Kouwelijke kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Kouwelijke kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 23:40

Enige tijd geleden, ik denk in oktober of begin november, hebben we een vrij koude periode gehad.
Mijn gecastreerde katertje (geboren mei 2023) Elmo, komt wel eens een nachtje niet thuis en zo ook in één van die heel koude nachten. Op zondagmorgen zat hij echter weer bij de deur, kwam binnen en vrat zijn hele bak leeg om vervolgens een paar uur later te beginnen met gal overgeven. Dit heeft hij een kleine 24 uur gedaan en daarna was hij weer op en top fit. Ik heb het geweten aan de kou, maar die 12 uur buiten was bij temperaturen rond het vriespunt.

Drie weken geleden betrapte ik hem er op bloed te plassen nadat ik hem al een poosje in de gaten hield, dus urine opgevangen en naar de dierenarts ermee. De urine is onderzocht, hij kreeg antibiotica en novacam en dit heeft hij allemaal keurig gekregen. Daarnaast krijgt hij nu Virbac struviet dissolution ofzo.
Ik zag in de afgelopen twee weken Elmo weer de oude worden. Helemaal fijn.
Voor de mensen die het naast de bak plassen topic hebben gezien: Doet hij ook niet meer! *\o/*

Nu ging ik gisteren aan het einde van de middag even paardrijden, toen ik een uur of 4 later weer terug kwam zat Elmo mij bij de voordeur op te wachten (niet heel gebruikelijk) hij mauwde luid dat hij naar binnen wilde. Meestal is het dan eerst kijken of er eten staat, en daarna naar boven. Maar dit keer bleef hij beneden. Prima, dacht ik eerst... Later zat hij op de bank, maar oogde niet volledig ontspannen. Sphynx houding zeg maar... Toen ik later op bed ging en hem naar de bijkeuken wilde sturen (deze is geisoleerd, verwarmd en heeft vloerverwarming dus niets kouds aan), was hij niet enthousiast om te gaan eten. Terwijl hij niet bij z'n eten weg te slaan is. Het Virbac eten verslind hij gewoon.
Vanochtend bleek hij z'n eten toch op te hebben gegeten, maar ging hij niet mee naar de badkamer om te drinken (ochtendritueel, eerst naar boven, douche kort laten lopen zodat Elmo kan drinken).
Dus toen begon ik me wel serieuzer zorgen te maken. Voor ik naar mijn werk ging heb ik eten gegeven, maar hij leek er niet naar om te kijken.

Toen ik vanmiddag thuis kwam had Elmo z'n brokken amper aangeraakt. Dus ik de dierenarts bellen, want ik was (ondanks verbeterd plasgedrag en duidelijk plasje in de bak) bang dat hij verstopt raakte en zich daarom niet goed voelde, ook al had ik het idee dat het met het avondje buiten te maken had. De dierenarts heeft uitgebreid onderzocht en de blaas en darmen leken volledig in orde. Ook het hart deed niets geks. De temperatuur was echter wel wat aan de lage kant. Ze gaf daarom aan dat het waarschijnlijk toch de kou is geweest, ik moet het in de gaten houden en zorgen dat hij blijft eten. Dus ik heb natvoer van Virbac meegekregen en Elmo heeft twee spuitjes gekregen.

Hij is zich inderdaad al beter gaan voelen. En zit nu telkens bij de voordeur naar buiten te kijken, want hij wil naar buiten. }:0 Ik denk niet dat hij vooraan heeft gestaan bij het uitdelen van de intelligentie, maar goed...

Ik ben alleen even op zoek naar ervaringen met katten die dus snel kouwelijk zijn... Want dit is nogal nieuw voor mij :') Ik wil hem nu zoveel mogelijk binnen houden tot hij weer wat fitter is natuurlijk.
Maar als buitenkatje wil ik hem ook niet voor eeuwig opsluiten bij kou :') Hij zit al voornamelijk binnen als ik weg ben...

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:52

Ik heb 2 siberen (ja die met die dikke vachten) en die moeten ook niks van kou hebben. Bij de dame zien we ook dat ze zich lusteloos gedraagt en niet zichzelf is als ze het koud heeft.
Echter bloed plassen doet ze dan niet. Ze komen overigens niet buiten maar we hadden de verwarming uit want :$

Lindsey_99

Re: Kouwelijke kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:06

Heb je een water/drinkfontein voor de kat? Ze moeten veel drinken, vaak drinken ze uit zichzelf niet voldoende en dan gaat het mis. Zo'n fontein nodigt uit om meer te drinken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:14

Extra warm plekje maken met iets als een snugglesafe katveilige kruik in zo'n kattententje? Blijft makkelijk warm ook.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 00:29

dalena schreef:
Ik heb 2 siberen (ja die met die dikke vachten) en die moeten ook niks van kou hebben. Bij de dame zien we ook dat ze zich lusteloos gedraagt en niet zichzelf is als ze het koud heeft.
Echter bloed plassen doet ze dan niet. Ze komen overigens niet buiten maar we hadden de verwarming uit want :$

De blaasontsteking staat er zeer waarschijnlijk ook volledig los van hoor!

Maar fijn om te lezen dat het niet heel ongewoon is. Wat voor oplossing hebben jullie? Ik heb een schapenvachtje en natuurlijk gewone mandjes die lekker zacht zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 00:31

Lindsey_99 schreef:
Heb je een water/drinkfontein voor de kat? Ze moeten veel drinken, vaak drinken ze uit zichzelf niet voldoende en dan gaat het mis. Zo'n fontein nodigt uit om meer te drinken.

Heeft dit te maken met het kouwelijk zijn dan?

Kat lijkt goed te drinken en zoekt ook actief naar water en meld zich ook gewoon. :j

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:56

Janine1990 schreef:
dalena schreef:

De blaasontsteking staat er zeer waarschijnlijk ook volledig los van hoor!

Maar fijn om te lezen dat het niet heel ongewoon is. Wat voor oplossing hebben jullie? Ik heb een schapenvachtje en natuurlijk gewone mandjes die lekker zacht zijn.

De verwarming aan en ze kruipt onder de deken :')

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:57

Volgens mij bestaan er ook verwarmde matjes/mandjes voor katten. Misschien doe je hem daar een groot plezier mee :)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 07:12

Kattenluikje is geen optie? Anders bij kou niet meer buiten laten als er niemand thuis blijft om de deur open te doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 10:43

JorineV schreef:
Kattenluikje is geen optie? Anders bij kou niet meer buiten laten als er niemand thuis blijft om de deur open te doen.

Ik laat hem al zoveel mogelijk binnen als ik er niet ben. Maar hij komt ook wel eens niet als ik roep :')

Luikje heb ik al vaak over gedacht, maar er zat hier ook een flinke terrorist-kat op de buurt. Daarnaast betwijfel ik of deze held dit begrijpt :')

tamary schreef:
Extra warm plekje maken met iets als een snugglesafe katveilige kruik in zo'n kattententje? Blijft makkelijk warm ook.

Ik zie bij het zoeken ineens dat die dingen gewoon bestaan in dat isolatiemateriaal! Dat is wel een heel tof idee voor de keren dat hij niet binnen komt!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 11:38

Is het mogelijk om bij je voordeur een mandje/doos te zetten die wat warmte biedt? Ik heb bij onze voordeur een kartonnen doos staan met isolatiemateriaal erin en daarop een dekentje. Als onze kat bij de voordeur wacht tot hij naar binnen kan dan zit hij relatief warm.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:26

Kattenluikjes bestaan ook op chip, zodat alleen jouw kat naar binnen kan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 12:29

Wesseltje schreef:

Bedoel je die met een bandje? Want die van mij zie ik zichzelf wel ophangen aan het bandje... }:0

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:31

Janine1990 schreef:
Wesseltje schreef:

Bedoel je die met een bandje? Want die van mij zie ik zichzelf wel ophangen aan het bandje... }:0

Haha nee mijn katten zijn gechipt, dragen geen bandjes. Ik heb bijvoorbeeld die van sureflap. Die werkt op de chip die destijds door de dierenarts is aangebracht.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:32

Is hij buiten geweest op de dag dat je naar de dierenarts bent gegaan?
Ik zou hem toch even binnen houden om te controleren wat er in en uit gaat. Zeker met blaaskatten.. :=

Wat voor prikjes heeft hij gehad?

En een gezonde kat moet gewoon tegen deze temperaturen kunnen want ik begrijp dat hij 'snachts wel binnen is?
Ik heb een hutje gemaakt met 2 dozen in elkaar. Tussen in isolatie of hooi gepropt en in de doos zelf ook een flinke laag hooi. Heerlijk warm

Kattenluikjes op chip zijn eh, op chip. Dus geen halsbandje voor nodig. Die van PetSafe bijvoorbeeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 12:56

Nyaleti schreef:
Is hij buiten geweest op de dag dat je naar de dierenarts bent gegaan?
Ik zou hem toch even binnen houden om te controleren wat er in en uit gaat. Zeker met blaaskatten.. :=

Wat voor prikjes heeft hij gehad?

En een gezonde kat moet gewoon tegen deze temperaturen kunnen want ik begrijp dat hij 'snachts wel binnen is?
Ik heb een hutje gemaakt met 2 dozen in elkaar. Tussen in isolatie of hooi gepropt en in de doos zelf ook een flinke laag hooi. Heerlijk warm

Kattenluikjes op chip zijn eh, op chip. Dus geen halsbandje voor nodig. Die van PetSafe bijvoorbeeld.

Nee, hij is niet buiten geweest op de dag dat ik naar de dierenarts ben gegaan. :)
Hij is de laatste anderhalve maand niet 's nachts buiten geweest.

De prikjes die hij heeft gehad, geen idee... ze had het over een soort kattenparacetamol.

Oh ik dacht dat dat een grap was, was laatst iemand die het daar ook over had, maar ik wist alleen die bandjes met zo'n chip er in!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:28

Janine1990 schreef:
Heeft dit te maken met het kouwelijk zijn dan?
Kat lijkt goed te drinken en zoekt ook actief naar water en meld zich ook gewoon. :j

Dat is mooi, het staat los van kouwelijk zijn maar heeft met de nieren te maken. Katten drinken uit zichzelf vaak onvoldoende en dan kunnen ze last van de blaas of nieren krijgen.
Ontwormen is op orde?
Die van ons heeft regelmatig lintworm dus we ontwormen elke 3 maanden.
Je kunt hem ook kvv geven, of gewoon ongekruid kipgehak naast de brokjes. De onze houdt het erf van de buren en bij ons muisarm maar dat is niet genoeg om hem helemaal te voeden, dus hij krijgt ook brokjes (Carnilove) erbij. Hij is bij droog weer en kou buiten, en heeft nu een dikke wintervacht. Wellicht heeft dat spruitje van jou nog onvoldoende vacht en vetjes om zich warm te houden bij nat en koud weer.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:55

Ir111 schreef:
Is het mogelijk om bij je voordeur een mandje/doos te zetten die wat warmte biedt? Ik heb bij onze voordeur een kartonnen doos staan met isolatiemateriaal erin en daarop een dekentje. Als onze kat bij de voordeur wacht tot hij naar binnen kan dan zit hij relatief warm.

wij hebben dit ook voor een oudere kat. Een voormalig konijnenhok; daar de voorzijde uit gehaald en gevuld met hooi. Daar ligt hij warm en beschut als hij toevallig een keer buiten is en we niet snel thuis zijn

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:02

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:24

Katten kunnen zeker kouwelijk aangelegd zijn. Heb er al een paar gehad, en de mijne komen niet eens buiten, maar we stoken gewoon nooit heel warm.

Voor mijn kouwelijke (en inmiddels senior) poes heb ik laatst deze kleedjes gekocht https://www.lidl.nl/p/karlie-zelfverwarmende-honden-of-kattenmat/p100382165
Hier zit een warmtereflecterende laag in, dus ze warmen zelf alles op.
Ze is nu 13, maar is altijd gesteld geweest op lekker warm, ondanks een behoorlijke vacht (Turkse Angora). Maar sinds deze kleedjes binnenkwamen slaapt ze alleen nog maar hierop. Zelfs onder de dekens is niet interessant meer :)