In huis plassende katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Plast jouw kat soms in huis?

Mijn binnen en buiten kat is proper.
46 (30%)
Mijn binnen kat is proper.
70 (46%)
Mijn binnen en buiten kat gaat soms naast de bak.
10 (6%)
Mijn binnen kat gaat soms naast de bak.
23 (15%)
Mijn kat weigert volledig op de bak te gaan.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 149

Skyla

In huis plassende katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 12:06

Het is een beetje een raar topic maar ondertussen ken ik meer katten die liever ergens naast hun kattenbak gaan dan er mooi in dat ik graag eens wilde weten of dit nu echt iets veelvoorkomends is of dat ik gewoon omringd ben met abnormale (en vuile of erg zindelijke) katten.

Ikzelf heb 3 htk katten, eentje is echt een droomkat, gaat mooi op de bak en als hij ergens opgesloten raakt probeert hij het op te houden of mikt hij in een emmer of lege doos.
De 2 katinnen daarentegen zijn een ramp. De ene vertikt het al sinds kitten in de buurt van een kattenbak te komen dus die mag maar max 12u na elkaar binnen. En de andere gaat er in tot er 2 drollen in liggen of de andere kat er in geweest is. Dan gaat de grote boodschap er naast en de kleine in 2 vaste hoeken waar nu standaard puppymatjes liggen.

Mijn ouders hebben ook een kat die geen kattenbak wilt delen, een die in huis plast als mijn ouders op reis zijn en de 3e hebben we nog geen reden voor gevonden. Bij hen gaat het bij de 2 laatste vooral om plassen.

Daarnaast ken ik nog 3 huizen met katten waarbij de een ook vertikt de kattenbak te gebruiken en op de andere locaties ook geen idee waarom want dat is maar af en toe.

Kater kattin ratio is ongeveer eerlijk verdeeld. En allemaal kunnen ze zowel buiten als binnen. De helft van de katten zijn de eigenaars ook haast constant thuis.

Ik weet dat er altijd wel een reden toe is maar ik vind het gewoon verschieten hoeveel katten ons extra vloek en schoonmaakwerk geven.

c_alsemgeest

Re: In huis plassende katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:17

Ik heb altijd katten gehad, zelfs 4 tegelijk (2 poezen en 2 katers) en heb er eigenlijk nog nooit 1 gehad die het buiten de bak deed.

1 een keer, maar die bleek een blaasontsteking te hebben, daarna nooit meer.
Ik had wel altijd veel bakken, aantal katten +1 dus toen we 4 katten hadden, hadden we dus 5 bakken.
En ook op verschillende plekken die rustig waren in huis en altijd schoon, zodat ze altijd een rustige plek hadden om naar de bak te gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:26

Geen kattenbak delen is normaal.
De regel is niet voor niets: per kat 1 + 1 kattenbak. Dus bij 2 katten 3 bakken, bij 3 katten 4 bakken.

Al onze binnnekatten zijn nog nooit niet zindelijk geweest. Die paar keer dat er naast een bak werd geplast was het in 100% van de gevallen medisch: nier en/of blaas problemen. Zodra dat hier gebeurd bij 1 plasje staan we bij de dierenarts.

Dus ik herken het niet.

Zoek naar wat er aan de hand is. En zoek naar een fijne bak en fijn kattenbakvulling. Ene kat wil graag tofu, andere korrels, ander grit, hout etc.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 25-11-24 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:27

Skyla schreef:
En de andere gaat er in tot er 2 drollen in liggen of de andere kat er in geweest is.

Tja, dat doen veel katten. Die willen nu eenmaal niet dat het voor andere dieren duidelijk wordt waar de latrine is, dus daar is mijn één remedie voor: vaker schoonmaken en meer bakken neerzetten. Dus dat is normaal gedrag.

Een kat die helemaal niet op de bak wil is wel gek.

Ik heb nooit onzindelijke katten gehad. Wel een kater die blaasgruis bleek te hebben, zodra die op dieet stond was het naast de bak plassen over. Die had gewoon continu aandrang omdat-ie niet leeg kon plassen vanwege het gruis, dus dat was achteraf vrij logisch.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:31

Ik had 1 kat die nooit op de bak ging maar ook nooit het binnen deed. Toen ze opeens wel de bak op ging naar dierenarts geweest en idd blaasontsteking.
De andere kat was keurig zindelijk maar kon ze niet bij de bak dan dropte ze het gewoon ergens neer. Verder geen katten meer gehad

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:33

Momenteel 3 katten (altijd katten gehad hiervoor), nooit problemen mee gehad.

Deze hebben meerdere bakken staan en gebruiken àltijd dezelfde. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:41

Kan aan allerlei dingen liggen.
Vroeger had ik een kat die het makkelijk op 1 bak deed, mijn ouders hebben er ook zo eentje en die gebruikt ook de tuin. Gaat overigens nooit de tuin uit.
Toen ik Nova kreeg had ze ook een aantal keren buiten de bak geplast.
Ik heb hierbij op advies van de dierenarts 2 bakken neergezet.
Ook kan het aan het soort grind liggen. Houtkorrels vond ze niet fijn eveneens als een afgesloten ruimte.
Of de instap van de bak is te hoog?

Mocht dat niet werken dan zou ik naar de dierenarts gaan voor een consult.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:43

Hier twee binnenkatten (broer en zus) van een jaar of 12 en die hebben 1 bak. Maakt niet uit hoe vies die is (vakantieoppas had een keer de memo niet meegekregen dat je een kattenbak dagelijks uitschept) of hoe lang je ze per ongeluk eens in een kamer opsluit, ze doen niks naast de bak. Tenzij heel gestresst maar dat is echt op één hand te tellen sinds we ze hebben. Toen ze nog met z'n drieën waren hadden ze twee bakken maar eentje werd zelden gebruikt, dus toen die kat overleed, hebben we ook de tweede bak weggedaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:45

1x een onzindelijke kat gehad. Die is herplaatst (na alle medische checks en op advies van da) en heeft het nooit meer in huis elders gedaan.

Ik zou geen onzindelijke kat in huis willen. Zo smerig!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:48

Yessy schreef:
Hier twee binnenkatten (broer en zus) van een jaar of 12 en die hebben 1 bak. Maakt niet uit hoe vies die is (vakantieoppas had een keer de memo niet meegekregen dat je een kattenbak dagelijks uitschept) of hoe lang je ze per ongeluk eens in een kamer opsluit, ze doen niks naast de bak. Tenzij heel gestresst maar dat is echt op één hand te tellen sinds we ze hebben. Toen ze nog met z'n drieën waren hadden ze twee bakken maar eentje werd zelden gebruikt, dus toen die kat overleed, hebben we ook de tweede bak weggedaan.

Onze broer en zus uit 1 nest gebruikten inderdaad ook dezelfde bakken. De andere twee waren uit andere nesten en gebruikten een eigen bak. De oosterling was het ergste, voor hem hadden we eigenlijk de +1 want hij poepte in de ene en plaste in de andere :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:50

c_alsemgeest schreef:
Yessy schreef:

Onze broer en zus uit 1 nest gebruikten inderdaad ook dezelfde bakken. De andere twee waren uit andere nesten en gebruikten een eigen bak. De oosterling was het ergste, voor hem hadden we eigenlijk de +1 want hij poepte in de ene en plaste in de andere :')

Zo zijn de meeste katten... Nova deed het in de andere bak op het moment dat ik met de eerste bezig was.
Ik mis het best wel...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:50

Onzindelijkheid komt ontzettend veel voor. Voornamelijk door laksheid van de baasjes.

Vuistregel is aantal katten + 1 kattenbakken in huis. En terecht want ik ga ook niet op een wc waar een ander net heeft zitten kakken en vergeten is door te trekken.
Wel eens je kop in een gebruikte bak gestoken? Dat meurt enorm.

Ander grit, andere bak, groot klein, met / zonder deksel. Maarja, veel mensen willen geen 4 grote bakken in huis hebben := en uiteindelijk wordt het ingesleten gedrag. Waarom helemaal naar de bak lopen als er naast je een mooie fleece kleedje ligt? Plast ook prima.

Als de kat van je ouders plast als zij op vakantie gaan, is dat door stress en dus niet zo gek. Dat komt vaak voor.
Niet op een vieze bak willen? Normaal gedrag. Aan jou de taak meer bakken te zetten en het beter schoon te maken.
Compleet onzindelijkheid is wel bijzonder maar in sommige gevallen nog wel te fixen. Afhankelijk van hoe lang de kat dit al doet.

Onzindelijkheid komt vaak door blaasproblemen (die ontzettend veel voorkomen bij katten), door stress of geen goede bakken.
Onderlinge stress zie je ook enorm veel in huizen met meerdere katten.

De kat van een vriendin heeft jarenlang af en toe op bed geplast. Nu hebben die sowieso een lastige situatie dat de 2 katten niet samen kunnen dus ze wisselen af met de kat in de woonkamer en kat in de slaapkamer met buitenren.
Als je vergat hem even te knuffelen in de slaapkamer of je te lang van huis was = plassen op bed. Heel gedoe, jaren lang.
Totdat ze ein-de-lijk een grotere bak kocht. Probleem opgelost. :roll:

Nu begint ze te zeuren als hij wel eens naast de bak kakt. Maar ze maakt de bak maar 1x per week schoon dus dan is de bak gewoon te vies. Eigen schuld dus.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 13:03

Klopt nu wel. Sinds de verhuis hebben we maar 1 grote bak meer. De bedoeling is een kattenluikje in de kelderdeur te steken en daar nog kattenbakken te zetten omdat we in huis gewoonweg geen plaats ervoor hebben nog te zetten. Maar eerst moet er beneden plaats gemaakt worden. Luikje hebben we al. Grootste probleem is ook dat we honden in huis hebben die er geen toegang tot mogen krijgen.
Wat het grit betreft merk ik ook een enorm verschil, zeker nu ik wat aan het proberen ben met verschillende types. Ik hoop nu die ene zak steentjes snel leeg hebben zodat ik gauw weer de kristallen kan nemen. De prijs daarvan is niet het goedkoopste maar vind onze kattin vooral het leukste.

De kat die totaal niet wilt heeft nooit maar dan ook nooit in een kattenbak gegaan. En we hebben haar sinds ze heel jong was.

Ik haal dagelijks de drollen er uit en zo goed als mogelijk de natte plekken. Regelmatig een scheutje javel er in voor de geur.

Mijn ouders en die andere mensen houden mooi de regel met kattenbakken aan. Al staan er soms wel 2 naast elkaar.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:08

Mijn oudere kat wil nog wel eens naast de bak gaan als ze vind dat haar bak te vies is, of als ze ergens over ontstemd is.

Maar moet wel zeggen, sinds ik er 2 kittens bij heb doet ze het een stuk minder.

Ik maak de bakken iedere dag schoon.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:09

Ik heb 4 siamezen en meerdere bakken staan.
Ze gaan rustig met 2 of 3 tegelijk op 1 bak.

Ik heb Peewee bakken met houtkorrels.
Bakken sop ik 1x per week uit.
Meerdere keren per dag haal ik de drollen er uit.

Zijn allemaal super zindelijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:15

Niet genoeg bakken wellicht? Altijd iig 1 extra dan het aantal katten.

Maar goed, dat hadden we bij m'n ouders nooit en ook geen problemen. Als er problemen waren, dan was dat door blaasproblemen. 1 kat door angst, maar toen ze naar zolder verhuisde waar geen andere katten kwamen geen ongelukjes meer gehad.

Ik haalde tig jaar geleden 2 boerderijkatten in huis. Nooit een bak gezien (10 en 7 jaar), altijd in stal en buiten gewoond. En vanaf dag 1 netjes op de bak. Mn kitten die ik paar jaar terug uit het wild had idem. Hij heeft een paar x een ongelukje gehad maar dat was dan doordat hij door angst het liet lopen of niet de bak in durfde ivm mensen in de buurt. 3x gebeurt ofzo. M'n oude van de straat geplukte kat ook nooit naast de bak gepiest.

Dus nee, ik herken t probleem niet. Ik heb nu 1 kat thuis en 2 bakken. Hij heeft de voorkeur op de ene te kakken en de andere te plassen, maar als de deur dicht zit doet hij het netjes in de andere bak dan z'n voorkeur. Nieuwe korrels ook geen probleem.

Ik heb wel de deurtjes eruit overigens. Misschien nog iets om te proberen? En schep 1x, maar vaker 2x daags pies en poep uit de bakken.

Leuke toevoeging. De oude van de straat geplukte deed zelfs spugen op de bak. Dan rende hij naar de bak, kop naar binnen terwijl hij buiten zat en dan overgeven. Heel bijzonder!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:19

Je hebt nu een bak? Dan heb je nog geluk dat die 2 er wel grotendeels op gaan.
Snel meer bakken zetten voordat ze er ook naast gaan plassen of het ingesleten gedrag gaat worden.

Je zegt in je OP dat je het niet leuk vindt hoeveel schoonmaak werk het is maar je hebt de absolute basis niet eens op orde?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:24

Je hebt 1 bak voor 3 katten. Gek dat ze daar geen zin in hebben, ik zou ook vertikken om de pis en kak van 2 anderen te moeten zitten.
Meer bakken dus en daarnaast wellicht eens checken of er geen blaasontsteking/blaasgruis is.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:32

Ik heb 3 bakken voor één kat. Hij poept en plast graag in aparte bakken dus daarvoor al twee nodig en dan nog één apart voor het geval hij per ongeluk boven opgesloten wordt. Alsnog plast hij heel af en toe wel eens naast de bak maar dan altijd letterlijk naast de bak. Ik vermoed dat hij de bak dan al te vies vind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:34

Onze oude kat was nogal kieskeurig. Grof kattenbak grit en pallets moest ie niks van hebben, maar het fijne klonterspul, dat was een succes. Wel meerdere keren per dag de plasjes en poepjes eruit scheppen.
Met meerdere katten zou ik sowieso ook meerdere bakken neerzetten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:49

Mijn katten plassen echt nooit naast de bak. De uitzonderingen zijn als ze iets mankeren: blaasgruis en spastische blaas.

Als je katten hebt die de bakken niet gebruiken ligt dat vrijwel altijd aan de eigenaar die gewoon niet het juiste management toepast, óf medische klachten dus. Veel mensen verdiepen zich er gewoon niet in, of hebben geen zin zich erin te verdiepen of aanpassingen te doen en dan gaan ze de kat de schuld geven (net als TS, dat ze het aan de kat vindt liggen dat die niet op een bak met 2 drollen wil gaan zitten).

Wat veel eigenaren fout doen:
- te weinig bakken (minimaal 1 meer dan het aantal katten, maar als dat niet genoeg is zet er dan nog meer bij)
- bakken gebruiken die de katten niet fijn vinden (te klein, een kap, een kap met klep, boveningang etc), ga gewoon eens open bakken gebruiken, groter dan de standaardmaatjes
- HEEL VAAK: verkeerde plekken voor de bakken (iew, niet beneden hoor, of niet in de huiskamer, alles bij elkaar ipv verspreid, alles boven/op zolder, bakken bij het eten/water, onveilige plek, in een doorgang/waar het druk is)
- grit die katten niet fijn vinden (geurtjes die mensen lekker vinden, soorten grit die mensen fijn vinden maar de kat niet, te grof, te hard/scherp, te stoffig...)
- te weinig uitscheppen (dus minder dan 2x per dag)

Ik heb nog nooit een kat gehad die onzindelijk was zónder medische oorzaak.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:57

Ondanks dat ik 2 bakken had waarvan 1 in de woonkamer heeft het bij mij nooit gestonken. Het ligt ook aan welk voer je geeft.
Ik schepte ook altijd elke avond de poepjes en plasjes uit de bakken en ik gebruikte grind wat klonterig werd

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:01

Skyla schreef:
Klopt nu wel. Sinds de verhuis hebben we maar 1 grote bak meer. De bedoeling is een kattenluikje in de kelderdeur te steken en daar nog kattenbakken te zetten omdat we in huis gewoonweg geen plaats ervoor hebben nog te zetten. Maar eerst moet er beneden plaats gemaakt worden. Luikje hebben we al. Grootste probleem is ook dat we honden in huis hebben die er geen toegang tot mogen krijgen.
Wat het grit betreft merk ik ook een enorm verschil, zeker nu ik wat aan het proberen ben met verschillende types. Ik hoop nu die ene zak steentjes snel leeg hebben zodat ik gauw weer de kristallen kan nemen. De prijs daarvan is niet het goedkoopste maar vind onze kattin vooral het leukste.

De kat die totaal niet wilt heeft nooit maar dan ook nooit in een kattenbak gegaan. En we hebben haar sinds ze heel jong was.

Ik haal dagelijks de drollen er uit en zo goed als mogelijk de natte plekken. Regelmatig een scheutje javel er in voor de geur.

Mijn ouders en die andere mensen houden mooi de regel met kattenbakken aan. Al staan er soms wel 2 naast elkaar.

Tja geen plaats... dat is natuurlijk onzin, je wil het niet/wil er geen plaats voor maken. Ik vind het zelf niet ethisch om je katten zoveel stress aan te doen omdat je geen plek voor hun behoeften (pun intended) wil maken.

Net als met dat grit. Zet meerdere bakken en vul die met grit wat ze wél fijn vinden.

Die kat die het nooit op de bak doet, ze was heel jong zei je, dan heb je grotere kans op gedragsproblemen zoals onzindelijkheid. Maar zolang je de omstandigheden niet ideaal maakt zal het sowieso niet veranderen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 14:18

Sommige mensen lezen mijn tekst precies maar half of lezen totaal wat anders dan ik typ.

Daarbij gaat dit topic niet enkel over mijn katten maar alle katten. Aangezien ik er zoveel ken die alles perfect hebben maar toch in huis durven gaan. En dan vooral het plassen.

Het grid kijk ik niet om geld maar zoals ik zei wilde ik eens zien wat haar het beste gaat. We hadden vroeger pellets maar vond dit snel stinken, dan kleine steentjes geprobeerd, kristallen en nu ben ik de grotere steentjes aan het proberen. Maar ik merk dat ze deze het minst leuke vind. Kristallen het liefst.

Het schoonmaken heb ik niet over de kattenbak maar hetgeen op de grond gaat. De kat die naast de bak gaat heeft haar hele leven al diarree. Of toch sinds we haar van straat gehaald hebben. Volledig onderzocht geweest en vanalles geprobeerd maar niets veranderd. Dusja dat kuist direct wel een stuk lastiger.

Het is 1 bak voor 2 katten. De 3e kijkt er zelfs niet naar om, echt nooit geweest. Letterlijk nooit. Maar sinds we mooi aanhouden 's ochtends binnen en s' avonds voor het slapen weer buiten en omgekeerd doet ze niets in huis.

Het is ook niet dat de andere 2 binnenhuiskatten zijn.

En kwa plaats, niet iedereen heeft het geluk groot te wonen. De katten kunnen enkel in de keuken en woonruimte. Behalve de zindelijke, die mag overal. Maar dat beperkt direct de plaats waar er kattenbakken kunnen staan. Ik lieg niet, we hebben echt geen muur meer vrij om een kattenbak tegen te zetten. We weten zelfs niet eens waar we straks onze kerstboom moeten gaan zetten. En we hebben letterlijk maar 1 kast, 1 zetel, 1 tafel. Dus ook geen hopen meubels, maarja 3 benchen nemen ook behoorlijk plaats in.

Ik probeer echt mijn best te doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 14:21

Ik ken die mensen niet :') nou ja, niet meer.
Vriendin van mij had een kat die het weleens naast de bak deed, maar die maakte het gewoon te weinig schoon en een verkeerd grind. Of een verkeerde bak of verkeerde plek.
Toen ik op haar katten pastte tijdens vakantie waren ze opeens wel zindelijk.
Dus daarna heeft ze het hetzelfde gedaan en nooit meer last gehad.

Veel mensen denken dat ze genoeg schoon maken of de goede bakken hebben. Maar alleen 2x per dag wat scheppen is niet genoeg imo.
Ook maakt de vorm en soort bak en waar hij staat veel uit.
Liever een schone bak in het zicht dan een gestreste plassende kat in je huis.