Wat goed
In mijn beleving zijn vogeltjes best vergevingsgezind hoor qua verstoringen. Hier altijd nestjes van Koolmeesjes en zwaluwtjes. Ik heb de zwaluwtjes jarenlang leren vliegen als ze vliegrijp waren, zodat ze niet door de katten opgevreten zouden worden want die zaten gewoon onder het nestje te wachten 
Dan sloot ik de katten even binnen op. Pakte de zwaluwtjes uit het nestje, zette ze op mijn vinger, liet ze even rondkijken zodat ze hun familie in de lucht zagen vliegen en roepen. En dan wilden ze daar graag naartoe. Dan deed ik mijn hand een paar keer van boven naar beneden zodat ze met hun vleugeltjes gingen wapperen. Dan dachten ze nog even na. Keken nog eens naar de familie in de lucht of op een dakje. En gingen dan vliegen 
Meestal was het dan eerst 2 keer een boel geflapper en een geleidelijke lijn naar beneden om zachtjes neer te storten. Maar de 2e - 4e keer hadden ze dan letterlijk de slag te pakken en vlogen weg, waar de familie ze mee nam voor de echte vliegles.
Na een paar rondjes gingen ze dan op het dak zitten. Die dag nog wat vlieglessen van hun familie.
Bleven gewoon gevoerd worden en gingen dan weer terug naar het nestje om uit te puffen 
Maar ze sloegen dan die gevaarlijke op-de-grond-fase over in ieder geval en na nog een paar dagen in / naast het nestje gevoerd worden en zelf oefenen met vliegen (en daarbij niet meer op de grond terechtkomen door mijn paar minuutjes vliegles) vertrokken ze bij het nestje en buitelden ze gewoon verder met hun ouwelui rond 
Normaal moet je natuurlijk zoveel mogelijk die vogeltjes met rust laten.
Maar zo hadden ze een veel betere overlevingskans dan wanneer ze een paar dagen op de grond zouden doorbrengen 

Ging jarenlang prima, ze kwamen ook elk jaar weer terug en dan kwam er ook een extra nestje bij, super leuk.
Nu hebben we geen katten meer daar rondlopen dus regelen ze het al jaren weer gewoon zelf 
Koolmeesjes zaten paar jaar geleden ineens in de speel brievenbus van die kleine:

Dat was ook wel schattig.
En ook een nestje in de slanghaspel inderdaad 
Nu zitten ze weer in andere vogelhuisjes. Sta ik de aardbeien water te geven en hoor ik ineens een boel gepiep