Ervaring muisvriendelijke muizenval

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Ervaring muisvriendelijke muizenval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 22:09

Ik zit (niet voor het eerst) met een muis in huis. Nou ja, hoogstwaarschijnlijk met meerdere, want zo gaat dat. Ze worden met de dag brutaler en aanweziger. En hoewel ik er niet echt bang voor ben, leidt het wel af als je aan je bureau zit te werken en je hoort de hele tijd getrippel.

Om niet meteen naar een val of naar gif te grijpen heb ik een muisvriendelijke muizenval gekocht. Die heb ik avond aan avond neergezet: aas (stukje brood met pindakaas) achterin en afwachten maar. Helaas lijken de muizen voor geen meter geneigd daarin te lopen. Zo onderhand begin ik toch wat destructievere methodes te overwegen, en ook de aanschaf van een kat wordt een serieuze piste (ik heb al een naam!).

Voordat ik daartoe overga, wil ik eerst jullie ervaringen horen. Merken jullie ook dat die muizenvangkooitjes niet werken? En zo niet, wat doen jullie om die muis zover te krijgen dat hij erop afkomt?

Delaja

Re: Ervaring muisvriendelijke muizenval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:17

Ik heb heel toevallig vanmiddag een muisvriendelijke val bij de Welkoop gekocht. Hij staat nu met pindakaas in mijn zadelkamer. De elektronische muizenverjager werkt helaas voor geen meter, dus dan maar deze proberen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:17

Niet alle katten vangen muizen :')
Koop vooral geen kat alleen zodat die je muis kan vangen, mensen denken dat ze dat altijd doen, maar dat is echt niet zo.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 22:20

Goof schreef:
Koop vooral geen kat alleen zodat die je muis kan vangen, mensen denken dat ze dat altijd doen, maar dat is echt niet zo.

Ik weet er alles van, mijn ouders hebben altijd katten gehad. Ik heb dan ook wel andere redenen om er een te nemen. Maar alleen de geur van een kat maakt de kans al een stuk kleiner dat er muizen binnenmarcheren.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 07-11-24 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:20

Het is of de muis dichtbij uit zetten en hij loopt rustig weer terug je huis in. Of je zet ze ver weg uit en ze verhongeren in hun eentje.

Je kan beter gewoon een klem hebben waarbij ze in 1 klap dood zijn, veel minder zielig

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:22

musiqolog schreef:
Goof schreef:

Ik weet er alles van, mijn ouders hebben altijd katten gehad. Ik heb dan ook wel andere redenen om er een te nemen. Maar alleen de geur van een kat maakt de kans al een stuk kleiner dat er muizen binnenmarcheren.

Ja, ook dat is niet waar.
Ik had hiervoor 2 katten en de muizen liepen soms gewoon door de woonkamer. Ze zijn er echt niet van onder de indruk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:31

Een muis die rustig midden in de huiskamer tussen de tv en de bank zijn snorharen ging zitten poetsen was reden voor mijn vader destijds om een kat te willen. Dat werd een anders verzopen boerderij kitten en inderdaad de muizen bleven weg. Goede muizenjager lijnen zoeken dus.
Muisvriendelijke val is enkel muisvriendelijk als je muis vervolgens netjes het hoekje om helpt. Muis komt naar mensen toe omdat daar voedsel en schuilplaatsen zijn, en menselijke activiteit concentreerd die middelen nogal = meer muizen (en ratten, etc. onderdeel ook van domesticatieproces van destijds). Of direct door de val dood of daarna alsnog doden of onaantrekkelijke plek van jouw huis maken door goed schoonmaken en een muizenjager kat te nemen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:44

Wij hebben zo’n plastic tunneltje geplaatst en zo’n soort tulband vorm. Ik heb vanalles geprobeerd. Van kaas tot worst, pindakaas, brood… 0 resultaat :') ik ben benieuwd of jij er meer gaat vangen!

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:54

Zo'n val moet wel op de looproute van de muis. Wel goede ervaring ermee gehad.
En natuurlijk zitten dat je huis onaantrekkelijk is voor de muis.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:23

Mijn ervaring: dat ze nog net niet hun middelvinger opsteken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:25

Hier ooit een keer een muis uit de tuin in huis gekregen, die was binnen een dag in de val gekomen en weer in de tuin uitgezet. En daarna geen tuindeuren meer open laten staan in het donker :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:30

De eerste avond had ik er 10 gevangen in zo'n grote muisvriendelijke val. Allemaal tegelijk.
Daarna heeft er eigenlijk nooit meer één in gezeten. En dat was niet omdat er geen muizen meer waren -O-

Het meest effectief was trouwens om twee tamme ratten als huisdier te nemen. Nooit meer een muis gezien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:31

Muizen houden van chocolade. Ik had er altijd binnen no-time een aantal gevangen met nutella.
Het is niet zo dat ze buiten 0% overlevingskans hebben. Muizen trekken immers zelf ook rond en gaan van nature ook op zoek naar een plekje om te wonen.
Ik zoek in het bos altijd een mooi plekje uit met veel dood hout met genoeg holletjes om zich te kunnen verstoppen, en daar is ook genoeg eten te vinden.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:34

Hier een kat die alleen muizen bij de buren vangt.
Een muizenklem is niet altijd optimaal, ik heb er vaker enkel staartjes of pootjes in aangetroffen, of een nog levende muis.
Dat hoeft voor mij dan ook weer niet.

Ik heb dus bij Welkoop een muis-vriendelijke val gekocht.
Op de looppaadjes gezet en uitgeprobeerd welk lokvoer het beste werkte.
‘Mijn’ muizen bleken een voorkeur voor choco-vlokken te hebben.
Ik heb er vijf of zes weer uitgezet, minimaal 300m van huis, buitengebied dan wel.
Is zo’n 4 jaar geleden, nooit meer last gehad.

Ze zullen vast buiten van het (bereikbare) vogelvoer snoepen, dat vindt de uil dan weer fijn ;)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:35

Honderden muizen heb ik vroeger uit moeten zetten van mijn oma. Op kilometers afstand van het huis. Bij ons werkten ze dus prima.

Maar een kat is minder werk. Twee katten nog beter, ook voor de gezelligheid als jij niet thuis bent. Dat wordt dus nog een naam bedenken. ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:52

Katten zijn leuk! En zelfs als ze geen muizen vangen, schrikt hun geur muizen af.

Heb wel wat muizen met muisvriendelijke muizenvallen gevangen, maar veel meer met een constructie van een hoge voerton met kantelplankje. Ik doe dan altijd hooi onderin, zodat ze zich niet bezeren. Eruit klimmen is geen optie, je kunt ze dus loslaten ergens in een bosje oid, een paar km van je huis.

Instructies zijn op internet gemakkelijk te vinden.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 00:03

Wij hebben ook muisvriendelijke vallen, 1x een muis ingezeten. Onze kat ving er een hele hoop en sinds hij er niet meer is is het wel weer een stuk erger geworden idd.
1e keer hadden we met een klodder pindakaas succes, maar daarna dus al maanden niet meer gelukt. Wie weet kunnen we chocola proberen!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 00:16

Punt is wel: als ik chocola gebruik, moet ik me inhouden het aas niet zelf op te eten. :+

Ik lees heel verschillende ervaringen. Dit exemplaar lacht me ook vierkant uit inderdaad. Als ik het met vlokken of chocopasta kan proberen, kan ik de moordpartij met de klem nog één dag uitstellen. (Ik heb trouwens begrepen dat vooral kunststof klemmen voor verminkte, maar nog levende muizen zorgen. Die ouderwetse dingen van hout schijnen hun werk beter te doen.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 04:59

Mijn ouders hadden altijd houten klemmen, maar ook regelmatig levende muizen erin -O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 07:52

Mijn ouders hebben een kastje voor in de stekker gekocht. Volgens mij heet dat pest free. Sindsdien in huis geen muis meer gezien. Wij zijn ook geen voorstander van dieren dood maken dus blij dat het bij ons z'n werk doet

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:49

Hier veel ervaring met de muisvriendelijke val. Ik heb een muizenplaag in mijn kippenhok gehad en op een topdag had ik er maar liefst 8 muizen in 1 nacht mee gevangen! Ik zette er een dekseltje met een klodder pindakaas in, dat werkte prima. Nu is de muizenplaag gelukkig over, niet alleen door de val, maar ook door meerdere katten op het erf en een trapbak voor het kippenvoer.

Wil de muizenval goed werken, moet je 'm uiteraard zetten op een plek waar de muis loopt. Daarnaast zette ik iets over de val heen, kartonnen doos oid, zodat de val op een beschut, donker plekje stond. Een klein spleetje of gaatje maken waar de muis dan onderdoor kan om bij de val te komen. Dat werkt veel beter dan midden in de open ruimte in het volle licht. Ik creëerde zeg maar een schuilplek met daar in de val met een lekker hapje.

Succes met vangen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:02

Ik lees dit topic wel met wat verbazing: ik begrijp de stap van een muisvriendelijke val naar een kat eigenlijk niet zo?
Ik ben heel gek met mijn kat en hij is een heel goede muizenvanger, maar muisvriendelijk is een kat nu niet bepaald :n
Dan vind ik een ouderwetse muizenval waarin ze met één klap dood zijn eigenlijk een stuk vriendelijker :j

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:20

De kat zal wat muizen aan hun eind helpen maar werkt daarna vooral preventief. Las dat hij al eerder last heeft gehad. Dus in die zin is een kat (of 2) een goed idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:23

Ik had een muisvriendelijke val op zolder gezet..vervolgens vergeten dat ik dat gedaan had. :o

Gevolg was dat er 1 of meerdere muizen in zaten die een gruwelijke dood gestorven zijn.

Voor mij dus geen succes, heb ook maar van die apparaatjes gekocht die muizen zouden verjagen met trillingen.

Overigens heb ik twee katten maar dat is dus geen garantie dat muizen wegblijven.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:44

Een elektrische muizenval vind ik dan diervriendelijker dan klemmen.
In 1 klap zijn ze weg.