Ontworming paard/epilepsie hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Ontworming paard/epilepsie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 13:31

Hoi iedereen, even een vraagje voor de honden eigenaren onder ons.
Mijn paarden waren de laatste 2-3j sowieso niet meer ontwormd maar nu heb ik op aanraden van de dierenarts toch moeten ontwormen met Equest Pramox (de strafste). Hoe lang zou ik onze hond met epilepsie thuis laten? Hij eet vaak paardenmest en ik wil niet dat hij residue van de ontworming binnen krijgt. De ene zegt een dag of 4, de andere zegt 14 dagen..

Hebben jullie meer wijsheid voor mij?

Femke_Tweety

Re: Ontworming paard/epilepsie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:38

Het risico is te groot voor je hond, àls het fout mocht gaan.
Ik zou echt die 14 dagen aanhouden, en dan ook echt zorgen dat de oude mest weg is.

Het is niet zo dat als de mest met ontwormingsmiddel twee weken oud is, dat het niet gevaarlijk meer is.

Dus 14 dagen voor de zekerheid én zorgen dat al die mest van 14 dagen ook niet bereikbaar meer is voor de hond.

(Ik heb geen epilepsie hond, wel een mdr1 drager. En vorige was mdr1 status onbekend dus altijd uitgegaan van lijder. En dus inderdaad risico-mest mijden.)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 13:57

De mest wordt hier sowieso dagelijks weggehaald, zeker nu na de ontworming. Goed dat je het mdr1 gen aanhaalt, onze hond is ook drager (australische herder).
Nu lees ik wel op plaatsen dat bvb moxidectine tot 90 dagen in het paardenlichaam blijft zitten, maar scheiden ze het dan nog uit ook?

Mijn dierenarts zei dat een weekje voldoende was, maar dat lijkt me weinig. Iemand anders zei om hem te muilkorven en mee te nemen maar dan moet je al een muilband hebben want met gewone muilkorf kunnen ze nog mest eten he.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:49

Bijsluiter:
Om de invloed van moxidectine op de mest fauna te beperken en vanwege onvoldoende gegevens
aangaande milieu risico’s van praziquantel, mogen paarden niet in de wei worden gelaten binnen 3
dagen na behandeling.

Met andere woorden: na drie dagen is de uitscheiding klein/nihil.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:53

Ik vind de bijsluiter daarin niet heel duidelijk. Zie de 3 dagen ook staan maar tegelijkertijd ook de halfwaardetijd is 11 dagen, afbouw met name door uitscheiding via feces.
Impact op milieu en fauna langer dan 1 week.

https://www.geneesmiddeleninformatieban ... 99_spc.pdf

Ik ben heel benieuwd hoe andere hiermee omgaan. Zit er hier ook weer aan te komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:27

Geen honden waarvan ik vermoed dat ze er niet tegen kunnen. Toch wil ik ze er niet aan blootstellen.

Ik ontworm ze op zondag ochtend.
En de zaterdag daarna mogen ze van mij weer in de stallen komen.

In de wei kunnen mijn honden niet komen.

Mijn paarden komen wel in de wei. Heb geen alternatief.
Wel ontworm ik al jaren enkel na de nachtvorst. Dus weinig insecten die er last van hebben.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 09:16

Jasmijn159 schreef:
Bijsluiter:
Om de invloed van moxidectine op de mest fauna te beperken en vanwege onvoldoende gegevens
aangaande milieu risico’s van praziquantel, mogen paarden niet in de wei worden gelaten binnen 3
dagen na behandeling.

Met andere woorden: na drie dagen is de uitscheiding klein/nihil.

Zoiets vertelde de 2de dierenarts waar ik naar belde dus ook, dat ondanks de zware stoffen die erin zitten, de ontworming op zich direct werkt en dus maar enkele dagen werkzaam is en ook na een dag of 4-5 zeker is uitgescheiden. Ook de cranio-sacraal therapeut die de hond en paarden behandeld sprak van deze tijd ongeveer aan te houden. Ik ga voor de zekerheid maar een kleine week aanhouden, onze hond is nu een jaar aanvalsvrij dus dat willen we graag zo houden :-)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 09:51

Ik heb altijd 2 weken aangehouden. Dat is de tijd waarop ze nog wormen uit kunnen scheiden. Als ze zo’n worm binnenkrijgen krijgen ze het spul ook binnen. Zeker met een gevoelig ras zou ik een langere termijn aanhouden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:04

Ik houd een week aan, maar mijn epileptische hond eet geen mest (de andere wel).