Gebitsreiniging (aan huis) hond & kat (omgeving Tilburg-Eindhoven)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Gebitsreiniging (aan huis) hond & kat (omgeving Tilburg-Eindhoven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 09:38

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar iemand die gebitsreiniging doet bij honden en katten zonder narcose. Een vriendin tipte mij dat ze voorheen een huurder had in haar dierenwinkel die dat deed. Nu is deze persoon naar het buitenland verhuisd. Zij werkte met ander apparatuur dan een tandenborstel.

Ik heb meerdere hondjes en katten die ik wil laten behandelen maar niet elk jaar naar de dierenarts en onder narcose.

Nu had ik een paar trimmers trimmers gevonden die op hun website schrijven gebitsreiniging aan te bieden met de Ultrasone tandenborstel Emmi-Pet. Wie heeft hier ervaring mee? Is dit geen gebakken lucht? Wellicht kan ik dan dit zelf aanschaffen en uitvoeren?

Het liefst vind ik iemand die met meer dan zo'n tandenborstel aan huis wil komen om alle dieren te behandelen.

Heeft er iemand een idee, tip, ervaring met iemand in de omgeving Eindhoven-Tilburg?
Of heeft er iemand ervaring en tips met die Emmit-Pet tandenborstel?

Captain

Re: Gebitsreiniging (aan huis) hond & kat (omgeving Tilburg-Eindhoven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:47

Echt goede gebitsreiniging gaat niet zonder narcose, dus dat lijkt me weggegooid geld.
Waarom wil je geen narcose?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 09:48

Lijkt mij niet gezond als je een hond hebt die makkelijk tandsteen aanmaakt om die elk jaar onder narcose te gooien.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 09:50

Daarom moet je het zelf dagelijks bijhouden met zo'n borsteltje. Maar echt diep reinigen dat gaat niet zonder narcose, ze liggen namelijk niet stil en dat is wel heel erg belangrijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 09:52

Captain schreef:
Daarom moet je het zelf dagelijks bijhouden met zo'n borsteltje. Maar echt diep reinigen dat gaat niet zonder narcose, ze liggen namelijk niet stil en dat is wel heel erg belangrijk.

Als het zo simpel zou zijn dan zouden mensen ook nooit naar de tandarts hoeven en die kunnen logisch nadenken en handelen. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 10:00

Als ex-dierenarts assistente heb ik er inderdaad geen verstand van.
Mijn punt is en blijft: een goede gebitsreiniging (zoals bij een dierenarts) is niet mogelijk zonder narcose.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 10:01

Ik zeg nergens dat je er geen verstand van hebt. Maar misschien is dit wel werkzaam als alles netjes schoon om daarna te gebruiken.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:51

Ik ken iemand die haar hond d.m.v. clickertraining heeft aangeleerd zijn bekkie om zo'n spreider heen te happen en te houden. Die kan nu zonder narcose bij de dierenarts behandeld worden. Maar mijn DA gaf aan dat het zonder zo'n training (die ook wel echt goed bevestigd moet zijn dan) vrij traumatisch is voor honden om het zonder narcose te laten uitvoeren..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:29

Geen antwoord op je vraag maar misschien kun je er iets mee.

Hier een hondje met een heel slecht gebit en zij is er vaker voor onder narcose geweest dan dat je op twee handen kunt tellen. Ondertussen heeft ze geen tandjes meer maar wordt ze in augustus wel 17. Narcose is niet ideaal maar kan relatief weinig kwaad.

Ik persoonlijk zou ze geregeld met de hand laten reinigen maar minstens jaarlijks door de dierenarts laten controleren en zo nodig onder narcose.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 12:38

Ja misschien is het niet zo schokkend als dat het voelt. Maar ze gaan sowieso eerst naar de dierenarts alleen ik dacht ook om dit in het vervolg bij te houden met die tandenborstel....zou het nuttig zijn.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:50

Jij poetst toch ook elke dag je tanden en nog wordt er tandsteen afgehaald elk jaar? Tenminste bij mij wel. Mensen kunnen stil zitten met hun mond open, een dier niet.

Een professionele gebitsbehandeling kan alleen onder narcose plaatsvinden. Als t schoon is kun je daarna door dagelijks met een borstel te poetsen het zo goed mogelijk bijhouden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 03:01

Ik zou, waar mogelijk, uitwijken naar Linda Gielen van diertandheelkunde bergeijk. En die kan je precies vertellen wat ze waarom echt adviseert. Ik kom er al jaren. Ook voor andere dingen dan alleen tandheelkunde. Ze titert mijn pups ook bijv. Maar linda doet niks wat niet echt noodzakelijk is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 09:58

kiwiwitje schreef:
Ik zou, waar mogelijk, uitwijken naar Linda Gielen van diertandheelkunde bergeijk. En die kan je precies vertellen wat ze waarom echt adviseert. Ik kom er al jaren. Ook voor andere dingen dan alleen tandheelkunde. Ze titert mijn pups ook bijv. Maar linda doet niks wat niet echt noodzakelijk is.

Dank je wel, dit is een goede!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:26

Wij geven onze honden geitenhoefjes; sindsdien geen tandsteen meer, verder doen wij er niets aan.
Wellicht een tip?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:28

Captain schreef:
Als ex-dierenarts assistente heb ik er inderdaad geen verstand van.
Mijn punt is en blijft: een goede gebitsreiniging (zoals bij een dierenarts) is niet mogelijk zonder narcose.

Eens met Captain. :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 10:35

Evelienepien schreef:
Wij geven onze honden geitenhoefjes; sindsdien geen tandsteen meer, verder doen wij er niets aan.
Wellicht een tip?

Die heb ik laatst ook gegeven, misschien die meer halen en vaker.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:55

Die speciale tandenborstel is leuk als onderhoud maar dan niet eens per jaar maar om de maand ofzo. Tandplak ga je daar niet mee weg krijgen. En als je dieren geen tandenborstel kennen, gaat dit natuurlijk ook niet werken zonder gevecht.

Als je hond zo gevoelig is voor gebitsproblemen zou ik achterhalen waarom dat is (wat voor ras is het?) en heb je daar als eigenaar zelf je verantwoordelijkheid in. Dus poetsen, kauwen of een poeder als Orozyme Buccofresh. Maar al die dingen hebben alleen maar nut als je op 0 begint, dus bij een schoon gebit.

Zelf tandsteen eraf gaan krabben is een no-go, je beschadigd meer dan je lief is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 11:21

Nou het is niet dat ze een dramatisch gebit hebben maar als je niks doet wordt het wel steeds geler en voor je het weet gaat het wel iets aantasten. Misschien is om de 2 jaar voor de meeste ook wel goed. Ik ga het eens bekijken maar was benieuwd of dat ding echt zo zijn werk doet. Er staan dan allemaal leuke foto's bij maar ja....wie weet is dat na een gebitsreiniging gemaakt :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:28

Als je het zelf wilt onderhouden, ga dan poetsen. Ja het advies is iedere dag maar wie doet dat nou :+ al poets je 2x in de week dan help je al zoveel.
Die poeders door het voer werkt ook fantastisch (het voorkomt erger. Dus huidig tandplak gaat niet meer weg). Je hebt ook wat door het water moet maar dat zie ik een kat niet drinken.

En die foto's, ik zie deze op een site staan en dit is 300% zeker na een proffesionele gebitsreiniging gedaan of gewoon gephotoshopt. Maar in iedergeval niet na eventjes poetsen met een dure tandenborstel :')
Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 11:44

Ja precies zulke foto’s!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 11:56

De aanslag op de bovenste foto krijg je echt niet weg met middelen die voor particulieren beschikbaar zijn, dat kan echt alleen onder narcose bij de dierenarts.

Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om de tanden schoon te houden na het reinigen door de dierenarts :j.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:24

Ik denk als je hond elk jaar zo’n reiniging nodig heeft, je er ook eens over moet nadenken om te kijken Hoe dat kan; Dan zou ik oa de voeding eens onder de loep nemen en ook zelf aan de slag gaan met gebit onderhouden door het jaar heen; poetsen, poetsen, poetsen (dit is nog prima aan te wennen op welke leeftijd dan ook met wat geduld en positief belonen bv) ^ook bij katten kun je dit doen, met een vinger borstel bv en soms wel wat meer geduld als bij een hond haha. Maar goed, bij een kat snap ik wel dat je nog sneller gewoon richting narcose behandeling moet gaan wel gemiddeld gezien, maar zeker bij een hond is hier veel winst te behalen en te voorkomen.

Hier ook best wat ervaring met gebitsreinigingen (ex paraveterinair in opleiding) en als dit goed moet gebeuren is dat echt niet zonder narcose te doen en ik kan me niet voorstellen dat je hierin een ander antwoord gaat vinden. Dit kan gewoon echt niet veilig gebeuren zonder narcose; het is precisie werk, er word gebruik gemaakt van materialen waarmee je schade kunt toe dienen zou een hond bewegen want aanslag is echt niet makkelijk te verwijderen zonder goede apparatuur, het neemt tijd in beslag waarbij je echt de tijd moet kunnen nemen ook om goed te werken zonder dat een hond gaat bewegen, er komt veel speeksel en vaak bloed vrij waar je met professionele apparatuur alles kunt weg zuigen en wat geluiden maakt, het ruikt… zoiets kun je je hond echt niet aan doen om dat bij bewustzijn te laten ondergaan als de aanslag zodanig aanwezig is dat het met poetsen niet meer weg te krijgen is. Zonder bepaalde apparatuur zoals wat een DA in de praktijk aanwezig heeft ga je goede aanslag gewoon niet goed genoeg weg krijgen meer. Maar die boodschap word sowieso door tig andere bokkers al herhaald zie ik. Ik snap wel dat je het liever niet wilt, maar voor sommige dingen zijn er gewoon echt geen goede alternatieven of gewoon helemaal geen alternatieven meer, behalve…

Ik zou een reiniging laten doen onder narcose en dan zorgen dat je qua ondersteuning van het gebit en het gezond houden van zelf verder ermee aan de slag gaat na de behandeling zodat je niet elk jaar terug hoeft te komen; poetsen, kijken naar de voeding en evt natuurlijke suppletie.

Ik zou er dus ook absoluut niet iemand voor aan huis laten komen die aan je hond gaat zitten klooien voordat je hond nog een trauma erbij heeft ook nog, of zelf met iets aan de slag gaan. Ik zou hier echt heel erg goed over nadenken en voorzichtig in zijn want oef := Dan blijft met de hand en beginnen met een vinger borstel (en erna dan met een gewone honden tanden borstel) iets waar je op langer termijn meer aan hebt (nadat de huidige aanslag goed verwijderd is). Met iets elektrisch zou ik bv dus ook zelf niet aan de slag gaan (al helemaal bij een kat niet, maar bij m’n hond zou ik dit ook niet doen. Gewoon ouderwets met een vinger of gewone borstel)

Puntje bij paaltje is het gewoon net als bij mensen zo qua verzorging/onderhoud van gebit, dat dit bij honden en katten net zo belangrijk is om preventief te onderhouden (en dat komt onder andere omdat er zoveel voer op de markt is wat bestaat uit bewerkte ingredienten en vaak ook geen fijne toevoegingen etc. bevat of te veel van een specifiek ingredient in de brok aanwezig heeft, en ga zo maar door. Zo zal een gemiddeld mens wie gezonder/natuurlijker eet ook een beter gebit hebben als iemand wie veel suikers en bewerkte producten naar binnen werkt, even zwart/wit gezegd. Daarnaast hebben sommige individuen natuurlijk ook gewoon meer aanleg ervoor maar dat valt in verhouding wel mee). Maar preventief verzorgen (naast zorgen dat er ook een goede basis qua voer is); Hierin valt vaak veel het meeste te behalen/voorkomen waardoor ook zeker jaarlijkse reinigingen echt niet nodig zijn. (Onze vorige hond wie 13,5 jaar is geworden heeft dit bv noooit nodig gehad. Ik besteedde wel veel tijd aan preventief gebit verzorgen en bij mijn huidige hond en kat ook en die hebben met bijna 6 jaar nog steeds een heel mooi gebit bv)

En vergeet idd met die dingen wat je zogenaamd als particulier kunt kopen ook niet dat alles zoveel mooier word gemaakt als promotie van de verkoop. Er is helaas echt geen wonder product/apparaat te krijgen waarmee je dit zelf veilig kunt doen of het nog kan oplossen als je op een bepaald punt zit qua hoeveelheid aanslag. Wat Nyaleti zegt idd; die foto’s hierboven… 100% dat dit idd gephotoshopt is of die hond heeft idd een reiniging onder narcose gehad. Of de eerste foto is erger gemaakt als het is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 13:21

Blijkbaar een gevoelig item voor sommige. En ook met mijn opmerking: Dat ik dat niet elk jaar wil doen, die wordt wel heel letterlijk gepakt. Maar ik vind eerlijk elke zoveel jaar onder narcose ook een heftig 'idee'. En ik zocht naar andere oplossingen. Omdat ik het heftig vind om voor 'een beetje geel' mijn hond elke keer onder narcose te laten spuiten. Er heeft er geen een schandalig of slecht gebit.

Er zoals dat altijd op bokt gaat wordt mijn vraag in de basis niet beantwoord en wordt alles weer terug gegooid dat ik slecht voor mijn dieren zorg :+ plus de eindeloze herhaling.....top, gezellig! Weer zo lekker overtrokken allemaal.

Mijn vraag was of die Emmi-Pet werkt of niet. Of dat er bokkers zijn die iemand weet die mogelijk aan huis gebitsreiniging uitvoert.
Thanks!

Edit: typefouten aangepast

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:26

Ik zie niemand die zegt dat je elk jaar naar de dierenarts moet voor een gebitsreiniging? Daar kom je zelf mee.. En ook letterlijk niemand die zegt dat je slecht voor je dieren zorgt. Dat maak je er zelf van.
Niet zo op je teentjes getrapt zijn, niemand zegt hier iets verkeerds. Je reageert zelf nogal passief agressief ook. :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:32

Ik gaf in mijn post in principe dus ook al aan dat ik niet denk dat een product zoals de Emma-Pet werkt nee en dat je dus beter kunt focussen naar handmatig onderhoud van het gebit en aanvullend kun je ook altijd kijken nog naar wat je voert. Als je meerdere dieren in huis hebt en ze zouden allemaal last van gele tanden/aanslag hebben of krijgen, welk naampje je eraan wilt geven… dan is dat imo het toch waard om eens naar te kijken. En dat leek mij prima waardevolle inhoud waar je wat mee zou kunnen.

En eens ja, elke zoveel jaar onder narcose vind ik ook nog steeds heftig en ik zou narcose ten alle tijde vermijden als het kan wat dat betreft. Maar dat kan met een goede gebits behandeling helaas niet dus als je al op een punt bent dat dit nodig is, kom je er niet echt onderuit want er is gewoon niks op de markt wat je als particulier kunt krijgen waarmee je flinke tand aanslag weg krijgt helaas. Maar wat wel je als particulier wel kan is proberen te voorkomen dat zo’n gebits behandeling in de toekomst vaker gedaan moet worden en dat kan door zelf te kijken wat je kunt doen qua onderhoud en preventie.