10 jaar geleden (2015) adopteerde ik een 1 jarige dame uit Griekenland. Ze kwam bij mijn als muisgrijs dametje.
Maar in de loop der jaren zie ik haar vachtkleur veranderen... ik heb zelf wel een vermoeden van de oorzaak maar zal eerst het verloop laten zien:
Dit is Abby als kitten in Griekenland, opgevangen met pas een paar weken oud (2014)

Ik kreeg haar dus als 1 jarige (2015)

2016

2019 het begon gelijkelijk, haast niet merkbaar (maarja ik zie d'r natuurlijk dagelijks), maar je begint ipv volledig grijs, een bruine gloed te zien in haar vacht.

(

Sindsdien is haar vacht (geleidelijker) steeds bruiner geworden
De overgang tussen kop en romp

Het verschil tussen pootjes en romp

En wat ze doet tijdens het wassen, al jaren ook, op bepaalde plekken is zichzelf helemaal natlebberen

Even een oliebol aan informatie zodat ik hopelijk een heleboel vragen hopelijk vast beantwoord heb

Ze wordt regelmatig geborsteld (ondanks dat ze halflangharig is, is het niet eens nodig maar ze vind het echt heerlijk), ze krijgt Purizon adult sterilized Kip & Vis (en soms een andere smaak) en heeft 24/7 dat 24/7 beschikbaar en gaat daar prima mee om. Ze krijgt 1x per dag een kwart blikje Gourmet, niet mijn favoriete merk maar 1 blikje is 85 gram en daar krijgt ze dus dagelijks een kwartje van, aangelengd met warm water en kat-a-lax achtig spul + onderhouddosis metacam (sinds augustus, artrose). Heeft 2 waterbakjes en een fonteintje (het warme water bij het natvoer+metacam en het fonteintje om de vochtinname te te stimuleren. Bloeduitslagen vorig jaar waren perfect. Ontlasting is goed, urine prima, is alert en actief maar niet meer zo actief als 6 jaar geleden maar hé, ze is nu 11. Verder eigenlijk bijna nooit iets aan de hand waarvoor we naar de DA zijn moeten gaan.
Maar... mijn vraag: gezien ze echt bruin is geworden op haar romp vooral (wat al jaren geleden begon), is dat doordat ze zich op die plekken kan wassen, en het speeksel dat een soort interactie op de kleur van de vacht heeft?
Omdat dit al jaren geleden op kwam zetten en heel geleidelijk, vind ik het niet nodig om meteen in de telefoon te klimmen en een afspraak te maken bij de dierenarts, en via de mail willen ze hier geen vragen over beantwoorden. Haar gedrag is niet veranderd, ze eet en drinkt goed, is vrolijk en alert. Het enige wat ik me soms af vraag of het misschien gerelateerd is aan een vitaminedeficientie, maar iig niet een waarop ze vorig jaar geprikt zou zijn dan.
Wat zijn jullie gedachtes hierover? Herkennen jullie dit bij jullie (eenkleurige) katten)? Het kan overigens ook geen verkleuring door de zon zijn, in mijn huidige appartement heb ik helaas (voor Abby) geen zon direct op het raam.
En lebberen jullie katten zo af en toe ook een bepaalde plek helemaal helemaal nat?
Ik maak me er niet persé veel zorgen om, ik ben alleen benieuwd omdat ik dit (anders dan zonverkleuring bij onze vorige zwarte kat), niet echt ken.
*just to be sure: dit topic is niet bedoelt om te discussiëren over dieren adopteren vanuit het buitenland* *en laten we ook niet gaan welles-nietesen over of katten binnen of buitr horen
Alvast bedankt!