijst- of maismeel. Ook komt opeens duindoorn of zoethout als bestanddeel voor. Zouden katten dat van nature ook eten? Ik lees dus graag even mee.
Sabbel schreef:Als je dan toch kritisch gaat kijken, zijn brokjes ook geen natuurlijk/normaal eten voor een kat.Kijk eens op de site van Catmoneo, zij heeft onlangs ook een leuk boek uitgebracht over kattenvoeding. Ik vind poezenparadijs.nl een fijne site om voer te bestellen. Je kunt daar goed filteren op de behoefte van jouw kat.
Duhelo schreef:Graan of zetmeel in een of andere vorm heb je in brokken altijd, dat is simpelweg nodig om de brok te maken. Ook wordt een brok niet gemaakt volgens wat ze in de natuur eten (maar ook in de natuur krijgen ze via maaginhoud andere dingen binnen.) maar wel volgens de gehaltes dat ze nodig hebben en wordt er zo iets samen gesteld.
Ingrediënten staan in volgorde van hoeveelheid. Dus als er bijvoorbeeld 14 % kip als eerste ingrediënt staat, dan hebben alle volgende ingrediënten minder % dan die 14. Als er helemaal op het einde iets van zoethout staat, dan is dit vaak maar 0.03 % ofzoiets, dus eigenlijk wel verwaarloosbaar.
Let ook op met volledig graanvrije soorten op het eiwitgehalte. Orijen bijvoorbeeld gaat naar 40 % eiwit, dat is eigenlijk veel te hoog en veroorzaakt nierproblemen.
Ik ben enige jaren overgeschakeld op Almo nature (niet graanvrij maar wel kwalitatief een goede brok) en soms krijgen ze eens een graanvrije brok bij voor de lekker / als aanvulling.
Geen nierproblemen meer en katten doen het er goed op.
Duhelo schreef:Graan of zetmeel in een of andere vorm heb je in brokken altijd, dat is simpelweg nodig om de brok te maken. Ook wordt een brok niet gemaakt volgens wat ze in de natuur eten (maar ook in de natuur krijgen ze via maaginhoud andere dingen binnen.) maar wel volgens de gehaltes dat ze nodig hebben en wordt er zo iets samen gesteld.
Blue_flower schreef:https://powerofnature-kattenvoer.nl/col ... atural-cat
Ik ben hier erg tevreden over. Maar volgens mij geen senior versie.
Martina67 schreef:Komt nog een vraag bij me op...graanvrij?
De prooudieren van kat (en hondachtigen) zijn vaak wel graan-fruit en graseters.
MonaLieske schreef:Duhelo schreef:Graan of zetmeel in een of andere vorm heb je in brokken altijd, dat is simpelweg nodig om de brok te maken. Ook wordt een brok niet gemaakt volgens wat ze in de natuur eten (maar ook in de natuur krijgen ze via maaginhoud andere dingen binnen.) maar wel volgens de gehaltes dat ze nodig hebben en wordt er zo iets samen gesteld.
Ingrediënten staan in volgorde van hoeveelheid. Dus als er bijvoorbeeld 14 % kip als eerste ingrediënt staat, dan hebben alle volgende ingrediënten minder % dan die 14. Als er helemaal op het einde iets van zoethout staat, dan is dit vaak maar 0.03 % ofzoiets, dus eigenlijk wel verwaarloosbaar.
Let ook op met volledig graanvrije soorten op het eiwitgehalte. Orijen bijvoorbeeld gaat naar 40 % eiwit, dat is eigenlijk veel te hoog en veroorzaakt nierproblemen.
Ik ben enige jaren overgeschakeld op Almo nature (niet graanvrij maar wel kwalitatief een goede brok) en soms krijgen ze eens een graanvrije brok bij voor de lekker / als aanvulling.
Geen nierproblemen meer en katten doen het er goed op.
Heb je bronnen/onderzoeken die laten zien dat een hoog eiwitgehalte nierproblemen veroorzaakt bij katten? Ik ben hier niet bekend mee en het lijkt me ook vreemd, gezien katten obligate carnivoren zijn. Wel weet ik dat een hoog eiwitgehalte in voer bestaande nierproblemen kan verergeren, maar dat is natuurlijk iets anders dan nierproblemen veroorzaken in gezonde katten.
In veel kattenbrokken wordt inderdaad iets als bindmiddel gebruikt om de brok te maken. Als dat niet wil, kun je beter kijken naar andere vormen, zoals natvoer of KVV. Of brokachtige voeding die op een andere manier wordt geproduceerd, bijvoorbeeld:
https://www.ziwipetfoods.nl/product/ziw ... YwJGwwJGgw
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ing/987612
Dit voer heeft een andere structuur, dus het kan even wennen zijn voor katten.