Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:06

Ons land raakt steeds dichter bevolkt. Er zijn regelmatig klachten van hondeneigenaren dat er te weinig uitlaatstroken zijn etc, dat wordt wellicht niet beter.

Ik heb de oplossing. Zoals wij als hond en tuin eigenaren onze tuinen open stellen voor alle free oliebol katten, zouden de eigenaren van deze katten ook hun tuinen moeten open stellen voor ons! We zouden een roulerend systeem kunnen bedenken zodat er niet teveel honden in een kattentuin schijten per week. Denk je eens in, prachtige omheinde tuinen waar je hond heerlijk z’n gang kan gaan. <3 Uiteraard is er geen opruimplicht, die is er ook niet voor de katteneigenaar. Quid pro quo. Misschien nog wat uitzonderingen instellen per gewicht zodat 1 kat = 0,5 Doberman ofzo maar die details werken we later uit.

Satire uiteraard. Maar ik word zo moe van die katten die eindeloos m’n tuin omgraven en volschijten. Eerlijke vraag aan de katten eigenaar, waarom loopt jouw kat vrij buiten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:23

Onze buren hebben katten vrij rondlopen, maar het poepen in de tuin is echt mijn laatste zorg :+ En het onder controle houden van de muizenpopulatie is ook een groot voordeel.
Wat ik het nare eraan vind, is dat de dieren niet gecastreerd zijn, de kater heeft een raar loopje en een of andere afwijking en de kittens die er een aantal keer per jaar zitten zien nooit een dierenarts.. Dat is triest voor de diertjes.
En het is jammer dat ze vogels vangen, maar dat geldt natuurlijk ook voor de marter, vos en roofvogel die hier zitten.

Ik vraag me wel af wat voor reuzenkatten jij in de buurt hebt wonen, want het klinkt alsof je tuin een grote volgescheten gatenkaas is :+ Ik heb altijd bij katten in de buurt gewoond, maar nooit een drol gevonden waar ik last van had.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:27

Hahaha ik moest lachen om je voorstel :)) Hier een katteneigenaar met een catproof tuin (en afgerichte katten die gewoon even terug naar binnen wandelen om op de kattenbak hun behoefte te doen in plaats van tussen de plantjes), omdat ik niet wil dat mijn huisdieren overlast veroorzaken maar ook omdat ik ze liever niet als pannenkoek buiten terugvindt. Maar soms, als ze een poging doen tot het huis afbreken of buiten in de tuin gras eten om dat binnen op het tapijt uit te kotsen, snap ik wel dat andere katteneigenaren ze liever buiten hebben :')

8nnemiek, jouw buren hebben dan fijnere katten dan die van ons voor de tuin catproof was. Die beesten scheten op het gras, op de kiezels en als het dan eens in de borders zat dan was het hooguit half begraven.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:29

Het zal je misschien ontgaan zijn maar katten zijn geen honden. Zijn daarom niet 1 op 1 te vergelijken. Katten rennen niet ongecontroleerd weg bij het opendoen van de achterdeur en vallen geen mensen aan. Katten hebben geen opleiding nodig om sociaal te worden, dat zijn ze al.

Waarom leeft een hond niet in een roedel met andere honden, waar hij 24/7 kan ravotten en sociaal zijn. Of kan ik honden niet vergelijken met paarden?

Mijn katten komen buiten omdat ze dat graag willen. Ze zijn totaal niet goed in vogels vangen en doen niemand kwaad. Meestal liggen ze maar wat in de zon. Overigens schijten ze altijd in mijn eigen tuin. Het liefst komen ze binnen om vervolgens op de kattenbak te gaan zitten. Ze komen eigenlijk ook nooit buiten de tuin. Daarnaast komen ze ook terug als ik ze roep.

Waarom worden katten altijd vergeleken met honden? Enige overeenkomst die ik zie is dat ze beide huisdieren zijn en beide schijten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:30

Haha, wat een aparte katten, Yessy :)) Ik heb nooit een kat gezien die het niet (probeert te) begraven.
Ik vind hier wel eens drollen van marters en egels op het gras en grind, maar nooit van katten.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:31

Mijn buren waren mij 2 weken geleden erg dankbaar toen Poes deze had opgeruimd.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb altijd buiten katten gehad. Met daarbij geaccepteerd het risico genomen dat ze misschien een korter leven hadden. Heb mijn kat ook vaak genoeg in mijn eigen tuin zien graven maar nog nooit een drol terug gevonden.

Helaas hebben we Poes vrijdag laten inslapen wegens een tumor onder haar tong zo groot als een druif. En bijkomende problemen, dus nu zijn we voor het eerst sinds jaren katloos.

Maar zou er een nieuwe kat komen, dan zou ook deze zeker weten een buitenkat worden.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:31

Jaren lang lastig gevallen door katten die schijten in mijn tuin. Tijdje muizenklemmen neergezet, nu al even geen last meer gelukkig.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:32

Hier 4 binnen katten die in een afgezette tuin mogen. Ik word gek van de katten die in de borders in de voortuin poepen en het niet eens begraven. We hebben van de zomer allemaal sate prikkers neergezet wat wel heeft geholpen (maar leuk staat anders)

Ik heb overigens wel een kat die in de achtertuin komt snachts. Hij kijkt dan naar onze konijnen en in de ochtend als we wakker worden gaat die weg. Poept ook nooit in de tuin en valt de konijnen niet lastig dus hij mag blijven. Mijn eigen katten kijken niet eens meer als ze hem zien en hij kijkt ook nooit naar binnen
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 21-11-24 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Gitana schreef:
Waarom worden katten altijd vergeleken met honden? Enige overeenkomst die ik zie is dat ze beide huisdieren zijn en beide schijten.

Met het verschil dus dat katten bij anderen in de tuin schijten en honden niet.
Dat is zeg maar het hele punt van dit topic :D

Muronia

Ik heb zelf katten die niet buiten komen omdat ik veel te bang ben dat ze worden aangereden plus diefstal omdat het raskatten zijn, maar ik ben juist blij met de buurtkatten die bij de stallen lopen en muizen vangen. Ik heb ook een hond en al haar keutels raap ik in een poepzakje op en gaan de kliko in. Ik hoef absoluut geen buurthonden in mijn tuin te schijten.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:34

8nnemiek schreef:
Haha, wat een aparte katten, Yessy :)) Ik heb nooit een kat gezien die het niet (probeert te) begraven.
Ik vind hier wel eens drollen van marters en egels op het gras en grind, maar nooit van katten.

Ja ik vind het ook bijzonder, maar het waren meerdere katten die het deden. Misschien een soort territoriumdrang omdat er een te grote kattenpopulatie is? Ik dacht in eerste instantie ook dat het van marters kwam want die hebben we wel, tot ik de katten in kwestie op heterdaad betrapte over de maanden heen :+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:35

996981 schreef:
Gitana schreef:

Het hele park naast mijn huis ligt vol met hondenschijt dus dat verschil gaat hier helaas niet helemaal op. Prima ze schijten niet in mijn tuin, mijn katten schijten wel in mijn tuin. Maar zodra ik mijn erfje af stap moet ik uitkijken dat ik niet weer ergens in de hondenschijt stap die midden op de stoep ligt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:37

996981 schreef:
Gitana schreef:

En dat katten in de tuin van de buren de geliefde vogels een voor een doden.
Heb al heel wat gedode vogels ( door de jaren heen ) in mijn tuin aangetroffen.
Met als diepte punt het hoofdje van een koolmees in de waterbak voor vogels. |(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:39

Leuke OP!

Ik heb mijn tuin afgezet, ik wil niet dat mijn kat een ander tot last is. Deze is brutaal, pikt eten als hij kan (dus vast ook bij de buren) en kakt buiten.
Mijn vorige kat kwam wel eens buiten, maar die was schuwer, liep een rondje en kwam dan thuis weer kakken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:45

Het zijn gewoon verschillende diersoorten. Je kan een kat niet gaan behandelen als hond en een hond niet als kat _O-

@sterregoud dat is echt naar. ik heb ook wel eens katten van andere in de tuin. ik jaag die katten meestal uit mijn tuin op een redelijk diervriendelijke manier. dus niet met muizenvallen (!!!!!) maar met een groot glas water over hun heen. dat werkt hier eigenlijk altijd goed. mochten het vriendjes zijn van mijn katten dan zijn ze zeker welkom om in mijn tuin te chillen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:46

Hier ook een afgezette tuin voor de katten.
Spelen ze buiten dan rennen ze naar binnen om op de bak te gaan.

Muis die hier liep in de tuin werd ook gevangen.

Ik heb ook last van buurkatten.
Plassen tegen de auto aan. Jagen op vogels.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:47

Ik vind het prima dat je kat buiten loopt, maar je mag dan niet huilen als er wat met je kat gebeurt (bijv. platgereden of gegrepen door een waakhond op eigen terrein) als deze zonder toezicht op straat loopt. Dat is dan echt je eigen rotschuld :j

Overigens vind ik het wel heel erg zielig voor die katten, maar blijkbaar houden de baasjes niet genoeg van de kat om deze veilig in eigen tuin te houden :n .
Laatst bijgewerkt door mavantos op 21-11-24 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:47

Gitana schreef:
996981 schreef:

Het hele park naast mijn huis ligt vol met hondenschijt dus dat verschil gaat hier helaas niet helemaal op. Prima ze schijten niet in mijn tuin, mijn katten schijten wel in mijn tuin. Maar zodra ik mijn erfje af stap moet ik uitkijken dat ik niet weer ergens in de hondenschijt stap die midden op de stoep ligt.

Een park naast je huis is nog steeds niet je tuin.

Ik snap dat je er overlast van hebt hoor. Ik snap beide kanten :j nl is gewoon veel te vol. Bijna iedereen heeft huisdieren en wil er het beste voor maar er zijn maar weinig mensen die daarbij rekening houden met de rest van de mensen en dieren om hen heen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:48

Mijn katten lopen buiten omdat ik ze dat gun, gelukkig gaan ze bij mij de eigen tuin nauwelijks uit en schijten ze vooral in hun eigen tuin. Als ze dat bij de buren zouden doen zou ik me best bezwaard voelen. Ik had een tijdje terug ook geregeld de katten van mijn voormalig buurvrouw in mijn tuin en dat vond ik best vervelend aangezien ze die van mij ook verjaagden en die niet meer in hun eigen tuin durfden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:51

Mijn katten komen nu alleen maar op het balkon. Als we straks een huis-met-tuin hebben komen ze of in een ren of de tuin wordt hermetisch afgezet. Ik wil ze écht niet los buiten hebben :n Het risico dat ze gestolen worden, aangereden worden, kwijt raken of overlast veroorzaken vind ik echt te groot.

Daarnaast zijn ze echt niet streetwise, ze zijn hun hele leven nog niet op straat geweest. Daar gaan we dus ook niet aan beginnen :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:58

Yessy schreef:
8nnemiek schreef:

Ja ik vind het ook bijzonder, maar het waren meerdere katten die het deden. Misschien een soort territoriumdrang omdat er een te grote kattenpopulatie is? Ik dacht in eerste instantie ook dat het van marters kwam want die hebben we wel, tot ik de katten in kwestie op heterdaad betrapte over de maanden heen :+

Hier in de buurt werden de drollen ook niet begraven, ik dacht daarom eerst dat het van een hond was, tot ik toch echt een kat bezig zag.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:00

_O- Hier heb ik toch echt om moeten lachen, hoe verzin je het _O-

Ik begrijp je frustratie hoor.
In de achtertuin zien wij geen katten meer, want ik laat de hond erop los.
Maar helaas gaat die optie niet op voor de voortuin, dus dat is een openbare kattenschijtplaats.

Maar niet alleen daar overlast van, ook van brutale katten die je hond willen aanvallen als je buiten loopt.
Vooral toen ik nog mijn grote dog had stond ik te schelden, want die van mij wou ook maar wat graag die kat pakken die zo brutaal is waardoor ik mijn best moest doen om de hond naast me te houden.
Het was denk ik wel een leuk beeld om vanaf een afstand te zien :')

Mijn kat komt ook niet uit de tuin zodat anderen er geen last van hebben.
Maar ik wil ook niet dat die vermist is of aangereden word.
Dat lees je ook zo vaak, dat ik ook niet kan begrijpen dat je als baas je dier wel die risico's laat lopen :=

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:00

996981 schreef:
Gitana schreef:

Honden schijten in het openbaar groen en op de openbare weg. Dat is ook van 'anderen'. En zolang hondenpoep in de top 3 van ergernissen staat bij vrijwel elke enquete onder burgers, maak je mij niet wijs dat de meeste hondeneigenaren de poep opruimen.
Laatst bijgewerkt door Lieser op 21-11-24 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:01

mavantos schreef:
Ik vind het prima dat je kat buiten loopt, maar je mag dan niet huilen als er wat met je kat gebeurt (bijv. platgereden of gegrepen door een waakhond op eigen terrein) als deze zonder toezicht op straat loopt. Dat is dan echt je eigen rotschuld :j

Overigens vind ik het wel heel erg zielig voor die katten, maar blijkbaar houden de baasjes niet genoeg van de kat om deze veilig in eigen tuin te houden :n .

En mag ik als niet-katten eigenaar wel huilen als ik een kat aanrijd?

Hier vind ik regelmatig een dode muis of rat in de tuin. Het enige wat ik kan bedenken is een kat doe hem gedood heeft maar niet opvreet. Dat mag ik dus opruimen :x
Daarnaast vind ik kattenpoep in de zandbak als ik 1x vergeet de deksel er op te doen en heb ik echt al meerdere keren een hartverzakking gehad als er ineens een kat voor me over de weg schiet. Gelukkig gaat het tot nu toe altijd goed, ik zou er echt dagenlang ziek van zijn als ik een dier zou doodrijden.

Ik snap niet hoe mensen een dier kunnen hebben en de overlast laten voor anderen. En dan moeten hondeneigenaren hondenbelasting betalen :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:03

Dit is de reden dat mijn kat buiten loopt.
Afbeelding

Er lopen hier heel veel katten los, en die van mij is dan zo sociaal om ze allemaal mee naar huis te nemen. Dus er zitten hier geregeld 5/6 vreemde katten in de tuin.
Maar door de enorme stukken (wei)land hier is er geen kat die in de tuin poept. De honden van de buren daarintegen schijten wel geregeld hier op de stoep.. |o

Snap heus dat het in een stad heel anders is hoor, maar zolang dit mijn omgeving is gaat mijn kat gewoon lekker naar buiten.