Handsfree met de hond wandelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Handsfree met de hond wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 21:22

:wave:

Ik heb recent een flexibele lijn met elastiek gekregen om uit te proberen. Deze kan ik aan mijn heupgordel bevestigen en dan handsfree met de hond wandelen. Dat was best leuk, maar mijn hond ziet soms ineens iets (een muis bijv.) en dan kan hij even vergeten dat hij aan de lijn zit. Hij heeft dus al een ring van mijn heupgordel afgetrokken :+
Ik vind het toch wat veel kracht op alleen mijn heupen. Is er misschien een rugconstructie, zodat het nog wat beter verdeeld wordt? Ik wil met mijn hond ook wandelen als het glad is (zoals in de sneeuw en ijs), en ik denk dat ik anders zo om lig als hij ineens iets ziet :Y)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik snap dat hem trainen om beter met de lijn om te gaan ook een goed idee is, maar hij is ook gewoon nog erg jong en impulsief.
Ik ben benieuwd wat bokt gebruikt voor handsfree met de hond te wandelen.

JudithGigi

Re: Handsfree met de hond wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:48

Een goede kwaliteit bungylijn helpt al een heel eind :D bij hele stressvolle situaties pak ik de lijn even met een hand vast, maar gelukkig is de mijne niet zo'n impulsieve wegrenner :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:48

Wat voor waardeloos ding was die heupgordel dan? :=

Wij hebben ongeveer de hele collectie van NS en die hebben al behoorlijk wat kilometers op de gordel zitten en zijn letterlijk nog als nieuw. Zelfs met mijn waardeloze rug wandel ik de vierdaagse comfortabel uit. Ik denk dat de kwaliteit van de gordel dus erg veel uitmaakt in deze.

Ik heb al bij menig vriendin tussen de benen gezeten om dat ding af te stellen. :+

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:49

Van Non-Stop heb je hele mooie ‘heup’gordels. Ik vermoed ook betere kwaliteit dan je nu hebt, want de echte trek gordels moeten tegen trekkrachten bestand zijn :D . Hopelijk is de pasvorm daarmee ook direct fijner voor jezelf!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:57

KimD schreef:
Wat voor waardeloos ding was die heupgordel dan? :=

Wij hebben ongeveer de hele collectie van NS en die hebben al behoorlijk wat kilometers op de gordel zitten en zijn letterlijk nog als nieuw. Zelfs met mijn waardeloze rug wandel ik de vierdaagse comfortabel uit. Ik denk dat de kwaliteit van de gordel dus erg veel uitmaakt in deze.

Ik heb al bij menig vriendin tussen de benen gezeten om dat ding af te stellen. :+

HAHAHHAA kan ik beamen, ben er één van :') Eenmaal goed afgesteld zit het wel als een huis. Echt top.

Ik gebruik al jaren de NS trekking belt: ooit gestart met het oude model en tegenwoordig de 2.0 in gebruik welke ik nog fijner vind. Dit icm een echt wel sterke hond van 37kg die ook echt wel eens goed erin heeft gehangen. Kwaliteit blijft fantastisch. Ook echt een meerwaarde voor idd ondersteuning van mijn rug wanneer de hond vast zit, wat menig goedkope gordel niet zal doen.

Ik zou dus kijken voor een goede kwaliteit gordel, van bv NonStop dus en dat icm een goede bungee - ook daar vind je prut kwaliteit tussen. Goed materiaal is het investeren waard.

Wij zijn fan van de lijnen van Zero DC en Non-Stop, die behouden hun kracht en kwaliteit heel goed bij veel gebruik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:10

Kijk, een aantal merknamen waar ik even op kan zoeken, heel fijn!
Mijn heupgordel is inderdaad een simpel ding, was ook helemaal niet bedoeld voor handsfree wandelen volgens mij. Is meer een heuptasje om poepzakjes enzo mee te nemen; daar gebruik hem ook voor. Er zitten ringen aan, maar daar moet dus geen lijn aan :Y) Voor zijn originele doel is hij prima.

Ik ga even rondzoeken, bedankt! Ik wil met hem op wintersport, dus dan wil ik wel graag iets goeds. Hij mag niet losschieten (want als hij de ring eraf trekt, is hij los natuurlijk), en ik wil zelf ook graag blijven staan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:18

Houd er aanvullend ook rekening mee wat je hond zelf om heeft qua tuig. Ik weet niet wat je nu gebruikt maar zeker icm een bungee lijn en aan de gordel vast zitten is een goede kwaliteit tuig belangrijk ook voor je hond zelf qua fysieke gezondheid :j

Bij bv de website van Non-Stop kun je ook filteren op ‘doelen’, waar je alles voor wilt gebruiken en staat bij alle producten op de pagina ook nog eens apart of en voor wat het multi inzetbaar is bv.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:19

Hoe zit dat met het zelf blijven staan? Sinds ik een ernstige knieblessure heb, heb ik mijn gordel niet meer gebruikt. Maar ik weet eigenlijk helemaal niet meer of ik destijds gemakkelijk uit balans raakte met die gordel.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:20

Goed materiaal is goud waard, dus een goede gordel en een goede bungee. En dan eventueel een losse korthouder aan het tuig of een vast handvat aan de bungeelijn zodat je hem even kort kunt pakken zo nodig.

Ik wandel met de Nonstop Løype en ren met de CaniX belt (die grijpt lager aan, wat voor gewoon wandelen niet fijn is).
En inderdaad goede commando's aanleren bij het lopen aan de gordel, maar dat is een kwestie ook van gaandeweg doen. :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:21

Mysa,

Dat valt en staat een beetje met Hoe je hond is met lopen maar in mijn ervaring wen je eraan en leer je ook onverwachte momenten van je hond op te vangen maar met gewoon normaal gebruik tijdens hiken is het niet dat je in onbalans raakt zomaar. Ik mis het gevoel van de gordel en mn hond eraan vast juist zelfs vaker als ik hem niet mee heb/draag haha. Vind het echt heerlijk in gebruik.

Ik heb aanvullend wat Leo al aankaart, ook altijd een kortloper bij de hand wel en m’n hond heeft ook altijd nog een halsband om met tracker en waar ik haar dus kort kan pakken. De zero dc lijnen welke ik heb, hebben ook handvaten maar ik vind m’n hond kort vast houden aan t tuig niet fijn, dat doe ik altijd bij de halsband voor meer overwicht.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-02-25 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:22

mysa schreef:
Hoe zit dat met het zelf blijven staan? Sinds ik een ernstige knieblessure heb, heb ik mijn gordel niet meer gebruikt. Maar ik weet eigenlijk helemaal niet meer of ik destijds gemakkelijk uit balans raakte met die gordel.

Ik blijf meestal goed staan als er eens een onverwachte beweging wordt gemaakt,maar ik kan niet ontkennen dat ik afgelopen zomer in Schotland full face in een zwart moeras heb gelegen... :+
De gordel zat overigens nog perfect, daar lag het niet aan. :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:24

Ik zal idd ook niet ontkennen dat ik nog nooit gegleden ben hahaha maar ik ben ook zonder gordel en hond onhandig dus dat telt misschien niet maar zeker wanneer het modderig en gladder is (plus hoogteverschil zoals hier in zuid Limburg of buitenland) kun je je niet 100% voorbereiden maar goed, zoals gezegd ; dat kan ik zonder gordel en hond eraan ook niet. Die heb ik niet nodig om onderuit te gaan _O-

Je zult ook zeker even moeten kijken wat prettig werkt voor jullie en je leert snel genoeg lopen en anticiperen met de combinatie met gordel erbij.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:29

cursebreaker schreef:
Houd er aanvullend ook rekening mee wat je hond zelf om heeft qua tuig. Ik weet niet wat je nu gebruikt maar zeker icm een bungee lijn en aan de gordel vast zitten is een goede kwaliteit tuig belangrijk ook voor je hond zelf qua fysieke gezondheid :j

Bij bv de website van Non-Stop kun je ook filteren op ‘doelen’, waar je alles voor wilt gebruiken en staat bij alle producten op de pagina ook nog eens apart of en voor wat het multi inzetbaar is bv.

Hij heeft een y-tuig dat normaal prima zit, tenzij hij er lang vol in gaat hangen. Maar dat is sowieso niet de bedoeling natuurlijk. Eruit ontsnappen is hem nog nooit gelukt.
Ik ben best bereid naar een beter tuig te kijken, dat stond ook nog op de planning voor ooit, maar ik weet niet zo goed waar te beginnen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:32

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:38

Edit

Qua tuig; Wij gebruiken in principe voor het wandelen ook een Y-tuig (de line harnas van NonStop welke ook voor licht trekwerk geschikt is) maar ik gebruikte soms met hikes ook een trek/sport tuig welke ik voor het canitrailen/crossen heb om haar nog beter te ondersteunen wanneer ze trekt met momenten- ik merk dat ook de line harnas van NonStop dan niet altijd ideaal is. Wisselde dus per wandeling welk tuig ik aan deed. Ik zou met zo’n trip als die van jullie denk ik dus ook tuigen meenemen voor verschillende doeleinden zodat je kunt switchen wanneer nodig maar dat is ook zo afhankelijk van of het nodig is voor jullie. In ons geval heb ik dus altijd beide soorten tuigen mee.

Niet elk standaard Ytuig van veel merken is echt geschikt om veel km’s te maken zo aan een gordel en zeker als je hond wel eens hangt erin - dan kan het ook bij het borst been dus niet prettig gaan zitten. Maar als je hond daar last van zou hebben aan de gordel met YTuig kun je bv beter voor een trek tuig kijken. Dus met YTuig ligt een beetje aan wat je precies hebt. Met bv die line harnas van NonStop kan dit wel. En zij hebben nog een paar andere interessante tuigen die voor zulke tochten echt mooi zijn. Maar er zijn ook nog wel wat andere merken met vergelijkbare tuigen- al blijf ik toch altijd bij NS terugkomen, vind het echt goed spul allemaal. Mooie productie afdeling hebben zij, waarbij ook echt goed gekeken word naar belastbaarheid van zowel hond als materiaal bij intensiever en actiever gebruik.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:52

https://www.nonstopdogwear.com/en/product/canix-belt/

Deze heb ik ook. Super chill.
Ik heb er maar 2 teckels aan lopen met het simpele tuig van non stop.
Maar heel soms ook gewoon aan de halsband, maar heeft totaal niet de voorkeur. En dan met een dun bungee lijntje van non stop.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 23:05

Oh die ziet er heel fijn uit!

@cursebreaker: Hij heeft één van Petlando (https://www.petsplace.nl/petlando-y-tui ... 299457-pps).
Voor normaal wandelen prima. De line-harnass die je noemde lijkt wel veel op degene die ik nu heb.

Ik ga geen enorme trektochten doen trouwens, maar wil wel comfortabel met hem wandelen. Nu, en ook in de toekomst. Nu even iets investeren is prima, als het maar even mee gaat. De NonStop klinkt als een fijne lijn.

Zo eentje dan bij de belt denk ik?
https://www.nonstopdogwear.com/en/product/bungee-leash/
En dan misschien zo'n tuig, die ook voor everyday kan?
https://www.nonstopdogwear.com/en/produ ... ness-long/
Laatst bijgewerkt door Century op 26-02-25 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:06

mysa schreef:

Ik heb er geregeld mee op de plaat gelegen maar dat was niet aan de gordel, of aan de honden te wijten. :+

Het valt of staat natuurlijk wel met hoe goed je hond luistert. Als jij eerder een konijn op steroïden aan de bungee hebt hangen dan een hond, dan is de balans een heel stuk moeilijker te houden.

Die van ons hebben we geleerd wel spanning te houden maar niet te trekken, en aan de gordel is 'wacht', of 'stop' ook echt consequent wacht of stop. Meestal moet ik dan ergens op, of af, of overheen.

Als ik spierpijn van de gordel heb weet ik dat hij niet goed heeft gezeten en mijn heupen niet goed in balans waren met de gordel en lijnen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 22:53

Ik heb een nieuw tuig gekocht, en bungeelijn en heupgordel zijn onderweg :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:00

Century schreef:
Ik heb een nieuw tuig gekocht, en bungeelijn en heupgordel zijn onderweg :D

Meteen werk ervan gemaakt dus! Wat is het geworden?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:06

Ohh goed bezig! Minder voor je portemonnee maar voor een goed doel haha. Ben ook benieuwd waar de keus op is gevallen :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 23:28

Ik ben maar gelijk voor kwaliteit gegaan. Mijn hond is anderhalf en gaat hopelijk nog wel even mee ;), dus ik vond het wel een investering waard. Ik heb Rock Harnass Long, CaniX Belt 2.0 en Touring Bungee Adjustable gekocht. Allemaal van Non-Stop.

Mijn portemonee is niet blij :')

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:33

Mijn Aus was een stuiterend konijn aan de heupgordel en bungeeriem. Een portret van 40kg schoon aan de haak. En hoe erg hij soms kon trekken met het hardlopen of wandelen. De heupgordel en bungeeriem van Nonstop dogwear zien er nog steeds als nieuw uit. Al moest ik hem regelmatig flink remmen als we naar heuvel afwaarts renden, want dan was hij vaak sneller beneden dan dat ik was, maar dat is weer een ander verhaal. :j

Dus je hebt de goede keus gemaakt. De bankrekening vindt het waarschijnlijk iets minder grappig. :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 07:47

Ah topspullen!!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 07:52

Century schreef:
Ik ben maar gelijk voor kwaliteit gegaan. Mijn hond is anderhalf en gaat hopelijk nog wel even mee ;), dus ik vond het wel een investering waard. Ik heb Rock Harnass Long, CaniX Belt 2.0 en Touring Bungee Adjustable gekocht. Allemaal van Non-Stop.

Mijn portemonee is niet blij :')

Heb je gebruik gemaakt van de kortingcode die altijd werkt? Dan krijg je 20% korting. Dan schreeuwt je portemonnee nog altijd, maar minder. :+

Edit: ik heb dit bericht ook per PB gedaan, misschien ziet TS het dan sneller.