Wat is het eerlijkst naar mijn kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cantheon

Wat is het eerlijkst naar mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 23:39

Even een korte situatieschets. In 2009 haalden mijn man en ik onze eerste kat uit het asiel. Helaas heeft deze maar een jaar oud mogen worden door een auto-immuunziekte. In 2010 kwam Binky bij ons als kitten. Binky bleek geen kat die graag zonder speelkameraadje was, dus kwam een jaar later Laika erbij. Dit is altijd gewoon goed gegaan. Binky was meer de schootkat, Laika de eigengereide poes die op haar voorwaarden wel eens een aai over de bol kwam halen. Nu hebben we afgelopen augustus zeer onverwachts Binky op 14-jarige leeftijd moeten laten inslapen (vermoedelijk iets geknapt/verstopt in de hersenen). Nu hebben we Laika van 13 nog over. Ze lijkt Binky niet echt te mossen, was alleen de eerste dagen wat van slag. Nu merken we alleen dat zij veel meer aandacht komt vragen. Mogelijk omdat ze nu alleen is, misschien omdat Binky altijd wel de dominantere was. Nu is ons leven in 13 jaar tijd aardig veranderd en hebben we besloten dat we hierna geen katten meer willen. Met Laika hebben we allebei geen superhechte band en praktisch gezien lijken we haar nu niet de aandacht te kunnen geven die zij graag wil, alhoewel ze ook niet echt ongelukkig lijkt ofzo. Nu heb ik altijd gezegd dat dieren bij ons blijven tot hun dood en dat ben ik in primcipe nog steeds van plan. Ik schuif een dier niet aan de kant, omdat wij andere behoeftes hebben gekregen. Nu speelt echter af en toe de gedachte door mijn hoofd, dat het misschien wel eerlijker naar haar is als het ideale huisje zich aan zou dienen. Ze is niet meer superjong, maar wel gezond en zou zij niet gelukkiger zijn bij iemand die haar wel de aandacht geeft die ze zo graag wil, maar met respect voor haar (zij is niet een kat waar je naartoe loopt en die je even optilt, zij komt naar jou). Wat is jullie ervaring hiermee? En wat denken jullie als jullie dit lezen? Nogmaals, ik wil het beste voor het dier en als dat hier is, dan krijgt ze de beste verzorging, totdat het haar tijd is om te gaan.

Nyaleti

Re: Wat is het eerlijkst naar mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:53

De eerste vraag die in me op komt is waarom je haar niet de aandacht kan geven die ze verdient?
Binky was een schootkat dus het klinkt alsof je wel genoeg in huis bent om lekker te knuffelen. Waarom kan dat met Laika niet?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:15

Onze kat is erg onafhankelijk (kwam aanlopen, we schatten hem toen ruim een half jaar) en is meestal buiten te vinden, of ligt boven ergens te pitten. Hij komt voor aandacht als het hem uitkomt. Ik vermoed dat Laika het prima vindt, en wellicht iets meer aandacht vraagt dan voorheen. Maar het idee dat ze ongelukkig is, of elders beter af...op haar leeftijd zou ik haar niet meer herplaatsen en accepteren dat ze is zoals ze is.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 00:24

Nyaleti schreef:
De eerste vraag die in me op komt is waarom je haar niet de aandacht kan geven die ze verdient?
Binky was een schootkat dus het klinkt alsof je wel genoeg in huis bent om lekker te knuffelen. Waarom kan dat met Laika niet?

Goede vraag, dat heb ik inderdaad onvoldoende toegelicht. Drie jaar geleden zijn wij ouders geworden en ons kind was ook nog eens een hele slechte slaper. Dat gaf al duidelijk minder tijd voor de katten. Dit werd enigszins gecompenseerd door het feit dat mijn man na de geboorte van de kleine 2,5 jaar thuis was. Sinds juni is hij weer aan het werk en hij doet nog een studie. Daarnaast ben ik meer avonden gaan werken. Voor Binky was dit dus maar hele korte tijd, totdat hij overleed. Daarnaast vraagt Laika op een hele andere manier aandacht dan Binky deed. Binky kwam tegen je aan liggen, daar legde ik een hand op die een beetje kroelde en dan lag hij rustig een uur. Laika staat het liefst naast je keihard kopjes te geven en dat ben ik na 5 minuten een beetje zat. Is dit voldoende antwoord op je vraag?

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 00:26

Lindsey_99 schreef:
Onze kat is erg onafhankelijk (kwam aanlopen, we schatten hem toen ruim een half jaar) en is meestal buiten te vinden, of ligt boven ergens te pitten. Hij komt voor aandacht als het hem uitkomt. Ik vermoed dat Laika het prima vindt, en wellicht iets meer aandacht vraagt dan voorheen. Maar het idee dat ze ongelukkig is, of elders beter af...op haar leeftijd zou ik haar niet meer herplaatsen en accepteren dat ze is zoals ze is.

Dankjewel voor je reactie. Voel me altijd beetje banketstaaf als ik haar na kort kroelen ‘wegstuur’ (zie hierboven voor reden), maar als zij maar niet ongelukkig is dan mag ze prima zo blijven als ze is.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:35

Zou ook niet zo gauw zo oud diertje herplaatsen. Ik denk zelf dat de kat ook prima tevreden is met bv een halve minuut aaien en dan haar bv iets geven waar ze zelf mee kan spelen(bv een balletje of pluche beestje met kattenkruid erin?). Of je geeft haar wat lekkers of bv een voerpuzzel waar ze zichzelf mee kan vermaken? Af en toe radio aanzetten op klassieke muziek als je van huis gaat. Als ze ouder zijn liggen ze zowiezo veel te slapen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 00:43

Ik vind het wel sneu om een oude kat weg te doen.
Wat zou dan het ideale huisje zijn, waar jij over schrijft?
Bij wat voor iemand zou ze beter af zijn?
Misschien ken je iemand in je familie of vrienden?
Zo'n oud beestje zou ik niet op marktplaats o.i.d. zetten, dan kan ze beter bij jullie blijven waar ze het in principe goed heeft.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 08:41

mika11 schreef:
Ik vind het wel sneu om een oude kat weg te doen.
Wat zou dan het ideale huisje zijn, waar jij over schrijft?
Bij wat voor iemand zou ze beter af zijn?
Misschien ken je iemand in je familie of vrienden?
Zo'n oud beestje zou ik niet op marktplaats o.i.d. zetten, dan kan ze beter bij jullie blijven waar ze het in principe goed heeft.

Ik heb dan zo’n beeld dat ze bij een oud vrouwtje de hele dag knuffels kan halen, wanneer ze maar wil. Maar jullie berichten hebben mijn twijfels weggehaald, ze blijft gewoon lekker hier, dat lijkt het beste voor haar en daar gaat het om. Bedankt voor alle reacties!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:50

Fijn dat ze kan blijven! Vertrouwd thuis is toch het fijnste <3

Ik heb sinds ik katten heb gemerkt dat ze niet alleen leunen op het vertrouwde van thuis maar ook echt op hun vertrouwde mensen. Toen ik in 2012 bij mijn ex weg ging moest mijn kat tijdelijk bij hem blijven tot ik mijn eigen woning had.
Mijn kat is in die periode vermagerd en begonnen met in huis plassen en verstopte zich hele dagen in de kledingkast. Gewoon in zijn vertrouwde thuis dus. Ik heb hem opgehaald zodra ik de sleutel had en hij lag vanaf moment 1 weer tegen me aan gekruld.

Mijn huidige katten hebben altijd een kattenoppas als wij op vakantie gaan. In huis logeren was geen succes, 1 poes viel de oppas aan. Nu komt er een oppas uit de buurt om te voeren. De poes valt niet meer aan maar staart ze wel de deur uit.

Zo vertrouwd mogelijk is dus het fijnste wat je haar kunt bieden. Fijn dat dat kan <3

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:00

Kan het ook niet zo zijn dat ze zich verveelt? Heb je voldoende speelgoed e.d. in huis, kun je eens iets met een voerbal bijv.?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:09

Cantheon schreef:
Nyaleti schreef:

Goede vraag, dat heb ik inderdaad onvoldoende toegelicht. Drie jaar geleden zijn wij ouders geworden en ons kind was ook nog eens een hele slechte slaper. Dat gaf al duidelijk minder tijd voor de katten. Dit werd enigszins gecompenseerd door het feit dat mijn man na de geboorte van de kleine 2,5 jaar thuis was. Sinds juni is hij weer aan het werk en hij doet nog een studie. Daarnaast ben ik meer avonden gaan werken. Voor Binky was dit dus maar hele korte tijd, totdat hij overleed. Daarnaast vraagt Laika op een hele andere manier aandacht dan Binky deed. Binky kwam tegen je aan liggen, daar legde ik een hand op die een beetje kroelde en dan lag hij rustig een uur. Laika staat het liefst naast je keihard kopjes te geven en dat ben ik na 5 minuten een beetje zat. Is dit voldoende antwoord op je vraag?

Begrijpelijk en gewoon de realiteit!
Dat dom kopjes geven, zo'n kat hebben wij ook :+ ik vind er ook niks aan maar het is echt haar manier van aandacht.

Goed dat je al bent overgehaald! Op zo'n oude dag nog verplaatsen is niet fijn.

Speelt ze nog wel eens? Mijn katten die verder niet zoveel om speeltjes geven, vinden deze fantastisch:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... t=135843.3

Of een zakje Valeriaan:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... t=293403.0
Eerst doen ze leip maar daarna werkt het ook rustgevend.

Misschien kun je ook tijdelijk een Feliway verdamper ophangen?
Dat ze aandacht komt vragen kan ook komen door het verlies van Binky, dat ze hem toch meer mist dan jullie denken.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 11:13

Dankjulliewel voor alle tips, die neem ik zeker mee!