[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
[
Afbeelding ]
In januari ben ik samen met mijn twee Shar Pei’s naar Oostenrijk gereisd. We hadden ze veilig in hun gordels op de achterbank van de auto, lekker op hun bedjes. Voor hen had ik jasjes, booties en potenwax meegenomen, zodat ze het winterweer ook goed konden doorstaan. Oostenrijk bleek een waar hondenparadijs te zijn. Er zijn ontzettend veel wandel- en langlaufroutes waar honden welkom zijn. Langlaufen met een trekkende hond was waanzinnig gaaf trouwens! Ik vond het heerlijk om samen met mijn honden de natuur in te trekken en de bergen te verkennen.
Voor de wandelingen had ik een heupgordel om mijn handen vrij te hebben. Dit was superhandig, omdat ik daardoor zowel de honden goed kon begeleiden als stokken kon gebruiken voor extra grip op de sneeuw en het ijs. Een van de hoogtepunten was een georganiseerde tocht (met hond)waarbij we ook over de skipistes mochten wandelen.
Mijn waterdichte schoenen met spikes waren echt ideaal, vooral als de honden soms wat sterker trekken. Dankzij de spikes blijf je goed staan. Zeker een aanrader als je de bergen in gaat met je viervoeters.
Verder had altijd een rugzakje met water wat snacks voor zowel ons zelf als de honden, de booties en een dekentje bij me. Ook fijn voor een pauze als de hond lekker wil liggen, maar niet in de sneeuw.
Bij de skiliften is een muilkorf verplicht, maar verder was Oostenrijk enorm hondvriendelijk. Bij bijna elk restaurant mochten de honden gewoon mee naar binnen, en hetzelfde gold voor ons hotel. Zelfs in de bus naar het skigebied mochten de honden gewoon mee, zonder dat ze een muilkorf moesten dragen. Mijn Shar Pei’s voelden zich overal welkom en hebben volop genoten van hun vakantie.