Kittens eten geen nat of droogvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Kittens eten geen nat of droogvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 09:20

Bij het bedrijf waar ik werk zijn afgelopen zondag door een collega 2 kittens gezien. Zonder aarzeling heb ik hem mee de wagen ingesleept om mij naar de kittens te brengen. Lang verhaal kort, de kittens zijn bij mij thuis en doen het erg goed.
Ze zijn, zo inschattende, 6 weekjes oud. Zijn na gewenning behoorlijk actief, vonden in no-time de kattenbak, en na dat zij overtuigd waren van mijn goede bedoelingen ook benaderbaar en laten zich nu oppakken en aaien.
Echter, ...zij drinken beide goed (kittenmelk) en liggen qua gewicht ook mooi op schema. Het "probleem" zit hem in voer. De melk is aanvullend dus niet volledig. Zij weigeren beide alle nat en droogvoer. Verschillende merken op verschillende manieren geprobeerd, maar hun antwoord is nee. Ik heb ze ook een dag alleen water aangeboden in de hoop dat zij uit "honger" alsnog ander voer op zouden nemen. Ook dit werkte niet.
Ik ben nu dus zo'n beetje door mijn opties heen. Misschien heeft iemand van jullie nog een tip of ervaring die ik uit kan proberen?

troi

Re: Kittens eten geen nat of droogvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:21

We mixten de melk met natvoer als 1e stap. Steeds beetje meer natvoer

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:22

Wild? Dan voert mama prooi en dat is heel anders. Iets als eendagskuikens proberen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:24

Wat voor manieren heb je geprobeerd? Ook gemengd met de melk waardoor het een soort pap wordt? Ze moeten vast voer leren eten en 'afgespeend' worden van melk. Plus dat als ze zelf al vast voer aten dat heel anders geweest is als wat jij voert. Ze hebben geen idee dat het eten is nog.

Alsjeblieft nooit meer gewoon een dag of langere tijd geen eten aanbieden. Dat is echt heel slecht voor ze. Ze kennen het niet, logisch dat ze het niet eten. Anders kan je ze beter naar een plek met ervaring brengen, zoals het asiel of kittenopvang. Of zelfs de dierenarts.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 31-05-25 09:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 09:25

troi schreef:
We mixten de melk met natvoer als 1e stap. Steeds beetje meer natvoer

Ja, geprobeerd idd, ze laten het staan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:26

Hoeveel natvoer met hoeveel melk heb je gedaan dan?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:28

Kittens geef ik warme geitenmelk en daar een likje gourmet door. En dan elke keer een beetje meer gourmet.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 09:31

MyWishMax schreef:
Hoeveel natvoer met hoeveel melk heb je gedaan dan?

Eerst alleen melk, daarna een klein beetje mousse. De kleine donders hebben goed in de gaten dat er wat anders doorheen zit wat men niet blieft.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 09:35

MyWishMax schreef:
Wat voor manieren heb je geprobeerd? Ook gemengd met de melk waardoor het een soort pap wordt? Ze moeten vast voer leren eten en 'afgespeend' worden van melk. Plus dat als ze zelf al vast voer aten dat heel anders geweest is als wat jij voert. Ze hebben geen idee dat het eten is nog.

Alsjeblieft nooit meer gewoon een dag of langere tijd geen eten aanbieden. Dat is echt heel slecht voor ze. Ze kennen het niet, logisch dat ze het niet eten. Anders kan je ze beter naar een plek met ervaring brengen, zoals het asiel of kittenopvang. Of zelfs de dierenarts.

Het besluit om ze het zelf even uit te laten zoeken is in overleg gegaan met een DA.
Ik ben zeker geen leek als het gaat om kleine kittens, alleen dit keer loopt het qua voeren anders. Het afspenen van kittens is mij niet vreemd en dat daar een opbouw in zit is mij eveneens bekend.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:40

Ze zijn nog maar 6 weekjes. (Of nu 7?) En ineens op een hele vreemde plek.

Brokjes weken, of natvoer mengen met melk, zou mijn voorkeur hebben. Eventueel, misschien een beetje ' gemeen', met een lepel (als je daar ervaring mee hebt) of pipetje/spuitje wat laten proeven en dat daarna afbouwen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 09:47

Kookaburra schreef:
Ze zijn nog maar 6 weekjes. (Of nu 7?) En ineens op een hele vreemde plek.

Brokjes weken, of natvoer mengen met melk, zou mijn voorkeur hebben. Eventueel, misschien een beetje ' gemeen', met een lepel (als je daar ervaring mee hebt) of pipetje/spuitje wat laten proeven en dat daarna afbouwen.

Ik wil, als zij vandaag nog niks tot zich nemen idd het eens met een spuitje proberen. Al heeft "voeren onder dwang" niet echt mijn voorkeur. Maar als het moet, dan ben ik daar niet moeilijk in. Ik heb er ervaring mee idd.
Het mengen idd geprobeerd, zij weigeren dan de aangemengde melk jammer genoeg.
Wat betreft vreemde plek, ze voelen zich behoorlijk op hun plaats moet ik zeggen. Ik vind ze nu na een kleine week ook absoluut niet angstig en ze komen ook vrolijk met de staartjes omhoog naar mij toe gesneld als ze mij horen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:53

En al eens gewoon echt rauw vlees geprobeert?
Er zijn merken kvv op de markt speciaal voor katten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:58

Mijn kittens drinken op die leeftijd nog bij hun moeder.
Maar dat gaat niet met vondelingen.

Ik probeer kittens kittenmousse te laten eten van mijn vinger.
Smeer eventueel beetje mousse op hun pootje.
Soms gebruik ik ook liquid mousse. Eerst van vinger en als dat lukt vanaf een bordje.

Harde brokjes zet ik wel neer maar die eten ze pas later.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 10:00

kiki1976 schreef:
En al eens gewoon echt rauw vlees geprobeert?
Er zijn merken kvv op de markt speciaal voor katten.

Dat zou ik ook kunnen proberen. Thnx!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 10:06

luuntje schreef:
Mijn kittens drinken op die leeftijd nog bij hun moeder.
Maar dat gaat niet met vondelingen.

Ik probeer kittens kittenmousse te laten eten van mijn vinger.
Smeer eventueel beetje mousse op hun pootje.
Soms gebruik ik ook liquid mousse. Eerst van vinger en als dat lukt vanaf een bordje.

Harde brokjes zet ik wel neer maar die eten ze pas later.

Verschillende mousse geprobeerd, zij willen het niet. Ook geen saus van ander natvoer. Ik kan nog eens proberen met het smeren op een pootje en zien of zij het dan wel oppakken.
Ook brokjes geweekt in water of melk en fijngeprakt laten ze staan.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:16

Wij gaven de kittens die bij ons buiten waren geboren eerst poetjespap.
Het is niet het beste voer, melk met daarin brood (zonder korsten) geweekt.
Om zo over te gaan op brok geweekt in melk en daarna te minderen met melk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:59

Kittens leren brokjes en natvoer eten door de moeder die dat voor doet. Dat missen deze twee.
Heb je ze laten checken door een dierenarts of ze wel gezond zijn en of ze inderdaad wel echt 6 weken zijn? Hoeveel wegen ze nu?
6 weken is echt jong. Je kan beter contact opnemen met een organisatie kittens opvangt, hier ook ervaring mee heeft en weet wat ze doen.
Je kan altijd afspreken dat wanneer ze klaar zijn voor adoptie, ze terug maar jou mogen.

onpaardJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:10

Natvoer op je vinger smeren en op het bekje smeren. Dan likken ze het af en dan snappen ze het meestal wel.

Onze jongste kitten hebben we ook gevonden op straat. Ze was ook ongeveer 6 weken. Ze is een van de liefste katten die ik ooit heb gehad. Het lijkt net of ze nog steeds dankbaar is dat we haar gered hebben. Ze zat moederziel alleen in t gras, kennelijk al uren te piepen hoorde we van de mensen die er naast woonde. Die dachten dat het een vogel was.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 12:08

Nyaleti schreef:
Kittens leren brokjes en natvoer eten door de moeder die dat voor doet. Dat missen deze twee.
Heb je ze laten checken door een dierenarts of ze wel gezond zijn en of ze inderdaad wel echt 6 weken zijn? Hoeveel wegen ze nu?
6 weken is echt jong. Je kan beter contact opnemen met een organisatie kittens opvangt, hier ook ervaring mee heeft en weet wat ze doen.
Je kan altijd afspreken dat wanneer ze klaar zijn voor adoptie, ze terug maar jou mogen.

Geen idee of je weet hoe zoiets werkt, ten eerste moet ik dan afstand doen waar kosten aan zitten namelijk 240 euro per kitten. Wil ik ze daarna weer adopteren dan kost mij dat nogmaal 125 euro per kitten.
Ze zijn gezond, daar twijfel ik niet aan ze wegen nu plusminus 750gram, aan het gebit te zien, samen met het gewicht en ontwikkeling van het lijf ben ik daar stellig in dat zij 6 weken, nu inmiddels 7 weken oud zijn, niet jonger.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:13

Nee. Dat is een asiel (en ook niet zo met kittens maargoed).
Ik heb het over een stichting als Zwerfkatten Nederland. Allemaal vrijwilligers en gaat heel anders te werk. Neem in iedergeval contact met ze op voor advies.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 12:16

onpaard schreef:
Natvoer op je vinger smeren en op het bekje smeren. Dan likken ze het af en dan snappen ze het meestal wel.

Onze jongste kitten hebben we ook gevonden op straat. Ze was ook ongeveer 6 weken. Ze is een van de liefste katten die ik ooit heb gehad. Het lijkt net of ze nog steeds dankbaar is dat we haar gered hebben. Ze zat moederziel alleen in t gras, kennelijk al uren te piepen hoorde we van de mensen die er naast woonde. Die dachten dat het een vogel was.

Deze 2 broers zijn ook echt onwijs lief. Erg aanhankelijk ook trouwens. Vandaar ook dat ik denk dat het geen echte verwilderde kittens zijn, maar eerder gedumpt bij ons op het bedrijven terrein wat absoluut geen plek is voor kittens. Er denderen vrachtwagens, buldozers en shovels over het deel waar zij zich bevonden. Dus ja, dat zij de eerste dagen overstuur waren kan ik mij voorstellen. Daarbij niet te vergeten dat zij in weer een andere omgeving kwamen te zitten. In ieder geval wel droog, warm en comfortabel zoals het hoort.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:20

Kattensoep? Liquisnack? Lusten ze dat wel?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 12:21

Afbeelding
Links: kort na de vondst. Nat, koud, vies en doodsbang
Rechts: 3 dagen later bij mij thuis.
Alleen het verschil al van de uitdrukking op het koppie daar doe je het al voor naar mijn mening.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 12:22

Koper schreef:
Kattensoep? Liquisnack? Lusten ze dat wel?

Ik zal eens kijken zo meteen, ik heb wat nieuwe spullen mee genomen waaronder ook soep en liquid geloof ik.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:29

Liquid is hier een succes.
Nee niet heel gezond. Maar om te leren eten wel handig.
Op je vinger doen en likken ze niet zelf dan op bekje of pootje smeren.
Ik zou 2x proberen per keer en dan een paar uur later weer.