Brok/natvoer verhouding katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Brok/natvoer verhouding katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 20:09

M’n katten krijgen nu alleen brok. De aanbevolen hoeveelheid brok per dag is 40 gram voor katten van 4-5 kilo. Maar ik gaf ze iets van 100 gram per dag want ik ben blond.

Nu wil ik ook natvoer gaan voeren. Van Animonda. Hoe weet ik nou hoeveel natvoer ik ze moet geven en hoeveel ik dan van de brok eraf moet halen? Een kat is te dik. Ander is goed op gewicht.

Vroegahhhh dan kregen mn vorige katten onbeperkt brok met elke dag een zakje supermarktvoer. Dus toen lette ik daar allemaal niet op.

Lisette0

Re: Brok/natvoer verhouding katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:58

Ik doe het gewoon op de gok.

Heb twee katten, 's avonds krijgen ze hun portie natvoer. De jongste kan daarnaast onbeperkt brokjes eten uit haar surefeed. En de oudste krijgt naast het natvoer zo'n 30 gram brokjes ofzo. Weet het niet precies, want twee van de drie porties komen uit zijn voerautomaat. Mocht hij te rond worden, zou ik gewoon wat minder brokjes geven bij de portie die ik zelf geef/afweeg.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:14

Op de verpakking staat voor kat 4 kg 1 blik van 200 gram.

Als je en brok en natvoer wil geven kun je bijvoorbeeld 20 gram brok doen en 100 gram natvoer.

Meten is weten. Dus weeg je kat. Start met voeren en na 2 weken weer wegen kijken wat er met het gewicht gebeurd. Katten moeten ook niet te snel afvallen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:16

ik voer 's morgens aan mijn 2 katten 20 gram brokjes per kat. 1 poes van 4 kg, en 1 kater van 5 kg.
's middags en 's avonds krijgen ze beide 50-max 55 gram vlees / natvoer per kat.
ze zijn allebei mooi op gewicht.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:20

Mijn kat krijgt al 10 jaar alleen (volwaardige) brokjes. Nu staat ze sinds een paar maanden op metacam vanwege artrose en ik heb enorm veel ervaring met katten, maar deze kat laat gewoon niks in haar mond stoppen (spuitje met klein beetje vloeistof). Nope, gaat niet gebeuren, dier raakt compleet in paniek, zelfs de dierenarts krijgt het niet voor elkaar. Überhaupt even een snelle check tijdens controle bij de DA is onmogelijk, hoewel ik het wel sinds kitten af aan geoefend heb het haar om in haar bek te mogen kijken.

Dus om een dagelijks gevecht te vermijden krijgt ze elke dag in een bakje warm water, een theelepeltje Gourmet kalkoen mousse (dat is zo'n 10/15 gram := ) die ik nog eens fijn prak en daar de metacam door. Vind ze heerlijk. Verder krijgt ze onbeperkt brokjes en zich kan daar prima mee beheersen.

Ik ben niet perse een voorstander van natvoer, in de 32 jaar dat ik met katten in huis heb geleefd gaven we sporadisch natvoer en dan meer als extra traktatie of beloning. Altijd complimenten gehad van de dierenarts over de gebitten van de 2 oudjes (17 & 18 geworden), nergens problemen mee gehad.

Mijn kat krijgt wel sinds de metacam ook haar water met een drinkfonteintje aangeboden om haar te stimuleren/uit te nodigen wat meer te drinken omdat metacam best pittig spul is voor oa deze lever.

Oke lang verhaal en een beetje off-topkc geraakt :')
Wat is de exacte reden dat je natvoer wil geven? Natvoer zit (net als in veel brokjes) veel zout en weinig voedingsstoffen. De nutriënten van animonda weet ik zo even niet, maar als je dan toch besluit natvoer te geven, zou ik dat wel het liefst van kwalitateit goed spul doen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 22:27

Animonda scoorde erg hoog op een lijst van beoordeelde natvoer. Ik wil wel altijd het beste dat er is voeren. Al zijn m’n vorige katten ook oud geworden op slecht voer :') Maar gevoelsmatig..

Ik vind brok wel lekker makkelijk maar lees altijd dat een combi het beste is. En ergens gun ik het ze ook wel, ze denken nu steeds dat ze het krijgen en dan zijn ze zo blij.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:35

Je zou kunnen starten met de kcal waarde van je brok en van het natvoer opzoeken en berekenen hoeveel kcal je katten nodig hebben.

Zo kun je uitrekenen hoeveel ze ongeveer nodig hebben en vanuit daar eventueel nog wat aanpassingen doen.
Natvoer is veel lager in calorieën dus hier moet je ook wat meer van geven. Mijn katten krijgen op dit moment 80 gram ( m’n Brit ) en 120 gram (htk) natvoer en 10 gram brok per kat.
Eentje heeft er tegenwoordig een handje van om de brokjes van de ander te eten en word echt heel snel te dik, de ander niet. Dat heb ik nu opgelost door het natvoer wat aan te passen. Maar ik geef ze dit op deze manier al 3 jaar en ze blijven beide stabiel op gewicht

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:39

Selina schreef:
Animonda scoorde erg hoog op een lijst van beoordeelde natvoer. Ik wil wel altijd het beste dat er is voeren. Al zijn m’n vorige katten ook oud geworden op slecht voer :') Maar gevoelsmatig..

Ik vind brok wel lekker makkelijk maar lees altijd dat een combi het beste is. En ergens gun ik het ze ook wel, ze denken nu steeds dat ze het krijgen en dan zijn ze zo blij.

Nou ik kan je iig wel vertellen, mijn kat krijgt elkaar dag rond 14:00 haar metacam met natvoer aangelengd met warm water en dat WEET ZE, want vanaf 12 uur gaat er een soort staring contest van start net zo lang tot ik op sta om haar haar portie natvoer te geven, maar dat gestaar maak me blóédnerveus :')

Afbeelding
So be prepared _O-

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:47

De meest simpele berekening is dat de aanbevolen hoeveelheid voer wat op de zak/ blik staat is 100% van de dagelijkse voerbehoefte.

Wil je 50/50% voeren, droog/ nat voer, dan geef je dus 50% van de hoeveelheid aanbevolen hoeveelheid brokjes en 50% van de aanbevolen hoeveelheid natvoer wat op de verpakking staat.

Voorbeeld:

Brokjes 50g aanbevolen hoeveelheid per dag = 100% van de voerbehoefte.

Natvoer 200g aanbevolen hoeveelheid per dag = 100% van de voerbehoefte.

Wil je 50/50 gaan voeren, dan geef je dus aan brokjes 50% van 50g = 25g per dag.

Aan natvoer geef je dus 50% van 200g =100g per dag.

In totaal krijgt je kat dus 25g brok en 100g natvoer per dag.

Wil je 75/25% voeren dan is het simpelweg rekenen met procenten.

Al zijn de richtlijnen op de voerverpakkingen precies dat, een richtlijn en is het belangrijk om naar je dier te kijken hoe hij/zij het op welke hoeveelheid voer goed doet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:54

Zeker wel natvoer bij geven! Fijn als het goed gaat zonder maar je slaat jezelf voor je kop als je een kat krijgt met blaas- of nierproblemen en je dit mogelijk had kunnen voorkomen met natvoer.
Zelf extra vocht bijgeven is zo belangrijk voor katten. Het liefst nog met een klein scheutje (lauw) water door het natvoer.

Dat er in natvoer standaard veel zout en weinig nutriënten zitten is simpelweg niet waar. En Animonda is een goed, kwalitatief merk.

Ik zou inderdaad beginnen met 50/50 verdelen. Het is altijd weer even puzzelen als je met voer veranderd.
Kat wegen en over 2 weken weer en dat zo eventjes volhouden. Je kan bv het lege reismandje op de weegschaal zetten, dan weet je daar het gewicht van en dan daarna met kat er in wegen.

Geef je nu nog 100gr brokjes? Dan zou ik dat wel gaan afbouwen. Dus eerst even 40gr brok met natvoer en dan brokjes afbouwen.
Als je nu ineens 20gr gaat geven (wat aanbevolen is), gaan ze wel over de zeik denk ik :')
Eten ze ook alles op van die 100gr? En kunnen ze apart eten of eten ze samen waarbij je geen zicht hebt op hoeveel de een nou precies eet?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:09

Inderdaad zeker wel natvoer geven, is gewoon beter in verband met vocht. Ik heb drie katten, ze krijgen 2 keer per dag natvoer. De hoeveelheid wisselt. Soms delen ze een blikje van 85 gram bij een voerbeurt en de andere keer verdeel ik 2 zakjes bij een voerbeurt. De ene kat vind het ene voer lekkerder dan het ander en wat de maandag lekker was is het dinsdag niet meer. Dus soms hebben ze geluk en soms pech. Alledrie eten ze graag natvoer. Ik heb ook onbeperkt brokjes staan op verschillende plekken in huis. Dat gaat eigenlijk best prima zo, niemand is te dik, maar ook niemand echt slank. Dierenarts is tevreden over het gewicht.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 23:22

Nyaleti schreef:
Zeker wel natvoer bij geven! Fijn als het goed gaat zonder maar je slaat jezelf voor je kop als je een kat krijgt met blaas- of nierproblemen en je dit mogelijk had kunnen voorkomen met natvoer.
Zelf extra vocht bijgeven is zo belangrijk voor katten. Het liefst nog met een klein scheutje (lauw) water door het natvoer.

Dat er in natvoer standaard veel zout en weinig nutriënten zitten is simpelweg niet waar. En Animonda is een goed, kwalitatief merk.

Ik zou inderdaad beginnen met 50/50 verdelen. Het is altijd weer even puzzelen als je met voer veranderd.
Kat wegen en over 2 weken weer en dat zo eventjes volhouden. Je kan bv het lege reismandje op de weegschaal zetten, dan weet je daar het gewicht van en dan daarna met kat er in wegen.

Geef je nu nog 100gr brokjes? Dan zou ik dat wel gaan afbouwen. Dus eerst even 40gr brok met natvoer en dan brokjes afbouwen.
Als je nu ineens 20gr gaat geven (wat aanbevolen is), gaan ze wel over de zeik denk ik :')
Eten ze ook alles op van die 100gr? En kunnen ze apart eten of eten ze samen waarbij je geen zicht hebt op hoeveel de een nou precies eet?

De ene heeft wel altijd haar bakje leeg. (Degene met overgewicht) De ander vaak niet. Ze hebben hun brok in een Surefeed. Natvoer wil ik wel gewoon op een schaaltje doen. Dus even kijken of dat goed gaat met mevrouw vreetzak.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:32

Mijn tip is aan iedereen voer met je ogen. Geef een bepaalde hoeveelheid vlees. Liefst met lauw water erbij.
En ga dan met brok wisselen in hoeveelheid. Moeten ze afvallen dan minder brok. Moeten ze bijkomen meer brok.

Mijn katten trekken trouwens wel echt hun neus op als natvoer te lang staat. Ze hebben bij mij zo’n 15 minuten om natvoer te eten dan haal ik het weg. Dit 2 keer per dag. Ze weten dit en eten netjes binnen die tijd zoveel ze willen of tot het op is.