Nestje jonge vogels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Nestje jonge vogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 21:41

Mijn pa had de papierkliko aan de weg gezet om morgenochtend geleegd te worden. Maar wat bleek… onder de kliko, op de grond in de uitsparing tussen de twee wielen, zat een nestje. Met een paar piepjonge vogeltjes. Zodra ik het zag, heb ik de volle kliko weer terug gereden en weer over het nestje gezet. Dan maar een poos een volle kliko, we brengen het papier wel een tijdje elders weg. De vogeltjes bewogen nog wat. Maar ze hebben ruim twee uur onbeschut gezeten. :(
Ik kan denk ik niet meer doen maar ik ben er helemaal van geschrokken. :( Zou de mama/papavogel nu nog wel terugkomen om voor ze te zorgen? Zijn ze te koud geworden of te gestresst? Ik zou het echt vreselijk vinden als ze allemaal doodgaan, zo mooi pril zagen ze eruit in zo’n prachtig liefdevol zacht nestje.
Ik schrijf het maar even van me af. En fijn als jullie voor ze willen duimen. :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:50

Ach jeetje, arme dotjes. Zaten ze zonder de kliko nog wel een beetje beschut, in ieder geval uit de wind en droog?
Als je ze niet hebt aangeraakt komt de volwassen vogel hopelijk wel weer terug. Waren ze nog te klein om te onderscheiden wat voor soort ze waren? Ik ben niet zo bekend met vogels, op de grond broeden klinkt mij best gek in de oren.

Op dit moment hebben wij jonge koolmeesjes en ondanks dat ik de ouders al meermaals per ongeluk de stuipen op het lijf heb gejaagd (kleine tuin, en soms zie ik ze niet dus loop ik onbewust te dicht langs ze) komen die wel steeds terug.
Ik duim dat dat bij jou ook zo is!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 22:08

De kliko staat in een hoekje naast een hedera-heg. Maar ja, nestje zelf zat dus op het grind. Met de kliko erover een heerlijk droog en afgeschermd knus plekje, maar zonder dus echt ‘open’. Het was gelukkig bijna windstil en droog, dat scheelt inderdaad misschien wat. Ik heb de jonkies niet aangeraakt hoor, ik weet dat je dat niet moet doen. Ze waren bedekt met een héél dun fluffig donker donker donslaagje. Oogjes nog dicht en van die grote bekkies. Ik kon daar niet aan zien wat voor een soort ze zijn. Een beetje gekke plek is het inderdaad wel zo op de grond! Fijn te lezen dat het bij jou ‘goed’ gaat ook als ze kort verstoord worden. :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Nestje jonge vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:22

Wat een bijzondere plek... ik zou in de gaten houden of er nog ouders langs komen of niet, dan zie je ook wat voor soort het is.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:28

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 23:30

Kwikstaartjes nestelen vaak op de meest vreemde plekken. Heb je de ouders alweer gezien?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 00:56

Er zijn meerdere soorten die nog weleens op rare plekken nestelen.
Heb je de ouders alweer gezien? Als het om een paar uurtjes gaat, is de kans groot dat de ouders gewoon terugkomen.

En anders morgenochtend meteen even kijken of ze nog leven en bij geen activiteit van de ouders de vogelopvang in de buurt bellen :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 12:31

Wat goed dat jij het nog zag! Duimen dat ze het redden en de ouders ze blijven verzorgen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 14:16

Roodborstjes waarschijnlijk.

Hopelijk komen de ouders terug! En anders naar de vogelopvang?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:35

Bij vogels maakt het niet uit of je ze perongeluk had aangeraakt, want ze ruiken niet echt goed/veel. Tenminste.. dat heb ik ooit zo geleerd.
In de wildopvang hebben zulke jonge zangvogeltjes (roodborst ga ik ook vanuit) weinig kans, de beste kans is toch het aan de ouders / de natuur overlaten.
Benieuwd of je de ouder vogels nog terug ziet komen!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 20:59

Bij terugkomst van mijn werk parkeer ik de auto op het grindpad en heb ik van een afstandje heel stil gekeken of ik iets zag onder de kliko. Floepte er een klein bruin bolletje weg. Ik dénk dus dat mama/papavogel weer op het nestje is gaan zitten en dat het een roodborstje is. Helemaal blij mee! <3 *\o/* We blijven de komende weken goed uit de buurt, kunnen ze lekker rustig broeden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

Wat goed *\o/*

In mijn beleving zijn vogeltjes best vergevingsgezind hoor qua verstoringen. Hier altijd nestjes van Koolmeesjes en zwaluwtjes. Ik heb de zwaluwtjes jarenlang leren vliegen als ze vliegrijp waren, zodat ze niet door de katten opgevreten zouden worden want die zaten gewoon onder het nestje te wachten :(:)

Dan sloot ik de katten even binnen op. Pakte de zwaluwtjes uit het nestje, zette ze op mijn vinger, liet ze even rondkijken zodat ze hun familie in de lucht zagen vliegen en roepen. En dan wilden ze daar graag naartoe. Dan deed ik mijn hand een paar keer van boven naar beneden zodat ze met hun vleugeltjes gingen wapperen. Dan dachten ze nog even na. Keken nog eens naar de familie in de lucht of op een dakje. En gingen dan vliegen :)

Meestal was het dan eerst 2 keer een boel geflapper en een geleidelijke lijn naar beneden om zachtjes neer te storten. Maar de 2e - 4e keer hadden ze dan letterlijk de slag te pakken en vlogen weg, waar de familie ze mee nam voor de echte vliegles.

Na een paar rondjes gingen ze dan op het dak zitten. Die dag nog wat vlieglessen van hun familie.
Bleven gewoon gevoerd worden en gingen dan weer terug naar het nestje om uit te puffen :(:)

Maar ze sloegen dan die gevaarlijke op-de-grond-fase over in ieder geval en na nog een paar dagen in / naast het nestje gevoerd worden en zelf oefenen met vliegen (en daarbij niet meer op de grond terechtkomen door mijn paar minuutjes vliegles) vertrokken ze bij het nestje en buitelden ze gewoon verder met hun ouwelui rond :)

Normaal moet je natuurlijk zoveel mogelijk die vogeltjes met rust laten.
Maar zo hadden ze een veel betere overlevingskans dan wanneer ze een paar dagen op de grond zouden doorbrengen :(:)

Afbeelding

Ging jarenlang prima, ze kwamen ook elk jaar weer terug en dan kwam er ook een extra nestje bij, super leuk.
Nu hebben we geen katten meer daar rondlopen dus regelen ze het al jaren weer gewoon zelf :j

Koolmeesjes zaten paar jaar geleden ineens in de speel brievenbus van die kleine:

Afbeelding
Afbeelding

Dat was ook wel schattig.
En ook een nestje in de slanghaspel inderdaad :j

Nu zitten ze weer in andere vogelhuisjes. Sta ik de aardbeien water te geven en hoor ik ineens een boel gepiep <3