Katten, voerverrijking, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Catori

Katten, voerverrijking, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 19:18

Omdat ik niet alles weet, hier de vraag maar stellen.
Na jarenlang een hond gehad te hebben, heb ik hier helaas afscheid van moeten nemen.
Werden ze maar zo oud als wij.

Een andere hond zit er niet in.
Maar sinds kerst heb ik 2 kittens uit het asiel, 3 maanden oud, geen familie.
Waar ik voor mijn hond een modus gevonden had w.b.t. eten en snacks, heb ik van katten véél minder verstand.

Één van de 2 eet sneller dan de andere, ook vanwege interesse in eten van de minder goede eter. Dus krijgt de ene het van een likmat.
Maar ja, toen wisselde ze even om, moest er óók van de likmat.

Ze krijgen nu brokjes en 2 keer per dag natvoer. Ook bij mijn hond wilde ik voer en snacks met kwaliteit.
Wil ze graag gezond groot krijgen en houden.

Wat geven jullie je katten?
Wat doe je aan verrijking van voer?
Geven jullie weleens vers vlees incidenteel? Of 1x in de week ofzo?

Kan zelf goed keuzes maken, maar heb wel behoefte aan inspiratie.

luuntje

Re: Katten, voerverrijking, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:24

Je zou een surefeed voederautomaat kunnen overwegen.
Kan je ene kat meer eten.

Ik voer nu graanvrij ivm allergie van 1 van mijn katten.
Staan hier de hele dag brokken en 1x per dag geef ik blikvoer van Animonda.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:53

Ik geef rauw vlees. Elke dag 2 keer per dag.
Dit in combinatie met schesir.

Ze krijgen een heel klein handje brok (carnis) en brok en snoepjes uit een voerpuzzel, snuffelmat of een snoepballetje.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:21

Mijn katten krijgen 2x per dag brokjes (power of nature) uit een voer automaat en 2x per dag natvoer van een likmat. Ze kregen ook een tijd KVV, maar hebben besloten dit slecht te eten, dus zijn we weer terug gestapt naar natvoer. Maar ik geef ze af en toe nog steeds wat KVV.

Ik doe ook regelmatig een puzzel met ze met snoepjes, de ene vind dat wat interessanter dan de andere.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:27

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:00

Mijn kater was altijd dol op voerpuzzels, maar de dames halen er hun neus voor op en eten het liefste van een plat oppervlakte. De kater is er niet meer dus ik heb uiteindelijk de puzzels weg gedaan. Nog iets simpels met de dames geprobeerd maar helaas geen succes. Erg afhankelijk van de kat dus!
Natvoer op likmatjes is hier wel een succes. Ik kies wel voor zachte matjes, zoals de lickimat buddy of die speciaal voor katten.
Wat ze wel heel leuk vinden van tijd tot tijd is een soort muis waar brokjes in kunnen die er uit vallen als ze er mee spelen. Ook is "jagen" op brokjes leuk, oftewel als ik brokjes over de grond sjoel :')

Qua aanvullingen; katten hebben geen koolhydraten nodig en kunnen daar in principe ook niets mee qua verteren (in tegenstelling tot honden). Waar je wel aan kunt denken zijn bijvoorbeeld een Shii-take paddestoel kort bakken in ghee en in kleine stukjes snijden, die umami smaak vinden ze vaak lekker. Bottenbouillon, een kwarteleitje, drupje kefir..

In theorie, mijn kattendames trekken voor bijna alles de neus op. Behalve de jongste met een sperziebonen fetisj, maar daar heeft ze dus weer net niets aan :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:14

Het aanbod voor katten is zo karig. Echt heel jammer. Voerpuzzels (van Trixie bv) zijn al snel te lastig voor katten.
Ik zoek meestal op de honden pagina's naar geschikte producten voor de katten. Zo heb ik van Zooplus een simpele slow feeder en likmat (die likmat in vorm van een visje die je overal ziet, vind ik ongeschikt voor een kat, weet niet precies waarom :o )

Maar een kat kan natuurlijk ook prima op KVV. Juist nog beter dan een hond in feite. Maar ze moeten het maar net lekker vinden.

Ook voor katten zijn er kauwsnacks en ik merk dat dat hetzelfde werkt als voor de honden; stress verlagend en ontspannend.
Hier vind je een hoop: https://www.dekeusvankees.nl/product-ca ... en/page/2/
Maar die van mij krijgen bv ook gedroogde kippen nekken. Matatabi stokjes en konijnoren zijn vaak ook favoriet.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:22

Onze krijgt brokjes en natvoer. De brokjes doen we meestal op de grond strooien of in een voerballetje. Daarnaast krijgt hij creamy lick van een voermat en gedroogde visjes als snack.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:31

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:14

Onze katten krijgen hun middagsportie brok uit zo'n wobble-egg:
Afbeelding
Daar zijn ze meestal wel even zoet mee.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:25

voor mijn kittens heb ik deze
Afbeelding
De Cat it Food Three

En cat it heeft nog meer speeltjes/ voerpuzzels.

Voor mijn oudje ben ik sinds vandaag weer met een chipvoerbak begonnen.
Die was van haar overleden zus. Die kon geen brok eten, dus gaf ik die extra natvoer.
Maar nu is Luna aan de beurt. Die eet niet zo snel als de andere 2. En ze wil graag tijdens het eten even een slokje water gaan halen en dan komen die andere vreetzakken haar bakje plunderen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:57

Wat een leuk topic! Ik had altijd een kat waarbij ik blij was dat ze überhaupt iets at. Nu heb ik een kat die alles wat ik haar geef meteen wegschrokt. Dus ik zat al te denken aan een voerballetje oid.
Maar OMG wat zijn er veel dingen in de handel, je hebt er geen weet van…

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:25

Hier eten de mannen uit zo'n voetbal (al kunnen ze de honden puzzels ook maar krijgen bijna geen kans bij madam.

Aoi krijgt haar voer uit de dogbrick en de dogworker (2de zonder middenstuk anders sleurt ze hem de hele kamer door).

Verder krijgen ze knaagdingen zoals konijnenoren kippennekken etc. Zodat ze ff bezig zijn. En gelijk goed voor de tanden

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:48

Ik heb een snuffelmat gemaakt die vinden ze helemaal te gek. En 1 van de voerpuzzels hier op de foto. Die kan ik niet te vaak doen want daar zijn ze te slim voor. Ik heb Nishi en Kito ook geleerd met een butler belletje te tingelen voor snoepjes. Dat hadden ze ook veel te snel door.

Afbeelding
Afbeelding

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 19:51

Dank je wel voor alle reacties en ideeën.
Inspirerend.

Vandaag 2 kleine likmatjes gekocht en zojuist gebruikt.

Viel in de smaak, helemaal bij de wat slechtere eter. Grappig hoe ik dacht dat het andersom beter zou werken.
Nog niet heel gevarieerd gevuld, maar ben een beginner.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:04

ryukapple schreef:
Verder krijgen ze knaagdingen zoals konijnenoren kippennekken etc. Zodat ze ff bezig zijn. En gelijk goed voor de tanden

Zijn deze speciaal voor katten? Waar koop je die als ik vragen mag?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:26

ApplePapple schreef:
ryukapple schreef:

Zijn deze speciaal voor katten? Waar koop je die als ik vragen mag?

Zijn voor honden. Koop ze meestal via bello box of gewoon bij de dierenwinkel. veel voor de kleine hondjes zijn ook geschikt voor katten. Ze moeten alleen soms wel leren dat ze het kunnen :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:46

Knaagdingen krijg ik ze absoluut niet aan hun verstand _O- maar matabi stokjes wel en de gevriesdroogde snacks van Poezenparadijs zijn ook een hit! Die stimuleren ook weer een andere manier van kauwen, heel leuk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 11:02

Die likmatjes zijn leuk! Waar heb je die gekocht of wat is het merk? En wat zit er op?

De kippennekken komen van de honden afdeling. Ik knip ze wel eerst in stukjes voor de katten. Zelfs mijn kat die niet kan kauwen en alles naar binnen schuift :') is hier even mee bezig en kauwt er netjes op.