Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
wemkelover schreef:Maar ik snap het niet helemaal. Er wordt nu expres een jong bokje bij de moeder weggehaald om met de fles groot te brengen? Terwijl ze al paar dagen samen zijn? Wat is de reden hiervoor?
rowindie schreef:wemkelover schreef:Maar ik snap het niet helemaal. Er wordt nu expres een jong bokje bij de moeder weggehaald om met de fles groot te brengen? Terwijl ze al paar dagen samen zijn? Wat is de reden hiervoor?
Ik vermoed dat de moeder niet genoeg melk heeft of meer dan 2 lammeren heeft. Veel boeren halen alles boven de 2 eraf en die worden dan of bij een andere geit/schaap gezet of als fleslam grootgebracht.
Muronia schreef:Wat een boel reacties, superfijn dank jullie wel!
Er komt als het goed is een tweede flessenkind bij ja. Deze komt uit een nestje van 3, dat is dus ook de reden dat het een fleslam wordt. En dan kiest de eigenaar er natuurlijk voor om het bokje weg te doen en niet de geitjes.
Ze gaan zeker hier blijven als ze groot zijn hoor. Ik wil graag dwerggeiten weer en nu kan ik ze natuurlijk supermak maken, alleen maar fijn. Ik heb niet eerder bokjes gehad maar ik begreep dat wanneer ze gecastreerd worden, het ook best meevalt met de geur.
Dan is het dus even nadenken wat voor mij praktisch is, in huis of in de schuur. Ik ga morgen even heel hard nadenken. Ik heb geen grote hondenbench voor in huis namelijk.
Op dit moment ben ik toch in waak-modus met een merrie die binnen nu en een week of 3 gaat bevallen dus eigenlijk komt het nu wel goed uit toevallig.
Ik ga eens even kijken of ik een voedingsschema voor dwerggeitjes kan vinden. Ik had al gelezen dat ze soms ook te veel willen drinken en daar goed ziek van kunnen worden, dus wel een belangrijk punt.
Ik heb een lammer-fles hier, maar is die al geschikt voor de eerste week of zou de speen nog te groot zijn? Anders moet ik daar morgen ook meteen even achteraan.