Kat in de tuin houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Kat in de tuin houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 20:17

De kat van m'n broer heeft na 2 jaar ontdekt dat ze de tuin uit kan. Beetje jammer wel :=
Ze klimt de schutting op en springt zo naar de buren of op het platte dak van het schuurtje.

Hij heeft nu een stroomdraadje gespannen boven de bovenste 2 planken en bovenop (speciaal voor katten in de tuin te houden, geen idee welk merk). Het zou goed aangesloten moeten zijn, wij krijgen wel stroom. Maar als de kat op de schutting loopt dan voelt ze niks.
Waarschijnlijk omdat ze op hout staat := kat is deels geschoren en ze liep er voor seconde lang volledig tegen aan dus doet echt niks.

Maargoed, wat dan wel? Hoe kunnen we dit zo maken dat zij wel een correctie krijgt als ze op hout staat.
Een net spannen of van de buizen met net naar binnen toe, willen ze absoluut NIET. Zou ik wel voor kiezen maar ze willen het echt niet.
Stroomschokje is zielig maar ontsnappen en op straat zitten ook. Want verkeer kent ze niet en ze is een raskat dus de angst dat ze gejat wordt is groot.
Bij de onderste plank een draadje zetten liever niet omdat er een kleuter in de tuin speelt.

Dit is hoe de schutting eruit ziet. We gaan nog gaas of een net zetten tussen de planken zodat ze daar niet tussendoor kan.
Ze klimt echt op, ze springt niet vanaf de tafel oid.
Afbeelding

Goof

Re: Kat in de tuin houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:26

Ja, dus toch net schuin naar binnen.
Het is het enige waar mijn houdini niet door- of overheen komt.
Ik snap niet waarom hij dat niet wil?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 20:44

Tja, trots op hun huis en mooie tuin denk ik. Zo'n net zou ook precies in het zicht zitten waar iedereen heel de dag op kijkt dus begrijp het ergens ook wel.

Eigenlijk vooral de vraag of er een manier is hoe ze wel een correctie kan krijgen op hout :=
Van die draai buizen werkt ook niet op zo'n soort schutting blijkbaar.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:15

Een stroomdraadje is te weinig, het advies is om er zeker 4 te spannen. Je hebt speciale isolatoren waar je 4 draden door kan spannen. Deze staan ook schuin naar binnen :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:16

Wij hebben spikes op de schutting. Dat was om te voorkomen dat onze buurkat op de schutting loopt. Sindsdien niet meer gezien.

Afbeelding

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:17

Hier werkten 4 draadjes stroom niet dus is hele tuin overspannen en achteraf had ik dat gelijk moeten doen.
Valt amper op en geeft zoveel meer rust met niet kunnen ontsnappen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:19

Hier schrikdraadjes en spikes, haalt weinig uit.
Dus ze gaan vast, met een tuig en Flexlijn van 5m, aan een waslijn die we over de lengte van de tuin gespannen hebben.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 21:19

Letizia schreef:
Een stroomdraadje is te weinig, het advies is om er zeker 4 te spannen. Je hebt speciale isolatoren waar je 4 draden door kan spannen. Deze staan ook schuin naar binnen :)

Bedoel je zo iets ?
Afbeelding
Dat was eerst ook mijn gedachte maar geen stroom is geen stroom natuurlijk. Of zou ze dat zo wel krijgen dan?

Zonder correctie gaat ze hier makkelijk tussendoor. Ze kruipt nu ook tussen de plank en één draadje door (echt maar een paar centimeter er tussen).

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:32

Afbeelding
Nee, ik heb deze, maar dan met 4 draden.
Nu zal dit inderdaad niet bij elke kat werken. Ik heb sinds kort 2 ragdolls en 1 is er een soort van per ongeluk onder de door geglipt, ws niks gevoeld door zijn lange vacht. Daarom ga ik nog een of 2 rijen platten isolatoren op de schutting bevestigen en heb ze iets lager op de schutting gezet. Eerst zaten ze er op, nu er tegen.
Afbeelding
Hopelijk een beetje duidelijk verhaal :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:35

De planken van de schutting verticaal maken scheelt vast al een hele boel

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:41

Amber_anne schreef:

Het is een kat, die klimt overal in. Dit werkt echt niet :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 21:45

Ja schutting verbouwen is een beetje een duur grapje :')

Letizia, heb je een foto van hoe het nu bij jou zit? En de kat krijgt dus wel stroom of is het vooral de blokkade? Want dan zou het dus wel mogelijk moeten zijn op hout?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 21:56

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 22:00

Gelukkig is het niet zoveel meter dus kwa kosten zou dit prima kunnen.
Maar ze raden het af bij een schutting met horizontale planken ivm het makkelijk klimmen.

Ik hoor sowieso wisselende verhalen over zulke draai buizen dus die 2 dingen samen zorgt ervoor dat we hier nu liever niet voor kiezen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:12

De kat krijgt geen schok omdat hij geen aarde maakt, zorgen dat de draad is verbonden met de aarde, dan krijgt ze wel een schok. Zelfde principe waarom vogels op hoogspanningskabels kunnen zitten zonder geëlektrocuteerd te worden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:14

Goof schreef:
Amber_anne schreef:

Het is een kat, die klimt overal in. Dit werkt echt niet :')

Een verticale schutting klimt moeilijker dan een horizontale. Hij heeft nu een mooi trappetje om boven te komen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 22:53

Esther schreef:
De kat krijgt geen schok omdat hij geen aarde maakt, zorgen dat de draad is verbonden met de aarde, dan krijgt ze wel een schok. Zelfde principe waarom vogels op hoogspanningskabels kunnen zitten zonder geëlektrocuteerd te worden.

Hoe het exact vast zit weet ik niet maar er steekt een pin in de grond dus het is geaard. Het circuit ansich klopt want m'n broer is daar wel handig in.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:55

Ja maar je kat mist aardewerk een doorweekte schutting zal.hij het waarschijnlijk niet doen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:21

Vanwege het aarde gebeuren moet je ook een opstelling maken waarbij de kat altijd 2 draadjes aanraakt en de stroom dan door de kat heen zijn weg gaat zoeken.

Maar die draadjes werken sowieso niet als je een beetje avontuurlijke kat hebt.
Die rooie van mij nam het voor lief dat hij 1 of 2 klappen kreeg terwijl hij zich er tussendoor worstelde... -O-

Die draaistokken zitten altijd ergens in vast. En op dat punt kunnen ze er dus overheen klimmen.
Of ze gaan zover als ze kunnen en springen dan direct aan de andere kant op de grond. Dan hoeven ze er niet eens bovenop te gaan zitten. Op die manier ontwijken ze ook allerlei stekel-systemen.

Enige dat echt hogere slagingskans heeft is hele tuin overspannen met een net of de naar boven en naar binnen stekende beugels met net / gaas. Maar daarbij moet je dan weer oppassen dat ze niet net als onze Roodmans heel hoog springen, fanatiek een klauw uitslaan, zich vastgrijpen aan het overhangende randje en zich omhoog hijsen om er alsnog overheen te kunnen :x Maar dat komt niet zo vaak voor volgens mij gelukkig.

Bij horizontale planken doen mensen ook wel eens een plaatje plexiglas er tegenaan, waar de kat geen grip op heeft. En dan hopen dat dat ontmoedigend genoeg werkt....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 08:54

Hout geleid slecht. Mijn oom heeft destijds een metalen randje op de schutting gezet, zodat er wel wat gevoeld wordt.

Bij mijn vorige woning had ik een hele dichte schutting en daar kregen ze ook geen grip op. Als mijn hond dan de tuin in rende konden ze er alleen onder de schuurdeur uit. Die schutting scheelde echt veel kattenstront in de tuin.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:05

Kan je niet vrij laag al een stroomdraadje maken waar de kat hem raakt als die aan de klim naar boven begint?

De schutting dicht maken kan inderdaad al goed helpen. Als het moeilijker word kan het best zijn dat het weer een tijdje goed gaat.
Wij hebben een schutting met verticale planken waar de buurkat prima op komt, maar onze Ragdoll is daar echt te dom voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:07

Je hebt een systeem dat de kat een band om krijgt met een ingebouwd stroomstootje wat werkt op een draad die je rondom de hele tuin moet ingraven. Zodra hij binnen X-afstand van die draad komt begint de band te werken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:13

Nyaleti schreef:
Ja schutting verbouwen is een beetje een duur grapje :')

Letizia, heb je een foto van hoe het nu bij jou zit? En de kat krijgt dus wel stroom of is het vooral de blokkade? Want dan zou het dus wel mogelijk moeten zijn op hout?

Afbeelding
Ik heb het nu zo en ik wil dan npg 1 of 2 draden er onder en dichter tegen de schutting.
Ze hebben mijn htk's altijd tegen gehouden, alleen hebben de ragdolls meer vacht, waardoor het niet zo'n indruk maakt als ze de tik op hun rug voelen. Ik hoop dat als ze hem op de poten voelen, ze er wel meer van onder de indruk zijn.
Gelukkig zijn het daarintegen ook weer geen ontsnapartisten :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:18

Ik zou zeggen toch een lage draad en als de kleuter buiten is de stroom er even af? Dat is immers maar even? En anders is het een goede leerschool voor kleuter om niet zomaar een draad vast te pakken? (stroomdraad rond weiland).