Hoe vogelkastje aan boom hangen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Hoe vogelkastje aan boom hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 13:20

Is er een boomvriendelijke manier om een nestkastjes in bomen te hangen zonder dat de boom er schade van ondervindt?

Lindsey_99

Re: Hoe vogelkastje aan boom hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:21

Wij doen het met electriciteitsdraad met koperen kern.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:21

Met een touw er goed omheen vastbinden?
Jij wilt er geen spijkers in slaan ofzo begrijp ik?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:26

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:32

Als een boom schade zou ondervinden van een schroef of een spijker, zouden ze ook last hebben van een specht die er in zit te hameren om beestjes onder de schors te zoeken.

Je schroeft (of spijkert, maar schroeven is wat handiger omdat je de nestkastjes er ieder jaar af moet halen om schoon te maken) in dood hout. Je gaat door de dunne levende spinthoutlaag heen. Dat belemmert de sapstroom nauwelijks tot niet.

Als ook staatsbosbeheer en aanverwachte terreinbeheerders nestkastjes gewoon schroeven, dan moet je niet moeilijker denken dan het is :D

Als je met ijzerdraad oid gaat werken, hang ze dan redelijk los en maak ze écht jaarlijks los en haal ze er af, ijzerdraad groeit rondom in en dan maak je dus wél schade, want dan belemmer je de sapstroom dus rondom.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 13:48

Goed punt Ibbel :D
Maar moet je dan nog specifieke spijkers of schroeven gebruiken? Ik kan me voorstellen dat gewoon ijzer gaat roesten. Dus rvs? Of zijn er speciale spijkers of schroeven voor?
Ik heb nestkastjes met een oog, dus spijker met grote kop of schroef maakt niet uit, ze kunnen er makkelijk af om schoon te maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:09

Ik ging net zeggen, een schroef maakt minder schade dan een ijzerdraad rondom die gaat ingroeien. Gewoon een schroef indraaien dus :).
Rvs is het meest interessante, als je niet jaarlijks wil herschroeven dan schroef je nu eentje met een oogje oid in waar je het nestkastje kan aanhaken of aanklippen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 14:13

Ik heb ondertussen wat gegoogled en er blijken aluminium spijkers te bestaan juist voor dit soort dingen. Dus die ga ik van het weekend even halen bij de Welkoop.