Labradoodle met oorproblemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Labradoodle met oorproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 17:32

Mijn zusje heeft een labradoodle die al heel lang kampt met oorproblemen.
Ze zijn al bij verschillende dierenartsen geweest, onder narcose geweest, kweekjes gemaakt, met camera erin enz. Ook al veel zalfjes en alles geprobeerd en andere dingen.
Nu zou het misschien gaan om een hele hardnekkige bacterie en een volgende stap zou of gehoor eruit of nog naar Utrecht. Maar ja, gehoor eruit als er dan een holte blijft kan zich daar toch evengoed vanalles in vormen van bacteriën.
Nu hoop ik dat hier nog iemand iets weet wat nagekeken kan worden.
Momenteel zit hij aan de tramadol en prednison.
Maar die volgende stap vind ik wel heel drastisch. Hopelijk heeft hier nog iemand een goede tip of ervaring.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:40

Kan een voedselallergie zijn hier een paar keer mee gemaakt.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:40

Wat bedoel jij met gehoor eruit? Ik denk dat je een van deze operaties bedoelt? https://www.eduvet.nl/ooroperatie-bij-d ... p-vs-teca/
Als de hond nu steeds pijn en ontstekingen heeft zou ik toch echt het advies van de dierenarts volgen. Waarom vind jij dit heel drastisch? Als ik het zo lees zou bij de eerste vorm van opereren het gehoor intact moeten blijven? Misschien heb je iets aan de link om door te vragen bij de dierenarts.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 17:44

Voor zover ik weet word het gat dan gedicht.
Dit zodat er geen vuil meer in kan. Dat was ook ter sprake voor onze king Charles . Maar omdat die al 13 was met flinke hart problemen hebben we dat niet aangedurfd.
Je kan wel eens kijken ook naar voeding . Er zijn dingen die het vergergeren namelijk.
Nat voer was volgens onze dierenarts er 1 van.
Ook brokken waar gist bijninzit , kan gist ontstekingen in het oor veroorzaken.

Op voerwijzer staan verschillende brokken waarbij gist problemen aangegeven worden.

Ook water in t oor bij de trimsalon geeft veel vocht en warmte daar , ideaal voor narigheie.

Misschien dat je daar iets aan hebt . Sterkte met de hond van je zus , want zulke oren zijn een drama .

jesito

Re: Labradoodle met oorproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 17:55

Voeding is inderdaad ok al het ea geprobeerd.

Emj_23, mij lijkt het vrij drastisch vooral ook in de zin van is het dan echt opgelost.
Ik ga de link eens bekijken en naar mijn zusje doorsturen. Dank je

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 18:00

Heel vaak een voedselallergie. Thornitpoeder valt ook te proberen maar als het een voedselallergie is los je het daar ook niet mee op. Weet niet wat je voert? Eerst een uitsluitdieet proberen. Dat gaat het makkelijkste met vers vlees. Mijn lab kon niet tegen rund en kip. Er is nog wel een speciale brok waar ik goede ervaring mee heb. Advance Sensitive Adult Lachs & Reis

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:08

Hebben ze al eens eardust geprobeerd? https://jetty.nl/product/eardust-30-gr/
Itt de meeste oordingen is dit niet een vloeibaar spulletje, maar een poeder. Ik heb het standaard in huis, maar gelukkig maar een keer nodig gehad bij mijn cockers.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:12

Ik gebruik voor onze Labradoodle altijd het hier boven genoemde eardust sinds ze als puppy een keer oorontsteking heeft gehad. Bij haar helpt dat perfect, ik doe dat eens in de 5-6 weken als ik haar trim en pluk dan de dag er na de haren uit haar oren. Nou zou ik zoiets in dit stadium wel enkel in overleg met een dierenarts doen, zodat er niet voor niets in de oren gerommeld wordt..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:49

jesito schreef:
Voeding is inderdaad ok al het ea geprobeerd.

Emj_23, mij lijkt het vrij drastisch vooral ook in de zin van is het dan echt opgelost.
Ik ga de link eens bekijken en naar mijn zusje doorsturen. Dank je

Wat is het eea?

Doodles zijn nou eenmaal flink doorgefokt en vaak allergisch voor de halve wereld, maar zonder inhoudelijke informatie wat er al bekeken en behandelt en geprobeerd is, valt er weinig over te zeggen helaas.

Is er een allergie test afgenomen?

Een hardnekkige, resistente bacterie ga je niet weg krijgen met een poedertje. Als het een simpele oorontsteking was geweest, hadden alle zalfjes en sprays van de dierenarts ongetwijfeld geholpen.

Is het tussendoor beter geweest of is het constant dezelfde klachten?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:54

Droogzetter voor koeien. In beide oren de helft doen. Mits idd kweek geweest is en behandeling geweest en het probleem blijft. Diverse dierenartsen durven dit wel te doen. In asiel periode diverse cockers met chronische oorontstekingen er heel goed mee kunnen helpen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 19:58

Heb je een allergietest laten doen?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 20:52

Voeding eea geprobeerd is vrij vaag. Echt goed aan de slag met voeding is een langdurig proces hoor. Kost enorm veel tijd. Zeker 8 weken met speciaal voer of met vlees en dan echt één enkele eiwit bron.

En dat is nog maar het begin

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:14

Strikt op hypoallergeen dieet icm Cortotic oorspray. Zal niet de eerste labradoodle zijn met een voedselallergie.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 21:24

Onze goldendoodle is (zo goed als) van haar oorproblemen af sinds ze graanvrij voer&snacks krijgt. Daarnaast hebben we voor haar een haaranalyse laten doen om te kijken waar ze verder allergisch voor is

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 08:15

Doodles zijn helaas hondjes die vaak allergiegerelateerde klachten hebben. Even los van het advies van de dierenarts, want we weten nu te weinig van welke stappen er al genomen zijn; Om er echt achter te komen zou ik als stap 1 een strikt eliminatiedieet doen, begeleid door een Voedingstherapeut. Enkel een enkelvoudig eiwit aanbieden is vaak niet voldoende. Mensen die het zelf proberen passen het niet altijd correct toe, kiezen een voeding met kruisbesmetting, blijven snacks of beloningen doorgeven, houden het niet lang genoeg vol, of vergeten stappen in het dieet. En dan wordt het opgegeven als "dit is het niet", terwijl het correct uitgevoerd veel informatie kan geven (én rust kan geven in het overbelaste systeem van de hond, waarmee je dus de vicieuze cirkel kan doorbreken).
Stap 2 kan een serumtest zijn voor allergie. Kostbaar, maar wel wetenschappelijk sluitend.

Maar, dat gezegd hebbende, deze hond staat onder begeleiding van de dierenarts en die heeft het advies gebaseerd op de hond voor zich. Ik ga er vanuit dat de DA alle info heeft en zijn advies daar op heeft gebaseerd. Wij hebben die info niet dus kunnen enkel algemene adviezen geven.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 08:43

Om te weten of er een voedselallergie speelt zou je de hond 8 weken hypoallergeen voer kunnen geven (hypoallergeen zoals in met gehydroliseerde eiwitten). Royal Canin anallergic zou het meest hypoallergeen zijn.