Nieuw huisje voor oudere kat - hoe vind je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

larissa96

Nieuw huisje voor oudere kat - hoe vind je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 09:36

Hi Bokkers,

Mijn schoonvader heeft na een hele poos veel last van zijn onderburen urgentie gekregen voor een nieuwe (senioren)woning. Echter moest hij deze accepteren, omdat de urgentie komt te vervallen als je nee zegt. Met de reguliere sociale huur eindigt hij nooit in de top 10, dus hij had niet veel keuze. De rest woning en de locatie is gelukkig helemaal prima, maar hij kan zijn kat daar niet mee naar toe nemen..

Nu zijn we bang dat een kat van 12 het asiel nooit meer uitkomt, dus daar willen we hem eigenlijk niet heen brengen. Je hoort ook steeds over de overvolle asielen, dus ik vraag me ook af of ze hem überhaupt aannemen.

Maar dan... De meeste mensen willen toch een wat jongere kat, dus hoe en waar zijn goede plekken om hem aan te bieden? Hopelijk hebben jullie tips! We gunnen hem uiteraard nog wat fijne laatste jaren :)

Het is geen bijzondere raskat o.i.d., gewoon een htk kat die zowel buiten lekker rondwandeld als binnen heerlijk boven op de verwarming ligt.

Wij zijn zelf helaas niet in de gelegenheid om hem een huisje te bieden i.v.m. onze eigen kat (welke elke andere kat de tuin uitvecht.. ) en het wonen in een tiny house de komende jaren i.v.m. een enorme verbouwing.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 09:38

Afbeelding

Voor het beeld;
Dit is de beste man waar het om gaat :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:39

Waarom een asiel? Vraag eens goed rond in je omgeving, zet het op Facebook, en in bijna alle gevallen kun je zelf prima een huis vinden. Het zou me zelfs niks verbazen als je dit via Bokt zou kunnen regelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:40

Het zal je echt verbazen hoe vaak oudere katten via het asiel worden herplaatst!
Mensen hebben snel medelijden met een oudje en willen hem dan nog een paar goede jaren gunnen.
Ik ken meerdere asielmedewerkers in verschillende asiels die ook zeggen dat de oudere katten vaak heel snel een nieuw huisje vinden.

Kijk maar op IkZoekBaas. Daar zie je dat de oudere katten meestal al snel gereserveerd of herplaatst zijn.

Verhuisdieren is ook echt een fijne site! Daar kun je het hele verhaal bij plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-04-25 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:42

Zet idd berichtjes op fb en ook op Marktplaats. Zie ik hier ook wel langs komen en volgens mij werkt dat meestal wel. Wij hadden onze katten ook op MP gevonden, waren ook al volwassen

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:44

Ik heb mijn oudjes van Verhuisdieren gehaald, dat werkte heel fijn. Je kunt daar het hele verhaal op zetten, met foto's en wat je zoekt in een baasje. Er zijn genoeg mensen die juist op zoek zijn naar een rustige senior, dus ik zou er zeker niet bij voorbaat vanuit gaan dat niemand hem wil :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 09:45

Wij hebben onze senior kat “geadopteerd” via Verhuisdieren.nl. Dat is een site.
Ook op FB zijn er veel groepen waar je je kat kan adverteren om te herplaatsen.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 09:47

Storm schreef:
Waarom een asiel? Vraag eens goed rond in je omgeving, zet het op Facebook, en in bijna alle gevallen kun je zelf prima een huis vinden. Het zou me zelfs niks verbazen als je dit via Bokt zou kunnen regelen.

We hebben uiteraard eerst in onze eigen omgeving rondgevraagd, maar helaas zonder succes.

Mijn schoonvader werkt op de stadsboerderij en had gehoopt dat hij daar terecht kon, dat willen ze niet helaas.

Alle vrienden, kennissen, collega's etc. die we verder gevraagd hebben willen toch een jongere kat. Vandaar dat de optie asiel dan toch boven komt, maar zoals je leest willen we dat liever niet. Vandaar dat ik hier om tips vraag :)

Marktplaats zullen we iig gaan proberen. Maar als er nog plekken zijn waar oudere katten meer kans maken hoor ik het graag! :)

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 09:47

Foaly schreef:
Ik heb mijn oudjes van Verhuisdieren gehaald, dat werkte heel fijn. Je kunt daar het hele verhaal op zetten, met foto's en wat je zoekt in een baasje. Er zijn genoeg mensen die juist op zoek zijn naar een rustige senior, dus ik zou er zeker niet bij voorbaat vanuit gaan dat niemand hem wil :)

Bedankt voor de tip! Gaan we die ook proberen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:03

Laatst bijgewerkt door paars op 20-04-25 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Flevolander

Re: Nieuw huisje voor oudere kat - hoe vind je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:06

Is de woning van een woningcoöperatie ? want in dat geval zou ik de kat gewoon meenemen..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:30

Zou toch fijn zijn als hij gewoon mee zou mogen, vind hem er ontzettend schattig en aandoenlijk uitzien!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:32

Ik heb 10 jaar gewerkt in een dierenasiel. Katten van zijn leeftijd zijn met een gezellig karakter vaak redelijk vlot herplaatst gelukkig. Ook veel oudere mensen zoeken een maatje en graag wat op leeftijd

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:50

Bij seniorenwoning denk ik aan een appartement en als het een buitenkat is, dan is het idd wel sneu om die mee te nemen. Hoeft niet aan de verhuurder te liggen ;)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:56

Foaly schreef:
Bij seniorenwoning denk ik aan een appartement en als het een buitenkat is, dan is het idd wel sneu om die mee te nemen. Hoeft niet aan de verhuurder te liggen ;)

Ja dat he! Dat hadden wij een paar jaar geleden ook aan de hand. Schoonmoeder ging verhuizen naar een appartement aan een drukke baan en haar kat was pas echt gelukkig wanneer hij regelmatig buiten kon.
Gelukkig hebben we de kat zelf kunnen opvangen. Hij woont nu bij mijn plusdochter, de kleindochter dus.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:27

Wat naar voor je schoonvader dat hij de kat niet kan meenemen.. Eigenlijk gek dat hij in een woningbouw woning (even daarvan uitgaande) geen huisdier mag meenemen.
Zou zijn kat met een andere kat kunnen samenwonen?

AmadoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:37

Wat naar zeg.. uit welke omgeving komen jullie en op welk termijn moet je een nieuw huisje hebben?

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 12:01

Bedankt voor alle reacties! Het ligt inderdaad niet aan de verhuurder, maar aan het feit dat het echt een buitenkat (hij heeft wel eens een tijdje binnen moeten blijven en dat was geen succes :') ) is en hij 8 hoog in een appartementencomplex komt te wonen. De kat kan vanaf daar dus niet meer naar buiten en in combinatie met dat mijn schoonvader gewoon nog fulltime werkt (en dus weinig thuis) is dat niet eerlijk voor de kat. We zullen dus echt een nieuw huisje voor hem moeten zoeken.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 12:02

Amado schreef:
Wat naar zeg.. uit welke omgeving komen jullie en op welk termijn moet je een nieuw huisje hebben?

De Zaanstreek!

Het liefst een beetje vlot, zodat de kat niet 2x hoeft te verhuizen :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:23

Mijn meisjes zijn echte kattenliefhebbers en vinden de kat van de buren geweldig. Ondanks dat het geen kinderkat is. Ze weten dat hij niet opgepakt kan worden en het snel zat is. Maar nu, is hij veel bij de kinderen te vinden.

Maar manlief haat katten. Anders had ik met liefde een senior willen hebben en juist niet een jonkie.

Deze kat is prachtig!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:30

Ik heb zelf een oude kat overgenomen die nergens anders terecht kan. Asiel wilde hem ook niet hebben omdat deze vaak niet meer worden geadopteerd. Wellicht een Facebook berichtje plaatsen?

AmadoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:44

Veel succes met je zoektocht, de meeste tips zijn al gegeven. Helaas ga ik over een paar maanden verhuizen waarna het ook niet mogelijk is voor een kat om buiten te spelen, anders was hij hier welkom geweest.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:58

Je zou ook Wetland Cats kunnen proberen. Die vangen vaak oudere katten op. Hij zal als het kan vanuit hun wel herplaatst worden, maar er wordt dan wel goed gekeken naar wat de kat echt nodig heeft. En tot de tijd van uitplaatsen komt hij wel gewoon lekker buiten.

https://wetland-cats.nl/kat-aanmelden/

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:04

Asiel zou ik persoonlijk tricky vinden in deze tijd. Het stikt binnekort van de kittens en die hebben toch veel vaker de voorkeur.

Zelf zou ik FB fijner vinden omdat je dan toch direct even op het profiel kan spieken van de geïnteresseerde :+

Ik zou wel een seniorcheck of bloedonderzoek laten doen. Dat herplaatst sowieso makkelijker omdat geïnteresseerde dan weten of de kat inderdaad gezond is. Dat zou voor mij echt een must zijn mocht ik een oudere kat willen adopteren.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 13:10

Dank voor de toelichting, ‘gelukkig’ is het eigen keus! Succes met zoeken van een fijne nieuwe plek.