Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wijslander schreef:Allereerst is het verstandig een medische oorzaak voor het uitvallen uit te laten sluiten. Als de hond uitvalt vanwege (angst voor) pijn, kun je trainen tot je een ons weegt, maar dan zijn er (ook) andere dingen nodig.
Verder zou je je kunnen verdiepen in de BAT-methode: https://www.moniquebladder.nl/blog/wat-is-bat.
Femke_Tweety schreef:Niet verstandig als er andere honden dicht in de buurt zijn.
Je wil geen oorlog tussen mogelijk voer-agressieve honden.
En dat weet je nooit zeker van de hond die je tegenkomt.
Dus die afleidingstechniek / emotie omdraaien techniek is níet altijd overal bruikbaar.
En is sowieso niet bij alle vormen van uitval gedrag bruikbaar.
Is afhankelijk van de oorzaak van dat uitvallen.
Femke_Tweety schreef:Ik weet dat de methode an sich goed kán zijn.
Maar dan wel op de juiste manier met de juiste timing, en ook niet bij iedere vorm/reden van uitval gedrag.
Dus als er simpelweg gezegd wordt om snoepjes te gooien als er een andere hond is, gaan mijn haren nogal overeind staan.
Want op de verkeerde manier ingezet kan dit de problemen enorm verergeren,
Óf een gruwelijke clash uitlokken als er meerdere honden dicht in de buurt zijn.
Leo schreef:Naast het eerst pijn uitsluiten; Zet je hond op voor succes, en dus vooral geen succes met het ongewenste gedrag (op andere honden afstormen, uitvallen, enz.)
Probeer die situaties dus te voorkomen. Door ruimte op te zoeken, desnoods je route aan te passen, je hond zolang niet los te hebben (iedere keer dat ze succes heeft met het op andere honden afstormen is voor haar bevestiging dat dit de manier is) en haar focus bij jou te vragen in plaats van die andere hond. Pas desnoods in het begin je looptijden aan, zodat je kunt trainen op het vragen van haar focus bij jou. Ieder moment buiten is een trainingsmoment, want ieder moment buiten de deur kun je andere honden tegen komen. Zorg dus dat je altijd een high reward beloning bij je hebt.
De BAT methode is echt een ontzettend mooie om een hond met dergelijk gedrag te begeleiden.
Helemaal eens dus hier mee;Wijslander schreef:Allereerst is het verstandig een medische oorzaak voor het uitvallen uit te laten sluiten. Als de hond uitvalt vanwege (angst voor) pijn, kun je trainen tot je een ons weegt, maar dan zijn er (ook) andere dingen nodig.
Verder zou je je kunnen verdiepen in de BAT-methode: https://www.moniquebladder.nl/blog/wat-is-bat.
Femke_Tweety schreef:boedjang schreef:Heb vandaag in de duinen weer alle methodes uit de kast moeten trekken
Afstand is voor ons het toverwoord...maar ja soms kan je niet uitwijken
Dan is vermijden van drukke plekken en tijden het tweede toverwoord...
dierenfan schreef:Volgens jou mening Journee zou ik nu nog nergens zijn. Ze kunnen hier prima aan korte lijn lopen maar 90% lopen ze gewoon aan 8 meter rollijn en geef ik aan links, rechts of wachten. Enkel in bijzondere situaties is het naast. Wij wandelen voor ons plezier niet als machtsspelletjes. Dat is zo'n achterhaalde methode en bovendien moet jij dan scherp blijven en continu blijven domineren. Ik werk veel liever samen op basis van respect en samenwerking. Vergeet ik nu eens een steek dan heeft hij inmiddels zelf wel vermogen om te beseffen wat hij wel/niet doet ipv dat hij z'n kans direct grijpt.