Brevecto inenting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Brevecto inenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 18:19

Wij geven onze dieren Stronghold tegen vlooien. Dit werkt super. Voor katten heb je de plus versie, deze werkt ook tegen teken. Maar voor de hond heb je dit niet.

Van de week heb ik wel 10 teken van mijn hond gehaald.

De dierenarts gaf de volgende opties; Brevecto pillen of injectie.

Nu heb ik slechte verhalen over Brevecto gehoord. Volgens de dierenarts is dat niet nodig. De injectie klinkt makkelijk en betaalbaar. Heeft iemand hier al ervaring mee? Of wat geven jullie tegen teken en vlooien dat werkt?

Gaabje

Re: Brevecto inenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:25

Ik zou gewoon een andere pipet geven. Ik gebruik advantix en dat helpt goed. Als je hond veel zwemt alleen niet ideaal. Bravecto heeft ook pipetten. In veel gevallen is er niks aan de hand maar als je een injectie geeft en je hond reageert erop dan kun je echt helemaal niks. Net als met pillen. Bij een pipet kun je nog wassen.
Heb je een rashond? En zo ja, zijn ze bekend met epilepsie of mogelijkheid van mdr-1 gen?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:25

Ik geef de Bravecto tabletten aan mijn hond. Al jaren, nooit problemen mee gehad. Ik geef het alleen niet elke 3 maanden want heb de indruk dat het langer werkt.
Ik heb nog niet van een injectie gehoord? Dat moet dan bij de DA zelf gebeuren?

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:30

Ik geef ook al jaren Bravecto. Gaat prima! Sinds kort is er inderdaad de injectie. Deze werkt een jaar. Veearts gaat deze injectie meenemen hier naartoe als hij er weer eens is voor het vee/paarden en zet m dan.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 18:32

Ja, de injectie moet door de dierenarts gezet worden. Die werkt dan 1 jaar.

We hebben een golden retriever, geen idee of ze dat gen draagt.

Advantix werkt bij ons slecht. De hond zwemt ook veel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:36

Gaabje schreef:
Heb je een rashond? En zo ja, zijn ze bekend met epilepsie of mogelijkheid van mdr-1 gen?

Bijsluiter:
"Bravecto is geschikt voor drachtige en zogende honden. Ook bij Collies en andere rassen met een MDR1 defect kan Bravecto veilig gebruikt worden. Bravecto mag niet gebruikt worden bij pups jonger dan 8 weken of honden lichter dan 2 kg."
Bravecto is dus veilig te gebruiken.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:39

onpaard schreef:
Ja, de injectie moet door de dierenarts gezet worden. Die werkt dan 1 jaar.

We hebben een golden retriever, geen idee of ze dat gen draagt.

Advantix werkt bij ons slecht. De hond zwemt ook veel.

Je zou dan ook met een bravecto pipet kunnen beginnen. Die werkt volgens mij 3 maanden.
Heb je nog contact met de fokker? Dan zou ik daar even navragen wat die ervan denkt. Fokkers delen onderling vaak informatie waardoor ze wat beter kunnen zeggen of het ras of bepaalde lijnen ergens gevoelig voor is.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:41

Brainless schreef:
Gaabje schreef:

Bijsluiter:
"Bravecto is geschikt voor drachtige en zogende honden. Ook bij Collies en andere rassen met een MDR1 defect kan Bravecto veilig gebruikt worden. Bravecto mag niet gebruikt worden bij pups jonger dan 8 weken of honden lichter dan 2 kg."
Bravecto is dus veilig te gebruiken.

Hmm ik heb altijd begrepen dat juist bravecto qua werkzame stof gevaarlijk is bij honden met mdr-1 mutatie. Maar misschien is de werkzame stof gewijzigd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:43

Gaabje schreef:
Hmm ik heb altijd begrepen dat juist bravecto qua werkzame stof gevaarlijk is bij honden met mdr-1 mutatie. Maar misschien is de werkzame stof gewijzigd.

Dat is niet veranderd, maar er zijn wel andere middelen waar ze niet tegen kunnen.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/bloe ... 1-mutatie/
Citaat:
Ivermectine, selamectine (Stronghold), milbemycine (Milbemax) en moxidectine (Advocate), (medicijnen tegen parasieten zoals luizen, mijten en wormen),

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:00

Ik ken de enting niet. Geef mijn hond altijd bravecto pillen, meestal 1 keer per jaar.
Helaas had ik niets meer in huis en ben ik dit jaar laat met geven. Morgen wordt mijn hond geënt en neem ik ook weer pillen mee, dus volgende week krijgt ze een pil.
Ben benieuwd of ze morgen ook iets zeggen over een bravecto injectie.
Ik ga het niet doen in ieder geval, heb in al die jaren maar 1 keer 2 keer een pil moeten geven in een jaar. De DA zit 20 km verderop en zal dan extra daar naar toe moeten, want neem aan dat ze hem niet geven tegelijk met de enting. Mijn DA is strikt dat tussen de enting of ontworming en bravecto zeker een week moet zitten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:02

Ik gebruik voor mijn katten bravecto pipetten, en ik vind het ideaal werken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:51

Ik geef simparica aan mijn honden. Is dezelfde werkzame stof als bravecto maar,werkt minder lang. Ik vind dat veiliger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:55

Tooske schreef:
Ik geef simparica aan mijn honden. Is dezelfde werkzame stof als bravecto maar,werkt minder lang. Ik vind dat veiliger.

Bravecto bevat Fluralaner en Simparica bevat Sarolaner.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:26

Advantix of Serestoband is wat hier het beste werkt voor onze honden.
Veel teken hier helaas. De band kun je eventueel in een andere halsband laten verwerken en even afdoen voor het zwemmen.

Bravecto geef ik niet en al helemaal niet de injectie die een jaar werkt.
Het is gif wat een jaar lang werkt.
Dan zou ik nog eerder voor een pil van Credelio of Simparica geven (al zal ik dat ook nooit doen), die werken korter.

Maar ik denk dat mijn mening hier niet zo "populair" is. :o
Toch wilde ik de eerste opties nog even noemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:27

Seresto blijkt de laatste jaren niet meer goed te werken las ik. Dat komt overeen met mijn eigen ervaring. Eerder perfect maar de afgelopen 2 a 3 jaar deed ie niks meer. Ik geef nu ook bravecto (pillen) en daarmee blijft ze vlo en teekvrij.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:34

Bravecto injectie zou ik nooit aan m'n eigen dieren geven.
Geen wappie, zweefteef of weet ik veel. Ik zit in het vak en hoor en lees te vaak verhalen over Bravecto. Dat middel voor een jaar lang, nope.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 22:53

Mijn Labrador heeft een week op de intensive care gelegen omdat ze niet meer uit de epileptische aanval kwam. Daarvoor nooit enige tekenen van epilepsie gehad. Kwam door de Bravecto zeiden ze bij de kliniek, Anicura in Dordrecht.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 03:22

Muronia schreef:
Seresto blijkt de laatste jaren niet meer goed te werken las ik. Dat komt overeen met mijn eigen ervaring. Eerder perfect maar de afgelopen 2 a 3 jaar deed ie niks meer. Ik geef nu ook bravecto (pillen) en daarmee blijft ze vlo en teekvrij.

Deze ervaring deel ik. Ik heb daar een topic over geopend :

[BB] Seresto werkt niet !? Help !

De injectie van bravecto ken ik niet.
In mijn topic staan ook ervaringen dat je bv de 3maandelijkse pil halveert (lagere dosis geeft) en dat ook blijkbaar langere periode zou werken.
Of je hebt gelijkaardige pillen (simparica, credelio) die je maandelijks geeft. Een pipet zou icm zwemmen niet effectief zijn.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 06:23

Die inenting is nieuw toch?
Wat zijn de kosten daarvan?

Ik zelf zweer bij Bravecto als pil, maar die zijn voortaan ook onbetaalbaar.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:00

ik geef mijn golden al jaren bravecto pillen. meestal 2x per jaar.
De mijne kan niet tegen die pipetten. krijgt hele brandblaren.

Hier geen klachten van de bravecto en eigenlijk ook geen teken of vlooien.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 07:24

Ik geef persoonlijk sowieso niks preventief tegen vlooien (bij verdenking Van… gebruik ik Advantage). Zie daar echt het nut niet van in en na 18 jaar honden houden kijk ik daar nog steeds hetzelfde tegenaan.

Qua teken gebruiken we dan in de ergste maanden van het jaar Seresto omdat ik sowieso niks wil geven wat de hond intern moet verwerken zoals pillen/injecties. Vind dat zo’n onnodige en heftige belasting, zeker omdat in ons geval onze hond al iets heeft waar ze medicatie voor krijgt wat haar weerstand al aantast, dus ik wil zo min mogelijk extra belasten - nog los van de heel veel nare dingen wat je hoort van Bravecto specifiek maar daar gaan je idd wel de nekharen van overeind staan. Ik zou met bravecto nooit durven testen of mijn hond 1 van de… gaat zijn waar zo’n heftige reactie op volgt maar goed, da’s ieder voor zich want er zijn natuurlijk ook dieren wie er niet op reageren. Het blijft toch keuzes maken op wat je zelf ziet, ervaart, voorkeur geeft etc.

Qua teken heb ik in de afgelopen 6 jaar al zoveel geprobeerd qua natuurlijke middelen, ook werken van binnenuit met natuurlijke suppletie om de weerstand hoog te houden, sprays, bepaalde ingrediënten toevoegen aan voer, kralenbanden, etc etc… Ik durf het niet aan om niks heftigers te gebruiken, omdat ik legit behoorlijk bang ben voor teken ziektes en je bij onze langhaar de teken echt niet meteen vind, meestal pas als ze al goed gezogen hebben. Het is deels ook vooral geluk/pech hebben denk ik en het ligt er enorm aan waar je loopt ook natuurlijk- mensen die vooral in stedelijk gebied wonen zullen er sowieso minder vinden tov iemand wat bijna dagelijks in de natuur zit.

Maar over ‘t algemeen werkt de seresto dus prima bij ons. Maar omdat we een langhaar hebben denk ik dat het nooit 100% zal zijn - ze zit ook echt heel veel in hoog gras/struiken, bosgebied etc. In Eifel gebied in DL zat ze alsnog vol met een aantal ondanks Seresto bv, maar de Eifel is al een teken hotspot zolang als ik er kom met honden, dus ondanks dat… Seresto blijft m’n voorkeur houden - ook met de manier waarop deze werkt. Ik haal hem wel altijd even af als mijn hond echt gaat zwemmen in het water.

Er gaan wel ook nepperds in omloop van Seresto, en deze werken niet goed/minder. Dus altijd goed opletten waar je koopt en of er een seal om de verpakking zit etc. Maar voor de rest vind ik persoonlijk niks een optie wat ik zou moeten laten inspuiten/voeren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:08

Ik zit ook in het werkveld en hoor te veel nare gevallen met Bravecto.
Het is een pesticide, dat intern werkt voor vaak een lange periode. Het is een belasting op diverse organen zoals de lever. In veel gevallen merk je niet direct iets aan de hond of kat (en zo wel is het vaak meteen goed mis, want je kunt er niets meer aan doen) maar het draagt ook bij aan secundaire aandoeningen op de langere termijn.

Zelf adviseer ik om nooit intern werkende middelen te gebruiken tegen vlooien en teken (niet oraal en niet geïnjecteerd). In het hoogseizoen spot-on middelen gebruiken, eventueel in roulatie als je hond tegen meerdere middelen kan. En buiten het seizoen alleen indien nodig.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 09:29

Ik geef al bravecto tabletten sinds ze op de markt zijn. Inmiddels het derde hondje dat ze krijgt. Nooit problemen ervaren.
Ik geef maar één pil per seizoen. Indien nodig vul ik aan met een Adtab tablet. Maar dat heb ik ooit maar één keer gedaan toen we in het najaar naar het zuiden van Duitsland gingen.
Uit voorzorg zeg maar.
Toch zou ik niet aan de injectie van Bravecto willen beginnen. Het is dan toch gif voor een heel jaar, en een maand of vijf zie ik ook geen vlo of teek. Dan vind ik het niet echt nodig. Verder sta ik er hetzelfde in als Dierenfan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:45

Ik geef geen bravecto en hoor er teveel negatieve gevallen over, ook dierenarts assistentes als klant en die geven aan dat ze erop terugkomen. Geen bravecto bij mijn dieren en ik raad het mijn klanten af.

Ik gebruik stronghold.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 10:59

Wij geven ook de Bravecto pillen al jaren na volle tevredenheid aan onze honden (ook een kruising Bordercollie. Nooit teken of vlooien.