Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 17:57

Ik haal me weer iets op mijn hals maar dat ga ik met liefde doen. Dinsdag krijg ik hier een fleslammetje, een dwerggeit-bokje die afgelopen nacht is geboren. Hij is nu nog bij zijn moeder en krijgt de biest dus binnen gelukkig. Ik heb al besproken dat ik nog geen soortgenootjes heb, maar ze verwachten de komende dagen nog meer lammeren en daar zullen ook fleslammeren bij zitten, dus dan zouden het er twee worden.

Nu was ik sowieso van plan om weer dwerggeitjes te nemen, die hebben we heel lang gehad, maar ik heb nog nooit een fleslam gehad, dus wil ik me inlezen over hoe de verzorging er precies uitziet,maar ik kan online eigenlijk heel weinig vinden.

Het enige dat ik lees is dat de biest in de eerste 36 uur heel belangrijk is, dat ze in het begin om de 2 tot 3 uur voeding nodig hebben, dus ook in de nacht, totdat ze een volle drinkfles van 500 ml op kunnen, dan kun je de nachten beginnen af te bouwen. Verder is er een warmtelamp nodig want die kleintjes kunnen zich natuurlijk niet warm houden.

Maar.. nu had ik in gedachten om een stalletje in te richten bij de paarden in de schuur met een laag stro en dus een warmtelamp. Nu vertelt de geitenboer van wie ik hem overneem dat hij waarschijnlijk beter eerst in huis kan. Daar kan ik niks over vinden, dus ik hoor graag ervaringen van mensen die fleslammeren hebben grootgebracht. En ook andere belangrijke dingen om op te letten zijn heel welkom. Ik wou bij de welkoop morgen poedermelk gaan halen, dat was volgens de boer prima.

Een ubn heb ik trouwens al voor geitjes.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:24

Ik heb alleen ervaring met schapenlammeren, wij houden ze liefst bij de moeder en voeren ze dan daar met de fles. Zo leren ze namelijk wel snel hooi en brokjes van moeder mee te eten. Zonder moeder of andere ouder valt dat wel eens tegen. Ze leren zo ook sneller normaal gedrag. Als bij de moeder houden niet kan, dan kan in een stal zonder tocht en met een warmtelamp ook prima naar mijn idee. Er zijn op internet wel tabellen te vinden voor hoeveelheden melk; ‘s nachts flessen doen we na de biest eigenlijk nooit meer. Wel ‘s avonds heel laat en ‘s morgens vroeg weer, dan zit er zo’n 6-7 uur tussen.
Oh en schreeuwen om melk leren ze heel snel, daarvoor maakt het niet uit of ze bij moeder zijn of niet haha. Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:30

Koop een geit met lammeren aan de voet. Kleuters zonder kleuterjuf missen een stuk ontwikkeling. En let echt op hoeveel melk er in moet/mag, die 500ml klinkt meer als standaard maat 70kg geit, geen 25kg max volwassen geit. Hoeveel melk ze nodig hebben hangt van het gewicht af (wegen dus). En sommigen stoppen op tijd, anderen drinken zichzelf een pijnlijke gasbuik bij elke mogelijkheid.

En nog iets, dwerggeitenbokjes zijn er nogwel eens vroeg bij, veelal is dat scheiden op 8 weken (kan je natuurlijk wel 2-3x dag onder toezicht even 5min. aan mama's uier laten hangen) en castratie op 12 weken ivm mama weer drachtig (dwerg geiten zijn nogal een polyestrus m.a.w. jaar rond vruchtbaar). Grotere maten zijn meer van de kortere dagen en 4-6 maanden oud pas kan meer met dat ding dan plassen.

josien_m_

Re: Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:36

Ik heb ze de eerste week in ieder geval altijd binnen gehad, is gemakkelijker voor mezelf. Iedere 2 of 3 uur is best vaak, kan heus wel wat minder. En de hoeveelheid van een halve liter per keer gaat een dwergbokje nooit halen.. laat staan zo vaak op een dag. Ik denk dat een dwergje per dag op 1 liter ongeveer zit als maximum, dus als de eerste weken voorbij zijn. Mijn gewone geitjes kregen 2 liter per dag als max.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:37

Idd 500 is erg veel.. ja vaker gedaan en als ze bij mij door de eerste dagen heen zijn gaan ze de schuur in ( de eerste 2 dagen max binnen in bench met kleed 3 kanten dicht..) dan krijgen ze smorgens vroeg en savonds laat en blijf ik snachts lekker liggen en nog vaker overdag hoeveel hangt echt van de geit af..
Maar waarom word het een flessen kind... ik zou daar nooit bewust voor kiezen... liefst bij moeders laten en alleen bij probleem gaan flessen,( teveel jongen teweinig melk voor 2. Dood ) anders eerder probleem met moeders op lossen ( bijvoeren tussen moeders melk door.. moeders van rijker eten voorzien)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:47

In een grote hooibak met warmtelamp erboven is ook een goede optie.
Wat ik geloof ik zou doen is er straks een gewoon bij de moeder opgegroeid jong bokje erbij zetten. Die kan het flessen lam eea leren.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:06

Maar ik snap het niet helemaal. Er wordt nu expres een jong bokje bij de moeder weggehaald om met de fles groot te brengen? Terwijl ze al paar dagen samen zijn? Wat is de reden hiervoor?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:35

Wij hebben ook een fleslam gehad, en gezien de temperatuur 's nachts zou ik ze totdat ze iets groter zijn, en het niet meer zo koud is in huis houden, bij mooi weer kunnen ze na een week of 2 a 3 wel naar buiten. Dan zijn ze iets minder kwetsbaar, fleslam is toch iets anders dan bij de moeder.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 19:52

wemkelover schreef:
Maar ik snap het niet helemaal. Er wordt nu expres een jong bokje bij de moeder weggehaald om met de fles groot te brengen? Terwijl ze al paar dagen samen zijn? Wat is de reden hiervoor?

Dat vraag ik mij ook af.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:04

Wat leuk! <3

Ik heb vrijwel ieder jaar fleslammeren (schapen) en ook dit jaar neem ik er weer 2 of 3. Ik heb ze altijd gewoon in de schuur gehad met een warmtelamp en nooit problemen gehad. Wel zorgen dat het niet tocht. In de nacht voeden heb ik nooit gedaan. Laatste fles rond een uur of 10/11 en eerste fles rond 6 uur. Op internet zijn genoeg schema’s te vinden qua hoeveelheid melk dat ze moeten hebben. Uiteindelijk op gevoel gaan doen mocht je denken dat je nog niet over kan gaan op minder vaak voeden. Mocht tie niet alles in 1 keer op krijgen gewoon wat vaker aanbieden :)

Zou er persoonlijk wel een tweede fleslam bij nemen. Anders zijn ze toch wel erg eenzaam. Goed opletten dat de ontlasting goed is en hou de knietjes maar in de gaten. Mijn ervaring is dat ze net wat gevoeliger zijn voor gewrichtsontsteking. Zeker als de navelstreng niet (goed) ontsmet is bij de geboorte.

Melkpoeder van de welkoop kan prima (vermoed Sprayfo?) maar is erg duur vind ik zelf. Wij hebben tegenwoordig vaak denkamilk.

Het is als je het aan mij vraagt echt ontzettend leuk om te doen en ik zit al ongeduldig te wachten totdat ik weer een aantal lammeren kan ophalen haha!

Mocht je meer vragen hebben of ergens mee zitten mag je me altijd even een berichtje doen. Helaas ruime ervaring met zieke lammeren en alles eromheen :')
Laatst bijgewerkt door rowindie op 02-03-25 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:05

wemkelover schreef:

Ik vermoed dat de moeder niet genoeg melk heeft of meer dan 2 lammeren heeft. Veel boeren halen alles boven de 2 eraf en die worden dan of bij een andere geit/schaap gezet of als fleslam grootgebracht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:10

Ik zou niet 1 lam nemen, daar horen er meer bij. En idd hij moet wel warm blijven dus een warmtelamp is een must. Het is best wel een behoorlijk werk hoor, de gebroken nachten zijn best zwaar. En dat is het handig als je ze in een bench binnen hebt zodat je niet steeds naar buiten moet om te flessen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:12

rowindie schreef:
wemkelover schreef:

Ik vermoed dat de moeder niet genoeg melk heeft of meer dan 2 lammeren heeft. Veel boeren halen alles boven de 2 eraf en die worden dan of bij een andere geit/schaap gezet of als fleslam grootgebracht.

Ok dat klinkt als een goede reden. Als het maar niet voor de lol wordt gedaan.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 20:50

Heb meerdere dwerggeiten aan de fles gehad en kan je nu al vertellen: Het is super super leuk! Maar je krijgt spijt, de nachten breken je op haha. Er zijn mensen die de nachten meteen afbouwen of zelfs niet doen maar gezien het normale drinkschema als ze bij de moeder zijn, en een volle maag zorgt voor meer slaap/warmte/veilig gevoel kon ik dat niet over m'n hart verkrijgen. Maar gelukkig zijn ze na een paar weken wel van de nachten af.
Zeker voor 2 of meer gaan, niet maar 1. Flessen met juiste speen zijn even zoeken, zeker als ze de moederspeen al kennen. Zorg dat je meerdere maten spenen hebt. Babyflessen met kleine speen waarvan je het gaatje wat groter maakt was hier als eerste fles meestal een succes.
Als ze ouder zijn, kunnen ze dan bij je blijven? Bokjes zijn niet makkelijk te herplaatsen, en houd er rekening mee dat ze hard schreeuwen zodra ze je zien als je ze niet uit een automaat voert haha.
Ik had ze hier met een luier om in huis de eerste dagen ivm de plakpoep en daarna gewoon in huis en mee naar buiten paarden voeren opbouwen naar helemaal buiten. Heerlijk dat gedartel om je heen!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:04

Kijk naar een grote hondenbench, puppypad erin en dan lekker binnen houden. Is met voeren net zo makkelijk en dan heb je het ook zo weer schoon. Naar verloop van tijd ging het lam hier overdag naar buiten en later ook in de nacht. Vanaf de start stond er ook hooi en brok bij. De eerste dagen deed ze er niks mee, maar naar verloop van tijd ging dat er ook wel bij in.

Hier haal ik vrij vlot de nachtvoeding eruit, dan zit er 6 a 7 uur tussen 2 voedingen en de rest van de dag minder. In de eerste weken probeerde ik per week een voeding te minderen. Om de zak poeder leeg te krijgen heb ik tot ruim 3 maanden nog 1 fles pd gegeven en toen was het klaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:08

Advies op mijn emmer melkvervanger was iets van tot 16 weken melk en zo lang heb je ze ook liever minimaal aan de moeder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 23:27

Wat een boel reacties, superfijn dank jullie wel!

Er komt als het goed is een tweede flessenkind bij ja. Deze komt uit een nestje van 3, dat is dus ook de reden dat het een fleslam wordt. En dan kiest de eigenaar er natuurlijk voor om het bokje weg te doen en niet de geitjes.

Ze gaan zeker hier blijven als ze groot zijn hoor. Ik wil graag dwerggeiten weer en nu kan ik ze natuurlijk supermak maken, alleen maar fijn. Ik heb niet eerder bokjes gehad maar ik begreep dat wanneer ze gecastreerd worden, het ook best meevalt met de geur.

Dan is het dus even nadenken wat voor mij praktisch is, in huis of in de schuur. Ik ga morgen even heel hard nadenken. Ik heb geen grote hondenbench voor in huis namelijk.

Op dit moment ben ik toch in waak-modus met een merrie die binnen nu en een week of 3 gaat bevallen dus eigenlijk komt het nu wel goed uit toevallig.

Ik ga eens even kijken of ik een voedingsschema voor dwerggeitjes kan vinden. Ik had al gelezen dat ze soms ook te veel willen drinken en daar goed ziek van kunnen worden, dus wel een belangrijk punt.

Ik heb een lammer-fles hier, maar is die al geschikt voor de eerste week of zou de speen nog te groot zijn? Anders moet ik daar morgen ook meteen even achteraan.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:32

Die fles wil prima wel nieuwe speen op kopen zo dat je gaatje klein genoeg is maar idd bij een 3 ling dan zouden wij er ook voor kiezen om of overdag de minste bij tevoren en bij moeders te laten of idd geheel op fles voeren ( vorig jaar bij moeders gelaten en 3x per dag bij voeden ze ging er wel wat onder maar kon het niet winnen van haar broers)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:53

Hier een fles geitje van nu paar weekjes.
Moeder ging dood en broertje die geboren werd ook.
Normaal hebben we wel fles lammeren.
Verschil tussen geitje en lammeren is dat geitje zo veel mag drinken als ze willen.
Al krijgt het geitje hier gewoon 3 x op een dag, eerst 4 maar al snel naar 3 x gegaan.
Inmiddels springt het rond, en staat overal op. Kan hier helaas niet blijven dus mocht je een mini mini geitje zoeken voor goed huisje mag die zo verhuizen. Ik wilde voor alle geitjes al een goed huisje zoeken ivm verhuizing en ze niet mee kunnen volgend jaar.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 00:39

Ik heb vaak gewoon kinder flessen van de action. Genoeg “dure” flessen gehad speciaal voor lammeren maar die spenen vonden ze dus helemaal niks haha. Wel idd opletten dat t gat niet te groot is :)

Maatje erbij en lekker uit de tocht met een warmtelamp aan moet voldoende zijn. De meeste boeren hebben ze ook gewoon in de schuur….

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 00:52

Muronia schreef:
Wat een boel reacties, superfijn dank jullie wel!

Er komt als het goed is een tweede flessenkind bij ja. Deze komt uit een nestje van 3, dat is dus ook de reden dat het een fleslam wordt. En dan kiest de eigenaar er natuurlijk voor om het bokje weg te doen en niet de geitjes.

Ze gaan zeker hier blijven als ze groot zijn hoor. Ik wil graag dwerggeiten weer en nu kan ik ze natuurlijk supermak maken, alleen maar fijn. Ik heb niet eerder bokjes gehad maar ik begreep dat wanneer ze gecastreerd worden, het ook best meevalt met de geur.

Dan is het dus even nadenken wat voor mij praktisch is, in huis of in de schuur. Ik ga morgen even heel hard nadenken. Ik heb geen grote hondenbench voor in huis namelijk.

Op dit moment ben ik toch in waak-modus met een merrie die binnen nu en een week of 3 gaat bevallen dus eigenlijk komt het nu wel goed uit toevallig.

Ik ga eens even kijken of ik een voedingsschema voor dwerggeitjes kan vinden. Ik had al gelezen dat ze soms ook te veel willen drinken en daar goed ziek van kunnen worden, dus wel een belangrijk punt.

Ik heb een lammer-fles hier, maar is die al geschikt voor de eerste week of zou de speen nog te groot zijn? Anders moet ik daar morgen ook meteen even achteraan.

Ik heb een bokje die met 3 1/2 maand gecastreerd is. Die ruik je helemaal niet. Intacte bokjes plassen bv graag over hun eigen sik :+ om indruk te maken op de dames, daarom stinken ze ook extra. Vrij jong gecastreerd lijken ze ook minder fors te worden.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 06:58

Je kunt online wel goede fles schema’s vinden, beter kleinere porties verdeeld over meer voerbeurten dan flessen van 500 mg. Das niet goed voor de pens.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 14:28

Inmiddels heb ik besloten dat hij de eerste dagen in huis komt. Even wennen aan de hele nieuwe situatie en het flesvoeden en aan ons. De temperaturen gaan lekker oplopen dus dan zien we wel even wanneer hij naar de stal kan (met de warmtelamp uiteraard). Ik kan vanmiddag een grote bench (1.20) ophalen, het melkpoeder is er inmiddels en ik heb voor de zekerheid ook nog een baby-fles gekocht, mocht de lammerfles eerst toch nog te groot zijn. Het enige waar ik nu over nadenk is, wat doe ik op de bodem van de bench? Ik zie het niet zitten om in huis stro te gebruiken. Een kussen of deken zal wel heel snel erg vies worden. Ik heb nog wel puppy-trainingspads, maar hoe ik die dan kan gebruiken.. iemand daar nog een ideetje voor misschien?

En ik ben hard aan het bedenken hoe ik het ga doen met een soortgenootje want die gaat er zeker komen, maar dan is een leeftijdsgenootje denk ik wel het fijnste. Zou het tot problemen leiden later om 2 bokjes samen te houden (uiteraard gecastreerd) of kan ik toch beter voor een geitje gaan kijken?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:20

Als je ze als jonkies bij elkaar zet en tzt castreert gaat dat prima. Oh en stro zou toch mijn voorkeur hebben wat betreft ondergrond, ik zou zo niet weten welk alternatief slim is. Zo’n puppy-pad kan voor 2 dagen ook wel denk ik.
Laatst bijgewerkt door LaDonna75 op 03-03-25 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:21

Ik deed kranten en houtkrullen van de cavia's in een bench. En los laten lopen na het drinken. Dan ging de hond hem altijd wassen...