Hond alleen thuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WithinYuuri

Hond alleen thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 12:29

Sinds een maand hebben wij een hond in huis. Bij ons gekomen met 5,5 maand, nu dus 6,5 maand. Vanaf een week of 3 trainen we nu het alleen thuis zijn, maar dat gaat nog niet heel erg soepel. Het gaat erg wisselend, maar de gemene deler lijkt te zijn dat hij het alleen goed kan als hij niet door heeft dat we weg zijn gegaan. Dus ligt hij bijvoorbeeld te slapen en sluipen we weg (ik weet het, eigenlijk is dit niet de juiste methode maar je moet soms wat) is het prima. Heeft hij wat te eten (knaagbot of snuffelmat bijvoorbeeld), ook prima. Maar zodra hij dan wakker wordt of het eten op heeft, begint het blaffen. Binnen en buiten de bench maakt hierin niet echt een verschil. Bovendien willen we hem graag binnen de bench, omdat hij nog niet te vertrouwen is buiten de bench zonder toezicht. Begin vorige week hebben we hem een keer laten doorblaffen nadat wij samen naar boven waren gegaan. Na 5 minuten stopte het, is hij gaan liggen en gaan slapen en kwamen we naar beneden. Sinds die tijd is het een kleine week goed gegaan met dat hij prima een paar uurtjes beneden kon blijven terwijl wij boven bezig waren. Dat kan sinds afgelopen weekend ook ineens niet meer. Hij blijft een paar minuten rustig liggen, komt dan richting de deur en begint te blaffen wat niet stopt. We hebben gewoon niet echt een idee meer wat zou kunnen werken. Het uitblaffen werkte voor korte duur. Netjes het protocol volgen voor alleen blijven bracht ons niet verder dan een minuut alleen blijven.

Daarnaast heeft hij ook moeite met het alleen beneden slapen. In het gastgezin hiervoor was dit geen probleem, wel samen met een andere hond. Wij hebben de eerste twee weken steeds iemand bij hem laten slapen beneden, steeds wat verder weg. Nu geeft hij geen kik wanneer we naar boven vertrekken om te gaan slapen, maar maakt ons 2 a 3 keer blaffend wakker in de nacht. Wij gaan dan naar beneden, begeleiden hem naar zijn slaapplaats en vertrekken weer naar boven als hij rustig ligt. Dat geeft in principe geen problemen; dan slaapt hij weer rustig tot de ochtend of tot hij weer besluit te blaffen. In de nacht slaapt hij niet in de bench, maar los in de woonkamer.

Iemand nog tips voor hoe we hiermee om kunnen gaan? Zo langzamerhand beginnen we een beetje de moed te verliezen dat hij ooit alleen gaat kunnen zijn zonder hem continu aan het eten te houden.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:05

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:08

Voor een jonge hond is deze al vaak van plek verhuisd geweest vind ik, dat kan heel goed de oorzaak zijn dat het langer duurt voordat je pup vertrouwen gaat krijgen. Niet elke hond kan daar goed en snel mee omgaan. Ik snap dat het voor jullie lastig is, hou moed en vertrouwen en kijk naar de signalen van je pup. Kies niet te veel en te snel voor een nieuwe methode om maar van alles uit te proberen, soms heeft het gewoon tijd nodig.

LibertyLucky

Re: Hond alleen thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:15

Ik zou vooral oefenen door totaal geen extra aandacht te geven aan t weggaan
Loop gewoon weg,met zelfverzekerde houding, zo gedachteloos mogelijk

Loop bv om zogenaamd de post te halen
Iets uit de auto of naar de hoek en kom even achteloos binnen.
Zorg voor kleine momentjes
Geef de hond geen aandacht als je binnenkomt ,
Pas wanneer hij zelf rustig geweest is en ook niet nerveus is als je binnenkomt, kan je hem wel evt aanhalen,maar maak het niet groot!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:49

Ik denk dat je net iets te snel wilt. De hond is er nog helemaal niet zo lang.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:18

Wat is de achtergrond van de hond? En wat voor soort hond is het?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:26

LibertyLucky schreef:
Ik zou vooral oefenen door totaal geen extra aandacht te geven aan t weggaan
Loop gewoon weg,met zelfverzekerde houding, zo gedachteloos mogelijk

Loop bv om zogenaamd de post te halen
Iets uit de auto of naar de hoek en kom even achteloos binnen.
Zorg voor kleine momentjes
Geef de hond geen aandacht als je binnenkomt ,
Pas wanneer hij zelf rustig geweest is en ook niet nerveus is als je binnenkomt, kan je hem wel evt aanhalen,maar maak het niet groot!

Dit! Vooral veel blijven oefenen, en eigenlijk niks speciaals doen als je gaat (dus geen botje, kong etc., want dan kunnen ze dat gaan associëren met het weggaan en dus zien als iets negatiefs).

Is het blaffen echt angst of vooral gewoon blaffen/'klagen'/miepen? Als het gewoon onwennig is kan je dat negeren, maar als het echt angst is, moet je kleinere stapjes nemen / stap terug doen of zelfs hulp inschakelen. Angst is lastig namelijk.

Vooral ook nog niet te veel verwachten, dus korte tijd weg en pas langer gaan doen als het goed gaat. 3 weken trainen is echt nog niet zo lang! Sowieso gaat een hond trainen met 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit vaak, dus vooral consequent blijven en volhouden :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:31

Hoe lang blijft de hond nu alleen? Zat hij eerst altijd bij andere honden? Dan kan ik mij voorstellen dat het een grote stap is.

Persoonlijk vind ik een hond niet geschikt om alleen te houden, maar goed dat is mijn persoonlijke mening

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 14:38

Wanneer je wilt dat de hond in de bench blijft wanneer je er niet bent kun je dit het beste ook 's nachts doen. Dat geeft meer stabiliteit en een snellere training vanwege de duidelijkheid.

Ik zou beginnen met bench training. Echt er een spelletje van maken met speelgoed en voer (door de bench rennen, binnen wachten, dan er weer uit, terug maar de plaats, etc.). Dan gaat het uiteindelijk echt een veilige plaats worden daar waar ze zelf ook kunnen gaan liggen om zich terug te trekken.

Daarnaast toch weer terug naar die training. Een minuut lijkt niet veel, maar het is wel het begin. Maak het onderdeel van het spelletje. Bench in, paar tellen de kamer uit, terugkomen en een koekje erin. Volgende keer iets langer de kamer uit en dat steeds een beetje langer. Belangrijk hierbij is dat de hond rustig is en geduldig afwacht. Een drukke hond achter een deurtje gooien helpt niet.

Daarnaast helpt een ritueel ook. Altijd bij vertrek bijvoorbeeld de gordijnen dicht, water in de bench zetten, jassen aan, tot straks zeggen en de lichten uitdoen en vertrekken. Ze gaan dit herkennen en vanzelf al de bench in op een gegeven moment.

Maar goed het kost ook gewoon tijd, zeker bij een hond die je pas wat later kreeg, dus meerdere keren verhuisd is. En de ene hond went gemakkelijker dan de andere. Die van ons kon pas na 2,5 jaar goed alleen blijven. Was echt hels.

De hondenschool heeft ons daar ook bij geholpen met bovenstaande stappen, maar uiteindelijk bleek het bij hem geen angst te zijn volgens de analyse van de gemaakte video's. Ze gaven aan dat het een soort roep om de moeder was die er nog in zat, maar zonder verdere angst signalen. Met een camera erop kregen we door dat hij inderdaad even 5 minuutjes lawaai maakte en daarna gewoon prinsheerlijk ging slapen. De hondenschool zei dat we daarin dus even door moesten pakken zodat hij leerde dat het geluid maken niks opleverde en het rustig gaan slapen wel. En uiteindelijk stopte hij er inderdaad mee. Hij groeide er overheen en/of leerde dat slapen beter was.

Hij gaat zelf in zijn bench liggen als hij moe is 's avonds en als hij een keer alleen geweest is (hij mag vaak gewoon mee naar alles) dan blijft hij regelmatig ook gewoon liggen omdat hij er nog niet uit wil en lekker lag te slapen.

Maar het moraal van dat verhaal: kijk goed of er angst signalen zijn. Bij angst je hond in paniek laten blaffen tot het voorbij is leren ze weinig van. Dan moet je juist echt die angst voorkomen door kleinere stapjes te maken. Stiekem wegsluipen helpt daar denk ik niet bij. Dan geef je juist geen vertrouwen daarin.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 14:44

De hond is in het buitenland bij iemand in huis geboren. Daar altijd met zijn nestgenootjes gewoond, tot hij naar Nederland is gekomen. Dat was ongeveer 2 maanden geleden en daar is hij in een gastgezin met een andere hond gekomen. Daarna naar ons.

Voor mijn idee is het blaffen meer klagen, maar hij is erg eigenwijs dus dat kan hij lang volhouden. Er zit Beagle in, verder geen idee. In principe blijft hij nu dus helemaal niet alleen. De eerste week lieten we hem helemaal niet alleen. In de tweede week zijn we dat gaan uitbreiden naar even naar de wc kunnen gaan, en in de derde week zijn we het meer gaan uitbreiden naar langere periodes. We zaten afgelopen week op het punt dat we naar boven konden, hij dat zag, maar weer zijn ogen dichtdeed en lekker bleef slapen. Wanneer we dan naar beneden kwamen (steeds verder uitgebreid, op een gegeven moment na een uurtje) was hij ook niet uitzinnig ofzo dat we er weer waren, bleef lekker rustig liggen. Ik snap dat het met trainen 2 stappen vooruit, 1 stap achteruit is, maar dit voelt nu alsof we weer helemaal terug bij af zijn, en alsof afgelopen week gewoon toevallig goed ging.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 16:43

Ik denk dat je te snel wil. Je schrijft eigenwijs, klagen, maar zo denken honden niet. Hij blaft niet om je te pesten maar om de roedel bij elkaar te roepen.
De hond is nog nooit alleen geweest, altijd met andere honden en komt nu weer in een ander huis met nieuwe mensen in een half jaar tijd. En dan moet hij binnen een maand al alleen kunnen zijn. Daarnaast een soort van beagle die zijn al niet graag alleen. En het vuurwerk met oud en nieuw zal mogelijk ook niet geholpen hebben.
Om problemen in de toekomst te voorkomen zou ik adviseren om dit onder begeleiding te doen van een goede gedragstherapeut. Dan kun je een stappenplan maken en pas over gaan naar de volgende stap als de hond comfortabel is met de vorige stap.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:01

Ik ben zelf op dit moment bezig met een (online) cursus over verlatingsangst voor ons hondje dat we ook pas een paar maanden hebben en heel eerlijk gezegd lees ik in jouw verhaal (TS) én in enkele gegeven reacties al een paar zaken waarvan ik inmiddels geleerd heb dat je die écht niet moet doen, tenzij je het erger wil maken - als er inderdaad sprake is van verlatingsangst.

Dan heb ik het in ieder geval over wegsluipen of de hond afleiden terwijl je weggaat, laten uitblaffen en tijd opbouwen terwijl de hond daar niet aan toe is (want het gaat niet om wat jullie tempo is, maar om wat de hond aankan!).

Wat ik wel zou doen, is vanaf nu zorgen dat de hond tijdelijk helemaal niet meer alleen is totdat je duidelijk hebt wat er precies speelt (ook niet 's nachts of als je even naar boven gaat om de was te doen o.i.d., dus echt 'geen seconde' om meer 'schade' te voorkomen) en in de tussentijd begeleiding inschakelen.

Je kunt dit namelijk beter nú goed oppakken dan doormodderen en zo meteen verder van huis zijn.

En (ook) als er geen sprake is van verlatingsangst, dan is alleen zijn iets wat honden moeten leren (en iets wat ze soms opnieuw moeten leren na zoiets ingrijpends als een 'herplaatsing') en dat kun je beter in 1x goed doen dan dat je 3x opnieuw moet beginnen omdat er iets in de aanpak ontbreekt of niet klopt, met het risico dat het altijd een probleem blijft.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 06-01-25 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:06

Je vraagt al best veel van je hond.
Ik denk dat hij het nog helemaal niet aan kan.
Hij is nog jong, heeft al veel meegemaakt en is nog bezig om nu bij jullie te wennen.
Ik denk dat je het alleen blijven even op een laag pitje moet zetten.
Eerst zorgen dat je hond zich helemaal thuisvoelt, volledig aan jullie gewend is en kan meedraaien in het ritme van de dag.
Pad dan beginnen met het oefenen alleen kunnen blijven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:13

WithinYuuri schreef:
Voor mijn idee is het blaffen meer klagen, maar hij is erg eigenwijs dus dat kan hij lang volhouden. Er zit Beagle in, verder geen idee. .

Ja dat is natuurlijk wel een rode vlag. Beagles en part beagles zijn leuke honden. Lief en gezellig. Maar ze hechten zich erg aan hun roedel en gezin. Samen is alles leuker. En je hebt geen garantie dat het ooit helemaal goed komt. Ze willen graag bij je zijn. Zeker wanneer ze al een paar keer in korte tijd verhuisd zijn. Een oude trui met je geur in de bench kan fijn voor hem zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:15

Ook schrijf je dat er beagle in je hond zit.
Dat zijn meute honden, dus echte roedelhonden die niet graag alleen zijn.
Echte beagles kunnen ook enorm luid huilen/joelen.