Hondentuig pasvorm.. welke andere?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Hondentuig pasvorm.. welke andere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:13

Ik ben voor onze hond aan het kijken voor een tuig. Nu had ik er een besteld via marktplaats, nadat ik had gemeten en gekeken op de maat tabel waarvan ik dacht dat de goede was. Een dog Copenhagen comfort walk pro. Alleen ik vind hem echt veel te klein lijken voor hem. Ik heb het idee dat het rugstuk te kort is, en de achterste band te dichtbij zn oksels zitten? Maar ik heb ook nooit een tuig gebruikt, dus misschien heb ik er te weinig verstand van. Bij de nek heeft hij wel ruimte over en de borstriem zou ook nog losser kunnen. De nek riempjes heb ik op het grootst gezet en moet nu nog z’n hoofd er bijna door persen, maar het zit dan niet heel strak/aangesloten.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Ik n zou een maat groter helpen of zal dit merk/model gewoon niet goed passen op hem?
(En wat is dan evt wel aan te raden voor zijn bouw?)

Afbeelding
Afbeelding

Keell94

Re: Hondentuig pasvorm.. welke andere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:19

er zouden 2 vingers moeten passen tussen de oksel en de buikband van het tuig. Moeilijk te beoordelen door de langere haren bij de oksel, maar zo kun je het voor jezelf even nameten, deze lijkt inderdaad iets teveel naar voren te trekken, denk dat een maat groter niks oplost want verder lijkt hij wel prima te zitten.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:20

Ik vind hem ook te strak tegen de oksels.
Heb je eens gekeken naar annyx ? Dat vind ik fijne tuigjes.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:22

Een maat groter gaat ook niet bedenk ik met net. Want die begint op z’n kleinst bij de maximale grootte van deze. En als ik de buikband op z’n grootst zet, dan zit ie veel te los. Ik zal nog even een extra foto maken met mijn hand erbij

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:29

Ja als ik hem net om doet lijkt hij oké maar zodra hij beweegt gaat hij zo zitten en als hij loopt lijkt hij er tegenaan te komen inderdaad.

Ik moet dus iets hebben met een iets langer stuk tussen nek en buikriem.

Annyx wel gezien maar dit is de eerste die ik pas. Zal eens kijken of er specifiekere maten bij die staan.

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:31

Ik heb deze van Dog Copenhagen en die zit echt perfect. Super veel ruimte bij de schouder.
https://www.actievehonden.com/p/trainin ... e-3-0/4187

Waar bij jou de buikband recht naar beneden loopt, althans zo ziet het eruit op de foto, loopt die bij mijn hond schuin naar achter.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:35

Ik vind dit ook te krap, zie het helaas vaker bij dit merk. Ik ben meer fan van Anny X daarin qua pasvorm. :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:37

Ik vind hem te klein ogen inderdaad, het pand op de rug zit nu de vrije beweging van het schouderblad in de weg en inderdaad zit de band te dicht op de oksels. De voorpoot en schouder moeten volledig vrij naar voor en achter kunnen bewegen.
In de nek vind ik het ook wat oncomfortabel ogen.

Nu heb ik dat gevoel snel bij Dog Copenhagen en vind ik ze vaak zeker bij grotere honden niet zo mooi zitten. Ik ben ook niet zo'n fan can zo'n gewelfd bovenstuk.

Zelf ben ik voor mijn hond heel tevreden over Anny-X en ook Non Stop dogwear (het Line harness 5.0) zit bij veel honden heel mooi.

Anny-X:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Leo op 07-02-25 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:45

Ik ben fan van het k9 tuig. Mijn border collie draagd deze.
Borststuk is breed en wat lager, zodat de luchtpijp mooi vrij ligt. En doordat het borststuk aan te passen is kan het rugstuk wat verder naar achter.
Ook zit er een handvat op het rugstuk wat ik zelf ideaal vind.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:47

Leo schreef:
Ik vind hem te klein ogen inderdaad, het pand op de rug zit nu de vrije beweging van het schouderblad in de weg en inderdaad zit de band te dicht op de oksels. De voorpoot en schouder moeten volledig vrij naar voor en achter kunnen bewegen.
In de nek vind ik het ook wat oncomfortabel ogen.

Nu heb ik dat gevoel snel bij Dog Copenhagen en vind ik ze vaak zeker bij grotere honden niet zo mooi zitten. Ik ben ook niet zo'n fan can zo'n gewelfd bovenstuk.

Zelf ben ik voor mijn hond heel tevreden over Anny-X en ook Non Stop dogwear (het Line harness 5.0) zit bij veel honden heel mooi.

Anny-X:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Bedoel je met gewelfd dat het breder is? Dus liever alleen zo’n band over de rug?
Non stop had ik ook gezien inderdaad. Merk jij verschil tussen de annyx en non stop?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:52

PaulSimonFan schreef:
Ik ben fan van het k9 tuig. Mijn border collie draagd deze.
Borststuk is breed en wat lager, zodat de luchtpijp mooi vrij ligt. En doordat het borststuk aan te passen is kan het rugstuk wat verder naar achter.
Ook zit er een handvat op het rugstuk wat ik zelf ideaal vind.

Dat is geen y-tuig toch, of wel? Dat heb ik liever wel.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:53

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 20:54

Nee tussen Anny-X en non stop merk ik geen verschil in het lopen. Anny-X is wat minder 'materiaal' dus wat minder stug, zeker in het begin. Maar beide laten de schouders mooi vrij. Mijn hond vind het heel vervelend als zijn schouders geblokkeerd worden en door zijn schuine schouders heeft hij baat bij wat meer ruimte achter de voorpoot. Als de band meer naar zijn oksel zit wordt hij al belemmerd in zijn beweging.
Ik heb ook een tuig gehad met wat meer vorm in dat pand op de rug en dat vond hij toch duidelijk minder prettig.

Terwijl ik ook een speciaal tuig heb van Non Stop voor hikes (ook een Y tuig in basis) en dat heeft ook veel op de rug maar laat de schouders volledig vrij. Die draagt hij echt heel graag. Het ligt dus niet zozeer aan wat er over zijn rug loopt maar echt de vrijheid die zijn schouders hebben.

Afbeelding

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:18

Welk tuig is dat, die laatste?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:19

Het is al gezegd, maar inderdaad, het past jouw hond niet goed.
2 vingers achter de ellebogen vind ik zelf erg weinig, poot/elleboog beweegt veel en zeker als ze met de neus over de grond lopen trekt dat dan al gauw achter de elleboog.

Ik heb ook Y-tuigjes, van Anny-X, Petlando (beiden zelfde pasvorm) en Kentucky. Alle 3 heel tevreden over.

Heb slechte ervaringen met K9-tuigen i.v.m. de borstband die de schoudervrijheid belemmerd.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:22

Ik heb ook heel wat tuigen geprobeerd bij mijn labrador (petlando, hunter, dog copenhagen)niks zat goed, tot ik een anny x tuigje kocht, deze zitten voor haar perfect! Blijven ook lang goed, die van mij springt graag in het water en de modder, dus het moet vaak in de was, maar daar kan het prima tegen.

Het tuigje op de foto vind ik inderdaad te dicht bij de oksels.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:37

opisop_shop schreef:
Welk tuig is dat, die laatste?

Dat is het Rock harness long van Non Stop Dogwear. Wij gebruiken die vooral in de bergen om hem een handje te helpen indien nodig. Voor dog survivals ook ideaal en oersterk.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:41

Ik heb het Y tuig van petlando omdat mijn hond lang is (Duitse dog). Misschien is dat iets

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:53

Ik heb tuig door 4dox laten opmeten en maken.
Zit prima en gaat al jaren mee.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:47

Ik ging vorig jaar van dit

Afbeelding

Afbeelding

Naar dit

Afbeelding

De eerste is een dogs Creek Pathfinder en trok heel erg naar voren.
De tweede is eentje van Temu :o om uit te proberen. Ik heb hem losjes om, het is geen hoogstaande kwaliteit natuurlijk maar superlicht en ook sterk want mijn hond gleed afgelopen zomer over de rand en ik had hem gelukkig aan de riem, mijn moeder kon hem zo aan het handvat weer omhoog trekken .
Het kan vast beter dus ik lees even mee :j

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 00:52

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 01:21

Wij zijn voor onze duitse dog ook nog op zoek.
Zij is ook lang maar ook best fors, niet perse te dik al mag er wel wat af aan kg voor nog perfecter gewicht. maar echt breed gebouwd. Niet zoals de vele slanke doggen die je nu ziet.

Zij had een dog copenhagen maar die zit nu veel te kort achter de oksel dus wij zoeken wel een lang rugstuk.
Anny X overwogen maar die lijk te kort te komen in de borstomvang. die gaat maar tot 96 en zij heeft echt wel 110cm nodig.

Iemand ervaring met dit tuig?
https://natural-dogs.nl/product-categor ... s-tuigjes/

of deze?
https://natural-dogs.nl/product/haqihana-tuigjes/

Die hebben allebei wel ruim verstelbare borstomvang, maar ken beide merken niet.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 04:13

Wij hebben hier voor alle drie de honden de Dog Copenhagen Comfort Walk Air. Die heeft minder "op de rug" en valt voor mijn gevoel daardoor makkelijk beter. Maar ik weet niet hoe het in deze zit met maatvoering.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 04:36

Is er geen dierenwinkel in je buurt waar je kan passen? En dan alsnog online bestellen als je dat wil. Dan weet je in ieder geval dat het past.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 07:03

Hier gewoon een eeuwenoud model van rogz for dogz. De band onderlangs kun je heel goed verstellen waardoor je sowieso genoeg ruimte hebt. Het tuig kan goed de zee in en de wasmachine in. Valt lekker soepel en is gewoon lekker basic