Katertje met blaasontsteking piest buiten de bak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Katertje met blaasontsteking piest buiten de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 19:16

Hoi allemaal...

Mijn katertje van anderhalf heeft een blaasontsteking en last van blaasgruis.
Voor ik verder ga: Hij is onder behandeling van de dierenarts, krijgt antibiotica, novacam, speciaal voer om de struvieten op te lossen en daarna eentje die struvieten voorkomt. Zijn urine is onderzocht etc. etc.

Ik denk nu wel dat ik aan de voorwaarden van Bokt voldoe om verder te gaan :')

Nu heb ik 'm tot nu toe twee keer op een andere plek in huis zien plassen. Begrijpelijk dat hij een negatieve associatie met de bak krijgt en pijn. Ik straf hem dus niet, kwestie van dweilen.

Als ik van huis ben, zit hij in de bijkeuken. Zojuist gecheckt, hier zit verse urine in de kattenbak (een PeeWee) dus hij doet het nog wel op de bak als ik niet thuis ben. *\o/*
Maar hoe zorg ik ervoor (buiten de behandeling om) dat hij zo snel mogelijk weer een goede associatie met de bak krijgt?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 21:06

Heeft hij ook een pijnstiller; is Novacam hetzelfde als Metacam? Waarom trouwens AB, hebben ze ook bacteriën gevonden?

Hoe dan ook, zorgen dat ie weer op de bak plast (zoals je nu doet), dan merkt ie steeds weer dat het geen pijn doet. En dan stukje bij beetje de bak naar z'n oude plek verplaatsen (of staat die altijd in de bijkeuken?).
Zo heb ik het recent bij die van mij gedaan. En de mat -haar nieuwe plasplek- weggedaan, maar die stonk sowieso verschrikkelijk. Nu ligt er even niks en kaal beton plast niet lekker :+

Janine1990

Re: Katertje met blaasontsteking piest buiten de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 21:21

Antibiotica omdat er te veel rode en witte bloedcellen in de urine hebben gevonden, wat duidt op een bacteriële infectie.

Novacam is een cam en de meeste cams zijn pijnstillers en koortsremmers, Novacam specifiek volgens mij voor de weke delen. Onlangs ook mijn paard moeten geven voor een oogprobleem.

De bak staat inderdaad altijd in de bijkeuken :j
Elmo vindt laminaat blijkbaar prima plassen _O- de mat is in het verleden een dingetje geweest (zo eentje voor het opvangen van de kattenbakkorrels), maar dat had te maken met een kat op de buurt die nogal de boel liep te terroriseren. Mijn vorige kat ging daar ook helemaal lijp op, zelfs van achter het raam.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:16

Ik zou beginnen met andere kattenbakvulling. Tal van katten die houtkorrels totaal niet fijn vinden en de urine daardoor veel langer ophouden dan normaal (wat risico op gruis verhoogt) of buiten de bak gaan plassen.

Je kunt bv kijken naar Biokat Micro. Een zo fijn mogelijk grit, is voor veel katten veel prettiger.
Een tweede bak kan ook nog helpen :j

Even om te checken of ik t goed begrepen heb; de urine is recent nog gecheckt en nu schoon?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:18

Novacam en metacam hebben beide de werkende stof meloxicam. Novacam is echter scherper aan de prijs dan metacam.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 15:39

Moon_light94 schreef:
Ik zou beginnen met andere kattenbakvulling. Tal van katten die houtkorrels totaal niet fijn vinden en de urine daardoor veel langer ophouden dan normaal (wat risico op gruis verhoogt) of buiten de bak gaan plassen.

Je kunt bv kijken naar Biokat Micro. Een zo fijn mogelijk grit, is voor veel katten veel prettiger.

Even om te checken of ik t goed begrepen heb; de urine is recent nog gecheckt en nu schoon?

Nee, ik moet over 3 weken weer nieuwe urine brengen. Het is nog niet schoon, daar wordt aan gewerkt m.b.v. voer en antibiotica.

Ik ben juist van Biokat af gestapt om naar dit systeem te gaan. Hij heeft er vanaf het begin er goed op gedaan... En ik heb nog behoorlijk wat voorraad korrels staan... -O-
Is het heel raar om de behandeling ff aan te kijken voordat ik terug ga naar Biokat?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:57

Janine1990 schreef:
Moon_light94 schreef:

Nee, ik moet over 3 weken weer nieuwe urine brengen. Het is nog niet schoon, daar wordt aan gewerkt m.b.v. voer en antibiotica.

Ik ben juist van Biokat af gestapt om naar dit systeem te gaan. Hij heeft er vanaf het begin er goed op gedaan... En ik heb nog behoorlijk wat voorraad korrels staan... -O-
Is het heel raar om de behandeling ff aan te kijken voordat ik terug ga naar Biokat?

Nee hoor. Maar misschien is het een optie een tweede bak neer te zetten met ander soort kattenvulling en kijken of hij daar wel op gaat?

Hopelijk verdwijnt de asociatie zo meteen als de behandeling goed aangeslagen is! beterschap voor het ventje.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:34

Janine1990 schreef:
Moon_light94 schreef:

Dat kan, maar ik zou wel in mijn achterhoofd houden dat het misschien wel allemaal is ontstaan door de nieuwe vulling (kan, hoeft niet). Ik zou idd miss voor de optie gaan om een extra bak met andere vulling erbij te zetten, dan zie je meteen wat zijn voorkeur is :j

Verder kan ik me idd voorstellen dat zolang er nog klachten zijn, hij nog naast de bak kan blijven plassen. Hopelijk is het medische stukje snel verholpen, dat zal vast een hoop schelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 16:40

De nieuwe kattenbak is niet echt nieuw, daar zit hij al een dik jaar op :j
Hij zat vanochtend en gisteravond ook nog een paar keer op de bak :)

Maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:37

Dat kan hoor, je hebt natuurlijk niet in no time allerlei problemen ontwikkeld. Maar ik snap je. Het is misschien een beetje een bias vanuit mij; ik zie en hoor zoveel problemen van houtkorrelvulling.. Het kan echt pijnlijk aan de pootjes voelen namelijk voor ze, vandaar.

Maar ik hoop dat hij gewoon gauw opknapt :)