Klein aquarium tijdelijk verplaatsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Klein aquarium tijdelijk verplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 19:11

Pff, raad nodig...

Een jaar of 3 geleden ben ik gestart met een klein aquarium, leuk voor de kids. 40x40x40 zonder deksel, dus niet tot de rand vol. Er zal zo'n 50-55 liter water in gaan. Inmiddels is het meer mijn eigen hobby en omdat ik zonder enige voorkennis gestart ben, ben ik best wel trots op mijn bakje: hij draait mooi, goed stabiel. Er zitten verschillende visjes in, garnalen en slakken. En leuk beplant.

Nou moet er over een aantal weken geschilderd worden in ons huis en dan moet die bak een dag lang van de muur af. Ik heb er nu al slapeloze nachten van, ik ben als de dood dat ik mijn kleine aquarium hiermee volledig de vernieling in ga helpen -O-

Wat ik wil proberen is om slakken en garnalen er met een bodempje water en de planten die geworteld zijn in te laten zitten. Liefst ook de visjes. Water en losse spulletjes eruit. Dan de boel verschuiven naar een plek waar de schilders er geen last van hebben/ omheen kunnen lopen en het net eruit gehaalde water weer teruggieten.

En dan als de boel droog is in omgekeerde volgorde weer terug.

Maar als ik dan horrorverhalen lees over knappende/ lekkende aquaria, vissen die niet tegen geklots kunnen (als je ze koopt klotsen ze toch ook in hun zakje??).... Ik heb er zó geen zin in... dat ik mijn bakje er haast voor te koop zou zetten . :=

Wie heeft adviezen over hoe dit zowel voor mijzelf als mijn visjes zo stressvrij kan verlopen? Normaal gesproken maakte zo'n uitspatting me niet heel veel uit, maar nu het om zoveel diertjes gaat die afhankelijk van mij zijn, zie ik er als een berg tegenop :( In feite ben ik namelijk nog steeds heel onervaren, hoewel ik min of meer vanzelf blijkbaar voldoende goed doe. En dat mijn buikgevoel hier nu heel hard "nee" schreeuwt, zegt mij dus eigenlijk genoeg ;(

Kan het aquarium, stel dat de tijdelijke verplaatsing goed lukt, een paar uur zonder filter/ verwarming? Of moet ik die wel aansluiten. Filter kan ik wel gewoon nat houden natuurlijk zo lang....

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 19:39

mandymonica schreef:
Wat ik wil proberen is om slakken en garnalen er met een bodempje water en de planten die geworteld zijn in te laten zitten. Liefst ook de visjes. Water en losse spulletjes eruit. Dan de boel verschuiven naar een plek waar de schilders er geen last van hebben/ omheen kunnen lopen en het net eruit gehaalde water weer teruggieten.

En dan als de boel droog is in omgekeerde volgorde weer terug.

Niet teveel beren op de weg zien, gewoon zo doen als je het hebt bedacht. Als je de kast voorzichtig verplaatst is de kans op lekkage echt heel klein. Vissen kunnen echt wel wat hebben. Wel zorgen dat je de filter laat draaien wanneer hij op zn tijdelijke plek staat want als je die te lang uit zet gaan de bacteriën dood en dan krijg je nitriet en dat wil je niet.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:40

Wat je hebt bedacht is heel goed, zo zou ik het gewoon doen. Maak je niet teveel zorgen, het gaat meestal gewoon goed hoor :)
Ik heb ooit toen het niet anders kon 40 km auto gereden met m'n vissen in een snoeppot, ze kunnen best wat geklots hebben.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 21:37

In een snoeppot :') Geweldig! Als ze dat overleefd hebben, zal 10 meter schuiven niet zo'n heel groot probleem zijn zou je denken :D

Dankjulliewel, dit had ik even nodig geloof ik +:)+

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:02

Wij zijn vorig jaar met zo'n 500 liter verhuisd :'). Onze vissen hebben ruim 5 uur in plastic zakjes gezeten terwijl wij het aqurium geleegd hebben en op de verhuiswagen gezet hebben en daar weer opgezet hebben. En we hebben ook het aquarium wel eens helemaal leeg gehad om hem opnieuw te scapen of de vissen over te zetten naar een nieuwe bak.

Zo'n klein bakje kan je waarschijnlijk wel gewoon verschuiven als je hem gedeeltelijk leeghaalt. Maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen kan je ze ook allemaal overzetten naar een tijdelijke bak die je ergens anders kan doen. Wij hebben daar een grote plastic bak op wieltjes voor die we normaal gebruiken voor het water verversen.

Het voornaamste dat je in je achterhoofd wil houden is dat je zoveel mogelijk het water dat nu in het aquarium zit behoudt, of je het nou leeghaalt of je vissen in een andere bak overzet. Als je ze wel in een andere bak doet en je een los filter hebt kan je dat er ook zo insteken en daarin verder laten draaien zodat je cyclus niet crasht. Dan zal je bijna 100% zeker je cyclus wel gewoon moeten behouden, maar het is het altijd wel waard om na iets ingrijpends wat extra water checks te doen.
Komt goed!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:11

Waarom haal je er geen 20 liter water uit, Dan is hij te tillen met twee personen en hoef je er verder niets uit te halen. Op de tijdelijke plek zetten, water er weer in of gelijke een waterverversing doen. Terugweg precies hetzelfde.
Zo verhuizen wij onze 70 liter bak met gemak. Wel met de kanttekening dat er een meubeltje onder zit en we dus het complete meubel optillen. Daardoor blijft de bak "in balans".
Onze 350 liter bak laten we gewoon staan en daar werken we omheen:)

Azmay

Re: Klein aquarium tijdelijk verplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:40

Mijn 70 liter bak heb ik half leeggehaald en compleet met vissen en zooi 2 meter verder geschoven. Filter en verwarming heeft een halve dag uut gestaan maar dar kon in mijn setup geen kwaad.

Niet moeilijker doen dan nodig ;)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:43

Water eruit laten tot je een bodempje hebt waar de vissen net in onder staan, water opvangen in een een emmer, aquarium verplaatsen, water uit de emmer er weer voorzichtig bij doen.
Ik heb in september een overstroming gehad van ik dacht een kapot aquarium en heb ik het ook zo gedaan, nou alles heeft het gewoon overleefd. Aquarium was niet lek overigens

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 10:32

:D Fijn al deze bemoedigende verhalen! We gaan het er gewoon op wagen om de boel met een bodem water erin te verplaatsen +:)+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 10:37

Onlangs mn 140 liter bak verplaatst
Helft water eruit .
Hele boel met 2 man verschoven en weer gevuld.
Ging prima .

En we gaan het binnenkort weer doen . Omdat we gaan verhuizen en de bak niet mee verhuist .
De visjes gaan bij mijn ex wonen en de bak wordt verkocht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 13:10

50 liter kan je prima met twee personen inclusief meubel tillen
Een of Twee van die verhuisplankjes van de action ernaast zetten, optillen, meubel en al erop plaatsen. en dan gewoon verrollen. Op de andere plek stekkers er weer in en als de werken gedaan zijn terugrollen.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 20:42

Na alle raadgeving nog wel zo aardig als ik laat weten hoe het gegaan is!

En inderdaad prima gelukt. Zo'n 15-20 cm water erin laten staan, harde decoratie wel eruit gehaald om de visjes nog een beetje bewegingsruimte te geven :o Bak met kast en al naar tijdelijke locatie geschoven, oude water er weer grotendeels in terug gedaan. En 3 dagen later het rondje weer terug.

1 vis die ik vooraf al zag "minderen" heeft de verhuisactie niet overleefd, maar ik denk dat het enkel een paar dagen sneller is gegaan. De rest is fris en fruitig, hooguit de eerste dag na terugverhuizen wat schrikkerig.

Thanx voor alle bemoediging! Anders had ik denk ik alles leeggehaald, wat echt veel meer werk en onrust had opgeleverd voor de vissen en mijzelf. En dit werkte dus prima! +:)+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:02

Fijn dat het goed gegaan is!