Twee kittens met verschillende voedingsbehoeften

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hootje

Twee kittens met verschillende voedingsbehoeften

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 00:42

Hi allemaal! :o

Ik heb twee Ragdoll poezen van maart ‘24, ze zijn overigens geen zusjes, maar toevallig wel in dezelfde maand geboren. Eind juni kwam de eerste bij ons wonen, zij had last van een vlooienbesmetting maar voelde zich verder goed. Wij hebben gekozen om Sam’s Field kitten aan haar te voeren, onbeperkt. Op een gegeven moment kregen we het idee dat zij graag een vriendinnetje wou. Verder is zij altijd netjes op gewicht geweest en eet met mate. Zo hebben we de tweede, Ief, begin september opgehaald, was toen al een flinke dame maar was ook nog bij haar moeder dus opzich verklaarbaar.

Ondertussen blijft Ief maar eten, terwijl er altijd eten is en ze dus niet bang hoeft te zijn dat het ‘op’ raakt. We hebben is geprobeerd om er wat tijd tussen te laten als de voerbakjes leeg zijn, :Y) met gevolg dat ze na het aanvullen (en dus het eten) van het voer aan het kokhalzen is. Voor Mia is onbeperkt voer eigenlijk echt wel nodig, zij is perfect op gewicht en hoeft absoluut niet magerder te worden.

Heeft iemand ervaring met twee poezen met verschillende voedingsbehoeften? En hoe heb je dit kunnen oplossen? Ik ben op zoek naar een goede oplossing: Mia altijd kunnen eten, en Ief zonder obesitas. Als iemand suggesties heeft, hoor ik deze heel graag! :D

Bijgevoegd een foto van de dikke dame in kwestie:
Afbeelding

xoranlover

Re: Twee kittens met verschillende voedingsbehoeften

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:46

Eigenlijk heb ik maar 2 tips.
Vlees gaan geven hebben ze sneller een vol gevoel van en vult ook beter.

En surefeed bakken dan kun je naar voerbehoefte voeren. Ik heb er hier 4 staan omdat alles andere voerbehoefte heeft. Maar ze krijgen hier voornamelijk vlees. Aangevuld met een beetje brok. Die brokjes gaan in de surefeedbakken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:52

Ja die is wel echt te dik. Zeker als ze nog geen jaar is. Zijn ze beide al gesteriliseerd?

Het is echt kat afhankelijk of ze op onbeperkt voer kunnen. Fijn als het kan maar heel veel kunnen dat niet.

Je hebt inderdaad de Surefeed voerbakken met chip.
Ik heb 2 houten kistjes gemaakt met een PetSafe kattenluikje er in. Veel goedkoper en zo kunnen beide katten rustig eten zonder voer nijd van de ander. Maar daarvoor moet je wel de ruimte in huis hebben.

Hier een kater die als kitten gevonden is op straat. Die vreet een volle zak brok nog in een keer op als het kan :')
En een poes gewoon netjes uit het nest etc. Die eet het liefst 10x per dag enkele brokjes per keer. Zo met de bakken kan ik beide afwegen en kunnen ze rustig eten.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 01:24

xoranlover schreef:
Eigenlijk heb ik maar 2 tips.
Vlees gaan geven hebben ze sneller een vol gevoel van en vult ook beter.

En surefeed bakken dan kun je naar voerbehoefte voeren. Ik heb er hier 4 staan omdat alles andere voerbehoefte heeft. Maar ze krijgen hier voornamelijk vlees. Aangevuld met een beetje brok. Die brokjes gaan in de surefeedbakken.

Welk vlees raad jij aan? Wil daar best eens naar kijken! De surefeedbakken heb ik inderdaad gezien, maar ik ben bang dat Mia gewoon netjes bij haar automaat blijft, en Ief er tergelijkertijd bij laat: dat gebeurt nu ook als ze eens een zakje krijgen.

Nyaleti schreef:
Ja die is wel echt te dik. Zeker als ze nog geen jaar is. Zijn ze beide al gesteriliseerd?

Het is echt kat afhankelijk of ze op onbeperkt voer kunnen. Fijn als het kan maar heel veel kunnen dat niet.

Je hebt inderdaad de Surefeed voerbakken met chip.
Ik heb 2 houten kistjes gemaakt met een PetSafe kattenluikje er in. Veel goedkoper en zo kunnen beide katten rustig eten zonder voer nijd van de ander. Maar daarvoor moet je wel de ruimte in huis hebben.

Hier een kater die als kitten gevonden is op straat. Die vreet een volle zak brok nog in een keer op als het kan :')
En een poes gewoon netjes uit het nest etc. Die eet het liefst 10x per dag enkele brokjes per keer. Zo met de bakken kan ik beide afwegen en kunnen ze rustig eten.

Haha ja erg toch hoe erg ze kunnen schranzen! De diy houten kistjes lijkt me wel wat! Welke afmetingen heb jij hiervoor gebruikt? Ief is inderdaad echt wel behoorlijk te dik en echt een bodemloze put. Volgens de natuurlijke katten FB-groep is dit wel verantwoord voer, dat is de reden dat ik ook hier voor gekozen heb. Ik heb gelezen dat het niet goed is om ze in hun voeding te beperken als ze nog zo jong zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dit gewicht op die pootjes beter is. :+

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 01:28

Ja afhankelijk van wat je wilt. Hier krijgen ze Carnibest (rauw vlees), en schesir of bozita. Ik snap dat niet iedereen rauw wilt voeren. Ik zou kijken naar schesir of Almo nature. Ik geef de kittens hier eigenijk nooit onbeperkt voer. Ze eten met mama mee en zolang daar geen andere aan kunnen staat er brok maar als het op is, is het op en moeten ze wachten tot ze weer krijgen nog nooit problemen mee gehad.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 01:42

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 08:09

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem met mijn konijnen :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 08:11

Surefeed chipvoerbakken en dan 3porties per dag

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 16:28

AnnetteFlame schreef:
Mijn katten hebben beide een (dezelfde) voerautomaat. De vreetzak bovenop de kist en de rustige eten in de kist. Gat gezaagd voor kattenluik op chip en gaatje geboord voor snoer en werkt top
[ Afbeelding ]

Deze kist is het
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-opbergki ... 86617.html

Oh dit ziet er echt perfect uit! Ik ga hier eens naar kijken! Merk je geen strijd tussen de katten onderling, dat de een er wel in mag en de ander niet?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:44

Hootje schreef:
AnnetteFlame schreef:
Mijn katten hebben beide een (dezelfde) voerautomaat. De vreetzak bovenop de kist en de rustige eten in de kist. Gat gezaagd voor kattenluik op chip en gaatje geboord voor snoer en werkt top
[ Afbeelding ]

Deze kist is het
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-opbergki ... 86617.html

Oh dit ziet er echt perfect uit! Ik ga hier eens naar kijken! Merk je geen strijd tussen de katten onderling, dat de een er wel in mag en de ander niet?

Nee helemaal niet. De voerautomaten gaan wel gelijktijdig af dus het is niet dat de een zit te wachten terwijl de ander eet. Ik heb ook even andersom geprobeerd (de vreetzak in de kist) en de normale erboven maar dan ging de vreetzak alsnog naar die erboven. Dus voor ons werkt dit goed en de katten weten ook waar ze heen moeten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:50

Is ze echt te dik? Ragdolls zijn ook gewoon grote katten met veel haar. Onze Ragdoll weegt 6,5 kilo maar je voelt met gemak zijn ribben en rug

Speirs schreef:
Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem met mijn konijnen :D

Wat voor probleem heb je precies? Dat een te dik is of dat een te dun is en je die wilt laten aankomen? Ken je de facebook groep 'natuurlijk voeden van je konijn'?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 16:53

Toen mijn kater speciale voeding moest krijgen die voor mijn beide dames absoluut niet geschikt was, hebben we ook met kattenluiken met chip gewerkt. We hebben een kastje omgebouwd, de dames aten boven en de heer beneden. Ze wisten perfect wie waar kon eten en zaten elkaar nooit in de weg.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 17:03

AnnetteFlame schreef:
Nee helemaal niet. De voerautomaten gaan wel gelijktijdig af dus het is niet dat de een zit te wachten terwijl de ander eet. Ik heb ook even andersom geprobeerd (de vreetzak in de kist) en de normale erboven maar dan ging de vreetzak alsnog naar die erboven. Dus voor ons werkt dit goed en de katten weten ook waar ze heen moeten

Oh dat klinkt echt super. Ik ga eens kijken of ik het kattenluik en de kist kan bestellen komende week :D Thanks voor de tip!

Amber_anne schreef:
Is ze echt te dik? Ragdolls zijn ook gewoon grote katten met veel haar. Onze Ragdoll weegt 6,5 kilo maar je voelt met gemak zijn ribben en rug

Ze lijkt me wel echt fatsig, zeker voor haar leeftijd. Ief eet ook een hoop meer dan Mia, en beweegt juist een stuk minder. Ik zal haar van de week even wegen, maar gok dat ze ook gewoon nodig moet afvallen.

Een andere bokker vroeg of ze gesteriliseerd zijn: nee en dat worden ze ook (voorlopig) niet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 17:06

Afbeelding

De plaatjes zijn bij een Ragdoll slecht te gebruiken maar de tekst is wel van toepassing

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:17

Wat leuk om te horen! Ben benieuwd naar de uitkomst!

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 18:47

Ik liep tegen precies hetzelfde aan met mijn twee katten. Het had zo simpel kunnen zijn, bakje, brokjes, klaar. Maar nee. :')

De oudste, Toby, kan niet met onbeperkt omgaan, die vreet zich helemaal obesitas.
En de jongste, Mara, niet met porties want als madam niet wilde eten, dan at ze gewoon niet. Fijne combi. :+

Voor Toby heb ik een voerautomaat die drie keer per dag wat brokjes geeft. Ik heb deze; https://www.pretty-paws.nl/products/pre ... stisch-wit
Heel tevreden over, geen poespas en doet wat ie moet doen. Lekker stil ook.
En voor Mara een surefeed waar ze gewoon onbeperkt brokjes in krijgt. Die staat wel weer ergens bovenop en met een extra bak er omheen, zodat haar vreetzak broer niks kan jatten. :+

's Avonds krijgen ze nog een flinke portie natvoer, en zo gaat het dus helemaal prima. :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:20

Die kist van VidaXL lijkt me inderdaad een prima formaat.
Ik zal die van mij morgen opmeten, mocht je nog zelf willen knutselen.

Ik heb bewust niet gekozen voor een voer automaat omdat ik nog hoop had dat de kater zou stoppen met schrokken (als kitten van straat dus logisch gedrag). Ben al heel vroeg begonnen met de bakken dus ik had nog hoop. Nu ruim een jaar later ben ik die hoop wel kwijt :+

Met één voer automaat / gewoon normaal voeren moet je ook opletten dat de andere kat er niet bij komt natuurlijk. Of dat die kat eerst netjes in z'n bak gaat eten en daarna alsnog komt kijken bij de voer automaat. Je hebt risico dat ze dan juist alles blijven opvreten voor de angst dat de ander het pakt.

Nu ook blij met m'n gigantische voerkist want nu pas er slowfeeders en likmatten in wat top is voor die schrokkers.

Maar aangezien die bak lomp groot is en hij toch niet meer van dat gedrag af gaat komen, overweeg ik nu wel om die bak weg te halen en hem gewoon zo te voeren. De langzaam etende poes houdt dan wel haar bak.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:13

Voor voer geen tips, maar ik zag toevallig gisteren op FB iemand die in een IKEA-kast een voerplek voor de katten gemaakt had, met aan de zijkant (uit het zicht) kattenluikjes die op de chip openen en de deurtjes waren in glas zodat je de katten kon zien zitten en het voer kon bijvullen. Dus elke kat had zijn eigen voerkamertje.
Uiteraard weet ik niet meer wie dit deelde of in welke groep waarmee FB je probeert te verleiden...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:21

Ik moest diep zoeken in mn foto uploads maar precies zoiets hadden wij inderdaad:

Afbeelding

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:33

Dat ziet er ook handig uit zeg, wauw!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 16:00

@Leo: zoiets was het inderdaad. Je hebt ineens letterlijk kattentv :+