Oude hond mee naar Duitsland zonder Rabiës vaccinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Verrox

Oude hond mee naar Duitsland zonder Rabiës vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 14:07

Goedemiddag,

Wij gaan binnenkort een weekendje weg en hebben een huisje gehuurd aan de Duitse grens , onze hond op leeftijd heeft geen Rabies vaccinatie gehad.. stomweg niet aan gedacht en eigenlijk vind ik het ook wat onzinnig voor een bijna 15 jarige hond. We nemen hem het liefst overal mee naartoe maar even een boodschap halen over de grens durf ik nu niet aan. Zijn er mogelijkheden die
Ik nog niet heb kunnen ontdekken? We zijn te laat voor het vaccin..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:09

Helaas zijn er geen andere opties. Rabies is verplicht (en ook wel terecht, je wilt geen rabies verspreiden en je hond laten besmetten is ook geen pretje) en duurt inderdaad even voor deze ok is. Niet de grens over met de hond is eigenlijk het enige dat jullie kunnen doen

Verrox

Re: Oude hond mee naar Duitsland zonder Rabiës vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 14:11

Was er al bang voor. Ook stom dat ik dit nu pas bedenk. Dan moet één van ons maar thuisblijven. Ik snap het aan de ene kant wel maar rabiës komt volgens Wikipedia nagenoeg niet meer voor in Duitsland.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:12

Ik zou het risico niet nemen om de hond zonder rabies vacinatie de grens over te nemen, zeker niet omdat de grenscontrolles er nog steeds zijn. Kun je hem niet gewoon in het huisje laten als je de grens over gaat?
Laatst bijgewerkt door vilheide op 28-04-25 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:12

Met de huidige wolvenactiviteit is ook het op orde hebben van vaccinaties en parasietenbestrijding van je hond (en kat) essentieel voor veiligheid van hond en gezin. Dus ook rabies en niet alleen omdat Duitsland dat eist voor alle honden die er komen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:17

Het komt niet voor omdat er dus strenge regels zijn op invoeren van huisdieren. Bij invoer gaat het er niet zozeer om dat jouw huisdier in Duitsland rabiës op loopt maar juist dat hij het af geeft. (Alles wat de grens over gaat is invoer, ongeacht of 't vakantie is of permanent)

Dus of thuis blijven of hond uit logeren doen oid.

Vergeet niet dat Duitsland 1 van de landen is waardoor veel illegaal broodfok puppies getransporteerd worden naar Nederland en die dus niet ingeënt zijn, en rabiës mee kunnen nemen uit 't land van oorsprong.

Afgezien van dat je harstikke strafbaar bent als je je hond zonder juiste papieren invoert loop je dus wel risico op een zieke of wellicht dode hond als je dat negeert

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 14:53

Wat is binnenkort?

Vaccinatie moet 21 dagen voor de reis gegeven worden.

Ik zou het risico ook niet nemen op zowel ziekte als een boete en de hond dus in het huisje laten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:12

Juist nu niet doen. Toevallig afgelopen weekend de grens tussen Nederland en Duitsland uitvoerig getest en er wordt enorm streng gecontroleerd. 10 km/u rijden en alle bijzondere dingen werden eruit gefilterd voor papier controles

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 15:29

Aankomend weekend al dus te laat. En we nemen hem zeker niet mee hoor. Eén van ons blijft bij hem. Toch maar even een een afspraak maken zodat hij de volgende keer wel mee kan. In al die jaren zijn we nooit in het buitenland geweest met hem dus nooit over nagedacht.. dank allen

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:01

Heb ik ook een keer gehad. Had het verkeerd in mijn agenda staan en de da stuurde zo laat een herinnering dat ik geen passende afspraak meer kon maken.
Werd er dus ook gezegd dat we inderdaad nog 3 weken moesten wachten voor een reis. Dat was het probleem niet zozeer maar ik dacht wel van hij is altijd goed geent geweest. En vroeg dan ook of ze de datum niet op een week eerder kon zetten :+

De rest titer ik altijd.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:10

Dit was de enige juiste beslissing om te maken TS, hoe vervelend ook dat het reisje nu deels in duigen valt voor jullie.

Rabiës komt nog genoeg voor onder bv wilde dieren zoals vossen en wolven, alleen is het niet altijd in het nieuws. In de tijd dat ik bij bv de dierenambulance heb gezeten was er hier in zuid-Limburg en grens gebieden ook een rabiës uitbraak onder de vossen en dat was geen pretje om mee te maken en zoiets wil je ook echt niet rond zien gaan onder onze honden. Onzinnig is het dus absoluut niet om die enting te geven, ongeacht hoe oud je hond is. En nog los van wat je ervan vind, zijn het helaas ook gewoon de regels en ik zou zelf nooit mijn hond zo mee naar het buitenland durven nemen, als papieren/vaccinaties niet op orde zijn. In de meeste landen zijn ze echt niet mals als er controle is en dit soort dingen zijn niet in orde.

Onder honden zelf is het inderdaad nagenoeg niet bestaand in omliggende landen hier, maar dat is mede ook doordat er in veel landen een streng beleid is hierop. Juist wanneer zoiets verslapt, spelen nare ziektes weer de kop op - dit zie je helaas dus ook al jarenlang met andere ziektes welke bv door de buitenlandse honden meegenomen word hierheen. Zijn geen grapjes.

Wij doen in principe de rest allemaal via titer-bepaling, maar de rabiës word wel echt netjes elke 3 jaar vaste prik gezet. Vind het wel een heftige enting hoor, mijn hond is er altijd een dag goed suf van, maar het is imo echt een belangrijke. Nu woon ik wel ook aan zowel de BE als DL landgrens en ben dus sowieso jaarrond veel over de grens dus ik kom er sowieso niet onderuit. Heb daarentegen nog nooit een controle gehad, maar ik zou het er om meer redenen dus ook absoluut niet op willen gokken - met name voor de gezondheid van m’n eigen hond.

Het lastige is misschien ook dat de meeste DA praktijken hier idd geen herinnering voor sturen omdat het niet in het standaard vaccinatie schema zit dus dan is het idd je eigen verantwoording eraan te denken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 17:49

Ligt er maar net aan waar je de grens over gaat. Ik woon in duitsland en ga voor mijn werk dagelijks de grens over naar Nederland en weer terug. Ik ben nog nooit gecontroleerd en er staat ook nooit controle bij deze grensovergang. Maar goed, voorkomen is beter dan genezen natuurlijk.

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 22:32

Dreamboy schreef:
Ligt er maar net aan waar je de grens over gaat. Ik woon in duitsland en ga voor mijn werk dagelijks de grens over naar Nederland en weer terug. Ik ben nog nooit gecontroleerd en er staat ook nooit controle bij deze grensovergang. Maar goed, voorkomen is beter dan genezen natuurlijk.

We gaan gewoon niet met z’n drieën de grens over. De boete boeit mij nog het minst maar inbeslagname of ziek worden wel

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 22:34

cursebreaker schreef:
Dit was de enige juiste beslissing om te maken TS, hoe vervelend ook dat het reisje nu deels in duigen valt voor jullie.

Rabiës komt nog genoeg voor onder bv wilde dieren zoals vossen en wolven, alleen is het niet altijd in het nieuws. In de tijd dat ik bij bv de dierenambulance heb gezeten was er hier in zuid-Limburg en grens gebieden ook een rabiës uitbraak onder de vossen en dat was geen pretje om mee te maken en zoiets wil je ook echt niet rond zien gaan onder onze honden. Onzinnig is het dus absoluut niet om die enting te geven, ongeacht hoe oud je hond is. En nog los van wat je ervan vind, zijn het helaas ook gewoon de regels en ik zou zelf nooit mijn hond zo mee naar het buitenland durven nemen, als papieren/vaccinaties niet op orde zijn. In de meeste landen zijn ze echt niet mals als er controle is en dit soort dingen zijn niet in orde.

Onder honden zelf is het inderdaad nagenoeg niet bestaand in omliggende landen hier, maar dat is mede ook doordat er in veel landen een streng beleid is hierop. Juist wanneer zoiets verslapt, spelen nare ziektes weer de kop op - dit zie je helaas dus ook al jarenlang met andere ziektes welke bv door de buitenlandse honden meegenomen word hierheen. Zijn geen grapjes.

Wij doen in principe de rest allemaal via titer-bepaling, maar de rabiës word wel echt netjes elke 3 jaar vaste prik gezet. Vind het wel een heftige enting hoor, mijn hond is er altijd een dag goed suf van, maar het is imo echt een belangrijke. Nu woon ik wel ook aan zowel de BE als DL landgrens en ben dus sowieso jaarrond veel over de grens dus ik kom er sowieso niet onderuit. Heb daarentegen nog nooit een controle gehad, maar ik zou het er om meer redenen dus ook absoluut niet op willen gokken - met name voor de gezondheid van m’n eigen hond.

Het lastige is misschien ook dat de meeste DA praktijken hier idd geen herinnering voor sturen omdat het niet in het standaard vaccinatie schema zit dus dan is het idd je eigen verantwoording eraan te denken.

Wij nemen de gok sowieso niet en ik denk nu ook dat onze huidige hond het rabiës vaccin niet meer krijgt. Een volgende wel. Zolang hij leeft blijven wij gewoon in Nederland.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 06:14

Verrox schreef:
Dreamboy schreef:

We gaan gewoon niet met z’n drieën de grens over. De boete boeit mij nog het minst maar inbeslagname of ziek worden wel

Dat is ook het meest verstandige inderdaad.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 06:57

Verrox schreef:
cursebreaker schreef:

Wij nemen de gok sowieso niet en ik denk nu ook dat onze huidige hond het rabiës vaccin niet meer krijgt. Een volgende wel. Zolang hij leeft blijven wij gewoon in Nederland.

Waarom niet gewoon voor de zekerheid vandaag/ morgen alsnog de rabiës laten enten?

Mijn hond heeft er nog nooit last van gehad en hij krijgt altijd alle benodigde entingen in één keer. Dus het jaar dat rabiës moet óók de lepto L4 én de kennelhoest en ik merk helemaal niets aan hem na de entingen.

Ik zou hem nu enten, paspoort meenemen en waarschijnlijk gebeurt er helemaal niets!

Een vos met rabiës weet echt niet waar Duitsland ophoudt en Nederland begint, dieren kennen geen landsgrenzen, dus ook vlak bij de grens in Nederland zou je besmette dieren tegen kunnen komen, dus voor de veiligheid van je eigen hond maakt het echt geen donder uit of je nu 100m vóór de NL grens blijft, of 100m Duitsland in...

Hier wel eens een weekend naar België geweest en er ter plekke pas achter komen dat ik het paspoort van mijn hond vergeten was mee te nemen. Is meerdere keren gebeurt. Nooit problemen mee gehad, maar tussen België en Nederland zijn natuurlijk geen grenscontroles.

En ff boodschappen doen in België (of tanken) doe ik meerdere malen per maand, vaak mét hond, en ik heb nooit z'n paspoort mee als ik zo ff de grens over hop. (Woon 500m van de grens vandaan,dus zit nogal regelmatig in België)

Ik zie er dan ook geen problemen in om ff de Duitse grens over te gaan voor boodschappen of een terrasje ofzo, zeker de kleine lokale overgangen acht ik de kans op controle héél klein.

Dus mijn mening: vandaag/ morgen enten, en lekker gaan genieten van jullie weekend weg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:16

Rabies is pas geldig en volledig werkend de eerste keer na een tweede enting een paar weken later. Dat ga je gewoon niet redden en je hond is niet volledig beschermd.

Edit, kennelijk te verouderde info en is het na drie weken geldig. :)
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-04-25 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:36

karuna schreef:
Rabies is pas geldig en volledig werkend de eerste keer na een tweede enting een paar weken later. Dat ga je gewoon niet redden en je hond is niet volledig beschermd.

Das onzin, het is maar 1 vaccin maar kent een wachttijd van 21 dagen voor hij geldig is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:39

Ah dan is dat kennelijk in de jaren gewijzigd. De eerste eerste rabies enting is van heel lang geleden. Excuus dan voor de verkeerde info.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:15

karuna schreef:
Ah dan is dat kennelijk in de jaren gewijzigd. De eerste eerste rabies enting is van heel lang geleden. Excuus dan voor de verkeerde info.

Zo heel lang geleden is dat dan niet veranderd hoor. Toen wij 6 jaar geleden gingen emigreren moesten de honden ook twee entingen. Of wellicht verschilt dat ook per dierenarts?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:02

Ik heb in de 18 jaar dat ik honden heb dit nog nooit gehoord of gezien met Rabiës enting in mijn omgeving en praktijken waar ik kom- en mijn vorige hond als huidige hond kregen en krijgen het elke 3 jaar standaard. Dus voor mij is dit ook nieuws. Maar miss dat er dierenartsen zijn die een ander beleid hebben, maar vraag me wel af waarom en hoe dan tenzij er een titer bepaling gebeurd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:00

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:15

Toen we laatst een weekendje naar Duitsland gingen, hadden we ook grenscontrole. Onze honden (1 van ons, 2 van onze vrienden) werden wel niet gecontroleerd.
Ik woon zelf dichtbij de Nederlandse grens en ga wekelijks naar de hondenschool in Nederland. Bovendien wandel ik ook vaak in Nederland en rijden we menwedstrijden in Nederland. Mijn honden waren/zijn dus steeds geënt tegen rabiës maar ik moet zeggen dat ik nog nooit gecontroleerd werd daarop.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:17

Hannanas schreef:
Verwarren jullie het niet met de lepto. Eerste keer is na een maand de booster.
Rabies is er altijd 1 geweest.

https://ec.europa.eu/health/documents/c ... 549_nl.pdf

Nee, ik weet heel zeker dat mijn honden er twee hebben gehad toen we gingen emigreren. Met een tussenpose van 3 weken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 16:21

Ik weet dat ook zeker met de eerste rabiesprik van die van mij destijds. Een in eerste instantie tijdelijke asiel woefjes die ivm de vakantie toch twee keer die prik moesten hebben. Bij een was het echt krap op de dag of zo ivm onverwachts erbij komen en een vakantie die al vast stond.