Hondje van de weg gehaald

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Hondje van de weg gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 21:56

Vooraf: Ik woon in Portugal aan een landweggetje dat niet ver van mijn huis uitkomt op een provinciale weg die ik neem naar het dichtstbijzijnde stadje dat 8 km verderop ligt.
Ik heb geen auto, maar een 50 cc scooter.

Ik ging om drie uur vanmiddag boodschappen doen en had ongeveer een kilometer provinciale weg gedaan toen ik twee honden in beeld kreeg die aan de andere kant van de weg van me af liepen, dus tegen het verkeer in. Het was een grote Rafeiro Alentejano en een Jack Russel terrier. De laatste had een halsbandje om. Ik dacht dat de grote een hond van de buren was, die is wel vaker ontsnapt en komt dan vaak bij mij langs. Daarvoor hoeft hij alleen de weg over te steken om het landweggetje op te gaan waar ik woon. Dus ik er op af en roepen, maar hoewel de Jack Russel onzeker werd en bleef staan, liep de grote hond gewoon door. Ik was inmiddels van mijn scooter gestapt om te proberen het kleine hondje te pakken, maar die vond mij maar eng (vergat dat je met een helm op er raar uitziet voor dieren) en besloot over te steken en de andere kant op te gaan, dus weer tegen het verkeer in.
En dat niet alleen, Hij liep midden op de rijstrook. Dus ik weer op de scooter gestapt en erachter aan, maar wel op mijn rijstrook.
Er kwam een auto aan, op het hondje af, dus ik als en gek flashen met mijn groot licht en wijzen naar het hondje en gelukkig remde de auto op tijd af en ging er omheen, mij aan kijkend alsof ik zo gek was om de hond op de weg los te laten of zo. Ik stopte en gooide mijn armen omhoog in een gebaar van "tja, ik weet ook niet hoe hij hier komt en ja het is erg".
Enfin, scooter maar weer min of meer aan de kant gezet, helm afgedaan, snel overgestoken en het hondje, dat gelukkig niet wegrende of weer overstak, opgeschept en aan de kant gesprongen voordat er een vrachtwagen aankwam die zeker niet had kunnen remmen.

Tja, daar sta je dan met een hondje in je armen en geen telefoon mee.
Ik dacht even om naar de buren terug te lopen, maar de andere hond was er ook nog en ik hoopte vaag dat die terug zou komen, dan kon ik ze beide terug brengen.
Maar de grote hond bleef weg en er stopte wel een auto omdat die er niet goed langs kon omdat er een tegenligger aankwam. Ik maakte, toen hij me langzaam voorbij ging, een gebaar of hij kon stoppen en gelukkig deed hij dat. Ik heb uitgelegd dat de honden op straat liepen, dat de grote hond verderop liep en of hij de GNR (soort politie)kon bellen, omdat ik geen telefoon bij me had. Dat heeft hij gedaan. Ze zouden een wagen sturen, ik heb gezegd waar het ongeveer was en de man zei ook nog dat ik met een scooter aan de kant van de weg stond.

En toen was het wachten. Ik heb uiteindelijk het hondje maar op mijn zadel gezet, waar het lief bleef zitten en uiteindelijk opgekruld ging liggen, toen ik mijn armen om hem heen deed. hij was aan het bibberen en was erg bang voor het voorbijkomende verkeer, vooral vrachtwagens.
Na een minuut of tien stopte er een echtpaar dat wilde helpen. Ik zei dat de GNR al onderweg was, maar ik heb wel het hondje even aan de vrouw overhandigd zodat ik mijn scooter wat veiliger kon zetten, helemaal aan de andere kant van de witte lijn, want die stond scheef met het achterwiel op de weg, dat verkeer belemmerde.

De GNR kwam maar niet en ik betwijfelde of ze wel iemand op pad hadden gestuurd, want het is maar tien minuten met een auto vanuit het stadje naar waar ik stond en ik had er zeker al veel langer gewacht.
Uiteindelijk ben ik op het zadel gaan zitten, hond op mijn knie, zijn poten op het stuur en ik zat te bedenken of ik het moest wagen om zo te gaan rijden. als hij niet van de buren was, kon ik hem wel mee naar huis nemen zolang.

Er kwam een oude SUV voorbij die verderop draaide en het hondje had veel belangstelling, dus ik had het idee dat hij de auto herkende en toen hij terug kwam en naderde, herkende ik hem ook! Het was inderdaad de buurman, de baas van de grote hond.
Hij stopte in de buurt aan de overkant, dus ik het hondje opgepakt en overgestoken. Het hondje sprong blij in de auto toen de buurman de deur voor hem opendeed. "Ik wist niet dat u ook een klein hondje had" begon ik.
"Hij was samen met de grote hond, dus ik dacht wel al dat hij van u was".
Het bleek dat hij hem pas had en net terug was van de DA voor vaccinatie. Ik vertelde dat de grote hond was doorgelopen en dat ik de GNR had gebeld. Hij is dus verder gaan zoeken.

Ik kon eindelijk verder om boodschappen te gaan doen. Geen GNR onderweg tegengekomen, dus óf ze zijn niet uitgerukt, óf ze zijn toch naar een verkeerde plaats gegaan, óf ze hebben eerst de grote hond gevonden en daarmee terug gereden.
Ik ga er vanuit dat de buurman bij de GNR geïnformeerd heeft of ze de grote hond hadden gezien, dus dat komt hopelijk wel goed.

luuntje

Re: Hondje van de weg gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:21

Wat lief dat jij je zo bekommert hebt om de honden.
Hopelijk gaat de buurman wel beter op zijn honden letten.

Lukasje

Re: Hondje van de weg gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 22:41

Superlief van je ! Buurman mag je flink bedanken voor dit gebaar Y;(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 18:44

luuntje schreef:
Wat lief dat jij je zo bekommert hebt om de honden.
Hopelijk gaat de buurman wel beter op zijn honden letten.

De grote hond graaft steeds onder de omheining door. De buurman is een boer en heeft een groot terrein en heeft met een tractor dijken gemaakt tegen de omheiningen waar de hond normaal ontsnapt, maar blijkbaar heeft hij een nieuwe plek gevonden.
Het alternatief is aan de ketting leggen of in een schuur opsluiten en dat doet hij liever niet, zoals je kunt begrijpen.