Mijn gecastreerde katertje (geboren mei 2023) Elmo, komt wel eens een nachtje niet thuis en zo ook in één van die heel koude nachten. Op zondagmorgen zat hij echter weer bij de deur, kwam binnen en vrat zijn hele bak leeg om vervolgens een paar uur later te beginnen met gal overgeven. Dit heeft hij een kleine 24 uur gedaan en daarna was hij weer op en top fit. Ik heb het geweten aan de kou, maar die 12 uur buiten was bij temperaturen rond het vriespunt.
Drie weken geleden betrapte ik hem er op bloed te plassen nadat ik hem al een poosje in de gaten hield, dus urine opgevangen en naar de dierenarts ermee. De urine is onderzocht, hij kreeg antibiotica en novacam en dit heeft hij allemaal keurig gekregen. Daarnaast krijgt hij nu Virbac struviet dissolution ofzo.
Ik zag in de afgelopen twee weken Elmo weer de oude worden. Helemaal fijn.
Voor de mensen die het naast de bak plassen topic hebben gezien: Doet hij ook niet meer!

Nu ging ik gisteren aan het einde van de middag even paardrijden, toen ik een uur of 4 later weer terug kwam zat Elmo mij bij de voordeur op te wachten (niet heel gebruikelijk) hij mauwde luid dat hij naar binnen wilde. Meestal is het dan eerst kijken of er eten staat, en daarna naar boven. Maar dit keer bleef hij beneden. Prima, dacht ik eerst... Later zat hij op de bank, maar oogde niet volledig ontspannen. Sphynx houding zeg maar... Toen ik later op bed ging en hem naar de bijkeuken wilde sturen (deze is geisoleerd, verwarmd en heeft vloerverwarming dus niets kouds aan), was hij niet enthousiast om te gaan eten. Terwijl hij niet bij z'n eten weg te slaan is. Het Virbac eten verslind hij gewoon.
Vanochtend bleek hij z'n eten toch op te hebben gegeten, maar ging hij niet mee naar de badkamer om te drinken (ochtendritueel, eerst naar boven, douche kort laten lopen zodat Elmo kan drinken).
Dus toen begon ik me wel serieuzer zorgen te maken. Voor ik naar mijn werk ging heb ik eten gegeven, maar hij leek er niet naar om te kijken.
Toen ik vanmiddag thuis kwam had Elmo z'n brokken amper aangeraakt. Dus ik de dierenarts bellen, want ik was (ondanks verbeterd plasgedrag en duidelijk plasje in de bak) bang dat hij verstopt raakte en zich daarom niet goed voelde, ook al had ik het idee dat het met het avondje buiten te maken had. De dierenarts heeft uitgebreid onderzocht en de blaas en darmen leken volledig in orde. Ook het hart deed niets geks. De temperatuur was echter wel wat aan de lage kant. Ze gaf daarom aan dat het waarschijnlijk toch de kou is geweest, ik moet het in de gaten houden en zorgen dat hij blijft eten. Dus ik heb natvoer van Virbac meegekregen en Elmo heeft twee spuitjes gekregen.
Hij is zich inderdaad al beter gaan voelen. En zit nu telkens bij de voordeur naar buiten te kijken, want hij wil naar buiten.

Ik ben alleen even op zoek naar ervaringen met katten die dus snel kouwelijk zijn... Want dit is nogal nieuw voor mij

Maar als buitenkatje wil ik hem ook niet voor eeuwig opsluiten bij kou