Hennepolie, alternatief voor Apoquel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Hennepolie, alternatief voor Apoquel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 14:19

Mijn hond is jaren geleden in de zomer plots beginnen jeuken, vooral in de oksels, kaal stukje van de buik wordt vuurrood, warm en opgezet, likken aan haar poten.

Dit is in de loop van de jaren uitgebreid naar jaar rond en hebben we totnutoe onder controle met apoquel. Vaak in kuren, als ze gaat jeuken geef ik 2-4 dagen een halfje en dan was ze een tijd weer oke.
Momenteel lukt dat niet meer en krijgt ze dagelijks een halfje.
Ik kreeg net de factuur van de laatste lichting, en een pil kost al 3.11 euro... Dit vind ik wel een beetje gortig worden eerlijk gezegd, én de bijwerkingen van apoquel zijn ook niet alles zeg maar.

Ik lees op google dat hennepolie een alternatief kan zijn, heeft iemand daar ervaring mee? of andere opties?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:51

Duhelo schreef:
Mijn hond is jaren geleden in de zomer plots beginnen jeuken, vooral in de oksels, kaal stukje van de buik wordt vuurrood, warm en opgezet, likken aan haar poten.

Dit is in de loop van de jaren uitgebreid naar jaar rond en hebben we totnutoe onder controle met apoquel. Vaak in kuren, als ze gaat jeuken geef ik 2-4 dagen een halfje en dan was ze een tijd weer oke.
Momenteel lukt dat niet meer en krijgt ze dagelijks een halfje.
Ik kreeg net de factuur van de laatste lichting, en een pil kost al 3.11 euro... Dit vind ik wel een beetje gortig worden eerlijk gezegd, én de bijwerkingen van apoquel zijn ook niet alles zeg maar.

Ik lees op google dat hennepolie een alternatief kan zijn, heeft iemand daar ervaring mee? of andere opties?

Klinkt als hotspots. Geen ervaring mee, maar hennepolie is wel heel fijn verzachtend voor de huid.
Ik gebruik het ook wel eens als kuurtje als ik psoriasis op mijn hoofd heb. Scheutje door het eten kan ook geen kwaad (veel omega 3)

noukie12

Re: Hennepolie, alternatief voor Apoquel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:58

Onze hond krijgt al jaren 2x daags een halfje. Alles geprobeerd, zelfs alternatieve geneesmiddelen.
Het is of dat, of inslapen. Een breedspectrum AB heeft haar vorig jaar flink doen opknappen na een ontsteking in pootjes.
Ze is nu bijna 11, we gaan door totdat ze geen fijn leven meer heeft.
320 euro per doosje pillen

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:27

Ik ben wel benieuwd of het wat doet. Onze hond heeft apoquel wel gehad maar de bijwerkingen waren te heftig, kasplantje was het eigenlijk. Daarna naar een oude veearts geweest die nu huisdieren doet en veel ervaring heeft met ons ras. Die heeft modarin voorgeschreven en we hebben onze hond daarmee terug gekregen. Zijn veel mensen geen voorstander van en is echt moeilijk aan te komen bij veel praktijken. (Toen we 1.5 uur verderop gingen wonen was het een drama) het is enorm slecht voor zijn nieren en bijnieren, de da die zei dat het echt niet kon zei dat ze er geen 4 mee zou worden maar ze is net 6 geworden. We hebben aangegeven liever vroeg inslapen met een prachtig leven dan oud worden met die vreselijke jeuk. Haar mond is zo veel open geweest dat het wit is terug gekomen.
Schijnbaar zijn veel honden allergisch voor natte huid, geen idee of het bij jou zo is maar hier is het in de zomer erger doordat onze hond dan juist meer het water in gaat.
Voeding hebben we ook vanalles mee gedaan maar was ellende.

Wat hier wel helpt is 1x in de 2 weken heel goed wassen met dreft, echt tenen en alles goed wrijven. Ik doe het met een rosborstel van de paarden goed inwrijven en daarna op die manier ook uitspoelen. Heel belangrijk om daarna ook heel goed af te drogen, beste is om daarna ook ff droog te lopen zegmaar.

Nu ik zelf in de lappenmand lig en ik het oversla merk je duidelijk verschil ook in geur.

CanCanAld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:38

Ik ben totaal geen voorstander van Apoquel, dit middel tast ook het goede aan in het lichaam. Indien je in de reguliere medicijnen zoekt, ga dan voor Cytopoint.
Mijn hond (Huskita) heeft een tijdlang huidproblemen gehad en onder behandeling bij een dermatoloog geweest. Ik heb het gezocht in Chinese kruiden en voeding. Qua voeding krijgt mijn hond geen graan, rund of kip. De Chinese kruiden Xie Tang in combinatie met een reinigingskuur, CBD olie en Douxo shampoo werkte perfect! Hond is nu 2 jaar klachtenvrij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:49

Ik lees mee. Mn teefje is nu redelijk stabiel met omega olie, maar heb ook een tijd hennepzaad gekocht en steeds gemalen met de koffiemolen en dat door voer gedaan. Ik weet stom genoeg niet meer waarom we daar toen mee gestopt zijn.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 15:53

Wij gebruiken hennepolie voor onze hond. Zien tot nu toe weinig verschil maar zijn pas begonnen. Ook veel jeuk. Bij mijn hond voornamelijk aan de achterpoten. Mochten er meer tips zijn lees ik ook graag mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-24 17:01

qua voeding: hond is érg kieskeurig, eet kvv maar eet énkel de kip, rund, kalkoen/pens, en de gemixte versies (waar dus ook bovenstaande soorten inzit ..)
Vis, kalkoen puur, paard, konijn eet ze niet, idem als brok.

Kwa snoepgoed eet ze ook amper iets behalve gedroogde kippetjes van rocco, runderkophuid en nekspier ...

Dus daar kan ik weinig voordeel uithalen helaas.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:05

Weet je welke allergenen je hond op reageert?

Apoquel blokkeert bepaalde enzymen die een belangrijke rol spelen bij huidontstekingen en jeuk. Het lost de allergie niet op, het helpt wel om de vicieuze cirkel te doorbreken door de symptomen zodanig te verminderen dat het dier zich beter voelt en er via een totaalaanpak een verbetering in het lijf ingezet kan worden waardoor de zware medicatie er uiteindelijk hopelijk deels af kan. Apoquel tast namelijk op lange termijn het immuunsysteem ernstig aan.
Cytopoint werkt weer anders: die blokkeert (simpelweg gezegd) het signaal van de jeukprikkel waardoor deze niet bij de hersenen aankomt. Hier is nog onvoldoende onderzoek voor gevolgen op de lange termijn. Ook is het net als Apoquel een symptoombestrijder, maar beide werken op een andere manier.

Hennepzaadolie doet bovenstaande natuurlijk niet, maar is wel een middel dat binnen een totaalaanpak kan leiden tot resultaten. Hennepzaadolie bevat omega 6 en omega 3 (ALA). Honden kunnen ALA beperkt omzetten in EPA en DHA dus ik zou ook zeker aanvullen met een marine omega-3 supplement.
Omega 3 en omega 6 (en 7 & 9) vetzuren zijn belangrijk voor de huidconditie en werken onder andere ontstekingsremmend. Daar kan hennepzaadolie dus zeker een factor in zijn, maar niet als enige middel. Dan is het water naar de zee dragen.
Naast voldoende essentiële vetzuren toevoegen aan het dieet is het ook van belang dat er geen tekorten zijn, en als er tekorten zijn deze gericht aanvullen (denk bijvoorbeeld aan de zinkstatus). Overige micronutrienten in balans aan het dagelijkse menu. Aandacht voor darmherstel is eveneens een onmisbare stap in de ondersteuning van een dier met allergie. Alles begint namelijk in de darmen.
Kortom; middels een totaalaanpak kun je een dier heel goed ondersteunen en helpen waardoor de zwaardere middelen minder (vaak) ingezet hoeven te worden. Helemaal vrij is vaak niet haalbaar helaas.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 17:09

Is er onderzocht waar de hond op reageert?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 00:43

Is het een voeding of omgevings allergie?

Hier hebben we een hond met beide gehad. Die kreeg ook apoquel toen hij kwam. Die heb ik middels een dieet op verschillende eiwit bronnen gekregen. En aan de artuvetrin, ook prijzig maar pakt het effectief aan en op de lange termijn goedkoper. Zonder de nadelige effecten van apoquel. Maar is dus specifiek gericht op atopie.

Onze hond nu dachten we ook een allergie, at ook slecht. Kreeg daar wisselende ontlasting bij die hebben we uiteindelijk een compleet bloed onderzoek incl maag-darm profiel gedaan. Die heeft een tekort aan vitamine b12 en sinds we dat gericht aanpakken gaat het veel beter. Heeft wel last ook gehad van natte voeten. Zijn weerstand was echt kul dus we maakten zijn voeten droog en depten het daarna met appelazijn en sindsdien is de huid daar ook rustig en geen jeuk klachten meer.

Probeer het eens breder te bekijken. Misschien mis je een puzzelstuk?

Ik zeg niet dat je niet goed naar je hond kijkt. Maar als eigenaar zit je er zo dicht bovenop. Soms helpt het om samen met iemand verder te kijken

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:22

Mijn ervaring is dat da's het al snel voorschrijven.

Hier hadden we er ook eentje met jeuk en naar de da geweest.
Vaak word er gelijk richting voeding gedacht. Dus dieetbrokken en een prik tegen de jeuk.
Prik zou 2 weken werken.
De eerste paar dagen leek de jeuk wat af te nemen maar zeker niet over.
Dus weer terug geweest. De da begon over apoquel maar ik wilde eerst een bloed onderzoek op allergieën. En dan voeding en omgeving.
Da zei wel, onderzoek is best duur. Klopte ook achteraf, was €550 ervoor kwijt.
Maar geen voeding gerelateerde allergieën, enkel omgeving. Namelijk voor een bepaalde mijt.

Sneu voor hem want dat betekende, enkel nog een harde mand met kleedje die je op 60 graden kan wassen.
Nu we minimaal 1x per week alles wassen op 60 graden. De bank, de vloer reinigen met de stoomreiniger is het al echt heel veel minder.
Zo veel dat medicatie niet meer nodig is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 09:37

Bij onze hond hielp hennepzaadolie niet, zij krijgt al een paar jaar 2 keer per dag een halve Apoquel. Gelukkig is ze maar 12 kilo :=

Ze heeft omgevingsallergiën. We hebben het densensibiliseren ook geprobeerd, maar dat heeft hooguit voor één van de allergiën geholpen dus daar schoten we weinig mee op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 10:51

Helaas is hond een geval apart.
Het betreft een wolfhond die niet bepaald vriendelijk is naar mensen dat ze niet kent. Dierenartsen kunnen haar dus praktisch niet fysiek onderzoeken. Sommige kunnen haar nog net een snoepje geven of gaat ze wel gaan begroeten, misschien dat naar het hart luisteren wel zal lukken, maar echt onderzoeken, in de oren, mond kijken, afkrabsels nemen is geen optie.

Onder verdoving kan dat, maar bloedresultaten kunnen andere waarden geven, ze is inmiddels ook al 11 jaar oud, dus een verdoving vermijden heeft wel de voorkeur.

Misschien dat ik zelf wel een afkrabsel zou kunnen nemen, maar ook dat is niet gegarandeerd, vlooienpipetjes en oordruppels erin krijgen zijn voor onszelf ook al niet evident :+
*take a wolfdog they said, it will be fun they said*

Gezien het in de zomer begonnen is, en het in het begin in de winter wegging, vermoed ik dus ook eerder een omgevingsallergie, alleen kan ik het zelf niet samenpassen hoe het nu komt dat het jaar rond is. (want dan denk ik eerder aan iets van buiten en niet perse binnen.)
Als ze bij de paarden in het stro gespeeld heeft heeft ze het vaak ook erger. Afgelopen jaren heeft ze twee keer een uitbraak gehad van iets dat zich uitte in bobbels op haar neus, die uiteindelijk openspringen in open wondes, gepaard met heel veel jeuk, en die dan weer gewoon genezen zonder verdere gevolgen (hiervoor heeft ze cortisonepilletjes gehad waarna het weer weggaat). Dierenarts heeft daar ook niet echt een idee van hoe dat kwam. de eerste keer had ze in de bermen gesnuffeld dus dachten we aan die berenklauw plant, de tweede keer was ze enkel meegeweest naar de paarden en had ze in de strostal gespeeld.

Toen ze 6 maand was heeft ze eens een allergische reactie gehad op iets in de chinchillakooi, ik had die gereinigd, en de pup was dan héél erg happy om te helpen (wat resulteerde in in de platen met vieze bodembedekking te springen en daar als een idioot in te gaan krabben en rollen terwijl ik een vuilniszak gaan halen was.)

Niks aan de hand maar een paar uur later kreeg ze jeuk aan haar neus, begonnen haar oren op te zetten en warm te worden, en mochten we naar de dierenarts => begin van anafylactische schock. Medicijnen gehad, ze dacht een reactie op een mijt inderdaad.
De jaren daarop nergens last van gehad tot een jaar of 6 geleden toen het in de zomer licht begon ...

Dusja, beetje moeilijke situatie, als ik zeker zou weten dat er uit een allergie test een aanpakbaar resultaat komt zou ik de verdoving wel aandurven, maar gezien die resultaten vaak niets van uitkomst geven vind ik dat wel moeilijk ...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 11:59

Heb je planten in huis? Onze hond bleek enorm allergisch voor kerstbomen, nu we een nepper hebben scheelt dat al veel deze maand. Ze is ook allergisch voor huisstofmijt, zoiets kan het jaarrond jeuk hebben verklaren.. Dat kan later ontstaan zijn. Lastig dat ze zo moeilijk te onderzoeken is!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 12:08

we hebben relatief veel planten, maar dat eigenlijk pas sinds een jaar of 2-3 (ik was geen plantenfanaat, mijn nieuwe partner maakt er een oerwoud van ...)

De jeuk was er voordien al, ik durf niet meer met zekerheid zeggen of dat in de laatste drie jaar pas jaar rond beginnen worden is, of voordien al ... Dit moet ik idd even bedenken

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:42

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:51

Ach die jeuk, is zo'n vreselijk probleem. Onze hond is nu 4,5 jaar, en al zolang jeukklachten. Vanalles geprobeerd, maar alles hielp maar even of niet. Uiteindelijk bij de dierenarts een bloedonderzoek laten doen. Ze nemen dan bloed af en sturen het op en testen dan vele plantjes en dergelijke op allergie. Het bleek dus een behoorlijke vlooienallergie te zijn, en lichte allergie voor een bepaalde huismijt. Vooral de vlooienallergie is enorm lastig, want ze moeten eerst bijten en dan gaan ze pas dood. Dus nu vooral zorgen dat hij zo onaantrekkelijk mogelijk is voor vlooien en dat gaat nu eindelijk goed. Maar tis ook een mindere tijd voor vlooien.

De hennepolie zorgde wel voor wat verlichting van de jeuk.

Blij dat we bloedonderzoek hebben gedaan zodat we nu echt is wisten wat het was.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 12:54

Ik behandel standaard twee maal per jaar tegen beestjes, de zomer met iets dat ook werkt tegen mijten etc, de winter met eentje die ook ontwormd.

Het is nu sinds een paar weken wel weer wat erger, en laatste keer was ergens in augustus denk ik, dus ik kan er wel weer een pipetje opzetten...

Geeft een bloedonderzoek zeker uitsluitsel? Geeft het ook correcte resultaten als ze een roesje gekregen heeft?

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:58

Ik behandel ook keurig tegen beestjes, maar helaas moeten ze bijten voordat ze dood gaan en laat hij daar nu dus super allergisch op reageren.

Zo'n bloedonderzoek geeft een hele hoop duidelijkheid, ze testen op plantjes en beestjes. Of een roesje effect heeft of niet durf ik niet te zeggen, dat weet de dierenarts wel denk ik. Maar een lastig probleem hoor, kan zoveel oorzaken hebben. Eerder dat wij duidelijk hadden, waren we 3 jaar verder.
Laatst bijgewerkt door Lui_ op 24-12-24 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:58

Het kan heel goed dat een hond gevoelig is voor meerdere allergenen (bijvoorbeeld heel gevoelig voor bepaalde pollen, en in mindere mate voor huisstofmijt en vlooien). Op zichzelf staand krijgt de hond niet perse een reactie op mijten en vlooien maar wel van de pollen (periodiek). Door een opeenstapeling van factoren kan de hond ineens wel gaan reageren op mijten of vlooien of beide, omdat de optelsom te hoog wordt. Daarom kan een hond "ineens" een allergie ontwikkelen. Die optelsom kan vanuit meerdere allergenen met een milde gevoeligheid zijn of bijvoorbeeld factoren als een verminderd immuunsysteem (wat weer een gevolg van Apoquel kan zijn). En zo wordt een gevoeligheid ineens een allergie.
Allergie is echt een verschrikkelijke vicieuze cirkel, zeker omdat je voor behoud van de kwaliteit van leven wel afhankelijk bent van hevige medicatie.

Klinkt inderdaad als aannemelijk dat er een omgevingsallergie is TS. Een eliminatiedieet mits goed uitgevoerd kan wel helpen om eventueel uit te sluiten dat er niet ook een voedingsgevoeligheid meespeelt in de optelsom dat ze nu jaarrond klachten heeft.
En dus de totaalaanpak voor het hele lijf en immuunsysteem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 14:31

Ik denk dat ik nu eerst eens zal beginnen met die planten in het tuinhuis te plaatsen en kijken of dat op korte termijn verbetering geeft (geef ik dan de apoquel door of net niet?).

Het is wel zo dat ze voordien vooral in de zomer reageerde en niet in de winter, laatste jaren ook in de winter, ik had voorheen geen planten, mijn partner heeft die meegebracht, dus misschien is dat al ergens de trigger.

Voedsel uitsluiten is heel moeilijk omdat ze dus gewoon weigert om te eten, rund,pens en kip is het enige dat vlot binnengaat... Brok eet ze ook niet ...

ik zal wel al even die olie bestellen, onder het mom, baat het niet dan schaadt het ook niet...
Ze heeft ook wel al wat artrose en last van haar gewrichten, dus die hennep/cbd olie kan daar ook bij helpen. is hennepolie hetzelfde als cbd?

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:46

Mijn allergieterrier heeft vorige week nog een cytopointinjectie gehad.
Normaal kan ze van begin nov-mrt/apr zonder injecties.
Het is qua bloei een heel gek jaar.

Zij is allergisch voor haver, liguster, olijf en diverse grassen.
Qua voeding voor alle gevogelte.
De grassen hebben lang gebloeid/lang doorgegroeid dit jaar.

Hennepolie ondersteunt, maar werkt zeker niet afdoende hier.

Edit. De cytopoint zou je ook zelf mogen zetten, mocht dat geen optie zijn om door de da te laten zetten. Tenminste, ik heb dat een paar jaar geleden eens opgezocht.
Wel is ook cytopoint een dure grap.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 14:54

een Vaccin prikken in de spier lukt wel nog, beetje omweg, handige dierenarts. Het is vooral als er moet gemanipuleerd worden, oogcontact, bewegingen :+ .
Hoeveel kost cytopoint ongeveer?
edit: oef, 130 euro per 4 weken voor een hond van 25 kilo ... ;(

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:58

kijk eens naar Nutri paw, ik ben echt tevreden over een ander product van hun :j Dus geen ervaring met specifiek deze maar ik lees echt veel goede ervaringen!

Mijn ervaring is met de calming treats en was sceptisch maar ze helpen mijn honden echt, normaal zijn ze doodbang voor vuurwerk maar met deze zijn echt een stuk meer relaxed vergeleken met vorige jaren

https://nutri-paw.com/en-eu/collections ... lCEALw_wcB