Hond bang voor vuurwerk, tips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Hond bang voor vuurwerk, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 23:14

Onze hond, is net als veel andere honden, bang voor vuurwerk. Bij ons in de buurt wordt het nu al heel regelmatig 's avonds afgestoken. Als er tijdens zijn laatste rondje vuurwerk wordt afgestoken, dan wordt ie erg bang en wil alleen maar naar huis en doet zijn plasje en poepje helemaal niet meer. Je kan hem dan niet verleiden met snoepjes of een stukje worst, dat hoeft hij niet meer. Erg lastig en vervelend voor hem en ons.

Zijn er tips en tricks hoe we dit wat kunnen trainen of dragelijker kunnen maken?

Het gekke is wel, als mijn vriend met hem loopt op het militaire terrein in de buurt en ze zijn dan aan het schieten, staat hij er bewijzen van spreken bovenop en is hij echt niet bang.

Selina

Re: Hond bang voor vuurwerk, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:25

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:29

Je hebt er verschillende dingen voor.
Het is uitproberen wat werkt, wat bij de ene hond wel werkt, bij de andere hond weer niet.
Maar je hebt bv bach bloesem, vuurwerkshirt, medicijnen van de dierenarts, supplementen en zo zal er nog wel meer zijn.
Ik ken iemand die ging zelf met kindervuurwerk lopen en elke keer als hij iets afstand kreeg z'n hond een snoepje.
Zo probeerde hij z'n hond te leren dat geknal iets positiefs opleverde.

Zelf doe ik de laatste week van het jaar alleen 's ochtends vroeg en 's avonds even hier naar buiten zodat ze behoeftes kunnen doen.
En overdag 1 of 2 x met de auto naar het bos zodat ze rustig even kunnen uitrennen.
Niet op straat lopen waar al die jochies met rotjes rondlopen.
En verder binnen blijven, gordijnen dicht en tv aan.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:34

Ik heb zelf geen ervaringen maar op youtube is er een serie it's me or the dog met honden trainer Victoria. Er waren toen twee papillion hondjes en een daarvan was ook heel bang voor onweer (en ik dacht ook vuurwerk). Misschien kan je daar tips uit halen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:37

Dit zie ik vaak voorbijkomen en heeft goede recensies, zelf geen ervaring mee: https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ngst-hond/

Verder, met trainen ben je voor dit jaar echt te laat. Daar moet je mee starten ruim voor de vuurwerkperiode begint en de hond bang wordt. Dus slim om daarmee vroeg in het nieuwe jaar te beginnen voor de volgende keer.

Je zou kunnen overleggen met de dierenarts over medicatie, maar daar zou je wel echt haast mee moeten maken. De meeste 'echte' medicatie (dus geen supplementen) hebben enkele weken inwerktijd nodig.

Succes en sterkte!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:57

De beste tip: volgend jaar 1 Februari beginnen met trainen en niet pas aan denken als het al te laat is.

Morgen tijd voor een uitgebreide reactie, helaas heb ik hier veel ervaring mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 08:56

Reageert hij binnen minder op vuurwerk? Zo ja, dan zou ik iedere knal direct met wat lekkers gaan belonen binnen. Pakt hij het stukje lekkers niet aan, gewoon laten vallen, dan haalt hij het later op. Wat je probeert te veroorzaken is een verandering qua emotie door middel van counter conditioning. Je bent er voor aan de late kant, want normaal start je daar in de zomer al mee, maar alles wat je nu nog kan doen is mooi meegenomen, want het duurt nog 5 weken. Ook oefenen met vuurwerkcd's heeft nog voordeel. Je kan voorzichtig uitproberen hoe hij is rond knalerwten, heeft hij daar maar een hele lichte reactie op, kan je die ook inzetten (mogen jaarrond), maar anders wordt dat pas vanaf februari.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:15

Ik heb de hushmuff aangeschaft voor mijn hond, nu wel een paar maanden mee aan het trainen geweest, hij gaat er rustig mee slapen.
We zetten eveneens deze maand de vuurwerkbundel van PUUR in. Voor het eerst dus nog geen ervaring mee.

Bij ons knalt het sinds oktober al veel. Een knal tijdens het lopen = iets lekkers (high reward) maar bij echte angst neemt hij dat niet meer aan. Nu gaat het nog en blijven we dus positief bekrachtigen, zo mogelijk ook door middel van lekkers strooien zodat hij gaat snuffelen (= kalmeren). Als het wel weer te hevig wordt ga ik hem dubbel aanlijnen gezekerd aan mijn heupgordel, puur voor de veiligheid. Voor de behoeftes zorgen we dat hij bij daglicht voldoende heeft gelopen en in de avond alleen voor de deur een plasje hoeft te doen. Eventueel met hushmuff op.
Met oud en nieuw gaan we weg.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:21

Wij hebben werkelijk alles al geprobeerd. Thunder shirts, pillen van de dierenarts, training, je kunt het zo gek niet verzinnen. Hond blijft blaffen.

Dus dit jaar hebben we een huisje geboekt in Limburg. Daar gaan we heen van de 30ste tot de 3e. In de hoop dat we dan wél slapen, afgelopen oud en nieuw hebben we 4 nachten niet geslapen van de hond die maar bleef blaffen, ook al was ze doodmoe, ontzettend zielig, arme hond.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:28

Hier hebben alle trainingen ect geen effect gehad. Saar blijft bang buiten voor vuurwerk. Binnen is er geen probleem. (Gelukkig)
Heb voor dit naar het puur vuurwerkpakket gehaald en ga morgen beginnen met opbouwen. Ben benieuwd of het helpt. Over een huff muff heb ik nagedacht, maar twijfel omdat ze alleen buiten bang is.
Met oud en nieuw gaan we met vakantie, al jaren. Zo skippen we de ergste dagen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:34

Oké:

Niet forceren. Wil hij niet mee wandelen? Dan niet. Dan maar een ongelukje in huis, so it. Ga je hem mee sleuren of over zijn grenzen heen, wordt zijn angst alleen maar groter.
Denk aan iemand met een spinnen fobie: Is het nou echt de oplossing om die persoon in een kamer vol spinnen te sleuren? Terwijl ze doodsbang is en al huilend naar binnen gaat? Of kun je beter laten zien van een afstandje dat die spin helemaal niks doet? En het zo uitbreiden terwijl zij rustig is?

Geschrokken tijdens een wandeling? Jammer dan, kortste weg terug naar huis.

Heel erg belangrijk: zorg dat z'n stress niveau laag blijft of omlaag gaat. Geen gekke fratsen deze dagen. Stel hij vindt veel bezoek eng, nodig dan niet heel je familie uit. Geeft hem al stress en dan is er maar iets heel kleins nodig wat z'n emmertje doet overlopen.
Laat hem overdag en voor / na het wandelen snuffelen dmv een snuffelmat of likmat of geef hem een goede kauwstaaf. Hiermee verlagen ze hun stress niveau.
Google eens op Monique bladder en stress emmer hond.

Zet er een commando op: Monique bladder heeft heel slim dit commando "feestje" genoemd. Waarom? Je kan het niet boos roepen. Dit moet het allerleukste, allerbeste commando zijn wat er is.
Geef hem niet zijn standaard snoepjes maar iets wat hij écht heel lekker vindt. Hier liepen we met Bifi worst of een spuit tube smeerkaas :+

Je pakt de Bifi worst (of whatever je wilt) en geeft hem lekker veel uit je hand. Tijdens het eten zeg je continu het commando.
Daarna roep je het commando als hij gewoon ligt te chillen. Groot feest dus rijkelijk belonen met het lekkers.
Daarna als hij in huis reageert op een knal. Weer goed belonen.
Dan neem je het mee naar buiten.

Zo leg je de link van knal = iets super lekkers. De focus gaat van het enge af. Ik strooide altijd wat op de grond zodat hij ging snuffelen en soms iets wat van de stress los kon laten. Dan alsnog per direct naar huis. Als hij flink in de riem bleef hangen, gebruikte ik het commando nog eens.

Geef het een andere naam als je wilt maar wel een nieuw commando. Niet "hier" of "kom". Roep het blij, enthousiast en niet streng. Want waarom zou hij komen als jij hem boos roept? Dit commando / lekkers moet boven zijn angst staan.

In 2024 weten we allemaal wel beter denk ik, maar niet negeren. Je hoeft hem niet vertroetelend op schoot te nemen maar steun hem wel. Het is angst, geen aanstelleritis. Hem in z'n eentje bang laten zijn is het ergste wat je kan doen.

Kwa supplementen: Zylkene ben je te laat voor.
Ik zou kiezen voor de vuurwerkmix van Puur. Die werkt volgens mij al vrij snel.
Bach rescue is leuk bij wat stress maar niet bij angst.
Via de dierenarts ga je echt gedragsmedicatie krijgen. Evt is in overleg de Clomicalm nog een optie, ik weet niet of je daarvoor nog optijd bent.
Sileo mag je niet zo lang gebruiken en is echt een heftig middel, hier zou ik niet voor kiezen.

Zorg in huis voor een veilige plek. Bv z'n bench donker maken (en weg van de ramen en deuren want dan klinkt het harder) en idd die Huff Muff kan zeker een optie zijn. Voor de laatste avonden van het jaar.

Edit:
En dus volgend jaar hier in Februari al mee beginnen. Veilige plek maken en erin houden. Commando er in houden. Ik raad iedereen de cursus van Monique Bladder aan. Een investering maar vaak gaat vuurwerkangst van kwaad tot erger dus het is echt de moeite waard.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 20:09

Bedankt voor al jullie reacties, we gaan er het beste van maken de komende tijd..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:12

IwanLuver schreef:
Het gekke is wel, als mijn vriend met hem loopt op het militaire terrein in de buurt en ze zijn dan aan het schieten, staat hij er bewijzen van spreken bovenop en is hij echt niet bang.

Komt het dan niet bij jou vandaan? Ben je er veel mee bezig als hij bang is? Omdat je ook aangeeft het vervelend en lastig te vinden als hij zich zo gedraagt, of interpreteer ik dat nu verkeerd?

Het beste is zelf zo normaal mogelijk doen. Net alsof er niks gebeurd.

Verder lampen aan en radio luider zetten dat hij het minder hoort en ziet. Voor volgend jaar kan je een vuurwerk vrije opvang zoeken, die zijn nu al vol.

Mijn ervaring is hoe ouder ze worden hoe banger ze worden. Trainen heeft vaak (!) geen nut, helaas