Online begeleiding bij uitvallende hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maartje0987

Online begeleiding bij uitvallende hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 11:37

Onze herplaatser valt nogal heftig uit naar andere honden dus ik ben van plan om een gedragstrainer in te schakelen. Nu twijfel ik of ik iemand uit de buurt vraag die fysiek langs komt of iemand die online begeleiding aanbiedt. Wie heeft ervaring met dat laatste? Voordeel van online vindt ik dat ik dan iemand kan benaderen die goed bekend staat.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:40

Ik zou iemand vragen die daadwerkelijk op locatie komt en zo ook mee kan kijken tijdens een wandeling of in andere situaties wat er precies gebeurt op zo’n moment. Wat jij doet, wat de hond doet, wat er aan vooraf gaat.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:44

Fysiek is beter. Maar kijk wel echt naar iemand die weet waarover die praat. Hier ook een uitvallende hond (gaat nu beter) maar de eerste gedragstherapeut die we er bij hadden heeft het alleen maar erger gemaakt. Ik weet niet waar jij woont misschien weet ik nog iemand.

Online kun je eventueel kijken bij Monique Bladder zij heeft ook een facebook groep waar je eventueel vragen kunt stellen. Maar ik weet wel ook daar krijg je te horen dat fysiek beter is. Mocht je meer willen weten over onze hond en hoe wij het hebben gedaan mag je me altijd een bericht je sturen.

Link naar de facebook groep: https://www.facebook.com/groups/doetieandersnooit/
Link website Monique: https://www.moniquebladder.nl/informatie-uitvallen

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:44

Ik heb met mijn vorige hond (stafford uit het asiel) die behoorlijk uitviel veel gehad aan het online lesprogramma voor uitvallende honden van Monique Bladder. Begeleiding gaat o.a. met video en ik vind het principe van zelfstudie heel fijn, je kunt er op het eigen tempo van jou en je hond doorheen. Het vraagt uiteraard wel discipline en tijd, ik ben er toen (in coronatijd) behoorlijk druk mee geweest!

Intussen heb ik sinds 5 weken een dwergpoedel, ook herplaatser en voor haar volg ik nu ook weer een online programma van Monique, dit keer voor verlatingsangst. Ik merk dat ik hierbij ook nog steeds veel heb aan de vorige cursus, want er zit een bepaalde basis in die bij elk probleem belangrijk en bruikbaar is.

Dus ja, ik kan haar zeker aanraden. Als je meer wilt weten: vraag maar!
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 07-12-24 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:46

Fysiek is vaak toch het beste. Er zijn diverse aanbieders. Zelf ben ik fan van Amber van Ommeren. Zijn heeft ons toen op de goede rit geholpen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:01

maj0 schreef:
Fysiek is beter. Maar kijk wel echt naar iemand die weet waarover die praat. Hier ook een uitvallende hond (gaat nu beter) maar de eerste gedragstherapeut die we er bij hadden heeft het alleen maar erger gemaakt. Ik weet niet waar jij woont misschien weet ik nog iemand.

Online kun je eventueel kijken bij Monique Bladder zij heeft ook een facebook groep waar je eventueel vragen kunt stellen. Maar ik weet wel ook daar krijg je te horen dat fysiek beter is. Mocht je meer willen weten over onze hond en hoe wij het hebben gedaan mag je me altijd een bericht je sturen.

Ik zou ook iemand zoeken via Monique Bladder of die via de B.A.T. methode werkt.

Pas goed op wie je uitzoekt, er zit ook veel slechts tussen en via Monique zit je wel safe.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 17:19

CupCakes_ schreef:
Fysiek is vaak toch het beste. Er zijn diverse aanbieders. Zelf ben ik fan van Amber van Ommeren. Zijn heeft ons toen op de goede rit geholpen.

Ik heb net ff op haar site gekeken maar zag zo snel geen locatie. Waar woont zij?

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 17:24

Wijslander schreef:
Ik heb met mijn vorige hond (stafford uit het asiel) die behoorlijk uitviel veel gehad aan het online lesprogramma voor uitvallende honden van Monique Bladder. Begeleiding gaat o.a. met video en ik vind het principe van zelfstudie heel fijn, je kunt er op het eigen tempo van jou en je hond doorheen. Het vraagt uiteraard wel discipline en tijd, ik ben er toen (in coronatijd) behoorlijk druk mee geweest!

Intussen heb ik sinds 5 weken een dwergpoedel, ook herplaatser en voor haar volg ik nu ook weer een online programma van Monique, dit keer voor verlatingsangst. Ik merk dat ik hierbij ook nog steeds veel heb aan de vorige cursus, want er zit een bepaalde basis in die bij elk probleem belangrijk en bruikbaar is.

Dus ja, ik kan haar zeker aanraden. Als je meer wilt weten: vraag maar!

Interessant want onze andere hond heeft verlatingsangst en daar moeten we ook nog wat mee. Zijn haar trainingen mbt uitvallen gericht op jouw hond met het insturen van filmpjes en feedback of is het een algemeen verhaal?

Ik had al een aantal filmpjes en blogs van haar gekeken/gelezen en vindt haar erg prettig.

Bloempotje

Re: Online begeleiding bij uitvallende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:20

Iemand benaderen die goed bekend staat is imo juíst iemand die op locatie kan komen. Goede trainers komen aan huis en kunnen advies op maat geven. Mijn trainster rijd 1,5 uur enkele reis voor een consult/training, kost wat maar dan heb je ook wat! :)

Online training is voor de heftigheid van mijn hond niet geschikt, hij heeft echt training op maat nodig. Maar ik geloof zeker dat in sommige situaties online training dmv filmpjes bij een goede trainer, ook helpend kunnen zijn.

Heel veel succes!

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:31

Ik denk dat het ook van jezelf afhangt.
Ben je iemand met al enige ervaring met honden en hondentaal(en heb je ook de zelfdiscipline om te gaan trainen)dan kan ik de onlinecursus van Monique Bladder echt aanraden.
Ook Stressless Dogs (Amee de Bruin) heeft een fijne online anti uitval cursus.
Bij beiden kun je op je eigen tempo de lessen volgen, veel achtergrondinformatie. Bij Monique heb je de eerste 16 weken(dacht ik) ook begeleiding via het digitale klaslokaal. Hoe actiever jij filmpjes etc instuurt, hoe meer feedback je krijgt (waar je echt mee aan de slag kunt) en hoe meer je aan de cursus hebt. Bij stressless dogs kan je ook extra coaching aanvragen.

Bij een eerste hond bijvoorbeeld zou ik eerder voor een fysieke coaching gaan.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:32

maartje0987 schreef:
CupCakes_ schreef:

Ik heb net ff op haar site gekeken maar zag zo snel geen locatie. Waar woont zij?

Omgeving Eindhoven, komt ook op locatie.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:40

maartje0987 schreef:
Interessant want onze andere hond heeft verlatingsangst en daar moeten we ook nog wat mee. Zijn haar trainingen mbt uitvallen gericht op jouw hond met het insturen van filmpjes en feedback of is het een algemeen verhaal?

Ik had al een aantal filmpjes en blogs van haar gekeken/gelezen en vindt haar erg prettig.

Het is als het ware een algemene basis waar je de zaken uit haalt die voor jouw hond van toepassing zijn, die analyse doe je zelf en deel je in het digitale klaslokaal, waar je feedback krijgt en vragen kunt stellen. Je bouwt met behulp van opdrachten en het delen van je opbrengst dan als het ware je eigen trainingsplan op maat van jullie situatie, hoewel bepaalde oefeningen juist weer van A t/m Z worden beschreven zodat je die meteen goed kunt uitvoeren.

Je wordt zelf in ieder geval ook stevig aan het denken gezet i.p.v. dat alles meteen wordt voorgekauwd, waardoor het mij veel inzichten geeft op het gebied van omgang met en training van honden. Maar dat moet je dus wel zien zitten.

Door middel van het insturen van uitwerkingen van analyses/opdrachten en videomateriaal en het krijgen van feedback daarop wordt de begeleiding persoonlijk en je ziet dan ook dat cursisten die veel opbrengsten en video's delen het meeste uit de cursus halen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:49

Als het iemand op locatie is, in welke omgeving zoek je dan ongeveer?

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 11:56

maj0 schreef:

PB gestuurd.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:22

Niet online maar je fysiek laten begeleiden
Kijk daarnaast goed uit bij wie je terecht komt

Hier paar jaar terug geholpen uiteindelijk bij achterburen.
Ze hadden al gedragsdeskundige van de sharprivereninging (was een herplaatser) erbij gehad. Ze hadden het advies gekregen om met slipketting te werken. Dit stond de achterbuurvrouw erg tegen. Dus ik heb aangeboden om mee te kijken. Ik met onze toen nog in leven zijnde rustige labrador er op veilige afstand er naast gelopen. Dit zodat mijn labrador in veiligheid bleef, de sharpei niet de kans kreeg om zelfbelonend gedrag te vertonen. Uiteindelijk is mijn advies geweest om de hond medisch te laten onderzoeken omdat ik het vermoeden had dat hier wat anders aan de hand was dan normale agressie of angst. Mijn vermoeden bleek te kloppen. Hond had in die mate een leverziekte dat ze besloten hebben om in te laten slapen.
Dus zoek alsjeblieft een goede hondengedragsdeskundige op maar sluit ook een medische oorzaak uit.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 00:53

Wat ik nog bedacht: ongeacht welk gedragsprobleem, je begint altijd met een medische controle. Er zijn veel honden die uitvalgedrag vertonen vanuit fysieke problemen/pijn. Dus mocht dat niet (recent) gebeurd zijn, dan zou ik zeker een check laten uitvoeren. Een goede GT zal dat ook altijd als een van de eerste stappen zien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 07:52

Iemand erbij is wel het best, maar van een goede online cursus leer je ook veel. Misschien kun je beide doen? Er zijn online trainers die ook aan huis komen.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 09:55

Wijslander schreef:
Wat ik nog bedacht: ongeacht welk gedragsprobleem, je begint altijd met een medische controle. Er zijn veel honden die uitvalgedrag vertonen vanuit fysieke problemen/pijn. Dus mocht dat niet (recent) gebeurd zijn, dan zou ik zeker een check laten uitvoeren. Een goede GT zal dat ook altijd als een van de eerste stappen zien.

Goed dat jullie het aangeven. Ik heb daar zelf ook aan zitten denken en daarom is de afspraak bij de DA voor een check al gemaakt.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:48

Ik heb zelf twee keer een fysieke afspraak gehad maar toen deed ze ineens niet uitvallen.. Ook kwamen we ineens heel weinig honden tegen onderweg. Duur grapje was dat. Daarna heb ik een online cursus gevolgd. Dat werkte eigenlijk heel goed omdat ik de tips zelf kon toepassen wanneer het nodig was. Het is helaas niet over maar ik weet nu wel hoe ik het in veel gevallen kan voorkomen of minder heftig kan laten zijn.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:25

Onze herplaatser viel/ valt ook uit tegen andere honden. Niet tegen alle honden sommige vind hij wel prima. Ik denk dat een fysieke gedragsdeskundige beter werkt dan online. Fysiek kan er ook naar jouw houding en lijn gebruik gekeken worden. Zo bleek ik spanning op de lijn te zetten op het moment dat ik een andere hond zag, wat het gedrag alleen maar versterkte. Wel was het bij ons 3x scheepsrecht. De eerste hondentrainer was een drama die wilde op halsband trainen en trok zo hard aan de nek dat ik echt dat dat ons hondje er schade aan had (chihuahua van 6 maandjes oud) de tweede deed eigenlijk niks behalve thee drinken en kletsen. De derde is echt goed met ons aan de slag gegaan. Het uitval gedrag is niet weg maar wel veeeeel minder en loslopen gaat super goed. De wandeling is weer ontspannen zoals het moet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 08:59

Hoe gaat het nu, TS? Is er nog iets uitgekomen bij de dierenarts en heb je inmiddels passende begeleiding kunnen vinden?