Cold water tail

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Cold water tail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 16:47

Mijn terreur terrier heeft helaas al meerdere keren een cold water tail gehad. Gisteren ook weer. Hele dag regen en expres maar 2x 30 minuten gewandeld met zijn regenjas nog aan ook. Toch weer een pijnlijke, dode staart. Gelukkig altijd pijnstilling in huis en dat werkt bij hem wel goed. Vandaag doet z'n staart het al weer. Soms duurt het gerust dagen helaas en het is zoooo pijnlijk.

Wie heeft DE tip om dit nog beter te voorkomen? Hij blijkt uiteindelijk droog maar toch erg koud onder z'n regenjas dus wil dat aanpassen naar een stevig gevoerde jas. Hij is echt terreur terrier dus flink actief en vliegt kilometers rond tijdens wandelingen. Hij is half labrador dat verklaart de aanleg wel maar helpt hem verder niet natuurlijk.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:48

Heeft hij niet ergens een blokkade wat de doorstroming naar de staart zou belemmeren?

Dorus

Re: Cold water tail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:14

Zorgen dat hij binnen ook warm blijft als hij nog niet helemaal droog is door hem een badjas oid aan te trekken. Maar een keer naar een fysio om te zien of er niet ergens iets vast zit wat het opwekt is ook geen stom idee.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:23

Is een back on track geen optie om te dragen, in trui of jas vorm? Of een strakkere fleece trui van bijv Pomppa onder de regenjas voor een extra laag.

Daarnaast eens een fysio bezoek overwegen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 18:20

Ostheopaat komt over 2 weken voor de paarden ik zal hem ook nog even voorleggen. Dit speelt al meerdere jaren en verwacht geen probleem. Zelf ook enigszins zicht op maar wel op amateur niveau. Het kan absoluut geen kwaad die mee te laten kijken. De dierenarts kon er in elk geval niets mee dan op tijd pijnstilling er in

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:50

Mijn hond heeft het ook al verschillende keren gehad en eigenlijk zonder aanleiding. Vorig jaar zijn er ook foto's gemaakt en daar was niets op te zien. Heb toen een metacam kuur van 3 weken gehad (nadat ze 2 keer achter elkaar een korte had omdat ze dus 2 keer direct achter elkaar een cold water tail had) en ervoor en erna ontwormd, dus ook vrij snel achter elkaar. Sinds die kuur geen problemen meer gehad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 12:10

Ik lees even mee, onze terror terrier had het laatst ook. Na een botsing met een pony, dus bij haar waarschijnlijk meer een kneuzing daardoor. Misschien in combinatie met dat ze net geplukt was, al had ik haar buiten wel met een trui of jasje lopen omdat ze het gewoon koud had.

Bij haar werd het met pijnstillers snel beter, 2 dagen is ze er niet helemaal fit van geweest. Daarna ging haar staart weer zo hard dat je bang ben voor materiaal moeheid :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-25 21:19

Hij heeft gisteren en vandaag in de auto en buiten z'n gevoerde jas aan gehad. Inmiddels zonder pijnstilling en staart doet het weer gelukkig. Bedankt voor de tips en mee denken! Uiteraard meer ervaringen en tips altijd welkom

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 22:53

Ik zou inderdaad de osteopaat eens laten kijken. Denk dat er wellicht iets in z’n rug misschien niet helemaal lekker zit, maar dat kan de osteopaat je wel vertellen. Lijkt me niet goed dat een hond dit zo regelmatig heeft ;(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 04:17

ChefsSpecial schreef:
Ik zou inderdaad de osteopaat eens laten kijken. Denk dat er wellicht iets in z’n rug misschien niet helemaal lekker zit, maar dat kan de osteopaat je wel vertellen. Lijkt me niet goed dat een hond dit zo regelmatig heeft ;(

Is het zeker niet en ostheopaat is er over 1,5 week (stond al voor de paarden). Echter hij is half labrador en de kans voor genetische aanleg is gewoon groot. Vandaar dat ik meer in speel op proberen te voorkomen dan hoop heb op de ostheopaat. Heb er zelf wel redelijk zicht in qua honden, hun bewegingen en of ze ergens vast zitten in hun lijf enz. Ook tellington t touch cursussen gedaan namelijk (en nog veel meer). Mijn vroegere sporthond ging vaker naar de ostheopaat.
Ik heb voor hem daarom al zwemmen geschrapt tenzij ik gerust zelf ook de zee in ga. Hem wassen doe ik enkel met warm water en warm weer in combinatie met de waterblazer enz. Dat helpt veel maar alsnog is het gerust 3x per jaar raak (vorig jaar was hij laag vlieg cursus aan het doen, gleed uit en rolde zo de zee in. Midden in de winter. Moesten nog 3 kilometer richting auto en natuurlijk ook foute boel)
Nu dus ook de jas eerder aan. Hopelijk werkt dat ook mee want zielig en pijnlijk is het absoluut dat gun ik hem echt niet!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:25

Water is niet het enige wat een cwt kan veroorzaken. Vaak is het iets in de spieren wat dit veroorzaakt.
Genetische aanleg omdat het een retriever is? Ik weet niet, maar ik heb 8 goildens en in ruim 14 jaar tijd 1 keer een cwt meegemaakt en dat was toen 1 van mijn meiden lomp uit de auto sprong. Verder zwemmen ze het hele jaar door.

Maar goed, fijn dat je de osteopaat laat kijken, ben benieuwd of er iets uitkomt! Hopelijk is hij voor nu snel van de pijn en het ongemak af!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 09:31

https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... ater-tail/

Retrievers zitten toch echt in de doelgroep waar het regelmatig voor komt. Ik noem het genetisch dat misschien niet helemaal juist benoemd idd.

En ach mijn rottweiler x labrador is ingeslapen na hele strijd tegen peri anale fistels. Deze aandoening past totaal niet bij zijn kruising maar uiteindelijk is het soms ook pech hebben in het leven. Heb dan wel liever dit cold water tail gedoe. Het geeft aanpassingen maar veel beter en langer mee te leven natuurlijk. Mijn hondje is bijna 7 jaar en heeft het al zo'n 5 jaar zo'n 3x per jaar. Doet alles wat God verboden heeft zeg maar en niets is te gek. Mega conditie, mega flexibel. Gaat altijd letterlijk over de volledige bank heen (vanaf achteren naar voren) als we achter in huis zijn en we op wandeling gaan. Springt zo de boerenwagen op om mee te gaan met de paarden enz. Zou er iets vast zitten had ik hem ook wel iets minder flexibel en meer voorzichtig verwacht. Mijn herder (verklevingen van organen) die doet dit alles echt niet en zie je ook duidelijk anders bewegen en zorgvuldig nadenken.