Zoals de titel al zegt: omdat ik wormen in de ontlasting van onze kippen vond en het al wel een tijd geleden was dat ze ontwormd waren, heb ik ze maar ontwormd. Voor de zekerheid gooi ik de eieren 2 weken lang weg. Best wel zonde maar het zij zo. En toen zat ik me af te vragen of zulke eieren wel geschikt zijn om mee te broeden? Iemand hier ervaring mee?
ievie
Geplaatst: 21-05-25 19:50
Daar heb ik geen ervaring mee. Wel een belangrijke vraag: heb je ook een haan?
ChatGPT zegt dat het alleen de kip beïnvloed, niet het embryo, dus dat zou goed moeten komen. Je moet ze alleen niet willen eten. Dit is wat ChatGPT zegt als je vraagt waarom het wel schadelijk is om te eten en niet voor het embryo:
---
Waarom is het dan wel veilig voor een kuiken in het ei? De hoeveelheid ontwormingsmiddel die eventueel in het ei zit is extreem laag, zeker bij correcte dosering.
De stoffen zijn doorgaans niet giftig of schadelijk voor een zich ontwikkelend embryo.
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat deze middelen de uitkomst of gezondheid van het kuiken negatief beïnvloeden.
Het lichaam van een embryo (en later kuiken) verwerkt deze sporen anders dan een volwassen mens — bovendien eet het geen ei, het ontwikkelt zich erin.
---
truselientje
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-25 10:27
Uiteraard heb ik ook een haan
Leuk dat ChatGPT dat zegt maar het kuiken neemt het ei wel op, waar moet ie anders van groeien? Ik waardeer je reactie wel hoor, begrijp me niet verkeerd.
Ik ken genoeg mensen die dat hebben gedaan en die kippen zijn gewoon groot geworden Dus ik zou het gewoon doen, waarom niet. Overigens eten die mensen de eitjes ook gewoon, nog nooit iets van gehad. Tenzij je 10 eieren per dag eet zal de hoeveelheid schadelijke stof nauwelijks effect hebben. Stukje wandelen van 5 min langs de provinciale weg geeft meer schade. (of nee een bos bloemen kopen, is nog schadeklijker)
Liever niet broeden als je kippen zijn ontwormt of een antibiotica hebben gehad. De reden dat je ze niet mag eten, is wegens medicatie residuen in het ei. Als je gaat broeden, neemt het kuiken dit op via de dooier. Kan een probleem geven als je dat kuiken later wil behandelen, want er kan resistentie optreden. Wel kan je de eieren gedurende de wachttijd aan de kippen voeren, maar niet na de laatste toediening van het medicijn