Met (jonge) hond naar wintersportgebied (Oostenrijk), waar aan denken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Met (jonge) hond naar wintersportgebied (Oostenrijk), waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 23:18

Een beetje onverwacht gaan we waarschijnlijk met twee vrienden mee op wintersport, en onze hond mag mee! Ik ga zelf niet wintersporten, dus zal vooral genieten van de mooie omgeving, lekker met hem wandelen en ontspannen. We gaan een krappe week, waar ook twee dagen reizen in zit.
De hond in kwestie is anderhalf jaar, en een energieke, enthousiaste reu. Hij is een Finse Lappenhond, dus qua vacht en gewend zijn aan kou komt het wel goed :Y) Hij is al een keer een paar dagen mee naar de Ardennen gegaan en dat ging allemaal prima (maar dat was zonder sneeuw).
Waar moet ik specifiek aan denken om te regelen voor onze hond? Of misschien zijn er handige tips voor het wandelen? Ik hoor het graag als mensen hier ervaring mee hebben *\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:24

Speciale regels voor douane ? Mbt vaccinaties? Iets om z’n poten te beschermen? pilletjes tegen wagenziekte? veilige reisbench in kofferbak ? Drinken en eten voor onderweg ( mogen vaak weg restaurants niet in) z’n eigen mand/deken.

Century

Re: Met (jonge) hond naar wintersportgebied (Oostenrijk), waar aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 23:28

Oeh, dat is wel een goede, een reisbench. Hij doet het niet goed met benches. Hij zit normaal vast met zo'n speciale autogordel die je vastklikt, op een kussen, aan zijn tuigje. Zou dat afdoende zijn of toch liever in een (metalen) bench?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:33

Century schreef:
Oeh, dat is wel een goede, een reisbench. Hij doet het niet goed met benches. Hij zit normaal vast met zo'n speciale autogordel die je vastklikt, op een kussen, aan zijn tuigje. Zou dat afdoende zijn of toch liever in een (metalen) bench?

even regels doornemen van de landen die je doorkruist, niet overal is autogordel gewenst maar bench.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 23:43

Wat ik ook goed begrijp. Ga ik uitzoeken :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:45

Sommige landen hebben idd specifieke regels voor vervoer van honden. Een bench is sowieso fijner en veiliger om te reizen dan een autogordel. Neem echter een goede autobench en geen draadbench. Bij een ongeluk worden deze laatste messen.

Verder idd even de vaccinaties nakijken, dierenartsen daar in de buurt. Voldoende voeding.

Kijk ook voor pootbescherming, zowel speciale pommade als eventueel schoentjes tegen de sneeuw of in geval van een blessure.
De haren tussen de tenen kort maken aodat daar geen sneeuwklonten tussen komen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 00:09

Kan hij in bench wel op de achterbank, of moet dat in de kofferbak? Want dat gaat hij niet leuk vinden als hij ons niet kan zien denk ik...
Gordel vind ik erg fijn voor de korte ritjes naar uitlaatgebieden maar inderdaad voor een lang stuk reizen voelt een bench wel fijner.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 00:17

Rabiës vaccinatie. Die wordt niet standaard gegeven en moet minimaal 3 weken voor vertrek gezet zijn.
De LICG is een fijne site voor betrouwbare informatie per land.

Bench kan niet op de achterbank. Dat staat echt niet veilig of stevig genoeg.
En inderdaad iets voor de poten. Je hebt schoentjes en ook een soort wax voor de sneeuw / het strooizout.
Extra riem etc zou ik fijn vinden om mee te hebben. Waar wandel je normaal mee? Ik zou echt voor een goed tuig kiezen, anti-ontsnapping vooral maar dat ligt ook aan je hond natuurlijk.
Inklapbare drinkfles
Halsband met penning incl +31 telefoonnummer.

Het is een lange rit, een stuk verder dan de Ardennen. Doet hij het goed in de auto?
Anders zou je kunnen overleggen met de dierenarts om een rustgevend tabletje te geven. Adaptil bijvoorbeeld. Doet niks geks, haalt het scherpe randje er een beetje af.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 00:17

Onze hond ging altijd in de gordel mee. Die lag bij de voorstoel op de grond en zat daar vastgemaakt met een speciale hondengordel.

Hou er ook rekening mee dat als je in Oostenrijk met de hond gebruik wilt maken van een gondel of skilift de hond vaak een muilkorf om moet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 00:21

Afgelopen januari naar Oostenrijk geweest met hond(ouders).
Vaccinaties op orde? dat is stap 1.
Duitsland is een autogordel voor hond verplicht. Anders een bench/kennel. het mag dus beide. Oostenrijk heeft geen regels voor het vervoer
Denk ook even aan een muilkorf. sommige gebieden is dat verplicht.
Haren tussen poten weghalen voor sneeuwklonten, en een 'vaseline' voor tussen de pootjes.
Waar wij zaten vonden de locals het helemaal leuk en mocht ze overal mee de restaurants in(wel schoothond-formaat) vaak even van te voren bellen bied duidelijkheid.
Vergeet niet voldoende stops voor onderweg, eventueel wagenziekte pilletjes just in case. enne ze mogen ook niet overal los, dus een lange lijn zodat hij/zij alsnog een beetje kan struinen!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 00:31

Fijne vakantie TS! Leuk zulke vrienden *D

Ik lees hier een paar keer over het wegknippen van de haren tussen de kussentjes. Ik volg een YouTuber die ook een Finse Lappenhond heeft en op Spitsbergen (Cecilia Blomdahl) woont en zij geven aan dat dit ras specifiek extra haar tussen de kussentjes heeft als bescherming. Ik heb er verder geen kennis van, maar dit zou ik voor jouw hond dus even onderzoeken.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 00:42

Century schreef:
Waar moet ik specifiek aan denken om te regelen voor onze hond? Of misschien zijn er handige tips voor het wandelen? Ik hoor het graag als mensen hier ervaring mee hebben *\o/*

Wij maken vaak lange roadtrips met onze honden :). Eentje vindt de auto fantastisch en is heel makkelijk. Ook jonge, high-energy hond, maar die kan met gemak uren door het raam naar buiten kijken, en daarna uren snurken op de achterbank. De andere vindt de auto lastiger (niet slapen, niet perse wagenziekte ofzo). Wij proberen elke 3 a 4 uur te stoppen en waar mogelijk off leash met ze te wandelen. Wij reizen veel door de USA, waar veel public land is waar dit mag en kan, vandaar. Als het niet kan, dan wandelen we met veel mogelijkheden tot snuffelen. We hebben vaak ook een paar echt lekkere dingen voor ze in de auto, om af en toe wat te geven (vaak is het mensen eten, leftovers van ons eigen eten). Dat helpt vooral de hond die het allemaal wat lastiger vind. Drinken is ook erg belangrijk. Dat wordt soms makkelijk vergeten!

Qua sneeuw - ons Noordelijk ras heeft niks nodig om prima in de sneeuw te kunnen wandelen. Sneeuwklonten blijven niet aan haar hangen. We knippen bij haar ook zeker niks weg! Ze is er aan aangepast. Zout proberen we zoveel mogelijk te vermeiden, en als er een zout stukje is, daarna zo snel mogelijk in pure sneeuw. Voor de niet-aangepaste hond hebben we "mushers paw wax" en passen we de lengte vd wandelingen in de sneeuw ook aan.

Verder de basis dingen zoals vaccinaties (rabies) en andere dingen die mogelijk verplicht zijn (muilkorf in Oostenrijk bijvoorbeeld).

Wij nemen ook altijd dekens van thuis mee, om eventueel over bedden / meubels in het hotel te doen, omdat die van ons daar nog wel eens op willen springen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 12:59

Even kijken, alles op een rijtje :) Bedankt allemaal voor de input al!

- Vaccinaties: die zijn in orde, nog geldig tot hij 2 jaar is. Rabiës-enting heeft hij gehad voor de Ardennen, die is nog een jaar of twee geldig.
- Potenbescherming / knippen haren: ik heb ook even de fokker benaderd en die zegt 'potenzalf mee voor de zekerheid, en poten droogmaken na wandelen'. Eventueel iets korter knippen van de haren indien nodig. Maar helemaal weghalen hoeft het dus niet.
- Wagenziekte/auto: hij zit elke dag wel in de auto (weliswaar kortere stukjes), maar ook langere stukken gaan goed. Zolang hij niet opgesloten zit, daar kan hij niet zo goed tegen. Dus ik ga even uitzoeken of een gordel goed genoeg is. Bench in de kofferbak wordt voor niemand leuk ben ik bang, en dat trainen in een paar weken is wel erg ambitieus.
Voor wagenziekte, moet je dat niet van te voren geven?
- Voer en eigen spullen: vanzelfsprekend :j zal ook zorgen dat hij goed water kan drinken onderweg, regelmatig even eruit voor poten strekken en even snuffelen.
- Dierenarts in de buurt zoeken: ga ik doen
- Extra tuig: ik neem zijn standaardtuig mee maar wil ook iets handsfree meenemen
- Halsband met penning: hij heeft een tag aan zijn tuig met zijn naam en mijn telefoonnummer, en een tracker voor kortere afstanden die ik kan uitlezen
- Muilkorf: ga ik uitzoeken en beginnen met trainen, als het nodig is
- Dekens van thuis: ook een goed idee, al komt hij in principe niet op de bank (soms wel stiekem).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:04

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 13:07

Had ik inderdaad ook gevonden, dank je wel voor het bevestigen :)

Ik ga er denk ik wel één bij kopen, kan hij aan twee punten vast.

MikeyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:34

Century schreef:
- Halsband met penning: hij heeft een tag aan zijn tuig met zijn naam en mijn telefoonnummer, en een tracker voor kortere afstanden die ik kan uitlezen

Denk er bij telefoonnummer om dat er +31 voor staat, anders kunnen ze er in het buitenland niks mee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:46

Muilkorf is bij alle berggondels verplicht dat ik weet in italie zeker, en net opgezocht in oostenrijk ook dus als je ook boven wil wandelen heb je die wel nodig
Fijne vakantie!
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 26-02-25 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:46

Check even reisverzekering in combi met hond.

Met name bij autopech, eigen ziekte, vervangend vervoer of vervangende locatie en vooral ook repatriëring.

Meestal is dat voor mensen wel gedekt/geregeld, voor huisdieren lang niet altijd.

Dan zit je met vervangend vervoer of vervangende locatie waar een hond verboden is, of kunnen de reizende personen wèl thuis komen maar je huisdier niet.

Is niet iets waar je op dat moment als je al stress zat hebt nog achter wil komen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 14:10

Telefoonnummer heeft +31, ik was gelukkig zo slim dat te doen haha.
Ik wil zeker met hem een gletsjer op, dus dan ga ik muilkorf aanschaffen en trainen.
Reisverzekering ook een goede! Zal ik even nalopen.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In januari ben ik samen met mijn twee Shar Pei’s naar Oostenrijk gereisd. We hadden ze veilig in hun gordels op de achterbank van de auto, lekker op hun bedjes. Voor hen had ik jasjes, booties en potenwax meegenomen, zodat ze het winterweer ook goed konden doorstaan. Oostenrijk bleek een waar hondenparadijs te zijn. Er zijn ontzettend veel wandel- en langlaufroutes waar honden welkom zijn. Langlaufen met een trekkende hond was waanzinnig gaaf trouwens! Ik vond het heerlijk om samen met mijn honden de natuur in te trekken en de bergen te verkennen.

Voor de wandelingen had ik een heupgordel om mijn handen vrij te hebben. Dit was superhandig, omdat ik daardoor zowel de honden goed kon begeleiden als stokken kon gebruiken voor extra grip op de sneeuw en het ijs. Een van de hoogtepunten was een georganiseerde tocht (met hond)waarbij we ook over de skipistes mochten wandelen.
Mijn waterdichte schoenen met spikes waren echt ideaal, vooral als de honden soms wat sterker trekken. Dankzij de spikes blijf je goed staan. Zeker een aanrader als je de bergen in gaat met je viervoeters.
Verder had altijd een rugzakje met water wat snacks voor zowel ons zelf als de honden, de booties en een dekentje bij me. Ook fijn voor een pauze als de hond lekker wil liggen, maar niet in de sneeuw.

Bij de skiliften is een muilkorf verplicht, maar verder was Oostenrijk enorm hondvriendelijk. Bij bijna elk restaurant mochten de honden gewoon mee naar binnen, en hetzelfde gold voor ons hotel. Zelfs in de bus naar het skigebied mochten de honden gewoon mee, zonder dat ze een muilkorf moesten dragen. Mijn Shar Pei’s voelden zich overal welkom en hebben volop genoten van hun vakantie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:46

Als er sneeuw ligt dan zou ik toch een set booties meenemen voor de verse sneeuw. Onze langharige sheltie krijgt zelfs haar spandex pakje aan, anders is het echt geen doen, binnen één kilometer is ze veranderd in een sneeuwbal.

Daarnaast zou ik me niet vergissen in de isolatie van de vacht, tijdens het wandelen zal de hond het niet snel koud hebben. Maar als je ergens gaat 'apresskiën' dan is een jasje en een reisdeken wel wenselijk, want ook met vacht raken ze onderkoeld.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:48

Femke_Tweety schreef:

Met name bij autopech, eigen ziekte, vervangend vervoer of vervangende locatie en vooral ook repatriëring.

Meestal is dat voor mensen wel gedekt/geregeld, voor huisdieren lang niet altijd.

Dan zit je met vervangend vervoer of vervangende locatie waar een hond verboden is, of kunnen de reizende personen wèl thuis komen maar je huisdier niet.

Is niet iets waar je op dat moment als je al stress zat hebt nog achter wil komen...

En waar zou je dit dan kunnen regelen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:50

Muze schreef:
Femke_Tweety schreef:

En waar zou je dit dan kunnen regelen?

Nalezen/navragen hoe het geregeld is bij jouw specifieke verzekering.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:51

MercuryDream schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
In januari ben ik samen met mijn twee Shar Pei’s naar Oostenrijk gereisd. We hadden ze veilig in hun gordels op de achterbank van de auto, lekker op hun bedjes. Voor hen had ik jasjes, booties en potenwax meegenomen, zodat ze het winterweer ook goed konden doorstaan. Oostenrijk bleek een waar hondenparadijs te zijn. Er zijn ontzettend veel wandel- en langlaufroutes waar honden welkom zijn. Langlaufen met een trekkende hond was waanzinnig gaaf trouwens! Ik vond het heerlijk om samen met mijn honden de natuur in te trekken en de bergen te verkennen.

Voor de wandelingen had ik een heupgordel om mijn handen vrij te hebben. Dit was superhandig, omdat ik daardoor zowel de honden goed kon begeleiden als stokken kon gebruiken voor extra grip op de sneeuw en het ijs. Een van de hoogtepunten was een georganiseerde tocht (met hond)waarbij we ook over de skipistes mochten wandelen.
Mijn waterdichte schoenen met spikes waren echt ideaal, vooral als de honden soms wat sterker trekken. Dankzij de spikes blijf je goed staan. Zeker een aanrader als je de bergen in gaat met je viervoeters.
Verder had altijd een rugzakje met water wat snacks voor zowel ons zelf als de honden, de booties en een dekentje bij me. Ook fijn voor een pauze als de hond lekker wil liggen, maar niet in de sneeuw.

Bij de skiliften is een muilkorf verplicht, maar verder was Oostenrijk enorm hondvriendelijk. Bij bijna elk restaurant mochten de honden gewoon mee naar binnen, en hetzelfde gold voor ons hotel. Zelfs in de bus naar het skigebied mochten de honden gewoon mee, zonder dat ze een muilkorf moesten dragen. Mijn Shar Pei’s voelden zich overal welkom en hebben volop genoten van hun vakantie.

Dit kan ik bevestigen (woon in Oostenrijk). Je bent in vrijwel alle restaurants en hotels welkom met je hond en poepzakjes hangen bij de meeste vuilnisbakken gratis.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:57

knollentuin schreef:
Muilkorf is bij alle berggondels verplicht dat ik weet in italie zeker, en net opgezocht in oostenrijk ook dus als je ook boven wil wandelen heb je die wel nodig
Fijne vakantie!

Zorg zeker dat je deze bij hebt, maar onze ervaring van afgelopen jaar was dat deze ondanks bordjes nergens daadwerkelijk gevraagd werd om om te doen. Even vooral trainen is dan wel zo vriendelijk.

Verder denk ik dat het meeste wel aangegeven is. Veel plezier!