Tips gezocht om balkon kattenproof te maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Tips gezocht om balkon kattenproof te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 13:05

Hey allen!

Ik ben nog in afwachting tot toelating in een facebook groep, maar misschien kan ik hier ook goede tips krijgen!

Sitauatie: ik heb 2 rode katers, die zeer actief zijn. Ze zijn rood en dus qua karakter zijn ze pittig :+ Ik woon samen met hun in een appartement met een balkon op de eerste etage. Mijn voorzijde + balkon van het appartement zit op het zuiden: snel erg warm en heet met zonnig weer! Voordeel is minder stoken, maar zomers wil ik erg graag de deur dus open.

Nou leek mij het leuk dat de katten onder toezicht van mij ook weleens op het balkon mogen zitten/slapen. Nu is het balkon alleen afgeschermd met een houten hek waar ze gemakkelijk onderdoor en anders overheen zouden kunnen. Het is nou ook weer niet zo hoog, dus ik ben bang dat ze anders eraf springen of vallen.

Mijn katten komen NIET buiten en dit is ook niet het plan.

Aangezien het een huurwoning is weet ik niet exact wat ik wel en niet zou mogen op het balkon. Ik durf niet te zeggen of ik het uberhaupt af mag zetten. Hier moet ik even achteraan. Ik zie dat netten veel gebruikt worden, maar is dit echt veilig? Vliegen ze daar niet doorheen? Ik zag dat je ook dmv stangen kan hangen zodat je niet hoeft te boren. Dit lijkt mij de goedkoopste manier. Ook anders van staal laten maken, erg duur en ik weet niet of dat dus toegestaan is... Ook las ik ergens plexiglas, iemand daar ervaring mee?

Even goed om te weten:
- Is bedoeld voor onder toezicht, maar het liefst wil ik wel even naar het toilet kunnen bijv zonder hun naar binnen te moeten halen
- Ze zijn vrij lomp/wild dus moet wel tegen een stootje kunnen naar mijn idee
- Ik heb een zonnescherm: het moet dus aanpasbaar kunnen zijn zodat mijn scherm nog uit kan...

Wie heeft ervaring met netten die je moet boren, of juist niet? Of hoe hebben jullie het gedaan? Nog goede tips waar ik rekening mee moet houden?

Zolala

Re: Tips gezocht om balkon kattenproof te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:50

Ik heb 3 rode katers (ook binnenkatten), en woon 4-hoog in een huurappartement.
Er is een fijn balkon op het westen, waar zowel ik als de katers graag komen - zij ook gewoon zonder toezicht, want de balkondeur staat hier overdag eigenlijk altijd wel een stukje open.

Via Zooplus heb ik een jaar of twee geleden zo'n groen kattennet met 4 van die aluminium palen besteld. De palen zijn aan het metalen hek bevestigd met de bijbehorende bevestigingsstukken, en hier en daar wat extra verstevigd met tie wraps.
Ik had genoeg meters net om het zelfs dubbel te kunnen vouwen, dus heb op die manier een dubbele laag.

Het gekaterte hangt af en toe in het net - ze springen dan eerst op de balustrade - maar omdat de palen bovenaan naar binnen buigen, kan een kat er niet erg ver inklimmen, laat staan er overheen komen.
Het net is ook echt stevig.

Afbeelding

Sourire

Re: Tips gezocht om balkon kattenproof te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:53

Ik heb dezelfde constructie als Zolala alleen dan volgens mij nog een stuk hoger, tot aan het dak. Die palen van zooplus zijn uitschuifbaar. Heb wel een ander net, een doorzichtige. Die is minder sterk en kapot te bijten dus ik zou in jou geval voor de groene gaan. Plexiglas sws niet, die balkons zijn al zo bloedheet haha.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 12:15

Sourire schreef:
Ik heb dezelfde constructie als Zolala alleen dan volgens mij nog een stuk hoger, tot aan het dak. Die palen van zooplus zijn uitschuifbaar.

Klopt inderdaad, dat vergat ik erbij te zetten.
Ik heb gekozen voor een hoogte van ca. 1.80-1.90m, omdat ik 's zomers ook vaak een parasol op heb (die gaat dan met een knik-gewricht in de stok aan de boven- en buitenkant van het net)

Het deel onder de balustrade is trouwens grofmazig kippengaas, dat voldeed prima voor de oudere katten, maar niet voor de twee nieuwe kittens :+ Vandaar dus het net erboven.