Kat snapt het luikje niet, wie weet raad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Kat snapt het luikje niet, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 23:27

Onze kat Muis is twee maanden geleden als herplaatser bij ons gekomen.
Ze is 1,5 en een ontzettend leuk en lief dier, dat bij ons inmiddels goed op haar plek is.
Het enige ding is dat ze het kattenluikje niet snapt.
In huis hebben wij 2 luikjes, eentje van de keuken naar de bijkeuken en eentje van de bijkeuken naar buiten.
We zijn dus al 2 maanden aan het ‘oefenen’, maar ze gaat er niet zelf door. Alleen als je het luikje helemaal openzet, dan gaat ze wel. Maar als ze er tegen moet drukken, geeft ze het heel snel op.
Daarom moet de deur tussen de keuken en de bijkeuken nu altijd open staan (daar staat de kattenbak) en ze gaat als wij van huis zijn niet naar buiten (terwijl ze dat heel leuk vindt).
Vorige katten die ik had duwde je er een paar keer doorheen en dan gingen ze vanzelf proberen. Muis doet dat niet.

Hoe kan ik haar leren door het luikje te gaan?

Wat ik al heb geprobeerd:
- het luikje eerst helemaal openzetten, zodat ze ging snappen dat je daar langs kunt - dan gaat ze dus wel
- door het luikje duwen (zonder geweld natuurlijk)
- haar in de bijkeuken zetten, in de veronderstelling dat ze vanzelf zou proberen (dan blijft ze daar gewoon uren zitten)
- het luik op een kiertje zetten en dan lokken met een snoepje

tamary

Re: Kat snapt het luikje niet, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:32

Onderste stukje frame waar luik invalt insmeren met wat heel lekkers? Om alles te kunnen oplikken moet ze dan duwen, streepje door om verder door luik te gaan. Wordt smeerboel, maar dan is ze met iets heel motiverends bezig en moet nadenken en dus zelf leren.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:36

hier gingen ze kattenluik pas echt snappen nadat ik een kattenbak met kanteldeurtje had, had daarvoor altijd alleen open bakken, dus eerst kattenbak snappen was luik simpel

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:40

Tegen etenstijd aan de verkeerde kant van waar zij zit dr eten vlakbij het luikje zetten, zodat ze het wel ruikt maar eerst door het luikje moet. Liefst wat natvoer en dan beetje warm maken zodat het sterker ruikt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:42

Ik smeerde wat lekkers op de rand. Of zette dat aan de andere kant neer.
Tonijn op water.

Die van ons moesten het luikje met chipherkenning leren dus die maakt ook nog eens een klik geluid erbij.
Ze hadden het vrij snel door.
2 jarige kat van de buren die als herplaatser daar is gekomen en nog nooit een luikje heeft gehad in zijn katten leven, weet ook wel hoe die werkt als ie per ongeluk in de schuur is gekomen.
Van buiten naar binnen lukt hem door het luikje (nog) niet.

Dan zou hij meteen met een van onze katten mee moeten glippen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:46

Die van ons vonden het luikje te zwaar. Heb toen de magneetjes eruit gehaald waardoor hij veel lichter open te drukken is. Toen ging het goed.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:59

Hier moesten het 4 leren... keukendeur naar boven.
Boven in de "katten" kamer staat hun eten ( zodat de honden niet kunnen jatten) en krijgen ze avonds hun natvoer /visje.

Eerst 1 week de klep geheel open , tweede week ietsje laten zakken zodat ze ,zeg maar 3/4 open was maar hun de klep moesten aanraken om doorheen te komen...
En na week 2 deurtje dicht toen ik met het avondeten naar boven ging.
Nr 1 ging direct met neus vooran erdoor
Nr 2 eerst krabben, dan een poot doorheen en de rest.
Nr 3 zelfde als nr 2
Nr4... stond ervoor en kijk erna (incl zielig piepmiauw) dus voor hem even n klein beetje weer open geduwt zodat hij met koppie doorheen kon .

Nr 4 heeft echt 4 weken nodig gehad en tot vandaag wacht hij geregeld tot ik zelf door de deur ga, haha.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 06:59

Mijn kat is beetje dom snapte het pas na ruim een jaar, ik heb een met chip de gewone snapte ze wel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 07:07

Als het ondanks bovenstaande tips en variaties daarop, nog steeds niet lukt ben ik heel hard en simpel: kat in kartonnen doos doen, luikje in doos bevestigen. En dan willen ze er heus wel een keer uit :=

Paar keer kat in doos (kan gewoon vriendelijk natuurlijk he ;) ) en door het luikje er uit laten, en dan is de gewenning van "zelf door het luikje gaan" daar. Dan kan je nog hebben dat ze het niet fijn vinden om door het luikje te gaan, dat hebben sommige katten nu eenmaal. Nouja dan wil je niet graag genoeg naar de andere kant denk ik dan maar, en zoek je het zelf maar uit :=

Ik zou kat dan ook gewoon in de bijkeuken zetten zodat die bij de kattenbak kan. En verder gewoon deuren dicht en zoek het maar uit. Als je naar buiten of het huis in wil, en een paar keer zelf door kattenluikje uit de doos bent gegaan, dan kan je het echt ook wel door de deur.

Je kan eventueel nog iets bedenken dat je tussen het klepje doet waardoor die een beetje open kan staan en er doorheen gekeken / gesnuffeld kan worden. Of een doorzichtig / soepel klepje zodat ze zien wat er achter is.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:30

Ik heb bij een kat die het niet snapte het klepje met een stukje plakband elke dag iets lager gehangen (klepje in de richting waar ze het liefst heen wil). Zo kon ze wennen aan het idee dat het klepje op haar rug meebewoog, want dat vinden veel katten vervelend.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:20

soesita schreef:
Ik heb bij een kat die het niet snapte het klepje met een stukje plakband elke dag iets lager gehangen (klepje in de richting waar ze het liefst heen wil). Zo kon ze wennen aan het idee dat het klepje op haar rug meebewoog, want dat vinden veel katten vervelend.

Variant op deze tip waarbij poes beide kanten op in- en uit kan. Bestaande luik uitnemen, of omhoog fixeren, zodat de doorgang vrij is. Van een stuk doorzichtig plastic (A4 documentenhoesje bijv.) een luikje knippen dat in de doorgang past. Dit met tape bovenaan de opening bevestigen. Eerst heel hoog, dat poes er onderdoor kan. Vervolgens in een aantal stappen (lees dagen) steeds iets lager maken, zodat de onderdoorgang steeds kleiner wordt, waarbij poes het plastic raakt/opzij moet duwen. Uiteindelijk tot het plastic volledig in de doorgang hangt en ze het snapt. Dan weer eens proberen met het oorspronkelijke luikje. Deze methode werkt hier altijd goed. Succes!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 23:51

Dank voor alle tips!!

We hebben haar van de week een keer ijzerenheinig s ochtends in de bijkeuken opgesloten (voer stond in de keuken), toen ik in de middag thuis kwam zat ze nog sneu op het matje in de bijkeuken te kijken, nog zonder ontbijt dus…dat vond ik wel sneu hoor, maar misschien ben ik te sissy….

Wat ik nu gedaan heb is de magneetstrip eruit gesloopt, nu gaat het luik echt supermakkelijk open. Maar het kwartje is nog niet gevallen. De tip met de documentenhoes lijkt me nog wel wat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 06:40

Katten zijn ook zulke trutbeesten soms :roll:

Doe er anders een propje van iets tussen zodat het een beetje open blijft staan, Of met tape flink open laten staan zodat de andere kant niet "weg" is zeg maar. Met lekker geurend etensbakje aan de andere kant en alvast wat brokjes of lekkers tegen het luikje aan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 07:43

Mijn katten snapten het pas als ik ze erdoor propte. Dan viel ineens het kwartje.
Dus mijn tip (zeker nu de magneetstrip eruit is); toch ecen proppen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:09

Goof schreef:
Mijn katten snapten het pas als ik ze erdoor propte. Dan viel ineens het kwartje.
Dus mijn tip (zeker nu de magneetstrip eruit is); toch ecen proppen!

Ook mijn tip!

Hier snapte ze het ook na erdoorheen proppen :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:19

De kat van mijn beste vriendin snapt wel hoe hij van binnen naar buiten moet, maar niet hoe hij (via hetzelfde luikje) weer terug van buiten naar binnen moet :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 00:41

criollo_yess schreef:
soesita schreef:

Variant op deze tip waarbij poes beide kanten op in- en uit kan. Bestaande luik uitnemen, of omhoog fixeren, zodat de doorgang vrij is. Van een stuk doorzichtig plastic (A4 documentenhoesje bijv.) een luikje knippen dat in de doorgang past. Dit met tape bovenaan de opening bevestigen. Eerst heel hoog, dat poes er onderdoor kan. Vervolgens in een aantal stappen (lees dagen) steeds iets lager maken, zodat de onderdoorgang steeds kleiner wordt, waarbij poes het plastic raakt/opzij moet duwen. Uiteindelijk tot het plastic volledig in de doorgang hangt en ze het snapt. Dan weer eens proberen met het oorspronkelijke luikje. Deze methode werkt hier altijd goed. Succes!

Slim idee zeg! Met een doorzichtig documentenhoesje. Ben benieuwd of het daarmee lukt ts.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 19:43

Even een update; van de week vaak geoefend, achter het luikje gezet en dan een snoepje geven als ze er door kwam. Dat ging steeds goed dus van de week de deur een keertje dicht ‘s nachts. Nou ze had mooi in de badkamer gekakt en geplast. Muts.

Het erdoor proppen gaat wel steeds makkelijker, en ze komt er nu ook wel zelf door als we haar opsluiten in de bijkeuken. Andersom (van keuken naar bijkeuken = kattenbak) no way. Laat staan dat mevrouw snapt hoe ze naar buiten kan.
Maar we houden gewoon vol en ooit zal het kwartje wel vallen….

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:55

criollo_yess schreef:

Goed idee! Hier nog nooit nodig gehad, maar mocht ik bij een nieuwe kat tegen problemen aanlopen met mijn huidige methode dan denk ik dat ik deze nog wel uit mijn geheugen kan graven.

Ik haal altijd eerst gewoon het klepje eruit, laat ze eerst maar leren in en uit te gaan en waar ze dat zelfstandig kunnen. Later gaat het klepje erin maar (uiteraard zou ik willen zeggen) zonder magneet, klepje moet superlicht open gaan. En dan met snoepjes werken de eerste keren. Is dat nog niet afdoende voor zelfstandigheid dan klepje half open vastmaken, wat anderen ook benoemd hebben.

Meer heb ik er nooit voor nodig gehad. Maar het blijven katten.