Een jaar of 3 geleden ben ik gestart met een klein aquarium, leuk voor de kids. 40x40x40 zonder deksel, dus niet tot de rand vol. Er zal zo'n 50-55 liter water in gaan. Inmiddels is het meer mijn eigen hobby en omdat ik zonder enige voorkennis gestart ben, ben ik best wel trots op mijn bakje: hij draait mooi, goed stabiel. Er zitten verschillende visjes in, garnalen en slakken. En leuk beplant.
Nou moet er over een aantal weken geschilderd worden in ons huis en dan moet die bak een dag lang van de muur af. Ik heb er nu al slapeloze nachten van, ik ben als de dood dat ik mijn kleine aquarium hiermee volledig de vernieling in ga helpen

Wat ik wil proberen is om slakken en garnalen er met een bodempje water en de planten die geworteld zijn in te laten zitten. Liefst ook de visjes. Water en losse spulletjes eruit. Dan de boel verschuiven naar een plek waar de schilders er geen last van hebben/ omheen kunnen lopen en het net eruit gehaalde water weer teruggieten.
En dan als de boel droog is in omgekeerde volgorde weer terug.
Maar als ik dan horrorverhalen lees over knappende/ lekkende aquaria, vissen die niet tegen geklots kunnen (als je ze koopt klotsen ze toch ook in hun zakje??).... Ik heb er zó geen zin in... dat ik mijn bakje er haast voor te koop zou zetten .

Wie heeft adviezen over hoe dit zowel voor mijzelf als mijn visjes zo stressvrij kan verlopen? Normaal gesproken maakte zo'n uitspatting me niet heel veel uit, maar nu het om zoveel diertjes gaat die afhankelijk van mij zijn, zie ik er als een berg tegenop

Kan het aquarium, stel dat de tijdelijke verplaatsing goed lukt, een paar uur zonder filter/ verwarming? Of moet ik die wel aansluiten. Filter kan ik wel gewoon nat houden natuurlijk zo lang....