Hond gebeten door teek drager van anaplasmose en babesiose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Hond gebeten door teek drager van anaplasmose en babesiose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 23:42

Ik ben op zoek naar ervaringen ….

Ik had eerder een topic geopend over een slecht werkende Seresto band :

[BB] Seresto werkt niet !? Help !

Omdat ik een slechte ervaring had met een tekenbeet en mijn vorige hond, ben ik nogal ongerust aangaande tekenbeten. Daarom besloot ik de volgezogen teken te laten onderzoeken.
Vandaag belde mijn DA me terug met de melding dat er bij de teken anaplasmose en babesiose gevonden werd.

Ondanks dat mijn hond nog geen symptomen vertoont, starten we morgen toch een behandeling op.

Uiteraard ben ik helemaal van de kaart. Ik hoor graag jullie ervaringen.

dierenfan

Re: Hond gebeten door teek drager van anaplasmose en babesiose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 03:50

Niet in alle gevallen worden honden ziek toch? Gelukkig ben je heel op tijd erbij. Verstandig om wel te behandelen maar ik zou me in jou situatie niet al te ongerust maken. Het is gebeurd, er wordt gehandeld en grote kans dat het met een sisser af loopt! De grootste en soms blijvende problemen ontstaan door het niet tijdig opmerken en te laat handelen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 06:57

Jip zijn verhaal ken je inmiddels wel. Bij hem was de Anaplasmose het begin van het einde.

Maar in principe kan elke gezonde hond dit goed door komen. Waarschijnlijk voor een langere periode prednison/AB en dan zouden ze er weer vanaf moeten zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:14

Ik heb geen ervaring, maar ik hoop dat het met een sisser afloopt :(:)
Je hebt in ieder geval heel snel en adequaat gehandeld! _/-\o_

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 09:18

Wat schrikken - ik ben als de dood voor teken ziektes ook brr. Een geluk bij een ongeluk dat je de teek hebt laten onderzoeken dan met deze uitkomst. Laat je afvragen hoeveel teken er idd dus zijn met ziektes als deze random het ook heeft. Ik moet bekennen dat ik geen gebruik maak van die optie bij de DA [en soms gaat dat ook niet want vorig jaar beet ze er 2 zelf kapot die in de poot zaten bv, pff] maar zo zie je maar dat het toch echt slim is om te doen. Hopelijk was er nog niks overgebracht verder, maar een goed plan om behandeling te starten nu je er zo snel bij bent geweest. Dat zal hopelijk alle potentiële gevaren nu gaan voorkomen :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 10:42

CupCakes_ schreef:
Jip zijn verhaal ken je inmiddels wel. Bij hem was de Anaplasmose het begin van het einde.

Maar in principe kan elke gezonde hond dit goed door komen. Waarschijnlijk voor een langere periode prednison/AB en dan zouden ze er weer vanaf moeten zijn.

Ja klopt, Jips verhaal ken ik. Babesiose is jammer genoeg een graadje erger dan de anaplasmose. Die laatste gaan we behandelen met AB. Voor de babesiose heeft ze deze ochtend een injectie gehad en volgt er over 2 weken nog eentje.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 10:43

Cayenne schreef:
Ik heb geen ervaring, maar ik hoop dat het met een sisser afloopt :(:)
Je hebt in ieder geval heel snel en adequaat gehandeld! _/-\o_

Dankje! Ik probeer goed voor mijn dieren te zorgen maar soms voel je je toch machteloos, wat je ook doet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 10:46

cursebreaker schreef:
Wat schrikken - ik ben als de dood voor teken ziektes ook brr. Een geluk bij een ongeluk dat je de teek hebt laten onderzoeken dan met deze uitkomst. Laat je afvragen hoeveel teken er idd dus zijn met ziektes als deze random het ook heeft. Ik moet bekennen dat ik geen gebruik maak van die optie bij de DA [en soms gaat dat ook niet want vorig jaar beet ze er 2 zelf kapot die in de poot zaten bv, pff] maar zo zie je maar dat het toch echt slim is om te doen. Hopelijk was er nog niks overgebracht verder, maar een goed plan om behandeling te starten nu je er zo snel bij bent geweest. Dat zal hopelijk alle potentiële gevaren nu gaan voorkomen :j

Ja dat zei de DA ook. Belgie staat helemaal niet ingekleurd voor babesiose. Het gevaar op besmetting is allicht veel groter dan wordt aangenomen.
Iig heeft mijn DA ook contact opgenomen met de universitaire dierenkliniek in Merelbeke.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 11:33

Deze tekenziektes rukken steeds verder op. Babesiose was eerst een middellandse zee ziekte. Op de Veluwe zijn er genoeg teken mee besmet. Dat zal dan ook voor België gelden.

Schrikken hoor! Gelukkig ben je er snel bij. Is het bloed van je hond voor de zekerheid ook getest op al aanwezige antistoffen?

Nog geen bijwerkingen van de imidocarb injectie?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 11:53

Het testen gaan we doen 2 (?) weken na de 2e injectie.

Ze heeft om 9h de injectie gekregen. Tot nu geen bijwerkingen, maar ik hou haar nauwlettend in de gaten!
Edit aanvulling: ze heeft wel ook meteen iets tegen misselijkheid gekregen.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:53

Ik duim dat alles voorspoedig mag verlopen!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 21:16

Dankjewel !

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:29

Dat klinkt tot nu toe goed, fijn dat ze oké is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:33

Jeetje wat een schrik en ellende :\ wat goed dat je ze hebt laten testen!
Hopelijk maakt ze een goed en volledig herstel door :(:)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 14:53

Even een kleine update: tot nu geen bijwerkingen van de injectie gemerkt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:52

wat goed dat je zo scherp was om de teken op te laten sturen. Doe je dit altijd of had je te maken met een vlekkenteek en viel het je op dat die anders is als de gewone schapenteek?
Vlekkenteken komen nog niet zo heel veel voor in Nederland en volgens deze site zouden deze vooral dit virus overdragen;
https://www.tekenbeetziekten.nl/tekenbe ... en/honden/ en https://www.tekenbeetziekten.nl/de-teek ... n/de-teek/

Het NVWA doet verder ook onderzoek, ms ook goed om melding te maken dat deze ziekte is gevonden? https://www.nvwa.nl/onderwerpen/muggen- ... eken/teken (zie nu pas dat je in België woont, daar zal de NVWA niets mee doen denk ik; maar laat de link toch even staan voor Nederlandse meelezers)

Hopelijk komt je hond er goed doorheen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 22:05

Door een nare ervaring met een tekenbeet bij mijn vorige hond, ben ik superalert. Ik probeer gewoon te vermijden dat mijn huidige hond gebeten wordt. Dat is tot nu toe -naar mijn gevoel- onder controle geweest door een pil te geven of een serestoband. Echter dit jaar deed de serestoband niet wat hij moest doen en vond ik volle, vastgebeten teken op haar. Door de slechte ervaring schoot ik in paniek en daarom bracht ik de teken binnen voor onderzoek. Ik kan niet zeggen dat ik de teken er anders uitzien vond.
Helaas was het resultaat positief, wat ook mijn DA verraste, zeker wat de babesiose betreft.

Mijn hond vertoont nog geen symptomen, maar uiteraard zijn we er nog niet. De eerste bloedtesten en PCR-testen moeten nog komen.

Het eerste bloedonderzoek naar witte en rode bloedcellen, bloedplaatjes… is over 2 weken. Dan volgt ook sowieso een tweede injectie tegen de babesiose. Een PCR-test en (opnieuw) bloedonderzoek volgt dan 2 weken later.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 08:46

Ik snap dat gevoel helemaal hoor Lukasje. Wat je met de vorige hond hebt meegemaakt gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Dat blijft altijd in je onderbewustzijn zitten. :knuffel:

Ik vind dat je goed gehandeld hebt door die teek naar de DA te brengen. Want er is nog steeds te weinig bekend over deze tekenziekten èn ze worden nog steeds afgedaan als zeldzaam terwijl ze inmiddels vaker voorkomen tegenwoordig.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 09:13

Idd ja, zo’n vorige ervaringen neem je met je mee en beïnvloeden soms ook zo dat je al snel negatief reageert op dingen(ik kan bv ook soms wel doorslaan en van elk ding iets groots maken bv haha), maar zeker ook op een goede manier met hoe je in de toekomst weer handelt; je ziet maar dat dit nu wel zo positief mogelijk heeft uitgepakt met hoe snel je erbij bent waarschijnlijk juist door die vorige ervaring. Fijn ook dat dat lijntje met de universiteit er ook is. En hopelijk blijft het ook zo dat er geen bijwerkingen gaan zijn nu van de behandeling. Maar idd ja, ik denk ook dat er veel meer besmette teken zijn als er gedacht word en je bent er helaas pas zo laat achter als er echt iets word doorgegeven en je hebt of de teek niet gezien of niet laten testen. Dit hele verhaal nu laat mij wel ook nog eens goed nadenken over een volgende teek en of ik die niet ga wegbrengen naar de praktijk bv. Hier is het ondanks teken bestrijding gewoon nog steeds zo dat ik ze vind, en denk dat ik met mijn langhaar er ook gewoon nooit onderuit zal komen dat ik haar 100% teken vrij krijg.

Hopelijk slaat alles goed aan en is over een tijdje alles goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 10:04

Goed gehandeld Lukasje.
Even voor mijn info. Stel nu dat de hond over een paar weken weer gebeten wordt door een teek en deze weer de ziektes bij zich draagt. Moet je dan opnieuw behandelen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 11:47

Cupcakes: ik weet dat jij de situatie begrijpt, jammer genoeg …

Cursebreaker: exact! Een buitenstaander zonder negatieve ervaring vindt mss dat ik me vergaloppeer. Maar bij mij heerst vooral het gevoel “niet nog een keer”. Alhoewel het voorgaande geval uiterst zeldzaam was, had ik toch de pech. De babesiose zou ook zo zeldzaam zijn? Maar ik had toch ook weer de besmette teek. Dat is alles behalve geruststellend. Je zou idd gaan concluderen dat er veel meer besmette teken in Belgie en Nederland zijn dan aangenomen wordt.

Babootje: Ja, ik had begrepen dat deze behandeling NIET blijvend werkend is. Ik dacht wel een maandje of zo (maar ook niet 100% waterdicht), maar dus een infectie in de toekomst moet opnieuw behandeld.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 12:00

Ik heb ook regelmatig een teek opgestuurd, destijds nog via de teek-app. Ging naar Utrecht, helaas zijn ze daar mee gestopt. Op de app zag je ook per gebied hoeveel % van de ziektes in de teken voorkomen (aan de hand van de ingestuurde teken). Al die teken uit heel Nederland, hadden als ze besmet waren allemaal de verschillende ziektes. Een teek heeft bijna nooit alleen borrelia. Altijd multi, de ene babesia de andere erlichia en bartonella enzovoort. Dus of niks of meerdere infecties.