Veranderende vachtkleur kat (11)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Veranderende vachtkleur kat (11)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 17:34

Hi!

10 jaar geleden (2015) adopteerde ik een 1 jarige dame uit Griekenland. Ze kwam bij mijn als muisgrijs dametje.

Maar in de loop der jaren zie ik haar vachtkleur veranderen... ik heb zelf wel een vermoeden van de oorzaak maar zal eerst het verloop laten zien:

Dit is Abby als kitten in Griekenland, opgevangen met pas een paar weken oud (2014)
Afbeelding

Ik kreeg haar dus als 1 jarige (2015)
Afbeelding

2016
Afbeelding

2019 het begon gelijkelijk, haast niet merkbaar (maarja ik zie d'r natuurlijk dagelijks), maar je begint ipv volledig grijs, een bruine gloed te zien in haar vacht.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
( <3 ) nog meer bruine gloed

Sindsdien is haar vacht (geleidelijker) steeds bruiner geworden

De overgang tussen kop en romp
Afbeelding

Het verschil tussen pootjes en romp
Afbeelding

En wat ze doet tijdens het wassen, al jaren ook, op bepaalde plekken is zichzelf helemaal natlebberen
Afbeelding

Even een oliebol aan informatie zodat ik hopelijk een heleboel vragen hopelijk vast beantwoord heb :D : Het is niet elke keer op dezelfde plek, het lijkt niet obsessief, met 10 minuutjes is het ook wel gedaan, ze doet het niet constant, niet eens dagelijks. Ze heeft geen jeuk, geen schilfers, aan de huid geen veranderingen te zien, zelf likt ook niet zo heftig dat ze haar afbreekt of dat er kale plekken verschijnen.

Ze wordt regelmatig geborsteld (ondanks dat ze halflangharig is, is het niet eens nodig maar ze vind het echt heerlijk), ze krijgt Purizon adult sterilized Kip & Vis (en soms een andere smaak) en heeft 24/7 dat 24/7 beschikbaar en gaat daar prima mee om. Ze krijgt 1x per dag een kwart blikje Gourmet, niet mijn favoriete merk maar 1 blikje is 85 gram en daar krijgt ze dus dagelijks een kwartje van, aangelengd met warm water en kat-a-lax achtig spul + onderhouddosis metacam (sinds augustus, artrose). Heeft 2 waterbakjes en een fonteintje (het warme water bij het natvoer+metacam en het fonteintje om de vochtinname te te stimuleren. Bloeduitslagen vorig jaar waren perfect. Ontlasting is goed, urine prima, is alert en actief maar niet meer zo actief als 6 jaar geleden maar hé, ze is nu 11. Verder eigenlijk bijna nooit iets aan de hand waarvoor we naar de DA zijn moeten gaan.

Maar... mijn vraag: gezien ze echt bruin is geworden op haar romp vooral (wat al jaren geleden begon), is dat doordat ze zich op die plekken kan wassen, en het speeksel dat een soort interactie op de kleur van de vacht heeft?

Omdat dit al jaren geleden op kwam zetten en heel geleidelijk, vind ik het niet nodig om meteen in de telefoon te klimmen en een afspraak te maken bij de dierenarts, en via de mail willen ze hier geen vragen over beantwoorden. Haar gedrag is niet veranderd, ze eet en drinkt goed, is vrolijk en alert. Het enige wat ik me soms af vraag of het misschien gerelateerd is aan een vitaminedeficientie, maar iig niet een waarop ze vorig jaar geprikt zou zijn dan.

Wat zijn jullie gedachtes hierover? Herkennen jullie dit bij jullie (eenkleurige) katten)? Het kan overigens ook geen verkleuring door de zon zijn, in mijn huidige appartement heb ik helaas (voor Abby) geen zon direct op het raam.

En lebberen jullie katten zo af en toe ook een bepaalde plek helemaal helemaal nat?

Ik maak me er niet persé veel zorgen om, ik ben alleen benieuwd omdat ik dit (anders dan zonverkleuring bij onze vorige zwarte kat), niet echt ken.

*just to be sure: dit topic is niet bedoelt om te discussiëren over dieren adopteren vanuit het buitenland* *en laten we ook niet gaan welles-nietesen over of katten binnen of buitr horen

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door _Karlijn op 06-02-25 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:58

Dit is heel normaal en zie je vaak ook bij oudere zwarte katten. Het is een beetje alsof ze verroesten.
Edit: binnenkatten zitten ook in de zon, daar zit dan een raam tussen, maar dat maakt niet zo heel veel uit voor de UV straling.

N4N4

Re: Veranderende vachtkleur kat (11)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:02

Ik heb serieus geen idee … maar phoe wat een prachtige kat heb je daar :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 18:03

zonnebloem18 schreef:
Dit is heel normaal en zie je vaak ook bij oudere zwarte katten. Het is een beetje alsof ze verroesten.
Edit: binnenkatten zitten ook in de zon, daar zit dan een raam tussen, maar dat maakt niet zo heel veel uit voor de UV straling.

Deze kat zit niet in de zon, in mijn huis (zeer ruimte studio) heb ik 3 zijdes muur en 1 zijde volledig raam, waar alleen een deel van het jaar even de zon op staat, en die zoekt ze dan ook niet perse op. Onze vorige effenzwarte kat werd wel ietsjes bruin inderdaad, vandaar dat ik het in OP ook aanhaalde, maar zij blijft jaar in, jaar uit, bruiner worden. En: alleen op haar romp. Haar kop, achterkant nek, en staart grotendeels zijn nog muisgrijs.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 18:04

N4N4 schreef:
Ik heb serieus geen idee … maar phoe wat een prachtige kat heb je daar :)

Dankje :D <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:07

Ik kan me inderdaad zo voorstellen dat de vachkleur verandert/verkleurt door speeksel. Bij honden die bepaalde plekken veel likken, zie je die verkleuring ook.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 18:12

_San87_ schreef:
Ik kan me inderdaad zo voorstellen dat de vachkleur verandert/verkleurt door speeksel. Bij honden die bepaalde plekken veel likken, zie je die verkleuring ook.

Ah :) ondanks dat ik al mijn hele leven (letterlijk van 0 jaar tot nu, 32) katten heb, in ouderlijk huis en nu mijn eigen, kende ik dit niet :) bedankt

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:14

Bij honden kan het soms ook aan de voeding liggen dat ze een bepaalde gloed over de vacht krijgen. Weet niet of dat bij katten ook zo is? Verder kan likken (speeksel, maar ook traanvocht) inderdaad een oorzaak zijn. Dat zie je vaak goed bij lichte honden, als ze bvb veel aan de pootjes likken maar ook van traanvocht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:20

Als ik die vacht zie zou ik zeggen dat die vacht echt enorm! Vet is en nodig iets nodig heeft van een flinke trimbeurt. Ontwollen, ontvetten enz. Maar foto's vertekenen soms natuurlijk

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 18:21

Gaabje schreef:
Bij honden kan het soms ook aan de voeding liggen dat ze een bepaalde gloed over de vacht krijgen. Weet niet of dat bij katten ook zo is? Verder kan likken (speeksel, maar ook traanvocht) inderdaad een oorzaak zijn. Dat zie je vaak goed bij lichte honden, als ze bvb veel aan de pootjes likken maar ook van traanvocht.

Ik herken denk ik wat je zegt over die hondjes: de "boomertjes" (oliebol, maltheser, etc) met rode traangootjes en idd pootjes? Ik dacht (als hondenleek) dat dat ook met een beetje ontsteking te maken had, in mijn beleving vettig zou voelen en er ook af enigszins af te poetsen was. Klopt dat?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 18:23

dierenfan schreef:
Als ik die vacht zie zou ik zeggen dat die vacht echt enorm! Vet is en nodig iets nodig heeft van een flinke trimbeurt. Ontwollen, ontvetten enz. Maar foto's vertekenen soms natuurlijk

Ohhh nee ze heeft echt alles behalve een vettige vacht! Dat zijn echt de foto's dan denk ik. Ze is satijnzacht, extreem dunne fijne haartjes, en is eerder fluffy dan vettig.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 18:33

_Karlijn schreef:
dierenfan schreef:

Ohhh nee ze heeft echt alles behalve een vettige vacht! Dat zijn echt de foto's dan denk ik. Ze is satijnzacht, extreem dunne fijne haartjes, en is eerder fluffy dan vettig.

Wellicht geven deze foto's een realistischer beeld. Haar kapsel zit nooit strak in toom :') maar dat het nooit geweest en persoonlijk denk ik zelf dat het komt omdat ze halflangharig is, dus net niet kort genoeg heeft om alles glas te laten vallen en net niet lang genoeg waarbij het haar zit wat meer grip bij de rest vind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:05

Het zou ook nog te maken kunnen hebben met de sterilisatie, dat kan vacht veranderingen geven.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 19:17

dioni schreef:
Het zou ook nog te maken kunnen hebben met de sterilisatie, dat kan vacht veranderingen geven.

Kan dat ook pas na jaren na sterilisatie/castratie op komen zetten? Ze is 10 jaar geleden gecastreerd.

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:24

Een dergelijke vachtverkleuring kan ook nog weleens hormoongerelateerd zijn. Maar om daar achter te komen moet je uitgebreid urineonderzoek laten doen. Als ze er zelf geen last van heeft…

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:45

_Karlijn schreef:
Gaabje schreef:

Ik herken denk ik wat je zegt over die hondjes: de "boomertjes" (oliebol, maltheser, etc) met rode traangootjes en idd pootjes? Ik dacht (als hondenleek) dat dat ook met een beetje ontsteking te maken had, in mijn beleving vettig zou voelen en er ook af enigszins af te poetsen was. Klopt dat?

Volgens mij is het voornamelijk van overmatig likken of het hebben van traanogen. Dat lichaamsvocht (vies woord, ik weet het) zorgt voor verkleuring van de vacht. Het overmatige deel kan dan weer komen door bvb allergieën wat je misschien het idee heeft gegeven van onstekingen?
Je kunt een lichte mate wel met traansmeerverwijderaars schoonpoetsen maar op den duur verandert de kleur van de vacht wel permanent.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 20:02

Het maakt me trouwens (zolang het niks medisch is) vrij weinig uit dat ze steeds bruiner wordt hoor, als ze morgen met groene en roze strepen wakker wordt, ze is me even lief.

Was gewoon benieuwd of dit idd door speeksel kwam, en of meer mensen met effenkleurige katten dat ervaren.

Geeft het ook bij witte katten een reactie?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:02

Speeksel geeft inderdaad een roodbruine verkleuring van de vacht net als traanvocht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:11

Bloeduitslag was goed. Maar is er ook getest op vitaminen en mineralen? Mijn Fries wordt bruin als ze koper te kort heeft. Ik zou zelf denken dat ze iets mist qua stoffen

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:24

Wat een mooie kat! Bijzonder dat ze zo verkleurt, niet eerder gezien. Als het doorhet wassen (speeksel) zou komen, zou ik toch eigenlijk ook verkleuring verwachten op de voorpootjes. Die gebruiken ze natuurlijk om het koppie te wassen. Of het moet te maken hebben met hoe lang de haren zijn? Op de pootjes lijken de haren korter, dus die vallen uit voor er verkleuring zichtbaar is, zoiets?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 17:44

Kabayo schreef:
Bloeduitslag was goed. Maar is er ook getest op vitaminen en mineralen? Mijn Fries wordt bruin als ze koper te kort heeft. Ik zou zelf denken dat ze iets mist qua stoffen

Het ging om een volledig bloedonderzoek voor ze onder narcose ging, weet niet specifiek waar ze wel en niet naar kijken dan. Maar bij koperdeficientie, dan zou het het gehele lijfje zijn, zou ik aannemen? Kop/nek/nog enkele delen waar ze niet bij kan zijn nog beter zo grijs als 11 jaar geleden.

JorineV schreef:
Wat een mooie kat! Bijzonder dat ze zo verkleurt, niet eerder gezien. Als het doorhet wassen (speeksel) zou komen, zou ik toch eigenlijk ook verkleuring verwachten op de voorpootjes. Die gebruiken ze natuurlijk om het koppie te wassen. Of het moet te maken hebben met hoe lang de haren zijn? Op de pootjes lijken de haren korter, dus die vallen uit voor er verkleuring zichtbaar is, zoiets?

Dankje! Het zijn inderdaad de punten die bruin kleuren, de basis van de haren is gewoon nog grijs.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:51

Nee dat hoeft niet perse het gehele lijfje. Mijn Fries word bijvoorbeeld alleen op bepaalde delen bruin. Wellicht kan je maandag even de uitslag opvragen?