Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 12:34

Dag Bokt!

Wij gaan a.s. zondag onze 12 jarige adoptiekat ophalen *\o/* voor deze oude heer, die altijd indoor kat is geweest en dat bij ons ook zal blijven, zijn we op zoek naar goed voer. Ik ben helaas erg teleurgesteld door de matige kwaliteit voer die er beschikbaar is. Ik zoek iets wat niet grotendeels uit koolhydraten bestaat, veel granen bevat, en allerlei overbodige dingen zoals framboos :Y) en dat blijkt heel moeilijk te zijn. Wie o wie heeft de gouden tip?

Wat we zoeken:
- hoofdingrediënt vlees, vis of insect
- goed taurine gehalte
- geen overbodige plantaardige ingrediënten die katten niet nodig hebben/niet goed kunnen verteren
- koolhydraatarm
- geschikt voor een oudere indoor kat
- liefst verkrijgbaar in de dierenwinkel ipv alleen online te bestellen

Het mag wat duurder zijn dan bijv. Whiskas.

Alvast bedankt!

Leo

Re: Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:38

Eigenlijk is het antwoord bij katten: geen brokken. Rauw of natvlees.
Maar ondanks die kennis ben ik zelf ook gezegend met katten die vlees weigeren en alleen hun brokken willen. Aanvullen met natvoer uit blik gaat net.

In mijn zoektocht naar passend voer kwam Power of Nature er veruit het beste uit: hoog vleesgehalte en 5% koolhydraten. Helaas bleken mijn eigen katten het er niet goed op te doen. Zij staan nu na een flinke zoektocht op Farmina N&D pumpkin & quail (kwartel).
Natvoer wissel ik af tussen verschillende merken.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:50

Katten zijn van nature geen goede drinkers dus nat voer of rauw vlees is een betere optie.

Leo off topic dus kort je katten kunnen het leren maar het kost tijd en moeite. Een van mijn katten duurde 6 maanden.

Marloes_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:54

Wat fijn dat je hem een nieuw thuis gaat bieden! <3

Hier erg tevreden over Power of Nature. Heb erg lang research gedaan voordat onze poes kwam en deze kwam er als een van de beste uit door inderdaad het hoge vleesgehalte, graanvrij en weinig onnodige toevoegingen en koolhydraten.

Ik bestel het altijd bij Poezenparadijs, heel fijne webshop! Maar weet niet goed of het ook in een fysieke winkel te verkrijgen is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 12:59

Allereerst petje af dat je een senior adopteert! En leuk!!
Zou ook meenemen in je afweging: wat krijgt hij daar nu te eten (hoe lang zit ‘ie daar al dus is hij daar mss nu echt aan gewend) en weten ze mss wat hij bij z’n vorige baas te eten kreeg? Die info kan je goed gebruiken, want voerwisselingen bij een kat kan je het beste voorzichtig doen (opbouwen).

Je kunt hem op die leeftijd beter kwaliteit van leven bieden dan kwantiteit denk ik….waarmee ik bedoel dat je er zomaar van alles in moet ‘gooien’ :+ dus supergoed dat je wat info inwint.

Heb de mijne veel te lang op alleen maar onbeperkt droog voer gehad. Was erg makkelijk en ging lang goed. Tot er eentje met 12 al acuut nierfalen kreeg. De ander kon daar beter tegen, die kwam veel meer buiten en ik vermoed dat zij haar rantsoen aanvulde met muizen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:11

Top dat je een senior adopteert en hem goede voeding wil geven. Ik zou de overstap wel erg geleidelijk aan doen. Kwaliteitsvoer met meer eiwitten kan darmklachten geven indien ze dat niet gewend zijn.
Qua blikvoer oa: Farmina, Animonda Carny, MAC

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:17

wortel115 schreef:
Katten zijn van nature geen goede drinkers dus nat voer of rauw vlees is een betere optie.

Leo off topic dus kort je katten kunnen het leren maar het kost tijd en moeite. Een van mijn katten duurde 6 maanden.

Daarom zetten we ook goed door op natvoer en zou een volgende stap herintroduceren kvv zijn, maar zoals hier ook al benoemd wordt is de overgang naar zoveel meer dierlijk eiwit zeker iets wat heel geleidelijk moet gebeuren voor sommige katten. Mijn oudste deed het prima, de jongste moet echt in mini stapjes.

Katten zijn over het algemeen veel lastiger dan honden om aan voeding te laten wennen. :j

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 13:55

Bedankt allemaal voor jullie tips! We gaan de overgang idd heel geleidelijk doen zodat hij rustig aan kan wennen en hij ook de smaak van het voer leert accepteren.

Wat betreft droogvoer, zijn er nog meer opties dan Power of Nature? Die vind ik er heel goed uit zien, alleen wel onhandig dat die altijd online besteld moet worden.

En natvoer: wel of niet doen? Ik heb altijd geleerd dat het niet goed is voor de spijsvertering, maar idd er valt wat voor te zeggen dat ze met natvoer wat vocht binnen krijgen.

@paars, wat vervelend dat je kat ziek is geworden :(:) wat kwam jouw kat tekort/ging er verkeerd waardoor hij nierfalen kreeg?

En we zijn heel blij met ons oudje! Voor ons is het superfijn te weten dat we een kat adopteren die oké is met binnen leven, en voor hem is het een fijne kans op een warm thuis in zijn oudere jaren.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:26

Oh, ik zou zéker proberen natvoer te geven en niet enkel op brokjes houden!
Qua brokken oa: Farmina, Brit Care, Celtic Connection, Power of Nature (bv de “Meadowland Mix”)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:31

Absoluut natvoer bij geven! Het liefst nog met een scheutje water erbij. Vocht is zo belangrijk bij katten, zeker bij oudere.

Power of Nature is inderdaad een top merk. Maar hier krijgen ze Wellness core, kwam toen goed uit de test. M'n portomonee moet het ook leuk vinden en het is makkelijk te halen bij de Pets Place ipv onhandig online bestellen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:58

UMayDream schreef:
@paars, wat vervelend dat je kat ziek is geworden :(:) wat kwam jouw kat tekort/ging er verkeerd waardoor hij nierfalen kreeg?

Zoals iemand al schreef; het zijn van nature geen drinkers. Ik denk dat het daarmee te maken heeft gehad. Door alleen droogviel aan te bieden heeft ze denk ik te weinig vocht binnengekregen. Dus ben mijn oudje daarna ook natvoer gaan bijgeven en deed daar nog wat extra water bij.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:18

superleuk. Hier een handig linkje met info over gezond kattenvoer. Katten horen in elk geval géén voer met granen,mais etc. te krijgen. Een samenstelling lezen helpt al snel met het uitselecteren van baggervoer met veel te laag vleesgehalte.

https://voerwijzer.com/waarom-goede-kattenvoeding/

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:18

Zoals hierboven al gezegd natvoer geven. En dan iets wat uit veel vlees bestaat. Schesir, almo nature of kvv als je dat kan en wilt geven.

Mijn katten krijgen voornamelijk vlees en een klein beetje brok. Brok krijgen ze hier carnis kitten (ja ook de volwassen katten) in carnis zit cranberry. Dat is van nature wat zuurder en zorgt ervoor dat je minder blaasproblemen krijgt.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 22:24

Wauw wat een reacties weer, ik stel al het meedenken zo ontzettend op prijs!

We gaan de brokjes en het natvoer van Welness Core als eerste proberen. En hem heel langzaam aan beide laten wennen. Power of Nature lijkt me qua samenstelling wel beter maar het is echt zo onhandig om het niet in de winkel te kunnen halen, online bestellen gaan we geheid een keer vergeten en tja wat dan...

Hoeveel natvoer voeren jullie per dag? 1 heel zakje lijkt me misschien wat veel?
Onze kat kreeg vroeger altijd een half zakje natvoer per dag, is zoiets redelijk?

De link van Voerwijzer ga ik eens doornemen, thanks @Lindsey!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:34

Hier krijgen ze ‘‘s morgens rond de 20 -30 gram vlees en dan 20-30 gram brok en dan ‘s middags weer vlees en ‘s avonds nog brok.

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:38

Ik ben erg blij met de brokjes van Darf. Omdat wij meerdere katten hebben is brokjes het makkelijkst

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:01

Het is ook beter om katten meerdere keren kleine beetjes voer te geven ipv 1/2x veel.

Hier krijgen die van ons 2x natvoer, één keer in de ochtend en één keer in de avond.
Daarnaast hebben ze daartussen nog 2x brok. Dit was eerst 3x, maar de laatste keer brok aten ze nooit dus die inmiddels weggelaten.

Hoeveel je moet geven is afhankelijk van het aantal kcal wat je kat nodig heeft. Dit kun je online wel uitrekenen met tools, dan heb je in ieder geval een beetje een idee of je niet te veel of te weinig voert.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:05

Ik zeg altijd voer met je ogen. Ik pas zelden de hoeveelheid vlees aan (alleen als ze zwanger zijn of zogen) maar als ze te dik worden minder ik brok als ze bij mogen komen krijgen ze brok bij. Van mijn poezen kan her goed zijn dat ik maar 1 keer per dag of per 2 dagen brok bijvul. Als zij genoeg hebben dan laat ik dat liggen. Mijn kater eet altijd wel alles op dus hij krijgt elke keer maar een klein beetje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:13

Mij valt het online bestellen van power of nature reuze mee. Zodra ik een nieuwe zak openmaak, bestel ik nieuwe - dit doe ik ook altijd met zand voor de bak bv. Zoveel moeite is het imo niet om te zorgen dat je altijd wat voorraad hebt bv en op deze manier vergeet je het ook gewoon niet, gewoon meteen aanvullen is echt zo gepiept met de telefoon. en Poezenparadijs is heel erg betrouwbaar en snel met verzenden ook bv. En anders kan het via power of nature zelf ook nog. Maar heb echt nog 0 issues gehad met poezenparadijs. Echt een fijne webshop, ook voor goede natvoer merken bv. Ik mis het in de winkel kunnen halen van de brok iig niet, ben nog nooit tekort gekomen. Wel een enkele keer gehad met de KVV van de hond maar die kan ik altijd lokaal wel vinden (heb wel altijd blik of gestoomde worsten op voorraad ook nog voor evt nood), is dan wel eens geweest omdat t net niet uit kwam met de levering van onze bestelling maar met het katten voer heb ik sws structureel altijd extra voorraad staan in dichte zak en blikjes en zakjes e.d. ik moet ook zeggen dat ik niet anders gewend ben en dit al 5,5 jaar doe want applaws is ook alleen online verkrijgbaar en ik vind geen alternatieve brokken in de lokale winkels welke ik als een vooruitgang zag dus dat woog voor mij dus niet zo zwaar; of het lokaal te koop is. Als je het eenmaal zo gewend bent, gaat dat niet zomaar fout met inkopen.

Ik heb ook nog gekeken naar een Duits merk wat Nog beter als power of nature uit de bus kwam maar dit waren pellet brokjes en daar wilde m’n prinses echt niet aan :o Eerder kreeg ze applaws maar was ik niet kapot van ondanks dat ze het er goed op deed. Power of nature zijn krokante brokjes ook en die gaan er hier goed in, en ze doet het er super op.

Wij proberen de verhoudingen zo te houden dat ze meer vlees/natvoer krijgt als brok maar met katten is het idd niet zó goed te sturen als honden haha maar met tijd en gewenning is soms wel veel mogelijk. Hier eet ze ook KVV/rauw met de hond mee maar te onbetrouwbaar om volledig op KVV over te gaan helaas want dat heeft sws m’n voorkeur maar ze eet qua diersoorten niet genoeg variatie.

Drinken doet ze goed, ze is gek op water en komt ook altijd aan rennen als we zelf ook glazen water hebben, dan wil ze ook van ons drinken _O- vocht inname maak ik me dus bij onze poes geen zorgen over maar vind idd de koolhydraat en toevoegingen in brok gewoon voor katten nog erger als honden maar ook hier kom ik er niet onderuit haha. Maar iig heel tevreden over Power of Nature.

Met een senior idd even rustiger aan over stappen en ook tzt dierenarts checks extra doen aanvullend is wel van meerwaarde met senioren.

Wij voeren op het oog al 5,5 jaar met de kat (honden ook altijd). Onze kat doseert haart brok inname heel netjes en over eet zichzelf niet, past dit ook aan aan hoeveel vlees en KVV ze nog eet ernaast en heeft hierdoor dus ook de hele dag voer tot haar beschikking, klok rond zodat ze zelf kan bepalen wanneer ze eet. Na de switch naar power of nature heeft ze een periode dat ze ietsje zwaarder was maar dit trok zich erna weer recht. Dat is met elk individu even uitzoeken ook. Vaak zijn ze in bepaalde periodes ook net wat minder actief of door andere omstandigheden dat ze afvallen, zeker als ze ouder zijn. Heb je een schrokkerd zonder rem zul je uiteraard wel zelf moeten ingrijpen/begrenzen. Maar zeker nu met zo’n senior herplaatser is het wel handig om even bij te gaan houden wat erin gaat en hoe het in verhouding staat tot stabiel blijven in gewicht ja of nee. Wij voeren 2x per dag vlees (zakjes van gemiddeld 70-80g) en soms dan KVV wat ze mee eet met de hond, paar dagen per week, en onbeperkt brok waar ze hier heel stabiel mee blijft.

Edit;
Oh zie dat je al wat besloten hebt, succes met alles! Benieuwd hoe het gaat. En voerwijzer is idd een fijne site. Catmoneo was ook altijd een super site maar zij doet tegenwoordig bijna alles alleen tegen betaling qua informatie vrijgeven. Maar voerwijzer is echt een fijne complete en informatie website.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 04:43

Qua hoeveelheid voer. Voor vers vlees een volwassen kat eet ongeveer 3% van het totale lichaamsgewicht. Ieder klaar gemaakt voer wat je koopt heeft waarschijnlijk richtlijnen voor voer op de verpakking. Dit zijn goede richtlijnen om mee te beginnen, daarna kijk je naar de kat. Wordt ie dik moet hij minder eten, wordt hij mager geef je hem meer.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 08:04

Hier ook veel vlees (natvoer) icm wellness core (wel de original!) momenteel.
Brokjes wissel ik nog wel eens af of meng er verschillende, natvoer krijgen ze om de dag/2 dagen gemiddeld iets anders, rouleer met diverse merken en smaken. Carny, mac, bozita, mjamjam, catz Finefood en Grau voornamelijk.
2x pd vlees/nat en 3x pd brokjes uit de voerautomaat :)

PON hebben ze hier ook een tijdje gehad, maar deden ze het niet fantastisch op. Markus Muhle beutenah is ook een hele mooie (geperste) brok, maar vrij duur en 1 bleef hiervan aan de diarree.
Wildcat Etosha hebben ze het recept verandert... Niet meer zo mooi als dat het was.
Nu dus al een poosje op WC, nu nog gemengd met nutrivet inne, maar die is ook al een tijdje bijna niet meer verkrijgbaar dus als dat op is wordt het waarschijnlijk weer alleen wellness core. Doen ze het ook prima op.
Niet alles wat 'op papier' de 'perfecte' brok is, is dat ook voor elke kat. Het is echt kijken naar je kat en hoe ze het er op doen.

Kvv is leuk maar je moet wel echt weten wat je doet/voert vind ik. En is hier niet te doen icm werk. Af en toe krijgen ze het wel ter afwisseling hier.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 08:14

Wat leuk dat je een kat krijgt!

Wij voeren Orijen Original Cat aan onze 11 jarige poes. Vrijwel geen natvoer omdat ze dat niet eet (alleen liquid snacks eet ze). Misschien toch maar eens proberen aangezien iedereen het aanraadt.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 13:22

Bedankt voor alle reacties weer!!

Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen bij ons. Zijn naam is Dikkie, wat ook al een beeld schetst van zijn huidige gewicht :Y) hij mag best iets afvallen, vooral voor een senior vind ik dat wel belangrijk met het oog op de toekomst. We willen hem graag zo goed mogelijk krijgen zodat ie nog zoveel mogelijk pensioenjaren mag genieten bij ons.

@cursebreaker, bedankt voor je uitgebreide reactie! We gaan, nadat hij over de ergste verhuisstress heen is, inderdaad even met hem naar de DA voor een senioren-APK. Zo op het oog zie je er niks aan af maar wie weet. En dan kun je er maar beter op tijd bij zijn.

@deksel, heb Orijen even opgezocht en prima samenstelling zo te zien. Moet wel een beetje grinniken om de hoeveelheid kruiden die erin zitten, de onderste helft van de ingrediëntenlijst lijkt wel een beetje op de kruidenkast die ik heb voor mijn paard :=

@wortel115, goeie, had er niet aan gedacht dat op de voerverpakking wss wel een aanbevolen hoeveelheid staat. Dan gaan we daar eens mee beginnen.

Haalt iemand ook wel eens vers vlees/vlees uit de vriezer bij de slager o.i.d. voor de kat? Wij zijn beide veganist dus ik moet zeggen dat dit wel wat gek voelt maar afijn, katten zijn nu eenmaal carnivoren. Wij hebben dus alleen totaal geen kennis van wat er mogelijk verkrijgbaar in het vleesschap en wat dan geschikt is om aan een kat te voeren haha. Is bijv. orgaanvlees van de kip geschikt? Dat zie ik veel als ingrediënt op kattenvoer verpakkingen dus wellicht ook iets om eens vers/onbewerkt te voeren.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:39

Dat kan maar dan moet je zelf zorgen dat je alles wat een kat nodig heeft toevoegt. Ik heb diepvries rollen van Carnibest. Ik snij die in kleine stukjes en doe ze terug in de diepvries. Haal dan elke dag een nieuw stuk uit (‘s avonds) dan krijgen ze daar ochtend en avond voer van.

En orgaanvlees zo moet je kijken of ze dat eten. Hier dus niet. Of ja Lanah wel de rest niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:43

UMayDream schreef:
Haalt iemand ook wel eens vers vlees/vlees uit de vriezer bij de slager o.i.d. voor de kat? Wij zijn beide veganist dus ik moet zeggen dat dit wel wat gek voelt maar afijn, katten zijn nu eenmaal carnivoren. Wij hebben dus alleen totaal geen kennis van wat er mogelijk verkrijgbaar in het vleesschap en wat dan geschikt is om aan een kat te voeren haha. Is bijv. orgaanvlees van de kip geschikt? Dat zie ik veel als ingrediënt op kattenvoer verpakkingen dus wellicht ook iets om eens vers/onbewerkt te voeren.

Je kunt rustig de kvv bij de Appie of de gewone dierenwinkel halen, zolang er maar geen pens en te veel groente bij zit want dat vinden katten niet zo lekker. Kvv, ook de enkelvoudige voor honden is ook prima zolang het maar geen hoofvoer is. Katten zijn meer echte vleeseters. Zolang er voldoende ander voer met genoeg taurine gevoerd wordt is het niet zo'n punt dat er ook eens iets incompleets bij zit. Je zou bij de slager kippenhartjes of maagjes kunnen halen om te proberen.
Onze kat is dol op stukjes kipfilet, en verse vis. En een theelepeltje yoghurt gaat er met smaak in, daar doen we ook de ontworming doorheen, die is smaakloos en gaat er dan probleemloos in. Hij vangt trouwens ook muizen en zorgt zelf wel voor aanvulling op z'n menu ;)

Mocht je geen vlees in de vriezer willen hebben dan kun je ook blikvoer geven. Die zijn er ook met 98% vleesgehalte. (o.a. Wild Freedom)