[VOLG] De familie rat + 9!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

[VOLG] De familie rat + 9!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 22:14

Ik ben zelf altijd gek op volgtopics met pasgeboren dieren, dus het leek me wel een leuk idee om er nu zelf eentje te openen.

Een maand geleden had ik 2 ratjes opgehaald voor mijn slangen, bij een kennis die ze fokt als voedseldieren maar ook als huisdier. Ik heb van alles geprobeerd om ze op diepvriesprooien te krijgen maar dat was bij één niet gelukt, helaas. Deze slang werd groter en ik moest van muizen over op ratten, en met elke voerbeurt werd het lastiger, ik heb ze ook jarenlang als huisdier gehad.

Eind november bleek na het ophalen van de ratjes dat één van de slangen in vervelling lag, die kon dus niet eten. Lang verhaal kort; 2 dagen later hadden ze namen en een fatsoenlijke kooi :+

Nezumi

Afbeelding

Afbeelding

Zenra

Afbeelding

En een week later kwam Kajiru daar nog bij. Want ja, 3 ratten is beter dan 2 :j

Afbeelding

Het ging leuk zo met 3, maar niet veel later begon Nezumi een beetje aan te komen. Kennis gevraagd of ze drachtig zou kunnen zijn, maar nee, ze worden netjes op tijd gescheiden dus dat zou niet moeten kunnen.

Ik heb veel ervaring met het fokken van muizen, dus ik bleef zo mijn twijfels houden. En een paar dagen later kon mijn kennis het toch ook niet meer ontkennen - er is toch iets niet helemaal goed gegaan en er zit wel echt wat in :=

Afbeelding

En ze werd boller en boller :(:)

Afbeelding

Precies op de dag die ik had berekend is ze bevallen van 9 kleine molletjes :j

Afbeelding

Nezumi doet het goed, maar ze is geen moeder die de hele dag voor pannenkoek ligt in het nest. Ze mag er dus ook regelmatig even lekker uit, en dan kan ik mooi de rittens checken.

Hier op dag 6 <3

Afbeelding

Inmiddels zijn ze 15 dagen oud en gaan de ogen open. Nu wordt het echt leuk *\o/*

Afbeelding

Het was allemaal helemaal niet de bedoeling dit, maar wel heel erg leuk! De rittens krijgen de beste start die ik ze kan geven en hopelijk vinden ze allemaal fijne nieuwe eigenaren. Op 1 of 2 na misschien, die kunnen er hier nog wel bij O:)

Ilayla

Re: [VOLG] De familie rat + 9!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 22:27

Ik heb een zwak voor ratjes. Ze zijn zo leuk! Dus ik snap je helemaal. Maar hoe moet dat nou met je slang als die weer goed in z’n vel zit?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 22:40

Het was al een tijd geleden dat ik voor het laatst diepvries had geprobeerd. Hij had toen ik hem kreeg als kleine wurm nog wat andere problemen, dus het was echt belangrijk om er wat in te krijgen (en in zijn geval ook vooral om het erin te houden). Ik was al lang blij dat het uiteindelijk goed ging en ik kan erg makkelijk aan levende prooidieren komen, dus ik heb het maar zo gelaten. Tot nu dus.

Slangen van levend naar diepvries overzetten kan best heel lastig zijn en het lukt ook vaak genoeg niet. Inmiddels heb ik geprobeerd kuikens te voeren, die pakt hij gelukkig goed! Met een beetje geluk krijg ik hem ook nog over op diepvries ratten. Hij is nu goed gezond en heeft reserves, dus ik durf het nu wel aan om hem eventueel wat meer honger te laten krijgen :=

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 00:56

Oh myyy wat een schatjes <3 ratjes zijn ook zo verslavend. Net chips, je kan er nooit maar eéntje nemen

Ik haalde mijn huisdier ratjes ook altijd bij een slangeneigenaar, die ze in eerste instantie fokte als slangenvoer. Maar hij vond ze op ten duur zo leuk dat er uiteindelijk niks meer naar de slangen ging :D weet niet meer hoe hij dat toen heeft gedaan, of hij diepvries is gaan voeren of op iets anders levends is overgegaan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:28

Ah lief die ratten.
Je gaat die 9 ukkies toch iet voeren aan je slang?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:31

Wat een schatjes zeg! <3 ik heb er zelf ook 5! Welke kooi heb je?

Welke fokker heb je ze gehaald? Nieuwe adresjes van leuke fokker zijn namelijk altijd handig.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 12:32

luuntje schreef:
Ah lief die ratten.
Je gaat die 9 ukkies toch iet voeren aan je slang?

Nee zeker niet! Ik red het dus al niet om ratten die ik heb gekocht als voedseldieren langer dan een paar uur te "bewaren", deze rittens heb ik wéken voordat ze eventueel groot genoeg zouden zijn. No way :')

MarlindeRooz schreef:
Wat een schatjes zeg! <3 ik heb er zelf ook 5! Welke kooi heb je?

Welke fokker heb je ze gehaald? Nieuwe adresjes van leuke fokker zijn namelijk altijd handig.

5 is een mooi aantal, daar ga ik denk ik ook op uitkomen :D Ze zitten nu in een enkele Critter Nation, en de kraamkooi is een maxi duna. Zodra de dames van de heren gescheiden moeten worden komt er een 2e CN bovenop :j

Ik stuur je even een berichtje voor de info van de kweker :j

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 23:18

Mam is er helemaal oké mee, dus de smurfen mogen er nu elke dag een tijdje uit om aan alles te wennen. Ze klauteren al flink, maar daar word je als je 16 dagen oud bent nog best wel snel moe van :j

Afbeelding

Mijn mouw was ook snel gevonden. 3 mini ratten in je oksel kietelt als de ziekte kan ik je vertellen _O-

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 23:35

Schouderzit-les vandaag :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:38

Oh ik smelt zo hard hiervan!

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:44

Wat een schatjes! Ratjes lijken me zo leuk <3

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 23:54

Telpeva schreef:
Oh ik smelt zo hard hiervan!

Moet ook, er zijn nog 7 mannen op zoek naar een huisje :D

PotjeMayo schreef:

Ze zijn echt vreselijk leuk, kunnen ook echt heel aanhankelijk zijn. Ik geloof dat ik ze op mijn 13e of 14e voor het eerst als huisdieren had, er zat er altijd wel eentje in m'n nek :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:44

Ze zijn véél te leuk... helaas geen rattenverblijf meer in huis hier... maar blijf spammen, wie weet. :D

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:05

black_kelpie schreef:
Knip

PotjeMayo schreef:

Ze zijn echt vreselijk leuk, kunnen ook echt heel aanhankelijk zijn. Ik geloof dat ik ze op mijn 13e of 14e voor het eerst als huisdieren had, er zat er altijd wel eentje in m'n nek :D

Lijkt me zo gaaf! ik heb jaren terug eens hamsters gehad. niet aan ratjes begonnen vanwege de korte leeftijd en ziektes. Maar zo leuk om ze te zien <3

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:01

Oohhh zoooo schattig, maar ik begin er niet meer aan.
Ze worden helaas ziek met van die tumoren onder de oksel.

Dierenarts vertelde mij dat het is omdat ze meestal uit laboratorium kwamen voor onderzoek geneeskunde en dat deze ratten snel tumoren ontwikkelen.

Zijn er dan rattenfokkertjes zonder dat ze verwant zijn met de laboratoriumratten?
Of in iedergeval dat ze langer leven?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:17

Ahww gossie <3
Ik heb zooo'n zwak voor ratjes!
Heb er in totaal een stuk of 12 gehad, maar van het verlies van de laatste was ik zo kapot dat ik er klaar mee was, wat een ellende met die tumoren.
Maar ik mis ze verschrikkelijk, ooit komt er wel weer een trio. Het hok staat in elk geval nog op zolder.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 19:21

Zoolgangster schreef:
Ze zijn véél te leuk... helaas geen rattenverblijf meer in huis hier... maar blijf spammen, wie weet. :D

Komt goed :D

Ragdollcat schreef:
Oohhh zoooo schattig, maar ik begin er niet meer aan.
Ze worden helaas ziek met van die tumoren onder de oksel.

Dierenarts vertelde mij dat het is omdat ze meestal uit laboratorium kwamen voor onderzoek geneeskunde en dat deze ratten snel tumoren ontwikkelen.

Zijn er dan rattenfokkertjes zonder dat ze verwant zijn met de laboratoriumratten?
Of in iedergeval dat ze langer leven?

Ze leven inderdaad niet lang en zijn inderdaad gevoelig voor tumoren en ook voor luchtweginfecties, helaas. Maar dat is iets wat je van tevoren weet, ik vind ze te leuk om ze daarom niet te hebben.

Voor zover ik weet zijn alle ratten die we tegenwoordig houden uiteindelijk wel afstammelingen van de labratten. Er wordt wel geselecteerd door fokkers, maar het is lastig want de tumoren komen meestal (ruim) nadat ze de leeftijd zijn gepasseerd waarop je er mee kunt fokken. Er zijn ongetwijfeld lijnen waarin het minder voorkomt, maar uitsluiten kun je het niet.

Volgens mij gebeurt het niet veel, maar ik las dat vrouwelijke ratten ook gecastreerd kunnen worden om de kans op melklijsttumoren te verkleinen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:21

Ik heb niets met ratjes. Maar die baby's zijn toch wel heel schattig. <3

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:27

Dank voor de info.

Dat wist ik niet, over de vrouwtjes.
Ik had 3 x een vrouwelijke rat gehad en bij alle 3 zelfde tumor en eentje met luchtwegproblemen erbij.

Pffff wat een verdriet voor mij elk keer weer als ze ingeslapen moest worden.

En bij de tumoren, werden ze geopereerd maar kwamen alsnog te overlijden.
Dus heb daarna nooit meer ratten durven te nemen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 19:32

Laurora schreef:
Ahww gossie <3
Ik heb zooo'n zwak voor ratjes!
Heb er in totaal een stuk of 12 gehad, maar van het verlies van de laatste was ik zo kapot dat ik er klaar mee was, wat een ellende met die tumoren.
Maar ik mis ze verschrikkelijk, ooit komt er wel weer een trio. Het hok staat in elk geval nog op zolder.

Stay tuned! O:) :D

marleen_88 schreef:
Ik heb niets met ratjes. Maar die baby's zijn toch wel heel schattig. <3

Ze zijn echt te leuk <3 Zelfs op deze leeftijd heb je al heel duidelijk karaktertjes, de 2 dames zijn echt wat pittiger en de meeste van de heren al van die heerlijke knuffels.

Ragdollcat schreef:
Dank voor de info.

Dat wist ik niet, over de vrouwtjes.
Ik had 3 x een vrouwelijke rat gehad en bij alle 3 zelfde tumor en eentje met luchtwegproblemen erbij.

Pffff wat een verdriet voor mij elk keer weer als ze ingeslapen moest worden.

En bij de tumoren, werden ze geopereerd maar kwamen alsnog te overlijden.
Dus heb daarna nooit meer ratten durven te nemen.

Volgens mij is de gezondheid ook echt met stip de grootste reden waarom mensen stoppen met ratten. Vreselijk verdrietig, en vaak heb je ook nog dieren van ongeveer dezelfde leeftijd die dan achter elkaar gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:34

Ja, dat dus.

Dus ik wil het niet meer.

Als ze nou langer leefden…. Ging ik vast wel overstag.
Ze zijn echt leuk en schattig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:48

Voor mij helaas ook een nee, ik vind ratten geweldig maar ik kan er eigenlijk niks meer bij hebben. Wat is tegenwoordig de gemiddelde leeftijd die ze zoal halen, is daar inmiddels iets verbetering in? Wat ik mij herinner is dat ze maar een jaar of 2 oud worden, dat vind ik zo hartverscheurend want ze zijn zo leuk en je hecht je er zo aan

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 19:56

Met 2 à 2,5 en af en toe een uitschieter richting 3 jaar houdt het wel op inderdaad.

Ik heb me jaren geleden verdiept in het houden van Afrikaanse hamsterratten. Die worden een stuk ouder, zijn veel groter, gezonder en kunnen ook echt heel leuk zijn (ook heel schuw, moet je een beetje geluk mee hebben). Ze worden in Afrika getraind voor het opsporen van landmijnen en tuberculose. APOPO houdt zich daarmee bezig, echt heel leuk om te volgen ook!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:11

Jep, daar heb ik mij ook voor geïnformeerd een paar jaar terug, mijn eindconclusie is dat ik dan de helft van mijn woonkamer zou opofferen voor een mega indoor volière voor ze en dat ging mij toch net te ver. Hero rats <3
Ze lijken mij, in theorie, ook handiger bij de dierenarts. Vanwege het grotere formaat is er dan misschien ook meer aan behandelingen mogelijk, daar loop ik met mijn gerbils wel tegenaan. Daar is het antwoord toch vaak: ja maar dit is zo klein...

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 20:23

Telpeva schreef:
mijn eindconclusie is dat ik dan de helft van mijn woonkamer zou opofferen voor een mega indoor volière voor ze en dat ging mij toch net te ver.

Dat was het punt hier inderdaad ook een beetje :')

Het ligt er ook wel een beetje aan welke dierenarts je hebt, de ene is een stuk handiger met kleine knagers dan de ander. Mijn eigen dierenarts staat toevallig op Tammeratten.nl als ratkundig dierenarts, daar ben ik wel blij mee. Gerbils lijken me nog weer een slag priegeliger dan ratten :=