Uitvalgedrag hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Uitvalgedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 19:42

Hoe hebben jullie dat opgelost? (Als dat al is gelukt..). Uitvallen.

Onze hond is aan de lijn een draak (een bange en is dan erg heftig) en als ze losloopt gaat ze fixeren, liggen en dan een sprint nemen op de andere hond af om te intimideren. Ze doet niks, maar het is geen gewenst gedrag.

De ene trainer zegt kort naast je houden. De ander juist langere lijn en contact maken en belonen met snoepjes. De andere zegt juist geen snoepjes.
De meningen zijn zo verdeeld.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:47

Mijn mening is dat er niet één manier is om dit aan te pakken. Het is afhankelijk van de onderliggende oorzaak en hoe het karakter van je hond is.

Het klinkt eerder alsof je hond het mogelijk erg spannend vindt ipv wil intimideren.

Als je er zelf niet uitkomt zou ik echt aanraden een goede trainer te laten komen welke bij je past voor een consult. :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:39

Op afstand blijven als dat kan. Zorg dat je iets heel erg lekkers bij je hebt (tube hondensmeerkaas of worst werkt goed en is makkelijk voor dit soort training) en zodra er een andere hond in het vizier is; hond laten zitten; jou aankijken, braaf en lekkers erin, en aandacht vasthouden.
Blijven doorgaan met aandacht vasthouden (in het begin kost het veel lekkers) totdat de andere hond voorbij is. Braaf!! Dan weer verder wandelen.

Hettieheks

Re: Uitvalgedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:50

Dat hangt af van de emotie…

Is je hond boos? Is je hond bang? Maakt je hond zich zorgen?

Is je hond medisch in orde? Is het altijd zo geweest en neemt het toe? Welke vorm van agressie spreek je van.

Het is een puzzel en per hond verschillend. Dat kun je, en ik snap dat je dat graag wil, online niet oplossen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:57

Sowieso niet meer los laten bij passeren andere hond.
Vantevoren aanlijnen, pas als je zeker weet dat er genoeg vrije ruimte is weer los.
Maar als je je hond niet goed onder controle hebt, op z'n minst aan de lijn houden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 15-03-25 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:57

Zorg dat de hond op jou geconcentreerd is. Door onder appèl te zetten en een soort van taak te geven. Dat kan zijn een bal of stok dragen. Dan slijt het gedrag.

Ik zou zeker niet met snoep aan de gang gaan.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:24

Ik zag laatst een ‘leuke’ invalshoek: als je een hond een trigger ziet, geef een ‘teken’, waarmee je aandacht vraagt en dan gooi je brokjes op de grond. Omdat ze dan de neus gebruiken om de brokjes te zoeken, verleggen ze automatisch hun focus. Lijkt mij het proberen waard!(Southenddog trainer op instagram kwam dit filmpje voorbij).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:27

Niet verstandig als er andere honden dicht in de buurt zijn.

Je wil geen oorlog tussen mogelijk voer-agressieve honden.
En dat weet je nooit zeker van de hond die je tegenkomt.

Dus die afleidingstechniek / emotie omdraaien techniek is níet altijd overal bruikbaar.

En is sowieso niet bij alle vormen van uitval gedrag bruikbaar.

Is afhankelijk van de oorzaak van dat uitvallen.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:42

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:46

Je moet al wat doen als hij gaat fixeren. Dat mag al niet. Als een hond gaat fixeren zou ik gaan omdraaien. Daarmee bedoel ik niet vermijden, maar de hond laten opletten. Dus omdraaien, stukje lopen , en weer terug omdraaien waar je heen zou lopen. Kort houden, nee niet perse. Wel naast de voet met de aandacht bij de baas. Als de hond dit niet kan zou ik helemaal terug naar de basis gaan, die is dan al niet goed.

Wat doet ie aan de lijn? Niet fixeren en ook niet er naar toe willen ?

Als je de hond later nog eens corrigeert ben je in mijn ogen te laat. Het fixeren moet je al zien te voorkomen

Zo te lezen uit angst.
Is het geen idee met de hond zijn sociale skills aan de slag te gaan? Ik heb heel veel honden sociaal zien ontwikkelen door minimaal 1x per week naar een hondenopvang te gaan. Veel verschillende honden en deskundige begeleiders die enorm veel honden wekelijks zien

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:23

Allereerst is het verstandig een medische oorzaak voor het uitvallen uit te laten sluiten. Als de hond uitvalt vanwege (angst voor) pijn, kun je trainen tot je een ons weegt, maar dan zijn er (ook) andere dingen nodig.

Verder zou je je kunnen verdiepen in de BAT-methode: https://www.moniquebladder.nl/blog/wat-is-bat.

Ik heb zelf 3 uitvallende honden gehad (1 die als pup flink was aangevallen en 2 herplaatsers uit het asiel met genetische en medische issues) en heb hier veel aan gehad en van geleerd. Ook heel bruikbaar voor (nog) niet-uitvallende honden die bepaalde prikkels erg spannend vinden!

Voor de korte termijn: voorkomen is echt één van de belangrijkste dingen. Natuurlijk vanwege de veiligheid, maar ook omdat je de hond geen succes wil laten ervaren met het ongewenste gedrag. Dan slijt het namelijk steeds verder in.

Dus stap 1: hond aan de lijn houden en moeilijke situaties vermijden door te doen wat maar nodig is (uitlaten op een andere tijd/plaats, niet naar losloopgebieden gaan, omkeren als er een andere hond nadert of ergens achter gaan staan om het zicht te blokkeren, enzovoorts). Dat lost het probleem niet op, maar zorgt wel dat het niet steeds groter wordt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 22:39

Hier veel training gehad voor uitvallende hond.
Mijne gaat van voer niks vinden als er fixatie is.
Dus trainen tot je er bij neer valt .
Wij hebben, contact houden en daarna commando YES.
Dat gaat nu mega goed met hardlopers en brommers. Dan loopt ze super braaf mee en kijkt mij aan. Dan is yES, al vaak genoeg, of een balletje gooien.
Honden blijft anders, die zijn onberekenbaar. Soms lopen honden los en geven onze hond geen aandacht, zolang de ruimte genoeg is, gaat t prima. Niet te dichtbij komen scheelt veel. Maar soms vinden mensen dat hun hond niet hoeft te luisteren en laten ze gewoon los en op ons af komen. Dat blijft lastig. Rustig blijven door ademen , soms gaat t beter dan andere keer. Blijft wel ingewikkeld

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 08:24

Naast het eerst pijn uitsluiten; Zet je hond op voor succes, en dus vooral geen succes met het ongewenste gedrag (op andere honden afstormen, uitvallen, enz.)
Probeer die situaties dus te voorkomen. Door ruimte op te zoeken, desnoods je route aan te passen, je hond zolang niet los te hebben (iedere keer dat ze succes heeft met het op andere honden afstormen is voor haar bevestiging dat dit de manier is) en haar focus bij jou te vragen in plaats van die andere hond. Pas desnoods in het begin je looptijden aan, zodat je kunt trainen op het vragen van haar focus bij jou. Ieder moment buiten is een trainingsmoment, want ieder moment buiten de deur kun je andere honden tegen komen. Zorg dus dat je altijd een high reward beloning bij je hebt.

De BAT methode is echt een ontzettend mooie om een hond met dergelijk gedrag te begeleiden.

Helemaal eens dus hier mee;

Wijslander schreef:
Allereerst is het verstandig een medische oorzaak voor het uitvallen uit te laten sluiten. Als de hond uitvalt vanwege (angst voor) pijn, kun je trainen tot je een ons weegt, maar dan zijn er (ook) andere dingen nodig.

Verder zou je je kunnen verdiepen in de BAT-methode: https://www.moniquebladder.nl/blog/wat-is-bat.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:32

Ga op zoek naar iemand die ervaring heeft met reactieve honden en ga samen aan de slag om dit op te lossen. Dit kan je niet alleen. Ik weet in de omgeving van Eindhoven een paar hele goede.

Je hebt heel veel verschillende manieren, zoek iets wat bij jou past. En schuw niet om ook een beetje naar jezelf te kijken en naar jou (onbewuste) invloed op de situatie.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:53

Femke_Tweety schreef:
Niet verstandig als er andere honden dicht in de buurt zijn.

Je wil geen oorlog tussen mogelijk voer-agressieve honden.
En dat weet je nooit zeker van de hond die je tegenkomt.

Dus die afleidingstechniek / emotie omdraaien techniek is níet altijd overal bruikbaar.

En is sowieso niet bij alle vormen van uitval gedrag bruikbaar.

Is afhankelijk van de oorzaak van dat uitvallen.

Ik heb deze methode wel succesvol gebruikt, maar het is, zeker in de beginfase, niet de bedoeling dat je in de situatie komt dat dat een issue kan zijn. Je begint eerst met het aanleren van een snuffel op commando zonder dat er andere honden in de buurt zijn en aan de lijn. Gooi 1 snoepje voor je uit en zodra de hond terugkomt strooi je er een paar op de grond. Als de hond dit patroon doorkrijgt en al snel weer naar je terugkomt koppel je snuffel aan het moment dat dat je een aantal snoepjes voor je voeten op de grond gooit.
Vervolgens ga je dit doen in een heel gecontroleerde setting waarbij een andere hond op grote afstand is en zodra de hond gespot wordt je meteen die snuffelreflex inzet met het commando en het strooien van snoepjes op de grond.
Het is de eerste paar weken ook de bedoeling dat je zo veel mogelijk heftige emotionele reacties vermijd. Zodat de hond de kans krijgt om van de trigger stacking los te komen. Als je dit niet methodisch oplost heeft het geen zin om eraan te beginnen. Ik heb hier dan ook een minicursus voor gevolgd.

Het snuffelen heeft meerdere voordelen. De focus gaat van de andere hond af, je leert de hond een zelfregulatie aan en het geeft een kalmerend signaal naar de andere hond waardoor je een tegenreactie van de andere hond verminderd.

Zodra de emotionele reactie van je hond minder wordt kun je in risicovollere situaties andere manieren gaan proberen om de aandacht van je hond erbij te houden, maar dan is de emotie als het goed is niet zo hoog meer als eerder. Alhoewel de verwachting ook niet moet zijn dat je in enkele weken moeiteloos andere honden kunt passeren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 09:55

Ik weet dat de methode an sich goed kán zijn.

Maar dan wel op de juiste manier met de juiste timing, en ook niet bij iedere vorm/reden van uitval gedrag.

Dus als er simpelweg gezegd wordt om snoepjes te gooien als er een andere hond is, gaan mijn haren nogal overeind staan.

Want op de verkeerde manier ingezet kan dit de problemen enorm verergeren,
Óf een gruwelijke clash uitlokken als er meerdere honden dicht in de buurt zijn.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 10:01

Femke_Tweety schreef:
Ik weet dat de methode an sich goed kán zijn.

Maar dan wel op de juiste manier met de juiste timing, en ook niet bij iedere vorm/reden van uitval gedrag.

Dus als er simpelweg gezegd wordt om snoepjes te gooien als er een andere hond is, gaan mijn haren nogal overeind staan.

Want op de verkeerde manier ingezet kan dit de problemen enorm verergeren,
Óf een gruwelijke clash uitlokken als er meerdere honden dicht in de buurt zijn.

Het is uiteraard de bedoeling dat je dit tijdig doet. Dus niet als je al dichtbij de andere hond bent of je hond al helemaal verloren is in fixatie.

Maar nogmaals zoveel mensen zoveel wensen en ideeën. Het filmpje op het instagram account van southenddogtraining legt het nog uitgebreider uit.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:55

Heb vandaag in de duinen weer alle methodes uit de kast moeten trekken
Afstand is voor ons het toverwoord...maar ja soms kan je niet uitwijken

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 15:59

boedjang schreef:

Dan is vermijden van drukke plekken en tijden het tweede toverwoord... ;)

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:14

Leo schreef:
Naast het eerst pijn uitsluiten; Zet je hond op voor succes, en dus vooral geen succes met het ongewenste gedrag (op andere honden afstormen, uitvallen, enz.)
Probeer die situaties dus te voorkomen. Door ruimte op te zoeken, desnoods je route aan te passen, je hond zolang niet los te hebben (iedere keer dat ze succes heeft met het op andere honden afstormen is voor haar bevestiging dat dit de manier is) en haar focus bij jou te vragen in plaats van die andere hond. Pas desnoods in het begin je looptijden aan, zodat je kunt trainen op het vragen van haar focus bij jou. Ieder moment buiten is een trainingsmoment, want ieder moment buiten de deur kun je andere honden tegen komen. Zorg dus dat je altijd een high reward beloning bij je hebt.

De BAT methode is echt een ontzettend mooie om een hond met dergelijk gedrag te begeleiden.

Helemaal eens dus hier mee;

Wijslander schreef:

Ook ik ga hier in mee. Je kunt allerlei ‘trucjes’ aanleren, die zijn handig in ‘noodsituaties’. Zeker fijn om achter de hand te hebben.
Maar het gaat om de oorzaak. Ik heb een hond die uitvalt vanwege onzekerheid. Ik heb de cursus van Monique Bladder gevolgd en heb daardoor veel beter naar hem leren kijken en ‘in te grijpen’ op de momenten dat hij nog bereikbaar was en hem zelf de regie te geven (mits het nog veilig was)
Het uitvalgedrag is vele malen minder geworden, daarnaast is hij veel minder explosief in zijn signalen (hij heeft ervaren dat ik nu ook reageer op subtiele signalen).
We oefenen nog steeds door, ik ga er niet vanuit dat het volledig verdwijnt, heb over het algemeen wel ontspannen wandelingen. En hij herstelt veel sneller wanneer hij toch uitgevallen is.

Online moet je wel liggen, je moet er echt zelf mee aan de slag (in dit geval stuur je ook film en video materiaal op en wordt er met je meegekeken). Anders zijn er ook verschillenden die ‘live’ met je meekijken. Of een combi van beiden.
Stressless Dogs, Aniek Wendt en Henriëtte Jordens vind ik ook fijne adviezen geven. Belangrijk is dat het bij jou en je hond past.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:36

Hier een angst agressieve schredder. Valt zeldzaam nog uit. Gisteren voor het eerst tijdens een evenement even mee genomen (bijna 9 jaar) omdat het zo uit kwam door omstandigheden en ging prefect. Hij negeerde keurig alles en iedereen en ging zelfs rustig liggen (wel met gentle leader aan en kort aangelijnd tussen bekenden in).
De extra uitdaging is hier dat hij alles wil schredderen, ook mensen. Al gaat dit al jaren steeds beter!
Hier niet ontvankelijk voor lekkers en training was een fiasco door zijn heftigheid tegen letterlijk alles en iedereen. Omdat ik niet wou forceren en wel wil samen werken met mijn hond ben ik het alleen gaan doen. Heb wel jarenlange ervaring en diverse diploma's even als kanttekening.
Als eerste ben ik het zelf gaan accepteren. Als 2de muilkorf aan gaan leren ook ivm dierenarts en allerlei andere dingen (lift in de flat waar ik woonde enz). Vanuit daar gaan kijken hoeveel afstand nodig was om niet ergens op te reageren. Toen uitgezocht wat belangrijker was dan uitvallen en dat was spel met mij. Heel erg onhandig in combinatie met muilkorf dus op gentle leader overgestapt voor het dagelijks leven destijds. Tegenwoordig al jarenlang een sliphalsband zodat hij 100% zeker niet kan ontsnappen en altijd musketon haak en karabijnhaak met slot.
Over de riemen de eerste 30 cm een stuk tuinslang gedaan en nu doen we in voor hem spannende situaties trekspelletjes en dat gaat fantastisch.
Nooit geforceerd dus en ook niet allerlei trainers maar puur op basis van onderlinge band, vertrouwen en elkaar begrijpen kunnen we inmiddels al jarenlang best ontspannen de straat over. Nee hij kan niet mee naar de braderie, de kermis, de intratuin enz enz maar wel bos, strand, zee en alles wat rustig is en aanlijn of gedoogd losloopgebied is. Echt losloopgebied blijven we natuurlijk weg. Het is regelmatig passen en meten. 1 oppas waar hij rustig door ons achter gelaten kan worden dat is ook erg onhandig maar we redden ons prima inmiddels. Het is wat het is. Een gouden kameraad voor ons, hopelijk nog een aantal jaren. Echter ik hoop van harte mijn eerste en laatste schredder want ondanks 0 incidenten en dat we inmiddels veel bereikt hebben en veel kunnen is het continu oppassen en allert zijn. Ik zucht vaak 'was het inderdaad maar opvoeding dan was hij wel sociaal geweest' als ik weer eens ergens lees 'dat ligt aan de opvoeding '....zo ontzettend lekker kort door de bocht!! Dankzij mijn opvoeding en onze wederzijds vertrouwen konden we ons gisteren in een wat drukkere omgeving bevinden terwijl hij er oke mee was. Dat is opvoeding en dat gaat soms niet in weken of maanden.

Overigens indien wel voer gericht zou ik werken met 'kijk' en koekje. Soort clicker methode. Hond ziet hond 'kijk' koekje de andere kant op binnen riem bereik. Koppel het aan iets leuks en zoeken en eten kan heel ontspannend werken. Zo heb ik mijn speelse bord voor de kop labrador x rottweiler ooit geleerd dat een andere hond zien wat lekkers halen bij mij betekende ipv die hond om de hals willen vliegen om te spelen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:29

Femke_Tweety schreef:
boedjang schreef:

Dan is vermijden van drukke plekken en tijden het tweede toverwoord... ;)

Sowieso, ik loop ook alleen in aanlijn gebied, maar soms is 3 honden al te veel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 21:07

Ik zou eerst zorgen dat je hond jou als leider gaat zien. De focus van de hond moet als eerst bij jou als baas liggen. Ook bij het wandelen aan de lijn is het de bedoeling dat jij jouw hond leidt. Als dit al een probleem is zou ik hier als eerste aan gaan werken.

Het leiden van een hond is in feite te vergelijken met het leiden van een paard. Die laat je toch ook niet van links naar rechts over de straat zwieren, meters voor je uitlopen of zelf het tempo bepalen?

Jij bent de leider en bepaald de plaats waar de hond loopt. Jij bepaalt de richting waarin de hond loopt. Jij bepaalt het tempo waarin de hond loopt en wanneer de hond stil moet staan. Dit alles kun je zelf ook met de hond oefenen. Dit lukt ook pas als de hond zijn focus op jouw heeft en vertouwen heeft in jou leiderschap. Pas dan kun je invloed uitoefenen op het gedrag van je hond om uitvalgedrag te voorkomen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 21:15

Volgens jou mening Journee zou ik nu nog nergens zijn. Ze kunnen hier prima aan korte lijn lopen maar 90% lopen ze gewoon aan 8 meter rollijn en geef ik aan links, rechts of wachten. Enkel in bijzondere situaties is het naast. Wij wandelen voor ons plezier niet als machtsspelletjes. Dat is zo'n achterhaalde methode en bovendien moet jij dan scherp blijven en continu blijven domineren. Ik werk veel liever samen op basis van respect en samenwerking. Vergeet ik nu eens een steek dan heeft hij inmiddels zelf wel vermogen om te beseffen wat hij wel/niet doet ipv dat hij z'n kans direct grijpt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 21:34

dierenfan schreef:
Volgens jou mening Journee zou ik nu nog nergens zijn. Ze kunnen hier prima aan korte lijn lopen maar 90% lopen ze gewoon aan 8 meter rollijn en geef ik aan links, rechts of wachten. Enkel in bijzondere situaties is het naast. Wij wandelen voor ons plezier niet als machtsspelletjes. Dat is zo'n achterhaalde methode en bovendien moet jij dan scherp blijven en continu blijven domineren. Ik werk veel liever samen op basis van respect en samenwerking. Vergeet ik nu eens een steek dan heeft hij inmiddels zelf wel vermogen om te beseffen wat hij wel/niet doet ipv dat hij z'n kans direct grijpt.

Volgens mij heb ik jou ook geen advies gegeven? Maar TS vraagt om advies en geeft zelf aan dat de hond 'een draak is' (haar woorden) aan de lijn. Mijn advies: ga daar eerst aan werken. Wat jij doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten. :)
Elke situatie is anders en wat voor jou niet werkt kan bij een ander misschien juist wel een oplossing zijn.