Een maand geleden had ik 2 ratjes opgehaald voor mijn slangen, bij een kennis die ze fokt als voedseldieren maar ook als huisdier. Ik heb van alles geprobeerd om ze op diepvriesprooien te krijgen maar dat was bij één niet gelukt, helaas. Deze slang werd groter en ik moest van muizen over op ratten, en met elke voerbeurt werd het lastiger, ik heb ze ook jarenlang als huisdier gehad.
Eind november bleek na het ophalen van de ratjes dat één van de slangen in vervelling lag, die kon dus niet eten. Lang verhaal kort; 2 dagen later hadden ze namen en een fatsoenlijke kooi

Nezumi

Zenra

En een week later kwam Kajiru daar nog bij. Want ja, 3 ratten is beter dan 2

Het ging leuk zo met 3, maar niet veel later begon Nezumi een beetje aan te komen. Kennis gevraagd of ze drachtig zou kunnen zijn, maar nee, ze worden netjes op tijd gescheiden dus dat zou niet moeten kunnen.
Ik heb veel ervaring met het fokken van muizen, dus ik bleef zo mijn twijfels houden. En een paar dagen later kon mijn kennis het toch ook niet meer ontkennen - er is toch iets niet helemaal goed gegaan en er zit wel echt wat in

En ze werd boller en boller

Precies op de dag die ik had berekend is ze bevallen van 9 kleine molletjes

Nezumi doet het goed, maar ze is geen moeder die de hele dag voor pannenkoek ligt in het nest. Ze mag er dus ook regelmatig even lekker uit, en dan kan ik mooi de rittens checken.
Hier op dag 6

Inmiddels zijn ze 15 dagen oud en gaan de ogen open. Nu wordt het echt leuk

Het was allemaal helemaal niet de bedoeling dit, maar wel heel erg leuk! De rittens krijgen de beste start die ik ze kan geven en hopelijk vinden ze allemaal fijne nieuwe eigenaren. Op 1 of 2 na misschien, die kunnen er hier nog wel bij