Een kalkoen die aanvalt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happysil

Een kalkoen die aanvalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 11:19

Hoi allemaal,
Ik heb een probleem met mijn kalkoen Koen.

Afbeelding

Dit is de boosdoener.

Hij valt aan en ik ben zijn slachtoffer.
Op niemand heeft hij de pik behalve op mij.
Op internet kan ik ook niet veel vinden wat ik er tegen kan doen.
Maar misschien dat iemand hier een idee heeft?
Als hij mij aanvalt doet het ook flink veel pijn, hij slaat ontzettend hard met zijn vleugels. En trapt met zijn poten.

Als hij mij aanvalt pak ik hem op zodat hij geen kant op kan en doe hem in zijn hok(waar hij even later weer uitvliegt)
Hij heeft een vrouwtje waar hij de hele tijd rondom loopt de paraderen.
Ik heb hem tegen de grond drukt, zodat hij weet dat ik de baas ben maar hij draait zijn kop bij en pikt naar mijn armen.
Bij mijn man blijft hij zitten op grond en doet hij niks. Mijn zoon knuffelt met hem.

Heeft iemand een idee, hoe ik vrienden kan worden met Koen?

boedjang

Re: Een kalkoen die aanvalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:26

Werkt dat zo? Tegen de grond aan drukken? Blijkbaar niet ( sorry) geen idee, weet dat ze erg beschermend kunnen zijn.
Mijn idee zou zijn dat niemand anders eten en water geeft en hij dus jou als voer vrouw ziet en niet als indringer?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:31

Geen verstand van die dieren...maar een emmer water erover gooien of zoiets?

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:46

Plantenspuit mee nemen en op hem spuiten als hij aanstalten maakt.
Ik denk dat je er weinig anders mee kunt, beest ziet jou als indringer en verdedigt zijn vrouwtje. Ligt denk ik ook aan de tijd van het jaar, dus hormonen…

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:52

Geen idee waarom jij zo'n exclusieve behandeling krijgt :)
Wij hadden ooit een grote haan die onmiddellijk iedereen aanviel die in de buurt kwam, en ook zijn eigen kippen tot bloedens toe molesteerde. Ik denk zelf aan een overmaat aan testosteron (of iets vergelijkbaars).
Maar zo'n eenpersoonsaanval is vreemd. Kijk eens goed naar het gedrag van jouw man en zoon, wat doe jij anders?
Ik weet wel dat agressieve vogels soms aflaten als je heel beslist op ze afstapt. Draag stevige, beschermende kleding, en bijvoorbeeld laarzen, dan doet het minder zeer.

Ik zou ook het voertraject proberen, veel dieren zijn te overtuigen met wat lekkers.

Succes met je relatie met Koen!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:57

Hahahahaha……sorry maar Koen is wel grappig.

Ik heb zelf onder meer grote vechterhanen. Die willen ook wel uitvallen als ze de kans krijgen.
Ze kunnen je ook behoorlijk verwonden als ze de kans krijgen.

Ik gebruik een strobezem. Die zet ik op zn borst en duw ik achteruit. Soms moet je echt eens goed doorpakken. Kennelijk heeft Koen besloten dat jij niet in zijn territorium mag komen. Eis je territorium op. Ga niet aan de kant. Neem een bezem mee. Maar misschien een ballon voor zn neus laten klappen kan ook werken. Dat hij een eens flink schrikt. Gewoon dat ie weet dat hij jou met rust moet laten. Als hij respect heeft gekregen kun je langzaam beginnen met beter tam te maken. Maar voor je met snoep beloning begint moet hij eerst voor jou aan de kant als jij dat wilt. Succes! En houd ons vooral op de hoogte van je vorderingen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:13

Een vriendin heeft hetzelfde probleem, maar dan met een haan.

Buiten dat ik haar een paar recepten heb gestuurd (geintje), heeft zij de oplossing bedacht om een paraplu mee te nemen en uit te zetten als de haan eraan komt. De haan blijft dan op afstand.

Denk dat het gewoon te maken heeft met de tijd van het jaar. Denk dat hij zijn meisje beschermd.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 12:19

We kunnen met een groep mensen op het erf staan en mij pikt hij er zo uit.
Mijn dochter valt hij niet aan. Mijn buurjongetjes die meer zijn formaat zijn, daar gaat hij voor aan de kant.

Mijn moeder voert ook, die heeft er ook geen last van. Als ik ga voeren en ik draai mij om en hij is in de buurt. Dan wordt ik zonder pardon van achter aangevallen.

Ik ga het proberen met de bezem, dat ik hem terug kan drijven. Hopelijk heeft dat meer zin, want optillen geeft hij niks om.

Afbeelding

Op dit moment sta ik in de wei, hij bij mij en zijn vrouwtje helemaal achteraan. Gelukkig zit er nog draad tussen *\o/*

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:34

Succes het gaat echt wel lukken zolang jij je maar niet weg laat jagen. Hij moet aan de kant.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:36

Tallie1979 schreef:
Een vriendin heeft hetzelfde probleem, maar dan met een haan.

Buiten dat ik haar een paar recepten heb gestuurd (geintje), heeft zij de oplossing bedacht om een paraplu mee te nemen en uit te zetten als de haan eraan komt. De haan blijft dan op afstand.

Denk dat het gewoon te maken heeft met de tijd van het jaar. Denk dat hij zijn meisje beschermd.

Ja een paraplu eens goed open en dicht doen en gelijk op hem afstappen kan (met nadruk op KAN) ook goed werken. Mijn puberale vechterhaan vloog er echter gewoon op af en is de paraplu aan zijn verwondingen overleden… :brr: :brr: :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:50

Bij kalkoenen werkt de boosdoener onder de arm pakken en er gewoon een poosje mee over het erf lopen nog wel eens. Klinkt heel stom, maar het werd mij aangeraden en het werkte ook werkelijk.

Oppakken, vleugels goed tegen z'n lijf drukken en vogel onder je arm. Eventueel met je andere hand z'n poten vasthouden, daar kunnen ze nare wonden mee maken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:58

O vervelend zeg!
Ik heb het ook wel meegemaakt, mijn pony stond op een adresje waar de hanen mij telkens aanvlogen. Ik vond dat gewoon eng hoor eerlijk gezegd.
Het leek daar te gaan om te weinig voeren en ik mocht ze ook niks geven. Dus dat is toen niet oplost.

Heb je misschien schoenen of laarzen aan in kleuren die hem triggeren? Die in zijn ogen lijken op een andere kalkoen ofzo?
Bedoel, hoe zou hij jou nou zo goed herkennen, er moet toch iets zijn waaraan hij jou herkent.
Of een piepje of kraakje die je tred veroorzaakt wat hem irriteert.

(De hanen uit mijn ervaring vielen wel meerdere mensen aan).

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:05

Kan het zijn dat hij denkt dat jij ook zijn meisje bent en hij jou ook in het gareel moet brengen?

(Niet dat ik weet hoe je dat zou moeten oplossen, ik weet niets van kalkoenen, behalve dan dat ze met Thanksgiving in de US blijkbaar goed smaken.)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:07

Bij m’n vroegere verzorgpony zat er ook zo eentje. Die boer zei dat ik m gewoon een keer een rotschop moest geven. Schop liever geen dieren, maar elke keer zo’n idiote kalkoen die aanvalt was ook niet fijn. Dus een keer een schop verkocht toen ie weer op me af kwam, en het was wel gelijk over :')

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 13:28

En dat snap ik ook niet, hoe hij mij zo goed herkent. Ik denk aan mijn stem. Want kleren en schoenen is niet altijd hetzelfde.

Rondlopen over het erf, met hem onder mijn arm, ga ik ook proberen.

Ik vind Koen superleuk zoals hij over het erf paradeert maar dan wel liever dat we samen kunnen paraderen :+:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:31

ik heb als tip van de fokker van onze kippen gehoord dat het soms wil helpen om de haan op z'n rug te leggen. onderdanige positie dus. Helaas werkte dat ook niet bij onze haan, dus die is uiteindelijk op wintersport gegaan

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:31

Mijn oma had kalkoenen en zij werd aangevallen door de kalkoenenhaan als ze een rode kimono droeg... Dus wellicht speelt kleur van de kleding een rol?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:29

:9
Afbeelding

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:35

Ik heb geen tips maar onze kalkoen op stal heet ook Koen hahahaha :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:36

Amerikaanse volkslied afspelen zodra hij je ziet. :j

En anders een foto van Trump erbij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:09

MyChoice schreef:
Bij m’n vroegere verzorgpony zat er ook zo eentje. Die boer zei dat ik m gewoon een keer een rotschop moest geven. Schop liever geen dieren, maar elke keer zo’n idiote kalkoen die aanvalt was ook niet fijn. Dus een keer een schop verkocht toen ie weer op me af kwam, en het was wel gelijk over :')

Dit werkt bij hanen inderdaad goed. :j

Geen idee of kalkoenen een beetje hetzelfde zijn, maar ik denk als je ook maar enigzins angst voelt of onzekerheid dat hij zijn kans grijpt. Het helpt soms alleen al (net als bij paarden) om je houding te veranderen..zo van: "wat jij, probeer wat en je belandt op de mesthoop".

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:29

Een van onze vorige hanen moest mij ook altijd hebben. Heb 'm nooit iets misdaan, echt niet, maar zo gauw als ie mij in de smiezen kreeg, kwam ie als een gek aangerend om me aan te vliegen (lees met de klauwen naar voren om te grijpen en de snavel om smerig te pikken). Mijn man zei altijd dat de haan mij zag als een onwillige/ niet naar hem luisterende hen (leuk...). Nadat het kreng een flinke winkelhaak in mijn nieuwe spijkerbroek had gemaakt met zijn klauwen, en met zijn snavel een wond in mijn bovenbeen, was het genoeg. Mijn man heeft 'm doen hemelen. Er was geen andere oplossing. Sterkte met Koen!

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:51

Kinke schreef:
ik heb als tip van de fokker van onze kippen gehoord dat het soms wil helpen om de haan op z'n rug te leggen. onderdanige positie dus. Helaas werkte dat ook niet bij onze haan, dus die is uiteindelijk op wintersport gegaan

Hahahaha, mooi omschreven!! _/-\o_ :')
Sorry, ik heb verder geen nuttig toevoegsel aan het topic, geen ervaring met vervelende kalkoenen.
Je kan eventueel een gesprekje aangaan met Koen en hem meedelen dat hij ofwel braaf moet zijn of dat hij zoals hierboven zo prachtig omschreven 'op wintersport gaat' als hij zo hanig blijft doen :=

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 17:26

Dank je wel @julius_juut. Ik ben met hem aan de wandel gegaan, onder mijn arm het erf over.
Als ik er nu aan kom, gaat hij gelijk aan de kant.

Even afwachten of de boodschap morgen ook nog blijft hangen. Maar tot nu toe gaat het super *\o/*

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:07

Ahhh, beter!! :)) Koen zijn hachie ook weer gered! :D

Anders heb ik nog wel wat recepten hoor! :D ;)