Uitbreekveilig kattenluik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Uitbreekveilig kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 18:44

Sinds vorig jaar woont Madame Coco bij mij , een senior poezendame die bij mijn moeder woonde tot deze verhuisde van huis met tuin naar een oude mensen flat.
Afbeelding

Afbeelding

Coco houd echter van buiten zijn en werd doodongelukkig van alleen een balkon en omdat ik een speciale band heb met haar mag ze nu bij mij wonen (ondanks allergie en een over enthousiast Hollandse herder) . Coco heeft hier een eigen in/uitgang bij de voordeur die op microchip werkt want teveel katten die bij iedereen naar binnen gaan in deze wijk. Deze wijk heeft veel katten en honden namelijk. Maar goed. Coco kan van het Luik gebruik maken en heeft een GPS tracker om die ik normaal savonds tijdens haar avondmaaltijd op laad. Daarvoor gaat het kattenluik op standje : wel naar binnen, niet naar buiten tot ik hem weer open zet als de GPS geladen is.
Tot Madame Coco heeft uitgevonden dat als dat luik dicht zit naar buiten je hem prima met je nagels naar je toe kan trekken om zo naar buiten te gaan....
Gevolg. Coco al 2 avonden en vandaag 3e dag niet gezien en de GPS leeg. Ze heeft wel een airtag en daarmee zoekende vond ik haar uiteindelijk op het dak van de schuur van de buren in de zon te bakken.... Leuk... Maar binnenkort moet ze mee naar de dierenarts en ik wil toch graag een opgeladen gps bij haar aan hebben. De mensen zijn in deze week soms een beetje te lief met vreemde katten...

Kortom, is er een luik dat geheel dicht slaat na binnenkomst van de kat, dus ook niet naar zich toe te hengelen valt of hebben mensen andere ideeën? Ik wil graag elke avond Coco even checken etc maar momenteel vind ze het buiten te lekker om te vertoeven...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:05

Een luikje op chip kun je in principe niet naar binnen open trekken tenzij je actief het palletje omlaag duwt. Is er niet iets mis met je luik?

VillaNeusjes

Re: Uitbreekveilig kattenluik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 20:26

Er is niets mis met het Luik. Op 't moment dat de chip gezien wordt door het Luik gaat het palletje naar binnen open. Immers is de stand : wel naar binnen maar niet naar buiten. En het maakt voor 't luik niet uit of ze al binnen is, zo slim is dat luik niet. En poeslief heeft dat door en trekt 't luikje op dat moment naar haarzelf (binnen) toe, naar buiten toe staat 't palletje immers omhoog en blokkeert, steekt d'r kop onder dat luik en gaat er van door. Het Luik doet dus precies wat ie moet doen maar is niet bedacht op.een kat die een deurtje naar binnen trekt ipv naar buiten duwt als hij geblokkeerd zit.

Met oud en nieuw moet ik 't luik blokkeren met iets groots anders loopt ze de hele dag te hengelen aan dat luik en iets zegt me dat ze vanzelf gaat slopen als dat te lang duurt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:55

Mijn luik reageert niet op de chip aan de binnenkant. De reader is alleen aan de buitenkant.
Dicht is dicht bij mijn luik. Beide palletjes staan dan omhoog.

De enige manier om er dan toch doorheen te komen is met een enorme rotklap, dan springt de veer eruit.
Dat is 1x gebeurd door een achtervolging :+

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 21:33

Citaat:
Coco kan van het Luik gebruik maken en heeft een GPS tracker om die ik normaal savonds tijdens haar avondmaaltijd op laad. Daarvoor gaat het kattenluik op standje : wel naar binnen, niet naar buiten tot ik hem weer open zet als de GPS geladen is.
Tot Madame Coco heeft uitgevonden dat als dat luik dicht zit naar buiten je hem prima met je nagels naar je toe kan trekken om zo naar buiten te gaan....

Voortaan op standje niet naar buiten én niet naar binnen. Of moeten er nog meer katten naar binnen kunnen op dat moment?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:22

GDG schreef:
Citaat:
Coco kan van het Luik gebruik maken en heeft een GPS tracker om die ik normaal savonds tijdens haar avondmaaltijd op laad. Daarvoor gaat het kattenluik op standje : wel naar binnen, niet naar buiten tot ik hem weer open zet als de GPS geladen is.

Voortaan op standje niet naar buiten én niet naar binnen. Of moeten er nog meer katten naar binnen kunnen op dat moment?

Dit was ook het 1e wat ik dacht. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:26

Slimme poes :D

Inderdaad de stand veranderen op dat moment, zou ik zeggen. Of inderdaad fysiek iets ervoor zetten.
Maar ik heb ervaring met een (je weet wel) katertje dat gewoon door kattenluikje heen ramde. Eerst alles dat ik ervoor zette wegslepen / duwen / whatever. En dan dom rammen tot het luikje het opgaf.... vaak zijn die palletjes of randjes van de draaiknop toch eigenlijk niet echt bestand tegen een vastberaden kat :=

Dan is fysiek barricaderen de enige echt betrouwbare optie. Tenzij er tegenwoordig betere sluitingen zijn.
We hebben zelf nu een luikje met een los paneeltje dat je over het hele luikje heen kan schuiven om het echt goed (tijdelijk) dicht te maken :) Is een luikje met zo'n soepele rubber flap die ook voor hondjes gebruikt worden. Maar die heeft dan weer geen chip herkenning ofzo.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 00:44

Citaat:

Voortaan op standje niet naar buiten én niet naar binnen. Of moeten er nog meer katten naar binnen kunnen op dat moment?[/quote]

Dit was ook het 1e wat ik dacht. :)[/quote]

Niet naar buiten en niet naar binnen…. En hoe hadden jullie bedacht dat mijn kat dan naar binnen komt ? Want helemaal dicht is hetzelfde als geen luik hebben… ze moet altijd naar binnen kunnen, het probleem is dat ze soms even binnen moet blijven om dr gps te laden, haar te voeren en te checken op verwondingen etc. En dat gaat nu dus niet omdat ze dat omzeilt. Ik kan niet even snel t luik dichtgooien als ze binnen is door mn beperking, zeker niet als ik op bed lig (en haar ook niet hoor binnenkomen als ik slaap.

pmarena schreef:
Slimme poes :D

Inderdaad de stand veranderen op dat moment, zou ik zeggen. Of inderdaad fysiek iets ervoor zetten.
Maar ik heb ervaring met een (je weet wel) katertje dat gewoon door kattenluikje heen ramde. Eerst alles dat ik ervoor zette wegslepen / duwen / whatever. En dan dom rammen tot het luikje het opgaf.... vaak zijn die palletjes of randjes van de draaiknop toch eigenlijk niet echt bestand tegen een vastberaden kat :=

Dan is fysiek barricaderen de enige echt betrouwbare optie. Tenzij er tegenwoordig betere sluitingen zijn.
We hebben zelf nu een luikje met een los paneeltje dat je over het hele luikje heen kan schuiven om het echt goed (tijdelijk) dicht te maken :) Is een luikje met zo'n soepele rubber flap die ook voor hondjes gebruikt worden. Maar die heeft dan weer geen chip herkenning ofzo.

Probleem want madam komt meestal savonds laat of snachts binnen en is de deur alweer uit met dit weer voor ik bij dr ben. Verduidelijking: ik ben afhankelijk van rolstoel en hoewel ik binnenshuis wat kan rondstrompelen ben ik daar dus niet snel genoeg voor. Wat de hele reden was om een luik te nemen dat wel naar binnen laat savonds maar niet naar buiten, zodat ze niet gelijk weer naar buiten peert.
Mungbean schreef:
Mijn luik reageert niet op de chip aan de binnenkant. De reader is alleen aan de buitenkant.
Dicht is dicht bij mijn luik. Beide palletjes staan dan omhoog.

De enige manier om er dan toch doorheen te komen is met een enorme rotklap, dan springt de veer eruit.
Dat is 1x gebeurd door een achtervolging :+

Ik heb expres een luik dat dus ook een chipreader heeft aan de binnenkant. Reden daarvoor is dat ik een hondje had die er door heen kon, die staat geregistreerd dat ze niet naar buiten mocht. En die snapte niet dat t deurtje naar binnen wel opengaat in die situatie . Hond is er niet meer nu.

‘T is ook geen digitaal model waarbij ik vanuit bed hem aan beide kanten dicht kan gooien, dat dan weer niet

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:47

Misschien extra latjes rondom de opening van binnen? Dan maak je het onmogelijk dat ze met haar nagels ver genoeg komt om achter het luikje te haken.

Welk merk luik heb je?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 01:11

VillaNeusjes schreef:
Niet naar buiten en niet naar binnen…. En hoe hadden jullie bedacht dat mijn kat dan naar binnen komt ? Want helemaal dicht is hetzelfde als geen luik hebben… ze moet altijd naar binnen kunnen, het probleem is dat ze soms even binnen moet blijven om dr gps te laden, haar te voeren en te checken op verwondingen etc. En dat gaat nu dus niet omdat ze dat omzeilt. Ik kan niet even snel t luik dichtgooien als ze binnen is door mn beperking, zeker niet als ik op bed lig (en haar ook niet hoor binnenkomen als ik slaap.

Je schreef toch echt dat je tijdens haar avondmaaltijd de GPS oplaadt, daar maak ik uit op dat ze dan binnen is natuurlijk :+ .

Maar goed, als dat dus anders is dan zul je een ander luik aan kunnen schaffen. Eentje die middels een app in te stellen en te besturen is, dan kun je ook instellen dat je een melding krijgt als je kat binnenkomt (dan zou je dus desgewenst ook tijdens je slaap kunnen horen dat ze binnen is).

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:54

In jouw situatie zou ik ook het luik (laten) vervangen door één met alleen een chipreader buiten. Die krijgen ze echt niet van binnen open gehengeld.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:22

Ik zet fysiek een grote tas voor het Luik snachts

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:24

pluisbeer schreef:
Ik zet fysiek een grote tas voor het Luik snachts

Dan kan de kat dus ook niet snachts naar binnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:30

Ik heb een handige pappa en die heeft jaren geleden al een mooi RVS plaatje gemaakt wat ik ervoor kan zetten wanneer de katten binnen moeten blijven. (dan zijn ze dus beide binnen en mogen ze er niet meer uit) Op de dag staat het luik zo afgesteld dat ze er in kunnen maar er niet meer uit. En ja, die van mij kan dus ook met zijn nagels het luik naar binnen toe opentrekken. En hij kan ook als een malle tegen het luik blijven slaan, dus hoelang die heel zou blijven als hij de kans krijgt... Gelukkig is mijn kat wel te corrigeren dus stopt wel als ik er wat van zeg. Maar voor de nacht, en zeker zoiets als oud&nieuw gebruik ik dus een plaat die ik ervoor kan zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:50

Ja hier was het ook voornamelijk in de nacht dat Roy-tje als een dolle stier door dat luikje heen ging beuken....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:39

Ze mag toch niet naar buiten als je de gps oplaadt?
Dan mag die stand toch gewoon op niet naar buiten?
Ze is dan al binnen.

Of begrijp ik je helemaal verkeerd?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:13

daantjuhhh schreef:
Ze is dan al binnen.

Kat hengelt vanuit binnen de klep naar binnen. Dus dat heeft geen zin.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:19

Hannanas schreef:
daantjuhhh schreef:
Ze is dan al binnen.

Kat hengelt vanuit binnen de klep naar binnen. Dus dat heeft geen zin.

Ja omdat ze alleen 1 kant dicht heeft. Maar als je van buiten naar binnen ook dicht zet kan dat niet.
De kat is immers al binnen. Dus ook niet nodig om open te hebben.

Ze moet dan niet alleen van binnen naar buiten in de app op slot zetten maar ook van buiten naar binnen.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:35

daantjuhhh schreef:
Ja omdat ze alleen 1 kant dicht heeft. Maar als je van buiten naar binnen ook dicht zet kan dat niet.
De kat is immers al binnen. Dus ook niet nodig om open te hebben.

Ze moet dan niet alleen van binnen naar buiten in de app op slot zetten maar ook van buiten naar binnen.

Volgens mij heeft ze geen luikje met een app, dacht ik te lezen.
TS red het niet om snel het luikje dicht te doen (beide kanten) als kat eenmaal binnen is.

TS, is het een idee om een ander luikje, wel met een app, te installeren?
Mijn kat heeft ook een luikje met chip (chip lezer zit aan de buitenkant). Maar die van mij snapt nog maar net hoe het luikje werkt haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:47

Die van mij stak haar kopje er niet diep genoeg in. Kopje te ver buiten bereik en dan met een snelle beweging toch door het luikje willen maarja dat ging dan niet op tijd open natuurlijk :roll:

Ze weten toch altijd weer goed de beperkingen van dit soort dingen te vinden. Als er een versie met app beschikbaar is dan zou dat wel eens de oplossing kunnen zijn hier, als die dan tenminste niet op een andere manier open te bonken is :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:21

Ja mijn collega heeft er een met een app.

Elke keer als het luikje open gaat dan hoor ik miauw uit haar telefoon.
Zij kan ze dus ook sluiten of open doen als ze niet thuis is. Via die app.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 06:21

Oke er is duidelijk wat verwarring…
Nog een keer.

Normaal gesproken kwam mevrouw om 21.00 binnen , kreeg haar extra lekkere beloning, ik deed t luikje dicht, laad de gps op en dan gaat luik weer open.

Toen ze wat langer hier woonde kwam ze niet altijd om 21.00 meer binnen maar wanneer het haar uit kwam. Het luik stelde ik in dat ze wel naar binnen kon, maar niet naar buiten. In de loop van de avond komt ze een keer binnen gewandeld maar kan er niet uit , afhankelijk van tijd dat dat is en of ik nog wakker ben laad ik alsnog de tracker op of doe dat sochtends bij het opstaan waarna ze weer naar buiten gaat. Alleen mevrouw heeft dus nu door dat als ze bij het luik komt en deze dus op alleen naar binnen modus staat dat ze hem dan dus wel naar binnen kan hengelen. Vannacht werd ik wakker, van t geluid waar ze weer naar buiten ging.. ik slaap namelijk ook snachts. Overdag lig ik geregeld op bed en ben ik niet snel genoeg bij de deur

Even het luik afsluiten als ze binnen is, is leuk gedacht maar ik zit niet de hele dag schietklaar in mn rolstoel bij het kattenluik om die handmatig te blokkeren wanneer ze binnen is gekomen. Zeker niet als ik slaap.

Ik heb geen luik met een app, ik heb de sureflap microchip kattenluik, die was al heftig voor mijn minima budget, een luik met app is leuk maar onbetaalbaar 250 plus dat er een hele grote kans is dat hij niet werkt, tussen de plek van luik en de modem staat een muur die problematisch is met wifi signalen, de slimme deurbellen werken ook niet. Dat is een best prijzige gok maar wel de enige optie die ik tot nu toe heb gekregen. Daarvoor dank. ik had gehoopt dat iemand iets creatiefs heeft bedacht waardoor ze hem niet kan open hengelen. Ik denk dat t voorlopig maar gewoon gps loos vertrouwen hebben wordt en hopen dat ik dr voor afspraken op tijd binnen kan krijgen/houden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 06:29

De tip die kan werken lijkt mij genoemd. Proberen om binnen rondom het luikje iets te plaatsen waardoor ze onmogelijk haar pootje achter de flat kan steken. Dus soort stel je luik is 20 bij 30 cm dan een ombouw erom heen van 20,5 bij 30,5 cm wat zeg maar 5 cm naar binnen steekt. Als dit mogelijk is ivm draaicirkel van de deur.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 07:09

Ik las dat je een AirTag aan haar hebt hangen? Is die niet voldoende om haar te volgen voor je? Of wil je graag alle bewegingen over de dag kunnen volgen?

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 07:10

Of een tweede bandje dat je dan opgeladen thuis hebt liggen zodat je ze alleen even hoeft te wisselen als ze thuis is?
Ik neem aan dat je die niet elke dag hoeft op te laden?