Nierfalen kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Nierfalen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 19:02

Op zoek naar ervaringen en even van me afschrijven...we hebben het maar een keer eerder meegemaakt, maar dat was acuut en ook meteen het eindstadium. Nu hebben we meer hoop, al is het niet echt geweldig. Het is nu hem helpen en met een week weer kijken.

Joey, kater (gecastreerd), 12 jaar. Altijd al een slanke kat geweest, nooit de echte grote rode kater zegmaar. Altijd ook al een beetje een geval apart (niet meer gaande in het hoofd dan liftmuziek, 2 hersencellen die voor de derde plaats racen, zo'n geval :') ) en rustig.
Afbeelding

Hij werd toch ineens best mager de afgelopen tijd en had moeite met voer binnen houden. Dat had ie wel vaker, maar niks geks. Eerste gedachte was allergie, haarballen...die kant uit zegmaar. Dus voer gewisseld en dan ging het weer een tijdje goed.

Maar toch, ineens begon hij snel af te vallen tot echt mager aan toe. Twee weken terug op de schaal gezet, oliebol...2,5 kilo. Ook een slecht gebit (veel tandsteen) gezien, dus we dachten we voeren bij met extra natvoer zodat hij wat meer reserves heeft, en dan maar een gebitsreiniging doen.
Afgelopen weekend de conclusie getrokken dat we naar de DA moesten, hij leek ondanks onze inspanningen toch weer dunner, en we zagen gedragsverandering (ineens ontlasten in huis). Wel goede eetlust, en vandaag viel het pas op dat hij in korte tijd 4x is gaan drinken.

DA heeft gevoeld en gekeken. Geen afwijkingen te voelen in de buik, wel mager, vochttekort, hartslag van 200 in rust. En we hadden vandaag ineens nog maar een kater van 2.3 kilo op de schaal staan -O-
Er was een vermoeden, dus bloed afgenomen en getest. En inderdaad...het vermoeden klopte. De nieren zien er niet goed uit.
Voor de geïnteresseerden, dit was de uitslag van de bloedtest:
Afbeelding

We gaan nu een week lang zelf vocht toedienen (gelukkig zelf ervaring en een hele relaxte kat, dus i.c.m. de feestdagen werd ons dit toevertrouwd <3 ). Anti misselijkheid medicatie, speciaal voer, en donderdag nog extra pillen erbij. En dan volgende week weer testen en kijken wat er uit komt, of het geholpen heeft.

Voor nu duimen draaien voor ons kereltje en hopen dat we nog wat langer tijd met hem hebben. Van wat ik heb gelezen erover qua stadia zitten we niet echt in een leuk stadium en is er al schade opgelopen -O-

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:17

Tigress schreef:
Op zoek naar ervaringen en even van me afschrijven...we hebben het maar een keer eerder meegemaakt, maar dat was acuut en ook meteen het eindstadium. Nu hebben we meer hoop, al is het niet echt geweldig. Het is nu hem helpen en met een week weer kijken.

Joey, kater (gecastreerd), 12 jaar. Altijd al een slanke kat geweest, nooit de echte grote rode kater zegmaar. Altijd ook al een beetje een geval apart (niet meer gaande in het hoofd dan liftmuziek, 2 hersencellen die voor de derde plaats racen, zo'n geval :') ) en rustig.
[ Afbeelding ]

Hij werd toch ineens best mager de afgelopen tijd en had moeite met voer binnen houden. Dat had ie wel vaker, maar niks geks. Eerste gedachte was allergie, haarballen...die kant uit zegmaar. Dus voer gewisseld en dan ging het weer een tijdje goed.

Maar toch, ineens begon hij snel af te vallen tot echt mager aan toe. Twee weken terug op de schaal gezet, oliebol...2,5 kilo. Ook een slecht gebit (veel tandsteen) gezien, dus we dachten we voeren bij met extra natvoer zodat hij wat meer reserves heeft, en dan maar een gebitsreiniging doen.
Afgelopen weekend de conclusie getrokken dat we naar de DA moesten, hij leek ondanks onze inspanningen toch weer dunner, en we zagen gedragsverandering (ineens ontlasten in huis). Wel goede eetlust, en vandaag viel het pas op dat hij in korte tijd 4x is gaan drinken.

DA heeft gevoeld en gekeken. Geen afwijkingen te voelen in de buik, wel mager, vochttekort, hartslag van 200 in rust. En we hadden vandaag ineens nog maar een kater van 2.3 kilo op de schaal staan -O-
Er was een vermoeden, dus bloed afgenomen en getest. En inderdaad...het vermoeden klopte. De nieren zien er niet goed uit.
Voor de geïnteresseerden, dit was de uitslag van de bloedtest:
[ Afbeelding ]

We gaan nu een week lang zelf vocht toedienen (gelukkig zelf ervaring en een hele relaxte kat, dus i.c.m. de feestdagen werd ons dit toevertrouwd <3 ). Anti misselijkheid medicatie, speciaal voer, en donderdag nog extra pillen erbij. En dan volgende week weer testen en kijken wat er uit komt, of het geholpen heeft.

Voor nu duimen draaien voor ons kereltje en hopen dat we nog wat langer tijd met hem hebben. Van wat ik heb gelezen erover qua stadia zitten we niet echt in een leuk stadium en is er al schade opgelopen -O-

Hier kat met acute nierfalen gehad. Niet geheel vergelijkbaar.

Ze zat in elkaar gedoken, in weekend naar dierenarts geweest. Infuus er in. Extreem hoge waarden. Ze ging op medicatie(seminta?) en niervoeding. Waarden werden beter. Nierwaarden na week of 2 weer extreem hoog, ze wilde ook niet meer eten. toen haar laten gaan. Vermoedelijke oorzaak bosje bloemen van werkgever... Dus niet geheel vergelijkbaar...

Infuus en voeding kan veel goed doen, bij ons was het te laat en te acuut... Maar er zijn katten bij wie het goed aanslaat en die er goed van opknappen.

Veel sterkte voor jullie, ik duim dat de waarden verbeteren.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 30-12-24 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:19

Heel veel sterkte en hopelijk slaat de behandeling aan. Hier twee katten (broers) met nierfalen gehad, 1 chronisch en 1 acuut. De kat met acute nierfalen heeft 1,5 jaar nog geleefd, zijn broer met chronische nierfalen heeft nog 4 jaar geleefd met de nierfalen, helaas beiden moeten laten inslapen hierdoor.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 19:58

Als hem nog 4 jaar gegund is, dan is dat ons al goud waard. We waren al blij genoeg dat we hem weer levend mee kregen. We hielden al rekening met het ergste :=

Hij leek vanmiddag al een stuk helderder na het vocht. Hij heeft 120 cc onder de huid toegediend gekregen. De vochtbulten waren in een uurtje al compleet opgenomen. Morgen en overmorgen 100 cc, daarna 60 indien hij niet meer nodig heeft, anders alsnog weer 100.
Volgens mij krijgen wij donderdag ook semintra mee. Ik meende zoiets op te hebben gevangen. Maar daar weet ik later deze week meer over :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:07

Onze kater begon ook af te vallen, en na een tijdje werd ie ook ziek.
Bleek ook nierfalen.
Week lang zelf vocht toegediend, daar knapte ie wel iets van op.

Helaas was hij echt een heeele moeilijke eter en dieetvoer ging dus never nooit niet erin.

Bloeddrukmeting gevraagd, die was ook niet goed.
Dus gestart met medicijnen maar die vielen helemaal niet goed, hij was compleet van de wereld (wat de DA helemaal niet kende), dus direct maar weer mee gestopt.

Uiteindelijk heeft hij nog een paar maanden geleefd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 20:11

Wat ontzettend rot! Nierfalen kan echt heel snel gaan helaas.
Maar ook een redelijk succesverhaal: Bij de kat van mijn beste vriendin werd zes jaar geleden ook nierfalen geconstateerd. Bij hem kwam het ook tot uiting in snel gewicht verliezen etc.
Meteen op medicatie en nierdieet gezet en inmiddels zijn ze zes jaar verder en gaat het heel erg goed!
Ze gaan wel ieder jaar op controle om te kijken hoe het met de nierwaardes zit, maar tot nu toe veranderen die amper. Hij is ook weer goed op gewicht.

Ik wilde dit positieve verhaal ook even met je delen en hoop dat je toch nog lang van je kat in goede gezondheid mag genieten :(:) Sterkte!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 20:21

We waren hier dus ook bang voor het eten. Want aan de ene kant is ie makkelijk, maar hij is ook zo'n kat die 3x iets eet en dan besluit dat het best vies is, en het niet meer wil :') Vanmiddag ging het voer er al wel goed in, dus hopen dat het zo blijft. Als ik het zo hoor kan het dus echt alle kanten uit, afhankelijk van hoe het allemaal wordt opgepakt door de kat.
We gaan ons uiterste best doen om hem de beste kansen te geven <3 Fijn ook om te horen dat het ook zo goed kan uitpakken! Hij voelt nog maar zo jong voor ons met z'n 12 jaar, dus ik hoop echt dat we mogen spreken met hem over jaren ipv maanden :(:)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:01

Tigress schreef:
Als hem nog 4 jaar gegund is, dan is dat ons al goud waard. We waren al blij genoeg dat we hem weer levend mee kregen. We hielden al rekening met het ergste :=

Hij leek vanmiddag al een stuk helderder na het vocht. Hij heeft 120 cc onder de huid toegediend gekregen. De vochtbulten waren in een uurtje al compleet opgenomen. Morgen en overmorgen 100 cc, daarna 60 indien hij niet meer nodig heeft, anders alsnog weer 100.
Volgens mij krijgen wij donderdag ook semintra mee. Ik meende zoiets op te hebben gevangen. Maar daar weet ik later deze week meer over :j

Bij mijn kat met acute nierfalen was de natrium hoger dan bij jouw kat; 184, de andere waarden weet ik niet meer uit mijn hoofd, en hebben we ontzettend veel geluk gehad dat de behandeling aan sloeg en hij nog 1,5 jaar bij ons heeft kunnen leven. De dierenarts gaf hem weinig kans. Mijn chronische nierfalen kat had licht verhoogde nierfalen, dierenarts vond hem er perfect uitzien en ik zag dat zijn vacht anders werd dus ik stond op een bloedonderzoek, daaruit kwam chronische nierfalen en heeft hij nog 4 jaar bij ons kunnen zijn totdat zijn ene nier niet meer ging werken en de ander ook slechter werd, dat ging toen heel snel.

Sappos

Re: Nierfalen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 21:18

Hier een kat met acuut nierfalen gehad. Er was niks aan hem te zien behalve dat ie mager was en niet at. Hij kwam wel voor het eten maar at dus niets. Creatinine was 945 en ureum >46,4. Uiteindelijk met intensief management hebben we nog 1,5 jaar van hem mogen genieten. Het is fijn dat je zelf vocht kan toedienen want daarmee heb ik zijn leven ook kunnen rekken samen met anti misselijkheidsmedicijnen/eetlustopwekkers. Hij was altijd al geen goede eters maar die laatste 1,5 jaar moesten we echt alles uit de kast trekken om hem aan het eten te houden.
Ik wens je heel veel sterkte! Ik hoop dat je met de medicatie en het vocht de waarden omlaag kan krijgen en je nog een tijdje van Joey kan genieten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 00:38

Ik kende een poes die nog zo'n 4 jaar heeft geleefd na de diagnose. Die kat kreeg "Fortekor", een middel dat oorspronkelik voor honden met een hartaandoening was gemaakt, maar ook goed bleek te werken bij katten met een nieraandoening. Dit in combinatie met dieetvoer maakte dat het nog lange tijd goed ging met poes. Fortekor lijkt vooral het teveel aan eiwit tegen te gaan.

Hopelijk is er ook iets dergelijks qua behandeling mogelijk voor Joey.
Wat een leuk diertje heb je daar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 02:21

Wij hebben 2 katten met nierfalen gehad. Voor de een kwam de diagnose en behandeling helaas te laat. De ander volgde snel daarna en hadden we dus eerder in de gaten. We hebben haar ruim 3 jaar goed kunnen houden met zelf thuis infuus geven (eerst om de dag en na ongeveer 4 maanden naar 1x elke week) en medicatie. De dierenarts gaf haar minder dan een maand te leven toen we startten, ze was toen ook nog maar 2 kilo. Ze heeft het een poos echt heel goed gedaan en was toen zelfs bijna 4 kilo. Uiteindelijk hebben we haar toch moeten laten gaan vanwege de nierfalen, toen was ze dik 15. Dus al met al nog wel een mooie leeftijd.
Ik mis haar nog steeds heel erg :(

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:09

Tigress schreef:
We waren hier dus ook bang voor het eten. Want aan de ene kant is ie makkelijk, maar hij is ook zo'n kat die 3x iets eet en dan besluit dat het best vies is, en het niet meer wil :') Vanmiddag ging het voer er al wel goed in, dus hopen dat het zo blijft. Als ik het zo hoor kan het dus echt alle kanten uit, afhankelijk van hoe het allemaal wordt opgepakt door de kat.
We gaan ons uiterste best doen om hem de beste kansen te geven <3 Fijn ook om te horen dat het ook zo goed kan uitpakken! Hij voelt nog maar zo jong voor ons met z'n 12 jaar, dus ik hoop echt dat we mogen spreken met hem over jaren ipv maanden :(:)
er zijn best wat verschillende merken met renal voer, zowel natvoer als brokjes. Dus je kan altijd variëren mocht het een of het ander niet gegeten worden. Bij ons was het echt proberen. Maar je hebt nu iets gevonden dat werkt, gewoon daarbij houden zou ik zeggen :) veel sterkte/beterschap!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:54

Hier ook bekend met een kat met nierfalen. Door heftige reactie op medicatie zit ze nu op pronefra. Een voedingssuplement dat de nieren ondersteunt. Mijn kat reageert daar erg goed op. Verder heeft ze altijd eten en water staan.

Sterkte, ik hoop dat jullie hem nog even bij jullie mogen houden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:47

Ik heb veel nierpatiënten gehad (6)en er; s een heel duidelijke relatie tot de tanden als die ontstoken zijn dan vervuilt dat het bloed en dat werkt weer op de nieren. Mijn protocol was dus echt bij nierpatiënten zeker van wie de tanden slecht waren gewoon alles te laten trekken. Negen van de 10 keer was dan het nierfalen ook over.
Ik nam vaak de oude katten mee uit het asiel die eigenlijk geen kans hadden om geplaatst te worden. Ik lapte die op en gaf ze nog een goede oude dag.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:56

Ik ben alleen met honden met nierfalen bekend, maar Solidago helpt bij nierfalen, toen ik het aan mijn hond gaf, kwam ik eens op deze pagina uit, waar solidago bij katten aangeraden wordt, omdat het bij hun schijnbaar heel goed helpt:
https://www.nmlhealth.com/blog/uit-de-p ... at-en-hond

Misschien heb je er iets aan, nierfalen is een moeilijk iets...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 23:35

Dank voor de ervaringen en tips <3

Vandaag zelf vocht toegediend. Ging hartstikke goed, liet 'ie keurig toe :D Iets meer leven dan gisteren erin, maar met even kriebelen zat meneer rustig genoeg om alles te kunnen doen.
Hij valt vandaag wat minder aan op het voer. Natuurlijk is het even een contrast met gisteren, maar we kijken het gewoon rustig aan. Hij is kalm onder het vuurwerk, al kan ik me voorstellen dat het hem alsnog wel wat doet natuurlijk. Maar so far, so good, we zien in ieder geval wel dat ie zich minder af wil zonderen. Hij zit nu weer lekker bij ons op de bank <3 Als hij morgen nog steeds niet wil eten, dan gaan we donderdag even in overleg als we dan toch medicatie moeten halen. Ben benieuwd welke het zal gaan zijn :j

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:07

Ik ben een kat verloren aan nierfalen, ook een echo gemaakt van de nieren en daar was duidelijk te zien dat er niets meer aan te redden was.

Hopelijk loopt het voor jullie beter af sterkte!

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 08:40

Onze kat met nierfalen heeft het nog een half jaar gered op speciaal voer en medicatie semintra. Hij kreeg elk maand wat extra vocht en anabolen (helaas helpt het speciale voer niet om aan te komen). Uiteindelijk stopte hij met eten en wilde hij niet meer aangeraakt worden en toen de keuze gemaakt om te stoppen.

Weet niet of de kat buiten komt? Anders even halsbandje om doen met niet voeren. Die van ons smeekte door de hele buurt omdat hij het speciale voer niet zo lekker vond. Omdat hij zo mager was hadden we de dierenambu ook zo voor de deur. Situatie uitgelegd en toen veel begrip gekregen maar wel wat ongemakkelijk natuurlijk

Duim dat die van jou nog heel wat jaren bij jullie mag blijven

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 10:36

Ik heb al meer dan zes jaar een kat met chronisch nierfalen. Met dieetvoer en medicatie (die momenteel niet leverbaar is waardoor hij nu de humane variant krijgt) gaat het goed, twee keer per jaar controleren we het bloed en afgelopen jaar nog wat toegevoegd aan zijn voeding.
Hij is wel altijd mager gebleven. Hij is stabiel nu qua gewicht maar het is een van de grootste rassen en hij zou echt wat kilo’s meer mogen hebben. Zijn halfbroer weegt bijna 2x zoveel en die is niet dik.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 15:46

Eetlust is alweer wat meer teruggekomen, dus dat is positief. Tevens net de medicatie opgehaald, betreft inderdaad Semintra :j Dus daar gaan we nu ook mee starten.

Het is een binnen/buiten kat, maar erg honkvast en eet niet elders. Anders dan onze andere kat die met z'n dikke rooie kont nog wel eens uit een container kwam zetten _O- . Nu hij zo ziek is komt hij ook niet verder dan de tuin, dus daar zijn geen zorgen over.

Dinsdag gaan we opnieuw bloed testen. De DA is tevreden met wat ze tot nu toe hoorde over hem, dus ik hoop dat hij dit weet voort te zetten.

Afbeelding

Hij krijgt al wel weer zijn typische "wat mot je" blik terug :') Niet gek, ik ben degene die hem dit te prikken en te porren deze week :))
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:53

Ik heb ook een kat gehad die eerst acuut nierfalen had, en toen ik hem kreeg was het nog steeds niet goed.

Ik heb heel veel natvoer en ook droogvoer gegeven voor nierpatiënten, hier heeft hij het echt heel goed op gedaan, zelfs tot 'net aan normaal waarden' aan toe.

Helaas heeft een hond hem te pakken gekregen en heb ik hem daarna nooit meer goed gekregen, na een half jaar moeten besluiten dat het niet meer ging. Maar voor de nieren is er dus echt zeker hoop!

Blij dat je mannetje al iets beter uit de ogen kijkt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:38

Onze kat kreeg Semintra en Ipakitine of Ipaktine? We hebben haar even op de Pronefra gehad, maar dat duurde maar kort want ze ging een week lang elke keer na toedienen over haar nek, dus dat werkte duidelijk niet voor haar.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 19:41

Hij krijgt steeds meer praatjes als het om z'n medicatie toedienen gaat. Eten gaat aan de ene kant niet hard...en aan de andere kant is hij gisteravond op de poef gaan zitten en heeft hij naar mijn ouders zitten blèren dat hij z'n vlees wilde :')

Afbeelding

We vinden het gigantisch spannend over wat de bloedtest dinsdag zal uitwijzen. We hopen zo dat het heeft geholpen en we een langdurig plan kunnen opstellen voor hem, maar we durven nog nergens onze hoop op te zetten.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:10

Hoi!
Ik werkte een tijd in het asiel en nam dan wel eens oudjes mee naar huis die niet geplaatst konden worden ivm nierfalen.

De 1ste deed ik heel secuur dieet volgen, medicatie en toch bleef hij slechter totdat ik hem met een halfjaar heb laten inslapen.

De 2de alleen dieet en geen medicatie. Die ging nog best lang mee, 2 jaar maar was ook nog niet zo slecht toen ik hem meenam.

De 3de was heel slecht en mager toen ik hem meenam ("3 maanden" dacht de dierenarts nog). Is 3 jaar mee gegaan, alleen op semintra! Nierdieten geloofde ik toen niet meer zo in, wel lekker veel blikvoer met water erdoor en alles eten waar hij trek in had. Knapte bij ons goed op en was echt nog een fitte opa!

T kan dus snel gaan maar ook best lang een tijd goed gaan!

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:51

Tigress schreef:
Hij krijgt steeds meer praatjes als het om z'n medicatie toedienen gaat. Eten gaat aan de ene kant niet hard...en aan de andere kant is hij gisteravond op de poef gaan zitten en heeft hij naar mijn ouders zitten blèren dat hij z'n vlees wilde :')

[ Afbeelding ]

We vinden het gigantisch spannend over wat de bloedtest dinsdag zal uitwijzen. We hopen zo dat het heeft geholpen en we een langdurig plan kunnen opstellen voor hem, maar we durven nog nergens onze hoop op te zetten.

Beterschap/sterkte!