Kun je zien of een kip nog legt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hannelot

Kun je zien of een kip nog legt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 19:28

Hallo,
Wij hebben 16 kippen voor de eieren. Ik verkoop de eieren altijd maar meer als de helft van de kippen legt niet. Is er een manier hoe je kunt zien of ze nog leggen?
Heel erg bedankt alvast!

Groetjes Hannah

SweetVanille

Re: Kun je zien of een kip nog legt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:31

Hoe hou je ze en hoe oud zijn ze?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:36

De meeste kippen beginnen pas weer te leggen als er voldoende zonuren in de dag zijn.
Oude kippen leggen vaak eieren met een hele brosse/dunne schaal of zelf weke /geen schaal voor ze er helemaal mee stoppen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:38

En anders gewoon in de voormiddag verschillende keren voorbij lopen en de kippen die aan het leggen zijn markeren?

Hier hebben ze toch echt een uur dat ze aan het leggen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:42

Die van mij lieten altijd goed horen dat ze een ei gelegd hadden :)

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 19:59

Nee voor zover ik weet is er geen manier waarbij je het kunt zien.(behalve feller gekleurde kam en lellen, maar dat is geen garantie op welof niet leggen). Een apart groepje maken en ze op die manier in de gaten houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:07

Er zijn wel manieren o.a. aan hoe de cloaca er uit ziet, maar simpel is splits de groep in kleinere aantallen, zodat je beter ziet of en hoeveel kippen er in die groepjes leggen. Kijk ook naar je voer, want bij tekorten leggen ze logischerwijs ook niet, kan dus zijn dat je brutale kippen genoeg krijgen of dat je inderdaad een deels pensioengroep hebt lopen.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:16

Er is een betrouwbare manier, namelijk de "zitbotjes" met je vingers opzoeken. Als daar maximaal 1 vinger tussen past (de breedte van je vingerkootje), zal deze kip niet tot nauwelijks leggen.
Een kip die dagelijks een ei legt, zal 3 vingers ruimte er tussen hebben.
En de tussen categorie dus ongeveer 2, die legt af en toe.

Het is geen 100% garantie maar zeker wel heel betrouwbaar en zo selecteerde ik mijn kippen ook altijd uit.

Let wel op: deze afstanden gelden voor een gemiddelde reguliere leghen. Voor krielkippen zijn de afstanden een stuk kleiner.
En als je grote handen/vingers hebt ook dat meerekenen.

Je kan ook kijken naar de kleur van de rand van de cloaca: als daar een gele zweem/rand overheen ligt, zal de kip ook minder leggen (caroteen wat anders in de eieren komt te zitten).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:35

Zou het werken om met een veemarkeerstift de cloaca een kleurtje te geven, zodat je een veeg rood of blauw (of welke kleur dan ook) op je ei krijgt? Lijkt mij de handigste manier, en het minst invasief voor de kip.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:10

Inderdaad de "zitbotjes". Als die zover uitelkaar staan dat er een ei door past leggen de kippen. Als er amper een vinger tussen past leggen ze op dat moment niet.

Zo controleer ik dat al ruim 30 jaar bij mijn kippen.

Het wil niet zeggen als kippen de botjes dicht bijelkaar hebben nooit meer leggen. Bij mijn Kippen wisselt dat nogal. Als ze bijv in de rui zijn of een periode niet leggen zitten de botjes dicht bijelkaar om vervolgens als de rui voorbij is weer te gaan leggen en de botjes 2 a 3 vingers breed uitelkaar staan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:13

Het is nog wel vroeg in het jaar, ik zou nog even wachten met ruimen :+

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 08:55

DubbelFun schreef:
De meeste kippen beginnen pas weer te leggen als er voldoende zonuren in de dag zijn.
Oude kippen leggen vaak eieren met een hele brosse/dunne schaal of zelf weke /geen schaal voor ze er helemaal mee stoppen.

Er hangt en lamp die er voor zorgt dat ze genoeg licht uren hebben.
Bedankt voor de reacties allemaal!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:51

Hier leggen ze ook pas in maart..april weer.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:36

Hier had ik +/- 2 weken terug plots 2 eieren… daar bleef het bij, zal nu idd eerst weer afwachten zijn.

Zijn hier allemaal al iets oudere kippen(6+), en met ouder worden leggen ze ook steeds minder vroeg op het jaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:41

Een legpauze is normaal (en gezond) voor kippen, zeker wanneer ze in de rui komen.
Als ze ouder zijn dan ca. 2/3 jaar leggen ze wel minder, vooral de reguliere batterij legkip. Die is dan 'gewoon op' na twee jaar continu leggen. Triest, maar waar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 22:00

Ik zou ze opdelen in een jonge groep en de oudere groep. Als in de oudere groep geen eieren komen dan heb je die al gevonden. Dan steeds de oudste van de jongere groep bij de oude groep zetten, weekje wachten of er eieren komen, conclusie trekken en de volgende oudste erbij

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:00

Ik zou nog even wachten met uitdunnen. Check ook of er geen ratten/marters/eksters/kraaien aan de legnesten kunnen. Ik heb mijn kippen wel eens beschuldigd van niet te leggen terwijl er eigenlijk gewoon marters de eieren kwamen halen...
Zwart zonnebloemenzaad doet ook wonderen. Vraag bij een vogelvoedingszaak/veevoeders/... naar een zak zwart olie zonnebloemenzaad. Ik heb kippen van 8 jaar die nog 3-4 eieren per week leggen in de lente/zomer.
Heb je het hok ook op bloedluizen of andere parasieten gecheckt? Diatom aarde helpt daarbij.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-25 18:28

sevenofnine schreef:
Ik zou nog even wachten met uitdunnen. Check ook of er geen ratten/marters/eksters/kraaien aan de legnesten kunnen. Ik heb mijn kippen wel eens beschuldigd van niet te leggen terwijl er eigenlijk gewoon marters de eieren kwamen halen...
Zwart zonnebloemenzaad doet ook wonderen. Vraag bij een vogelvoedingszaak/veevoeders/... naar een zak zwart olie zonnebloemenzaad. Ik heb kippen van 8 jaar die nog 3-4 eieren per week leggen in de lente/zomer.
Heb je het hok ook op bloedluizen of andere parasieten gecheckt? Diatom aarde helpt daarbij.

In het hok kunnen eigenlijk geen andere beesten. Dat met de zonnebloem zaad ga ik zeker proberen!