Kan dit krolsheid zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

Kan dit krolsheid zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 11:47

Onze poes van 10 maanden loopt veel door huis te wandelen en heeft fases waarin ze enorm loopt te mauwen. Vooral s' avonds als wij net in bed liggen (ze kan gewoon bij ons op bed komen dan). Daarnaast wil ze veel voor het raam zitten en kijkt ze daarbij mauwend naar buiten, ook likt ze veel aan haar geslachtsdelen. Er zijn ook periodes dat ze wel voor langere tijd stil is en ligt te slapen. Verder eet en drinkt/poept ze goed.

We vermoeden zelf dat er krolsheid aan zit te komen, echter laat ze daarbij niet de lichanelijke signalen zien wat je standdaard zit bij krolsepoezen. Met de achterhand laag en trappelen op de grond. Wel rolt ze af en toe over de grond.

Ik moet er wel bij zeggen dat wij nu tijdelijk even in een andere woning zitten, poezen lijken het hier wel naar hun zin te hebben en het gedrag van onze jongste begon pas nadat we al een week in deze woning zaten.

Bij onze andere poes, was het heel duidelijk te merken dat ze krols was en daarna hebben we haar ook laten helpen. Dat zijn we ook bij de jongste van plan, maar we hebben altijd een beetje moeite met het inschatten van haar gedrag. Haar mauwtjes zijn niet makkelijk te herleiden naar wat ze nou wil, wat we bij onze andere poes wel hebben. Vandaar dat ik mij afvroeg of krolsheid ook zonder de opvallende lichamelijke gedragingen kan voorkomen?

Misschien nog goed om te weten is dat ik vorig weekend wel met ze naar buiten ben geweest aan het tuigje, en er is mij verteld dat hier in de buurt een intacte kater rond loopt (wellicht heeft ze dat geroken).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:52

ja das krols zijn, dat houdt ongeveer 7 tot 10 dagen aan is dan weekje normaal en dan begint het weer. Steriliseren is enige wat helpt.

Elke poes is anders, zeker wanneer het een van de eerste keren is, ons poesje deed hetzelfde, dat trappelen en kontje aanbieden kwam ook later pas.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:53

Elke krolsheid uit zich anders en zeker als het met periodes gaat, kan het zeker zijn dat ze krols is. Waarom is ze nog niet steriel?

's avonds worden ze actiever dus dat ze dan gaat miauwen is niet heel gek. Hier (steriel) vliegen ze ook naar het raam als er buiten een kater loopt te schreeuwen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 11:59

Nyaleti schreef:
Elke krolsheid uit zich anders en zeker als het met periodes gaat, kan het zeker zijn dat ze krols is. Waarom is ze nog niet steriel?

's avonds worden ze actiever dus dat ze dan gaat miauwen is niet heel gek. Hier (steriel) vliegen ze ook naar het raam als er buiten een kater loopt te schreeuwen.

We wilden haar laten helpen na de eerste krolsheid. Dus ja als dit krolsheid is, dan ga ik de DA bellen voor een afspraak.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:08

SnuitjeLove schreef:
Nyaleti schreef:

We wilden haar laten helpen na de eerste krolsheid. Dus ja als dit krolsheid is, dan ga ik de DA bellen voor een afspraak.

Waarom pas na krolsheid? Dat heeft geen meerwaarde.
Als ze nu krols is kan je nog een paar weken wachten ivm kans op bloedingen tijdens de operatie.

SnuitjeLove

Re: Kan dit krolsheid zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 12:14

Dat is een keuze die wij gemaakt hebben, gezien we de afgelopen maanden met drukte en verbouwingen zitten. We wilden daarom eerst dat achter de rug hebben en de poes niet nu ook nog stress van een operatie aandoen. Niet ideaal, maar zo is het gelopen. Onze andere poes is ook 2 weken na haar eerste krolsheid geholpen en dat is ook goed gegaan.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:17

Volgens mij lijkt de kat al krols te zijn. Beter dan wachten totdat deze periode voorbij is en daarna laten helpen. Zoals ts al van plan is.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:18

Niet ideaal maar wel logisch. Een zwakkere kat in een verbouwing of nieuw huis is niet fijn.
Ik zou haar wel snel laten helpen inderdaad want ze weet de weg naar buiten en daar loopt blijkbaar een knappe man. Ontsnappen ligt dus wel op de loer.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 12:23

Gelukkig is ontsnappen in deze woning lastig, aangezien er dubbele deuren en een halletje zit waar ze niet mag komen. Maar we houden haar goed in de gaten. Nu ik er van uit kan gaan dat dit krolsheid is ga ik morgen de DA bellen voor een afspraak. De vorige keer konden we ook pas na 2/3 weken ingepland worden. Als het goed is zitten we dan ook weer in onze eigen woning.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:27

Dat is wel zeker, maar waarom in hemelsnaam nog niet geholpen met 10maanden? Je weet dat je daarmee enorm de kans op baarmoederontsteking en tumoren vergroot?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 12:43

10 maanden, is volgens onze DA hooguit 2 maanden later dan de advies leeftijd voor sterrilisatie.
De afgelopen maanden leek ons gewoon niet ideaal, vanwege verbouwing in huis. Als er dan een poes rondloopt met een wat zwakkere weerstand en een wond die schoon moet blijven vind ik dat toch spannend. Dan liever wachten tot de verbouwing achter de rug is en poes rustig kan herstellen zonder klusgeluiden in een warme woning.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:57

SnuitjeLove schreef:
10 maanden, is volgens onze DA hooguit 2 maanden later dan de advies leeftijd voor sterrilisatie.
De afgelopen maanden leek ons gewoon niet ideaal, vanwege verbouwing in huis. Als er dan een poes rondloopt met een wat zwakkere weerstand en een wond die schoon moet blijven vind ik dat toch spannend. Dan liever wachten tot de verbouwing achter de rug is en poes rustig kan herstellen zonder klusgeluiden in een warme woning.

Dat begrijp ik. Maar goed, sterkte met de mauwert, het is heel normaal dat poezen van het eerste zonnestraaltje in februari/maart hartstikke krols worden.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-25 13:02

Dankjewel, tis wel aandoenelijk. Ze kan nog niet zo goed mauwen dus het is echt een piepstemmetje.